Pentium 4: En fiasko
Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 30-11-00 13:20

Læs Titancity.com

Senest er alle P4-baserede PC'er kaldt tilbage fra kælden Best Buy i
USA, da processorerne får de PC'er, som CPU'erne er installeret i, til
at koge over.

Så meget for fordelen ved et højere MHz-tal.

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

The Amiga Superlinx page: titancity.com/stuff/a_linx.html

Fra : Jan Jonasen

Dato : 30-11-00 19:28

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Senest er alle P4-baserede PC'er kaldt tilbage fra kælden Best Buy i
> USA, da processorerne får de PC'er, som CPU'erne er installeret i, til
> at koge over.

Det minder om den (igangværende?) amerikanske valgkamp, kan man ikke
puste sig og med sine fordele, her utrolig hastighed, så må man trampe
på modstanderen.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ny signatur søges.

Fra : Gunnar Holse

Dato : 01-12-00 02:33

"DJ Supreme (aka Peter Perlsø)" <root@NOSPAM.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at koge over.
>
> Så meget for fordelen ved et højere MHz-tal.

Læs: Fejl i BIOS. Så de er snart tilbage på markedet. Men du spilder
energien på at hade Intel .. det er AMD du skal hade for tiden, det fremgår
af de fleste
PC-nyhedssites. Dem læser du jo ikke .. eller gør du?

/GH

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-12-00 09:46

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> energien på at hade Intel .. det er AMD du skal hade for tiden, det fremgår
> af de fleste PC-nyhedssites. Dem læser du jo ikke .. eller gør du?

Jeg læser dem ihvertfald ikke. Hvorfor er det lige, vi skal hade AMD?

Stig

Mailto:stigleerbeck@mac.com
http://www.SimpleSoft.dk - http://www.MacPeriferi.dk

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 13:57

Fra : Gunnar Holse

Dato : 01-12-00 13:57

> Den nuværende situation med P4'ere der overopheder viser kun, at Intel
> har trukket x86 arkitekturen så langt, med alt dens bagage og ulemper,
> at der giver flere og flere problemer i produktion og brug.

Det viser for mig at se hovedsagligt 1 ting: At konkurrence er godt. AMD er,
tilmed i lyset af P4'eren, principielt markedets førende CPU-producent. De
er (meget) billigere og hurtigere ved samme frekvens som Pentium, og meget
tyder på at P4'erens eventuelle forspring har en stakket frist i dét kapløb.
Igen, en markedsdynamik til fordel for forbrugeren. Men som sagt, så er de
nye chips leveret med en forkert BIOS og det er bare et spørgsmål om tid før
de er tilbage på markedet for yderligere at øge "forspringet".

Jeg venter bare på at Apple og Motorola får fingeren ud. I mellemtiden kan
du afsige dødsdomme i flæng, men 500Mhz dual-CPU, Photoshop og et hundedyrt
beta OS er bare ikke godt nok. Det er en kold tid på Nemoland :)

/GH

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 01-12-00 23:21

> [...]
> nye chips leveret med en forkert BIOS og det er bare et spørgsmål om tid før
> de er tilbage på markedet for yderligere at øge "forspringet".

Jeg kan ikke se hvordan en ny BIOS (ROM) kan ærndre på, at selve chippen
spytter så meget varme ud, at maskinerne lukker ned pga.
overophedning...?

> Jeg venter bare på at Apple og Motorola får fingeren ud. I mellemtiden kan
> du afsige dødsdomme i flæng, men 500Mhz dual-CPU, Photoshop og et hundedyrt
> beta OS er bare ikke godt nok. Det er en kold tid på Nemoland :)

Jeg har ikke afsagt nogle dødsdomme?

Nåja, det kunne være man skulle tage et slag pool på Nemoland.

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 02:11

In article <1ekyw1b.1r2cg61c27fcqN@42.ppp1-15.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Jeg kan ikke se hvordan en ny BIOS (ROM) kan ærndre på, at selve chippen
> spytter så meget varme ud, at maskinerne lukker ned pga.
> overophedning...?

