Batteri !
Fra : MrHaand

Dato : 01-07-03 16:49

Hey
Jeg har en ældre honda ( cb 750c ,81´) og mit problem er, at den simpelthen
ikke lader mit batteri nok !!! HAR fået undersøgt, om den lader ! det gør
den !!! men det er bare ikke nok :( for ca. hver 14´ dag er jeg nød til at
lade batteriet op ellers løber den total tom for strøm !!!.
Er der nogen der ved, om man kan få ændret/udskiftet sin generator! ( håber
den hedder det ;) så den lader MEGET mere ?????? og evt. hvor ?
MVH.
Allan Bunkenborg

Fra : Carsten Jensen

Dato : 01-07-03 18:23

Du kan få renoveret din generator ved Langelands eletro. Han er hurtig og
billig, men jeg ville prøve med et nyt batteri først.

Carsten

MrHaand <MrHaand@darkrebels.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f01ad75$0$5189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Armand

Dato : 01-07-03 22:15

> [...]
håber
> den hedder det ;) så den lader MEGET mere ?????? og evt. hvor ?

Prøv at starte med at pille stelledningen af ved overnatning + længere
stilstandsperioder. Det vil vise om problemet er skybestrøm (som ikke kan
krybe uden at batteriet er i kredsløb)!

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 01-07-03 23:32

"Armand" skrev
> Prøv at starte med at pille stelledningen af ved overnatning + længere
> stilstandsperioder. Det vil vise om problemet er skybestrøm (som ikke kan
> krybe uden at batteriet er i kredsløb)!

Ahæm...skybestrøm ??

--
/Bjørn - som kun er i flueknæppermode

Fra : Armand

Dato : 03-07-03 18:59

Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en

> "Armand" skrev
>
> Ahæm...skybestrøm ??

- - - som ikke kan skybe uden at.......

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 03-07-03 20:07

"Armand" skrev >

Det er f@xxxn mig træls hvor mange fremmedord man skal lære sig.....

--
/Bjørn

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 02-07-03 06:14

Tjeck lige din ladespænding. Den skal være 13,7 til 14,1 V (Nogen 1000
omdrejninger, Prøv både med og uden lys).
Den typiske fejl når man ikke kan holde strøm er et dårligt batteri, men
derefter er det som oftest laderelæet der giver for lav spænding. Den gode
melding desangående er, at laderelæer til vekselstrømsgeneratorer ikke er
afhængig af hvilken generator de skal regulere, dvs. at du kan bruge et
elektronisk relæ fra en bil til en hund eller mindre.
--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998

Fra : Bjørn S

Dato : 02-07-03 10:05

Edvard Korsbæk wrote:

> [...]
> afhængig af hvilken generator de skal regulere, dvs. at du kan bruge et
> elektronisk relæ fra en bil til en hund eller mindre.

Det er nu en sandhet med modificationer...
Gælder det denne model ? Tit har jo en MC sammenbygget regulatoren og
ensrætteren, deraf en halvpebret affære at udskifte

--
/Bjørn

Fra : Hekto

Dato : 02-07-03 10:30

In article <bdu76u$193$1@abbeden.bunk.cc>, bjosko@yahoo.com says...
> Det er nu en sandhet med modificationer...
> Gælder det denne model ? Tit har jo en MC sammenbygget regulatoren og
> ensrætteren, deraf en halvpebret affære at udskifte

Der fås alm. ensrettere med spadesko, som sikkert kan erstatte
ensretteren.
Prøv Brinc, RS, Farnell o.s.v.
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : MrHaand

Dato : 03-07-03 16:56

Hmm mange gode forslag :) lad mig starte med at sige, at mit batteri ER nyt
( har nemlig skiftet det hele 2 gange ) for efterhånden, som det biver ladet
op ALT for mange gange, så bliver det dårligere og dårligere til at holde på
strømmen ( sikkert fordi den lader jeg bruger, lader ALT for hårdt !! ) jeg
har ladet mig fortælle, at ældre MCér , som min ( 81´ ) ikke var lavet med
henblik på at køre med lys HELE tiden, og at de derfor ikke var beregnet til
at bruge så meget strøm, som de vitterlig gør, når man kører med lys hele
tiden !!! men ved altså ikke om det er sandt !!!!! men noget tyder altså
på, at den lader mindre end den bruger :(
Nu er jeg ikke selv noget "geni" når det gælder strøm :( , og nogle af alle
de fine forslag , er lige LOVLIG tekniske for mig ;) men kan jeg tillade mig
at konkludere, at jeg skal have et kraftigere laderelæ ???????

