Håndbremse BMW
Fra : Peter Sjong

Dato : 01-07-03 18:32

Hvad er det der får håndbremsegrebet til at gå tilbage til yderstilling ?
Det drejer sig om en BMW K 100 RS, pludselig vil håndbremsegrebet ikke af
sig selv gå den sidste cm ud, hvilket bevirker at bremselyset ikke
slukker. Med et lille skub kommer det ud på plads.
Jeg har haft plasticdækslet af men det ser ikke ud som at der mangler en
fjeder.
Forhjulet drejer fint så bremserne hænger ikke, skal det hele splittes ad
og renses eller ?

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-07-03 19:22

Peter Sjong wrote:
> [...]
> en fjeder.
> Forhjulet drejer fint så bremserne hænger ikke, skal det hele

Jeg tror du kan nøjes med at skille selve håndtaget ad.. Jeg har haft
adskilt et bremsegreb på en knallert pga. det var knækket, og der sad en
lille metalfjeder aller inderst ved håndtaget.. Den var ganske lille, på
størrelse med en 1krone.
Husk at smøre dit bremsekabel og håndtag (aner ikke om den har 2x
hydrauliske bremser sådan en K100RS? hvis den har, så glem følgende
.. )... Hvis du ikke kan huske hvornår du sidst smurte kablet og
håndtaget, så er det for længe siden og så kunne de nok bruge en smule olie

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : wheeler

Dato : 01-07-03 20:51

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[KLIP]
He he det hedder altså forbremse-greb på en MC
--
Wheeler
Fjern "x" i mailadresse ved direkte svar

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-07-03 22:34

wheeler wrote:
> "Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse
>
> [KLIP]
> He he det hedder altså forbremse-greb på en MC

hehe nej ikke når det ikke selv hopper tilbage igen :)... Håndtaget fungere
jo næsten som en håndbremse hvis det ikke selv hopper tilbage :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 02-07-03 00:09

- snip alt -

> --
> Wheeler
> Fjern "x" i mailadresse ved direkte svar
> [...]

Fik du fikset dit olieproblem?

(..så kan du jo samtidig gøre lidt reklame for klubben

Kenneth S
R1

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 02-07-03 02:13

> [...]
> .. )... Hvis du ikke kan huske hvornår du sidst smurte kablet og
> håndtaget, så er det for længe siden og så kunne de nok bruge en smule

Peter Sjong er inde på det rette, mener jeg ud fra min erfaring med min BMW
med bremse som en BMW R90S; altså masterboxen under benzintanken.

Her havde jeg, efter at Jess havde monteret de brugte bremsedele, incl.
forhjul medskiver, på min BMW R60, problemer med at der kom lidt (meget
lidt) bremseolie ud på stellet under bremseboxen. Jeg skildte delene ad og
honede cylinderen hvori stemplet gå for at fjerne grater/rust, om monterede
nye dele: pakninger, stempel hjemkøbt fra England. Efter dette var den ikke
mere utæt, men pludselig en dag hvor jeg kom til et sving med ret lav fart -
pga. tilkørsel efter nye stempler/boret cylinder - svigtede bremsen totalt,
og jeg måtte liste hjem med derefter kun virkende bagbremse. Og hjemme måtte
jeg købe ny masterbox (fra England).

Fejlen var jo kommet i den masterbox Jess solgte mig fordi den tidligere
ejer garanteret aldrig har skiftet bremsevæske.

Gert Thorgersen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-07-03 22:37

Peter Sjong wrote:

> Hvad er det der får håndbremsegrebet til at gå tilbage til yderstilling ?

Det gør det stempel som frembringer bremsetrykket. Tidens tand kan få det til
at irre, så det ikke glider helt tilbage. Giv det et sprøjt rustolie og
massér det med grebbet. Men vær beredt på at skidtet inden længe bliver utæt.
Det er før set på de modeller.

En anden mulighed som jeg dog ikke helt tror på er at selve grebbet trænger
til smøring.

Ib Jakobsen