Fejl på 8 måneder gl. brugt bil
Fra : Michael

Dato : 01-07-03 21:28

Hej

Jeg købte en brugt bil ultimo oktober 2002 til ca. 160.000,- .
Da nu sommertiden er begyndt, vil jeg jo gerne gøre brugt af den
installerede A/C men den virker ikke og iflg. værkstedet er det et utæt
rør, der skal skiftes men forhandleren vil ikke udbedre manglen uden
omkostning for mig jvf. nedenstående forklaring.
Da jeg nu 8 måneder efter købet reklamerer over manglen, siger sælgeren
at jeg har bevisbyrden for, at fejlen var der på købstidspunktet. Men da
det har været vinter og kold vejr, har jeg ikke haft brug for A/C og
køligere luft før nu, og opdager først nu, af det ikke virker efter
hensigten.
På slutsedlen giver han 3 måneders 100% garanti men er
der ikke også 2 års reklamationsret på brugte vare, når der er tale om
forbrugerkøb?? Har han ret eller står jeg bedre??

Hvilken paragraf i købeloven kan jeg evt. henvise til??
Hvor kan man klage, hvis forhandleren ikke vil afhjælpe manglen uden
problemer??

Tak på forhånd.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Peter G C

Dato : 01-07-03 22:16

In news:MPG.196c0d26b919ce30989699@news.cybercity.dk,
Michael <postkasse@pumba.csec.dk> typed:
> [...]
> Da jeg nu 8 måneder efter købet reklamerer over manglen, siger
> sælgeren at jeg har bevisbyrden for, at fejlen var der på

Det er også korrekt. Kan du bevise, at fejlen var til stede på
købstidspunktet?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael

Dato : 02-07-03 06:37

In article <3VmMa.7098$Kb2.309234@news010.worldonline.dk>,
pgc@FJERNDETTEnospam.dk says...

> [...]
> Michael <postkasse@pumba.csec.dk> typed:

> Det er også korrekt. Kan du bevise, at fejlen var til stede på

Jeg har jo først nu taget a/c i brug, og hvordan beviser jeg så dette??

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Peter G C

Dato : 02-07-03 08:16

"Michael" <pumbaFJERNDETTE@pumba.csec.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg har jo først nu taget a/c i brug, og hvordan beviser jeg så dette??

Det kan du reelt ikke. Det er umuligt for dig at bevise.

/Peter

Fra : Michael

Dato : 03-07-03 20:49

In article <bdu0lb$sut$1@sunsite.dk>, pgc@FJERNDETTEnospam.dk says...

> "Michael" <pumbaFJERNDETTE@pumba.csec.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Det kan du reelt ikke. Det er umuligt for dig at bevise.
>
> /Peter

Så meget for 2 års reklationsret. Iflg. fs skulle købeloven jo være
forbedret til købers fordel, men det virker vist ikke efter hensigten.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Peter G C

Dato : 03-07-03 20:56

In news:MPG.196ea733fc3d856098969b@news.cybercity.dk,
Michael <pumbaFJERNDETTE@pumba.csec.dk> typed:

[klip]

> Så meget for 2 års reklationsret. Iflg. fs skulle købeloven jo være
> forbedret til købers fordel, men det virker vist ikke efter hensigten.

Jo - reglerne virker fint, og har klart forbedret forbrugerens retsstilling.

/Peter

Fra : Michael

Dato : 04-07-03 16:43

In article <gT%Ma.9844$Kb2.407413@news010.worldonline.dk>,
> [...]

> [klip]

> Jo - reglerne virker fint, og har klart forbedret forbrugerens retsstilling.

Ikke i mit tilfælde

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 15:54

Michael pumbaFJERNDETTE@pumba.csec.dk skrev dette:

[ ... ]

> Ikke i mit tilfælde

Jo da. du har jo haft masser af tid til at afprøve om ustyret virker -
og det er vel en naturlig ting at afprøve det man køber for at se om
det nu også virker.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/ om bl.a. skabelse
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Klaus

Dato : 03-07-03 22:05

> [...]
> >

> Så meget for 2 års reklationsret. Iflg. fs skulle købeloven jo være
> forbedret til købers fordel, men det virker vist ikke efter hensigten.

Så vidt jeg ved, vender "bevisbyrden" når du oplyser sælger om hvordan
du har betjent anlægget. Har du ikke mishandlet det, må fejlen have
været der fra begyndelsen. At resultatet af fejlen først viser sig nu,
er jo en anden sag.
Klaus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-07-03 22:12

"Klaus" <hebs@fjerndette-esenet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> du har betjent anlægget. Har du ikke mishandlet det, må fejlen have
> været der fra begyndelsen. At resultatet af fejlen først viser sig nu,

Et lille appendiks ... et A/C-anlæg skal aktiveres mindst én gang om måneden
året rundt.....så holder det meget længere og ruster ikke sammen i pumpen
mv. ...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 03-07-03 22:14

In news:3f049a69$0$5147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Klaus <hebs@fjerndette-esenet.dk> typed:

[KLIP]

> Så vidt jeg ved, vender "bevisbyrden" når du oplyser sælger om hvordan
> du har betjent anlægget. Har du ikke mishandlet det, må fejlen have
> været der fra begyndelsen.

Det er ikke korrekt.

> At resultatet af fejlen først viser sig nu,
> er jo en anden sag.

Det er vi enige om.

Bevisbyrden er helt klart sælgers.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael

Dato : 04-07-03 22:17

In article <N01Na.9886$Kb2.412535@news010.worldonline.dk>,
pgc@FJERNDETTEnospam.dk says...

> Bevisbyrden er helt klart sælgers.
>
> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com

Og hvordan forholder jeg mig så til det??
Nogle gode forslag??

Med venlig hilsen
Michael