Fra : Carsten Jensen

Dato : 03-07-03 19:26

NEJ. Et lade relæ lader strømme gå på batteriet når der er behov for det.
Når batteriet er opladt "slukker" relæet for strømmen. Relæet kan ikke lave
strøm, men det kan generatoren. Hvis den er dårlig laver den mindre strøm
end du bruger så........... Få tjekket den generator. Jeg har en Ariel fra
1954 og den kører fint med lys på, så den med de gamle cykler holder ikke.

nyhedsmeddelelse:3f045209$0$5186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Armand

Dato : 03-07-03 19:42

> [...]
> op ALT for mange gange, så bliver det dårligere og dårligere til at holde

> strømmen ( sikkert fordi den lader jeg bruger, lader ALT for hårdt !! )

Du hár altså tydeligvis en fejl! :-|

> [...]
hele
> tiden !!! men ved altså ikke om det er sandt !!!!!

Omkring det elektriske, så er "nyere motorcykler" dem fra sidst i 70'erne og
fremefter; men din 7½'er Hona er som sådan af ældre konstruktion hvorfor at
generatoren måske ikke er helt så kraftig som på f.eks en Kawasaki Z650 fra
'77 :-/
Men Alle andre, også CB750-ejere, kører rundt uden problemer, hvorfor det
ikke er en seriefejl der er på din :-|

> men noget tyder altså på, at den lader mindre end den bruger :(

- - - - eller bruger mere end den lader :-/

> Nu er jeg ikke selv noget "geni" når det gælder strøm..men kan jeg tillade
mig
> at konkludere, at jeg skal have et kraftigere laderelæ ???????

Laderelæet styrer kun den overspænding (á op til 80Volt) som generatoren
producerer, så det er ikke dét der skal forøges!

Hvis ikke at det er et problem omkring krybestrøm, som jeg har nævnt
tidligere (= at der er noget der suger på batteriet om natten selvom nøglen
er drejet!!), så er det generatoren der ikke kan producere strøm nok, og det
MÅ skyldes at noget er brændt sammen i begrænset grad i generatoren
Modellens alder taget i betragtning, så er den disponeret for begge dele,
men dårlige stikforbindelser der bruger meget strøm p.g.a. varmeudvikling,
og krybestrøm i elnettet er endog meget sandsynligt!!

Test, som selv du kan gennemføre:
Gi' gas og se efter om forlysets intensitet stiger mærkbart!
Generatoren producerer under 12Volt i tomgang, hvorfor det er 100%
batteri-spænding at motoren (tændingen) og lyset benytter; men allerede ved
2-3.000 rpm producerer generatoren spænding nok til at laderelæet lukker
max. ladespænding (á 14,2V) igennem til batteriet - Stigningen fra 12V til
14,2V, ér tydeligt at erkende igennem forlygtens lysintensitet!
Hvis man ikke kan se forskel, kan man efterkontrollere med et volt-meter på
batteriet!!
Hvis ladespændingen ikke kommer op så lyset tydeligt forøges, hhv. topper på
14,2V, så er der noget galt i generator eller laderelæ!

Handlingsplan ifald:
Hvis du umiddelbart kan låne dig til et laderelæ fra en anden CB750'er, så
prøv at bytte om og se om der lades kraftigere (á kraftigere lysstigning!)
med dét!?
Ifald: så er det dit eget laderelæ der halter, og modsat: generatoren der
ikke producerer nok!

Ud og rod med sagerne, og bliv langsomt meeeeget klogere!!

--
Armand.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 03-07-03 20:40

Armand, du sendt mig engang et lille program så jeg ikke skal slette Sv og
skrive Re for at svare på indlæg. Gider du gøre det igen ?

Carsten

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:be1tim$m72$8@news.cybercity.dk...

Fra : Bjørn S

Dato : 03-07-03 20:05

> [...]

mig
> at konkludere, at jeg skal have et kraftigere laderelæ ???????

Dit gensvar er ikke nemt at besvare i korte, og ikke-tekniske termer. En
ladekrets består af flere komponenter, generatoren, batteriet, og det
forbrug det er udsat for, kort sagt.
Med mindre en eller anden plinger ind og siger, hov, den model kender jeg,
du gør bare sådan.....

Her er hvad man selv kan gøre:

Et nyt relæ vil måske hjælpe, men det kommer jo også an på om generatoren
har kapacitet til det ekstra den nu skal gi, hvis det er det som er
problemet.
Jeg forsøgte at finde nogle specs på din model via nettet, vedrørende
generatorkapacitet fandt jeg ikke noget, men følgende kan da være værdt at
tjecke ;
(Det som er vigtig er det jeg har kopiert ind, linket er bare med for ordens
skyld)
http://www.bikez.com/msgboard/msg.php?str_id=1694&type=bike&id=19407
"Check the brass connections on the black wire at the regulator before
dropping your $800.on rotor,reg.,& stator."