Det er vel ikke så forskelligt fra en firmware opdatering kan ændre på
at en iMac lukker ned pga fluktuationer i strømmen.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Peter Gersmann

Dato : 02-12-00 06:22

> [...]

> Jeg kan ikke se hvordan en ny BIOS (ROM) kan ærndre på, at selve chippen
> spytter så meget varme ud, at maskinerne lukker ned pga.

PowerComputing lavede en serie mac-kloner, hvor limen mellem processor
og køleribber ikke hold. Resultatet var at PowerPC'en smeltede.
Gjorde det PowerPC til en dårlig processor, eller var det
pc-producenten, der ikke havde styr på kvaliteten?

//Peter

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 02-12-00 12:55

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> wrote:

> [...]
> Gjorde det PowerPC til en dårlig processor, eller var det
> pc-producenten, der ikke havde styr på kvaliteten?

Jeg mindes ikke at der er nogen problemer med lim i de PC'er der
tilbagekaldes...?

Fra : Peter Gersmann

Dato : 02-12-00 14:00

In article <1el0juw.ysz0aayjhg8wN@122.ppp1-1.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Jeg mindes ikke at der er nogen problemer med lim i de PC'er der
> tilbagekaldes...?

Budskabet var: Problemer med overophedning er hverken Motorolas eller
Intels problem. Det er producenterne af computere, som ikke har styr på
tingene. Gør det PowerPC/Pentium 4 til dårligere chips? Nej!

//Peter

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 02-12-00 16:58

> [...]

> Intels problem. Det er producenterne af computere, som ikke har styr på
> tingene. Gør det PowerPC/Pentium 4 til dårligere chips? Nej!

Hehe, jeg mindes første generation af Pentium II're, (Klamath) hvor
top-udgaven (300 Mhz) brugte op til 70W. Wow, ud med kaffemaskinen!

Og visse Pentium-notebooks som blev så varme, at folk ikke kunne sidde
med dem på skødet efter 30 minutters arbejde.

Jo, implementationer fra visse firmaer kan selvfølgelig spille ind, men
dårlige chipdesigns, specifikt dem der æder energi og varmer som ind i
helvede, skal ikke undskyldes, som du er godt i gang med at gøre det.

Slutteligt har jeg ikke nogenside hørt om overophedningsproblemer i
nogle computere, hvor der sidder PPC'ere i - udover det
undtagelsestilfælde, som du nævner. Men læs hvor mange Watt PPC'eren
genne historen, bruger, og sammenlign med x86. Så er der ikke så meget
at diskutere.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 02-12-00 18:45

In article <1el0umm.o2rqf318y0ipsN@101.ppp1-10.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Men læs hvor mange Watt PPC'eren
> genne historen, bruger, og sammenlign med x86.

God idé...

Jeg tog en G4 Cube - det ultimative indenfor strømbesparelse på mac. Den
har en 400 MHz G4 som ifølge Motorola bruger sølle 11,5 Watt.

Nu findes der mange udgaver af Pentium III/4 - udviklingen står jo ikke
stille hos Intel. Hvilken processor er den rigtige at sammenligne med?

Mit bud er, at Cube ejere mest er til Quark, Word, Excel, Internet og
Illustrator samt en lille del Photoshop. Hvilket er fair - Cubens
grafikkort er jo ikke high-end, og der er kun 1 processor.
Så en god processor at sammenligne med kunne være en Pentium III, 500
MHz. Sådan en bruger 12W, hvilket er 0,5 W mere end G4 400 MHz.

Så var det ikke fordi pc-producenter har den tåbelige idé at give
brugeren plads til ekstra drev, udvidelseskort og strømforsyning i
boksen, så kunne de nok også have produceret en Cube lignende ting uden
blæser.

Og ja - man kunne have inkluderet Photoshop, hvilket havde krævet en
hurtigere Pentium III. Man kunne også have sammenlignet Apples 450 MP
system, der bruger 23W på processorerne - men som i Quark, Word, Excel,
Internet og Illustrator ikke er hurtigere end en 12W Pentium III.

