investering i ejendomme
Fra : tt

Dato : 01-07-03 18:01

Hej alle

Min kone og jeg overvejer at investere i et byggeforeningshus med 3
lejligheder. Hvilke fordele/ulemper, muligheder/risicis skal man være
opmærksom på ? Er der størst fordele i at gøre det som et anpartselskab
eller privat - hvor er det størst fordele i hvad der kan trækkes fra ?
På forhånd tak.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 18:12

tt wrote:

> Min kone og jeg overvejer at investere i et byggeforeningshus med 3
> lejligheder. Hvilke fordele/ulemper, muligheder/risicis skal man være
> opmærksom på ?

Hm, det en fem siders beskrivelse, du ber om,
så du får den superkorte version.

Der er normalt ikke overskud på driften efter renter, så det er
værdistigning, der skal give overskuddet, og det skal avance-
beskattes.
Så derfor, beliggenhed * 3, derefter stand, så standard.

>Er der størst fordele i at gøre det som et anpartselskab
> eller privat - hvor er det størst fordele i hvad der kan trækkes fra ?

Personligt, da der så kan være fradrag i anden indkomst i starten.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : tt

Dato : 01-07-03 20:06

Hej Erik
Mange tak for dit svar.

Jeg er en absolut novice på området, og håber du kan uddybe følgende
spørgsmål.

1) Vi betaler begge en betydelig del af vores "daglige" indkomst i topskat -
kan vi få nogle fordele her?

2) Vi skal låne til hele finanseringen af ejendommen (på nær udbetalingen) -
lad os sige at det beløber sig til 15.000 pr måned brutto i rente + afdrag,
og vi kan leje lejlighederne i ejendommen ud for 15.000 pr måned (hvis der
nu ikke havde været andre udgifter - hvad bliver så vores månedlige udgift i
dette tænkte eksempel)?

3) Avancen af værdistigningen beskattes først ved salg af ejendommen - er
det korrekt?

På forhånd tak
Mvh HT

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 20:12

tt wrote:

> 1) Vi betaler begge en betydelig del af vores "daglige" indkomst i topskat -
> kan vi få nogle fordele her?

Ja, VS-ordning => revisor på.

> [...]
> nu ikke havde været andre udgifter - hvad bliver så vores månedlige udgift i

Stand, og standard, men svjh er ca 15 -75% af husleje indtægt
normalt driftsudgifter, men med meget stor variation.
Og jeg har aldrig tjekket hvorfor.
Men udlejere er for sene til at udnytte finansieringsmulighederne,
har i tjekket flexlån ?

> 3) Avancen af værdistigningen beskattes først ved salg af ejendommen - er
> det korrekt?

Ja, hvis der er nogen, beliggenhed osv.