Dertil kommer Armands råd med at afmontere stelledningen til batteriet ved
hensættelse af cykelen, for at se om det endrer noget

Ny generator, hvis nødvendigt, kan måske fåes her :
http://www.mc-elektro.dk/mc_elektro.htm - måske også billigere i
udlandet.Nogen af dem han sælger skulle levere mere end den orginale, men
forhør dig om det først .
Inden du kommer så langt vil det jo være smart at finde årsagen til
problemet !!
Du kommer ikke udenom at bruge et voltmeter, som du enten kan låne, finde
billigt i Fakta, Jem&Fix, Harald Nyborg, eller den lokale isenkrammer eller
bilrekvisita.

1. Dit nuværende batteri : Er det ladet på, som du siger, en for stor lader,
er der fare for at det er kogt tørt, eller at blyet i cellerne har taget
skade. Start med at undersøge om det er til at åbne propperne på, og fyld
eventuelt demineralisert vand på cellerne, de skal som det mindste være
dekket med 5-10 mm over det blygitter du forhåbentligvis kan se der nede .
Mål over polerne, det bør som minimum vise 12,5 volt, er det nyt bør det jo
ligge på de 12,8 volt.

Hvor nyt er nyt ? Købt sidst år, og stået ubrugt hele vinteren ?

Lad op batteriet, er det en større lader, så gi det kun 1 time , lad det
stå 1 time, og mål så med voltmeter over polerne. Nu bør det vise 12,8 volt,
er det lavere, så lad det igen, denne gang 2 timer, 1 times pause, og mål
igen. Dette gentager du til det har nået 12,8 volt. Hold øje med batteriet,
forsøg at læg mærke til om det bliver varmt = over 50 grader=dræber. Varme =
for kraftig oplading, hold en pause ! - eller et batteri med for stor indre
modstand = defekt.
Lidt bøvlet det hele ? Så tag det med til et mc-værksted, eller et
batteri/elektroværksted, og få dem til at lade det op, alternativt, invester
i en decidert mc-lader som kan stå natten over.

2. Din ladekrets:
Hvis ikke dit batteri får en MINIMUMSspænding med belastning på 13,7 volt
kan det ikke tilføres det samme som du forbruger, og samtidig give noget
oplading. 13,7 volt er også i den lave ende, da batteriet skal ha tilført
noget strøm for at holde gang i den kemiske proces som opstår. Med så lav
spænding risikerer du kortere levetid på batteriet, da der er muligheter for
at opstå sulfat (et uigennnemtrængeligt belæg) på cellerne.

Når nu dit batteri er erklæret raskt, start så cykelen og placer
måleinstrumentet mellem plus og minus på batteriet. Øg omdrejningerne til
4-5000 omdrejninger, og aflæs spendingen. Den bør vise et sted mellem 13,7
og 14,5 volt (højere vil koge dit batteri tørt, lavere vil dræne det

Nu ser jeg lige at Armand har plinget ind med nogle forslag, her er nogle af
de samme som du kan gå igang med, der findes kun 1 svar på dit problem, men
lidt forskellige indgangsvinkler.
Meld lige tilbage hvis du får målt nogle resultater af og afprøvet
overstående, så tager vi den fra der !

--
/Bjørn

Fra : MrHaand

Dato : 03-07-03 21:53

WOW :) TOTAL skønt, at så mange seriøse personer gider hjælpe :) MANGE TAK
Nu har jeg da en del ting jeg kan undersøge ( og det er vel oxo på tide, da
jeg har haft det problem i næsten 2 år ;)
Og jeg skal nok melde tilbage, når jeg har fået undersøgt det lidt :) ,men
det bliver nok ikke før i næste uge, jeg får tid !!

Fra : Bjørn S

Dato : 03-07-03 22:11

"Bjørn S" skrev
> [...]
> 4-5000 omdrejninger, og aflæs spendingen. Den bør vise et sted mellem 13,7
> og 14,5 volt (højere vil koge dit batteri tørt, lavere vil dræne det

Forkortet lidt (for meget) i min forklaring, pointet er at spendingen også
skal ligge indenfor der med lyset tændt !

--
/Bjørn

Fra : p.jarnbak

Dato : 03-07-03 22:00

"MrHaand" <MrHaand@darkrebels.dk> wrote in message
> [...]
at
> lade batteriet op ellers løber den total tom for strøm !!!.

Hvis det er en cb750 16v så mener jeg at der er generatorkul der kan blive
slidt.
Prøv at tage dækslet af for generatoren og se om der ikke sider kul monteret
i dækslet.
Hej Palle.

