/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Gulvvarme
Fra : Guitarman


Dato : 01-07-03 20:06

Hej

Vi er ved at renovere vores stue i et gammelt hus fra 1900 - senest ombygget
i 86.
Vi vil gerne af med radiatorerne og lægge gulvvarme i stedet, men er det
muligt uden al for megen besvær?

Det eksisterende gulv er støbt og med kork ovenpå.
Kan man lægge 12 mm pex direkte på korken, sætte slangen fast med
"kabelbøjler" og derefter støbe ovenpå?

Gode - prisbillige - forslag modtages med kyshånd

På forhånd tak
Anette og Søren


--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik
www.flyinghotdogs.dk mail: info@flyinghotdogs.dk




 
 
Calle. (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 01-07-03 21:35

Guitarman wrote:
> Hej
>
> Vi er ved at renovere vores stue i et gammelt hus fra 1900 - senest
> ombygget i 86.
> Vi vil gerne af med radiatorerne og lægge gulvvarme i stedet, men er
> det muligt uden al for megen besvær?
>
> Det eksisterende gulv er støbt og med kork ovenpå.
> Kan man lægge 12 mm pex direkte på korken, sætte slangen fast med
> "kabelbøjler" og derefter støbe ovenpå?
>
Nej, du skal jo have dit gulv ordentligt isoleret (160mm ved
renovering), og min 8-12cm beton over slangen, så kommer du vist for
højt op ved døre vinduer. Lej en Kangohammer, og bræk gulvet ud, det tar
ikke lang tid. Har selv gjort det her.
--
Calle



Guitarman (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Guitarman


Dato : 01-07-03 21:53

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse
news:3f01f09d$0$48887$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Nej, du skal jo have dit gulv ordentligt isoleret (160mm ved
> renovering), og min 8-12cm beton over slangen, så kommer du vist for
> højt op ved døre vinduer. Lej en Kangohammer, og bræk gulvet ud, det tar
> ikke lang tid. Har selv gjort det her.

Gulvet virker umiddelbart godt isoleret...det er i hvertfald aldrig koldt.
Og højde op til respektive vinduer og døre ..samt niveau til spisestuens
flisegulv, vil faktisk
pynte med ca 400mm ekstra gulvhøjde.
Spørgsmålet er om betonen kan ligge fast/hærde med et underlag af 5 mm
lakeret kork?

/Søren og Anette



Calle. (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 01-07-03 21:57

Guitarman wrote:
> "Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f01f09d$0$48887$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Nej, du skal jo have dit gulv ordentligt isoleret (160mm ved
>> renovering), og min 8-12cm beton over slangen, så kommer du vist for
>> højt op ved døre vinduer. Lej en Kangohammer, og bræk gulvet ud, det
>> tar ikke lang tid. Har selv gjort det her.
>
> Gulvet virker umiddelbart godt isoleret...det er i hvertfald aldrig
> koldt. Og højde op til respektive vinduer og døre ..samt niveau til
> spisestuens flisegulv, vil faktisk
> pynte med ca 400mm ekstra gulvhøjde.
> Spørgsmålet er om betonen kan ligge fast/hærde med et underlag af 5 mm
> lakeret kork?
>
Ja det er jo meget tungt, et alm. gulv ligger jo i sand, så da binder
det heller ikke
--
Calle



Guitarman (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Guitarman


Dato : 01-07-03 22:00

Guitarman" <abc@def.com> skrev i en meddelelse
news:3f01f4b9$0$24682$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> pynte med ca 400mm ekstra gulvhøjde.

Ups...........det er altså kun 40 mm

/Anette og Søren



Christian B. Andrese~ (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 02-07-03 08:08


"Guitarman" <abc@def.com> wrote in message
news:3f01f632$0$24630$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Guitarman" <abc@def.com> skrev i en meddelelse
> news:3f01f4b9$0$24682$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > pynte med ca 400mm ekstra gulvhøjde.
>
> Ups...........det er altså kun 40 mm

Ja, men der skal jo 80-120mm beton OVENPÅ gulvvarmerørene. Så mon ikke
loftet kommer meget tæt på ?


--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.
C gives you enough rope to hang yourself. C++ also gives you the tree object
to tie it to.
With C you can shoot yourself in the leg. With C++ you can reuse the bullet.



Anette (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Anette


Dato : 02-07-03 09:53

Christian B. Andresen <nobody@domain.country> wrote:

> Ja, men der skal jo 80-120mm beton OVENPÅ gulvvarmerørene. Så mon ikke
> loftet kommer meget tæt på ?