Lidt færre fordomme - mac'erne er OK uden

//Peter Gersmann

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 20:38

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 20:38

In article <1el14u2.1tdd8qfjky20wN@46.ppp1-6.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Behøver jeg virkelig sige mere?

Ikke hvis vi kan blive fri

--
MVH
Martin Edlich

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 02-12-00 22:32

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Ikke hvis vi kan blive fri

Nuvel.

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 19:12

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 19:12

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-12-00 19:12

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Agreed. :)

Yep. Men Win2k kører godt nok temmeligt stabilt herhjemme... øv! .-)

--
René

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 01-12-00 23:39

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Yep. Men Win2k kører godt nok temmeligt stabilt herhjemme... øv! .-)

Det var da kedeligt - så har du ikke så meget at bruge PC'en til! ;)

On a side note skal det siges at da jeg havde nogle venner med et et
privat linkmøde for nogle måneder tilbage brugte den ene - med en
PC/WIndows 2000 - 2 timer på at få PC'en til at virke på netværket, før
han kunne surfe osv osv. Fedt, siger jeg bare!

Fra : Gunnar Holse

Dato : 01-12-00 23:52

> [...]
> PC/WIndows 2000 - 2 timer på at få PC'en til at virke på netværket, før
> han kunne surfe osv osv. Fedt, siger jeg bare!

Var det den samme fyr der brændte 4 netkort af ? :)

/GH

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 02:10

In article <1ekziy9.ji3ghj7f14a6N@42.ppp1-15.worldonline.dk>,
> [...]

> PC/WIndows 2000 - 2 timer på at få PC'en til at virke på netværket, før
> han kunne surfe osv osv. Fedt, siger jeg bare!

Og hvorfor hjalp du så ikke staklen lidt. Bare fordi man tilfældigvis
bruger PC, så kan man da godt være computeranalfabet alligevel.

Hvor mange (forgæves) timer tror du Macbrugere har brugt på at sætte
IPX-netværk op?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 02-12-00 12:55

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Og hvorfor hjalp du så ikke staklen lidt.

Tro mig, det gjorde jeg. But to no avail...

Bare fordi man tilfældigvis
> bruger PC, så kan man da godt være computeranalfabet alligevel.

Det tror jeg egentlig han ville blive sur over at du kalder ham, til
daglig er han nemlig programmør.

> Hvor mange (forgæves) timer tror du Macbrugere har brugt på at sætte
> IPX-netværk op?

Ved ikke, men for mit vedkommende er det under 1. IPX bruger jeg
sjældent, men når det har givet problemer, har det ikke være min
computers skyld (her kan jeg fortælle flere historier om hvorfor jeg
synes Mac'en er bedre end PC'en...)

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 13:55

In article <1el0jqo.1adfk421j37x9sN@122.ppp1-1.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Det tror jeg egentlig han ville blive sur over at du kalder ham, til
> daglig er han nemlig programmør.

Jeg kunne godt give dig eksempler på softwareudviklere der ikke ved
hvordan man logger på et domæne i NT. Og ja, det var til NT de udviklede
software.

> Ved ikke, men for mit vedkommende er det under 1. IPX bruger jeg
> sjældent, men når det har givet problemer, har det ikke være min
> computers skyld.

Hvis skyld var det så?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 02-12-00 16:58

> Hvis skyld var det så?

Hvis jeg siger det får jeg bare mere i hovedet om at jeg er anti-PC og
Mac-evangelist etc. ad nauseam, så indtil videre holder jeg bare her...

Fra : Niels J=?ISO-8859-1?~

Dato : 02-12-00 00:14

I artiklen <1ekyhp5.1km7yom9zq64gN@83.ppp1-4.worldonline.dk> ,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) skrev:

> At en 1,5 Ghz P4 på mange områder er dårligere end en 1 Ghz P3, skulle
> tale sit eget klare sprog.

Du har vel set at P4 har ret god ydelse i Photoshop?

http://www.aceshardware.com/Spades/read.php?article_id=15000206