Fra : MrHaand

Dato : 04-07-03 15:34

Hi
Mange tak for den foreløbige hjælp
Jeg har fået lavet nogle målinger, på batteriet ( fik lige en elektrikker
nede på arbejde til at måle )
De tal vi kom frem til, var :
ved tomgang (1000omin.) m/lys = 11.7 V.
ved tomgang u/lys = 12,2 V.
ved 4000 omin. m/lys = 13,6 V.
ved 4000 omin. u/lys = 14,3 V.

Og da jeg samtidig kører mange korte ture ( og derfor ikke har så mange
omdrejninger ) må man jo konstatere, at den lader lige lovlig lidt !! eller
tror du der er noget andet galt ???
mvh.
Allan B. alias MrHaand

Fra : p.jarnbak

Dato : 04-07-03 16:09

> [...]
>
> Og da jeg samtidig kører mange korte ture ( og derfor ikke har så mange
> omdrejninger ) må man jo konstatere, at den lader lige lovlig lidt !!

Det ser da næsten normalt ud.Hvis du køre mellem 3 og 5ooo omdr. så er det
vel godt nok,
men har du en 100/80 w forlygte pære i så kan det jo være forklaringen på
det.Jeg tror
stadig at det ville være en god ide at checke dine generator kul,der er
normalt et mærke
der indikere slidgrænsen.
Hej Palle.

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 05-07-03 23:51

p.jarnbak wrote:
> [...]
> forklaringen på det.Jeg tror
> stadig at det ville være en god ide at checke dine generator kul,der

Det er godt nok mange år siden jeg havde en honda CB750K7. Den havde IKKE
generatorkul. Den havde en 3 faset generator med feltspole (istedet for
permanente magneter) og dertil et alm. laderelæ som i en bil. Mit laderelæ
var defekt og blev derfor udskiftet med et nyt (dog elektronisk af egen
konstruktion).

Derfor check også relæet.

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)

Fra : p.jarnbak

Dato : 06-07-03 07:40

> [...]
> var defekt og blev derfor udskiftet med et nyt (dog elektronisk af egen

Den her er fra 1981 så jeg tror det er en dohc 16v,samme motor
som cb900/1100 og de har generator kul.
Hej Palle.

Fra : Armand

Dato : 06-07-03 12:14

Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> skrev i en

> [...]
for
> permanente magneter) og dertil et alm. laderelæ som i en bil.

Øhheeh???

Med permanente magneter kan den roterende del (magneterne) passe sig selv,
altmens at der ikke er problemer med at trække ledninger ud fra den
statiske del (spolerne) til laderelæ og batteri!

Ligeså snart at man bruger et (elektrisk skabt) felt, som hér nævnt, får man
brug for et par kobberbaner med dertilhørende kul for at transportere
strømmen over i den roterende generator-del :-|

Hvor glipper din erindring mon?

--
Armand.

Fra : Poul Dam

Dato : 06-07-03 21:17

> [...]
> brug for et par kobberbaner med dertilhørende kul for at transportere
> strømmen over i den roterende generator-del :-|

Hej
På både den gamle 750 K7 og min Blackbird sidder rotoren og statoren fast
i generatordækslet ( altså ingen kul ) på krumtappen sidder en jernkerne som
løber mellem stator og rotor når motoren kører. Laderelæet giver rotoren
strøm
efter hvor meget den skal lade. Det er statoren der giver strømmen til
batteriet.
Det er den korte forklaring, sig til hvis der merer I vil vide.
Hygge PD CBR1100 Bosch Odense

Fra : Orla Pedersen

Dato : 06-07-03 21:29

Armand skrev i meddelelsen ...
> [...]
>brug for et par kobberbaner med dertilhørende kul for at transportere
>strømmen over i den roterende generator-del :-|

Ikke nødvendigvis !

Yamaha løste det problem allerede på din XS 500 ?? ,eller med sikkerhed på
XS 850 . Spolen forbliver stationær omkring den roterende kerne placeret ved
siden af statoren. Ineffektivt ad h. til på grund af de nødvendige
luftspalter, men ingen kul. Men jeg tror godtnok ikke Honda har arvet
systemet.

mvh
Orla

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 06-07-03 22:49

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> til på grund af de nødvendige luftspalter, men ingen kul. Men jeg
> tror godtnok ikke Honda har arvet systemet.

A garanterer..

Min Honda havde det system.
Ganske smart ide med at lade rotoren "fiske" magnetfeltet fra en
fastsiddende spole.
Spørgsmålet er så blot om MrHaand's generator er af denne type.

Det kan ses på laderelæet. Hvis dåsen indeholder 2 relæer er den god nok.

Fra : Armand

Dato : 07-07-03 15:56

Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> skrev i en

Så for sgu' da osse - Klart "ladsiggørligt"!

Jeg husker ikke at XSeren skulle være felt-reguleret, og kan ikke se det
vist mekanisk i Haynes; men diagrammet viser til gengæld tydeligvis et felt!

--
Armand.