Wirsbo 12 behøver kun 25 - 30 mm

http://www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/Website/Produkter/Gol
vvxrme/page1000299595406.jsp

/Anette og Søren



Calle. (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 02-07-03 14:46

Anette wrote:
> Christian B. Andresen <nobody@domain.country> wrote:
>
>> Ja, men der skal jo 80-120mm beton OVENPÅ gulvvarmerørene. Så mon
>> ikke loftet kommer meget tæt på ?
>
> Wirsbo 12 behøver kun 25 - 30 mm
>
Ja hvis der er ordentligt isoleret i forvejen. men slangen er kun 12 mm,
så da får man ikke meget igennem, så det kan ikke varme så mange M2 op
på en streng, som alm. da vandet hurtigere er afkølet pga. den nedsatte
mængde
--
Calle



Anette (03-07-2003)
Kommentar
Fra : Anette


Dato : 03-07-03 12:04

Calle. <Calle@fjernjyde.dk> wrote:
> Ja hvis der er ordentligt isoleret i forvejen. men slangen er kun 12
> mm, så da får man ikke meget igennem, så det kan ikke varme så mange
> M2 op på en streng, som alm. da vandet hurtigere er afkølet pga. den
> nedsatte mængde

Det lyder jo logisk..når man lige tænker over det

20mm pex er nu heller ikke noget problem at få plads til.
...men Christian skrev 80 -120 mmm beton oven på...det lyder voldsomt eller?
Burde mindre ikke kunne gøre det? feks omk 40-50 mm?
Der er næsten 3 meter til loftet..så der er lidt at tage af

Søren og Anette



Christian B. Andrese~ (03-07-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 03-07-03 12:09


"Anette" <anette@snotmail.com> wrote in message
news:be12j7$cv3$1@sunsite.dk...
> Calle. <Calle@fjernjyde.dk> wrote:
> > Ja hvis der er ordentligt isoleret i forvejen. men slangen er kun 12
> > mm, så da får man ikke meget igennem, så det kan ikke varme så mange
> > M2 op på en streng, som alm. da vandet hurtigere er afkølet pga. den
> > nedsatte mængde
>
> Det lyder jo logisk..når man lige tænker over det
>
> 20mm pex er nu heller ikke noget problem at få plads til.
> ..men Christian skrev 80 -120 mmm beton oven på...det lyder voldsomt
eller?
> Burde mindre ikke kunne gøre det? feks omk 40-50 mm?
> Der er næsten 3 meter til loftet..så der er lidt at tage af

Det er hvad jeg har hørt man skulle gøre.


--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.
C gives you enough rope to hang yourself. C++ also gives you the tree object
to tie it to.
With C you can shoot yourself in the leg. With C++ you can reuse the bullet.



THS NIEL (03-07-2003)
Kommentar
Fra : THS NIEL


Dato : 03-07-03 23:25


> 20mm pex er nu heller ikke noget problem at få plads til.
> ..men Christian skrev 80 -120 mmm beton oven på...det lyder voldsomt
eller?
> Burde mindre ikke kunne gøre det? feks omk 40-50 mm?
> Der er næsten 3 meter til loftet..så der er lidt at tage af

Hvis du har mindre cement end 120 mm, så vil du opleve kolde "linier" på
gulvet mellem varmerørerne. Det skyldes at varmen fra slangerne kommer op
til overfladen i et "V" med slangen nederst - hvis du forstår hvad jeg
mener. Er cementlaget for tyndt, vil der opstå kuldebroer mellem slangerne
(de ligger ca. 30 cm mellem hinanden).
Kan slangerne så lægges tættere, spørger du? Ja, men det bliver dyrere i
slange - og du kan ikke vide, om det er tæt nok - før du har støbt og
afprøver systemet.

/Thomas



Anette (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Anette


Dato : 04-07-03 00:23

THS NIEL <nogen@microsoft.com> wrote:
> Er cementlaget for tyndt, vil der opstå
> kuldebroer mellem slangerne (de ligger ca. 30 cm mellem hinanden).

Okay...det lyder som om det kan betale sig med de ekstra mm beton.
Tak for svarene

/ Søren og Anette



Christian B. Andrese~ (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 04-07-03 08:36


"Anette" <anette@snotmail.com> wrote in message
news:be2dsa$ofv$1@sunsite.dk...
> THS NIEL <nogen@microsoft.com> wrote:
> > Er cementlaget for tyndt, vil der opstå
> > kuldebroer mellem slangerne (de ligger ca. 30 cm mellem hinanden).
>
> Okay...det lyder som om det kan betale sig med de ekstra mm beton.
> Tak for svarene

Dog synes jeg der er nogle problemer med gulvvarme:

- hvis man har fået det for varmt kan man skrue ned, men effekten kommer
først i dagen efter
- hvis det er for koldt kan man skrue op, men varmen kommer også først i
morgen.

Men kombineret med en brændeovn er det sagen.


--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.
C gives you enough rope to hang yourself. C++ also gives you the tree object
to tie it to.
With C you can shoot yourself in the leg. With C++ you can reuse the bullet.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste