Honda CBR 1000 F erfaringer
Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-03-01 21:30

Hejsa,

jeg går og pønser på ny mc.
Havde først tænkt mig en XJ900, men så så lige, at en Honda CBR1000 fra fx
96-98 ikke er så dyre igen.

Er dette en god maskine ?
Jeg skal især køre en del langture på den, og den skal være stabil!
Nogen der kender TopDK´s politik på de maskiner ?
Jeg er 25 og har 2 års ancinitet

Thomas Jensen
XJ 600s div ´96

"Motorcyklister er sgu mere fornuftige ! "

Fra : Armand

Dato : 01-04-01 00:04

Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en
> Hejsa,
>
> jeg går og pønser på ny mc.
> Havde først tænkt mig en XJ900, men så så lige, at en Honda CBR1000
fra > fx 96-98 ikke er så dyre igen.
> Er dette en god maskine ?

Du får ikke mig til at rose en Honda
Og skidt med det, for det er der sikkert andre mærkefanatikere der vil
gøre istedet!

Men nu du er på det plan, så skulle jeg mene at Kawa ZX10'ere skulle
være billigere endnu, derved at prislejet blev trykket noget af en
større mængde importerede og brugt-indregistrerede ZX'ere :-/
Modellen er en kapabel modstander til CBR 1000 i såvel ydelse som
holdbarhed, så check op på'ed!

--
Armand.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-04-01 07:47

> Du får ikke mig til at rose en Honda
> Og skidt med det, for det er der sikkert andre mærkefanatikere der vil
> gøre istedet!

fair nok

> [...]
> større mængde importerede og brugt-indregistrerede ZX'ere :-/
> Modellen er en kapabel modstander til CBR 1000 i såvel ydelse som

Men ZX10érne er noget ældre maskiner end de CBR 1000ére jeg har i tankerne.
Men er en ZX10 til at holde ud at køre langt på ?

Fra : Asger Steffensen

Dato : 01-04-01 22:40

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message

> [...]
Vær opmærksom på at Tyske og Engelske (som min) ZX-10 er droslede til hhv.
100 og 125 hk (137 std). Det er dog ret nemt at fjerne droslingen.

> Men ZX10érne er noget ældre maskiner end de CBR 1000ére jeg har i
tankerne.
> Men er en ZX10 til at holde ud at køre langt på ?
Yep!!
Både for førereren (mig) og passageren (når hun da ikke falder i søvn .
Var i 99 i Holland, Tyskland, Tjekkiet, i 00 i Tyskland, Østrig, Slovenien.
Det er en glimrende langtursmaskine (men det er CBR'en sikkert også)
ZX-10'erens ulempe er, at den pga. en ret bred "anderøv" kan være lidt
bøvlet at montere tasker på.
Til gengæld får du bl.a. alustel.
Hvis du synes ZX-10 er for gammel, så overvej en ZZ-R 1100.

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 02-04-01 02:41

Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en

> Men er en ZX10 til at holde ud at køre langt på ?

Hvilken model, andet end måske de allermest sportslige modeller, er ikke
til at køre langt på?

Den model jeg har kørt længst/inden for kortest tid på, var en alm.
standard Yamaha XS 500 med sølle 48 Hk! På den kørte jeg, lykkelig
uvidende om at folk 20 år senere ville regne det for umuligt, til træf i
Holland hver 2.- 3. weekend - Den sidste sæson dog med en eftermonteret
styrkåbe!

Kan du love mig at du får kørt ligeså meget "langt" på din kommende
model??

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 02-04-01 17:59

> [...]
> uvidende om at folk 20 år senere ville regne det for umuligt, til træf i
> Holland hver 2.- 3. weekend - Den sidste sæson dog med en eftermonteret

På min gamle XS500 kørte jeg fra Århus til Camping D'n Toerstop i et stræk.
Knap 800 km. Det var i '95. Jeg havde ondt i r...., men det havde jeg såmænd
også haft selvom jeg havde kørt på en CBR1000 (omend måske ikke så længe..

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 03-04-01 02:10

Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> Knap 800 km. Det var i '95. Jeg havde ondt i r...., men det havde jeg
> såmænd også haft selvom jeg havde kørt på en CBR1000

Mine omtalte træf-ture, foregik oftest lige efter arbejdstid fredag
eftermiddag, med landing på træfpladsen i NL omkring midnat, samt
efterfølgende hjemtur søndag middag!

Et par enkelte gange forregnede jeg mig og måtte overnatte sporadisk
indtil daggry hvor man atter kunne træffe folk at spørge om vej

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 03-04-01 17:14

> [...]
>
> Et par enkelte gange forregnede jeg mig og måtte overnatte sporadisk
> indtil daggry hvor man atter kunne træffe folk at spørge om vej

OK, den kan jeg ikke stikke, medmindre det bliver helt monty-pytonsk.

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 04-04-01 02:34

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> OK, den kan jeg ikke stikke, medmindre det bliver helt monty-pytonsk.

Jeg snyder lidt!
Dette deri at de ture hvor jeg har måttet slå bivuak p.g.a mistet
orientering klokken-røv, har jeg tydeligvis været alene afsted
At jeg var alene afsted betegner at jeg har kørt sydpå direkte fra
kasernen i Sønderborg istedet for med kammi'erne fra Fredericia.
Sønderborg - NL er ½ time kortere end Fredericia - NL

--
Armand.
(der netop under sit halve år i Sønderborg oftest havde behov for de 7

Fra : Uffe Ibh Iversen

Dato : 01-04-01 12:59

Hej Armand

Af nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du ikke vil rose hos
Honda.
Mvh Uffe

Fra : Armand

Dato : 02-04-01 02:40

Uffe Ibh Iversen <Uffeibh@nork.auc.dk> skrev i en
> Hej Armand
> Af nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du ikke vil rose
> hos Honda.

Hæ! Godt forsøgt

Men sat op imod den nævnte ZX'er, tror jeg ikke at jeg kan pege på noget
specielt godt ved CBR'eren!

Men få mig ikke til at fremstå med eksempler på fremragende Honda'er :-|

--
Armand.(Honda hader)

Fra : Asger Steffensen

Dato : 01-04-01 22:44

> Modellen er en kapabel modstander til CBR 1000 i såvel ydelse som
> holdbarhed, så check op på'ed!
Hvilket minder mig om: Der er snak om at 3. hovedleje på GPz, ZX serierne
skulle være lidt svageligt. Min personlige antagelse er dog, at det kun sker
hvis folk ikke skifter/tjekker olie efter forskrifterne. Armand, det
foresvæver mig, at du har/havde en GPz900R som du kørte ret mange kilometer
på? Havde du problemer med lejer?

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 02-04-01 02:45

> [...]
> foresvæver mig, at du har/havde en GPz900R som du kørte ret mange
> kilometer på? Havde du problemer med lejer?

Eftersom GPZ 900'erens motor er stamfaderen til GPX 1000, GTR 1000, ZX10
og vistnok også ZZR 1100 [du godeste - jeg har sgu da helt glemt det!
- Men det kan ses alene på om knastkæden ligger på venstre side (à
GPZ 900R) eller i midten (á ZXR-linien)!} er det et relevant spørgsmål!

900'ererne har aldrig været nævnt for denne fejl.
Måske den forøgede ydelse og dermed belastning af lejerne, eller deraf
forstørrede lejer som den samme oliepumpe ikke kan holde trit med er
årsagen?! Men hvorom alting er, så er det færre tilfælde jeg har hørt
derom end om CBR'erens knast samt oliepumpe -kæde problemer.
Samtidig vil jeg antage at det kun hænger sammen med ekstrem kørsel
og/eller overdrevne wheelies (hvad man aldrig hører en ejer af et
motorhavari selv indrømme muligheden af!), som alt andet lige kræver en
sindssyg pilot med den motorkraft

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 02-04-01 07:40

> serierne
> kun sker

Problemet skyldes en konstruktionsfejl i 2 af olierørene, det er dog
forholdsvis let at rette. Generelt set er olierørsføringen dog noget
kritisabelt på ZX motorerne, da der er en mængde af spøjse rør og eksterne
slanger.

> [...]
> - Men det kan ses alene på om knastkæden ligger på venstre side (à
> GPZ 900R) eller i midten (á ZXR-linien)!} er det et relevant spørgsmål!

!!!buuuuuuuuuuu!!! forkert hornet har lydt. det er korrekt at serien af
store kawa motorer har knastkæden i venstre side, mens den små kawa motorer
har den i højre side. Ikke i midten (det hører hvist luftkølede motorer til)

> [...]
> Måske den forøgede ydelse og dermed belastning af lejerne, eller deraf
> forstørrede lejer som den samme oliepumpe ikke kan holde trit med er

Årsagen er såmænd, at ZXR motorerne har en noget elegantere olierørs system,
med en hovedkanal lige bag krumptappen, hvorfra der fører kanaler væk fra.
Det meedfører bl.a at alle krumptapslejerne smøres ens. Konstruktionsmæssigt
er ZXR motorene noget mere klein i udførelsen end ZX motorerne, hvilket
bekymre mig en anelse, men bunden holder da endnu.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 02-04-01 13:00

Mads Lund <Mads.L@Martin.dkxxx> skrev i en

> [...]
> store kawa motorer har knastkæden i venstre side, mens den små kawa
> motorer har den i højre side. Ikke i midten (det hører hvist

Nope!
ZXR 750 har den i midten (= pre GPZ 900R!)
Og den er da stamfaderen til en større motorserie!
Er ZX900 B1 ikke med knastkæden i midten??

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 03-04-01 08:23

> Nope!
> ZXR 750 har den i midten (= pre GPZ 900R!)
> Og den er da stamfaderen til en større motorserie!
> Er ZX900 B1 ikke med knastkæden i midten??

For sure not.
Jeg stod og kiggede på en 90´ ZXR750 i lørdags (kva min stel ombygning) og
det er precis samme motoropbygning som 9'erens (kæden i højre side). Så jeg
vil hårdnakket påstå at kawa aldrig har lavet en vandkølet cykel med
kanstkæden i midten.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 03-04-01 11:49

> For sure not.
> Jeg stod og kiggede på en 90´ ZXR750 i lørdags og det er precis samme
> motoropbygning som 9'erens (kæden i højre side).

Oh shit altså

> Så jeg vil hårdnakket påstå at kawa aldrig har lavet en vandkølet
cykel med
> kanstkæden i midten.

Sidste trumf, der kan redde lidt af æren:
GPZ 600 R!
Som er den jeg fejlagtig tager for ur-motoren til ZXR's, hvorved at
knasttunnelen skulle sidde i midten, som på den!!!

--
Armand.

Fra : Ole Baun

Dato : 02-04-01 23:45

> Du får ikke mig til at rose en Honda
> Og skidt med det, for det er der sikkert andre mærkefanatikere der vil
> gøre istedet!

Hvilket fik mig til at spekulere på om der egentlig er den store forskel på
at være mærkefanatiker eller mærkehader ;0)

Ole Baun (ikke fanatisk, men glad for sin Honda CB 500)

Fra : Mads Lund

Dato : 03-04-01 09:01

> Hvilket fik mig til at spekulere på om der egentlig er den store forskel

> at være mærkefanatiker eller mærkehader ;0)

Det er vel nærmest lidt med fortegnet ik'

Jeg tilhører også skaren af mærkehadere, og tilføldigvis også mod Honda
(samt nogle andre). Og det er lidt svært at forklare hvorffor, men jeg tror
det er fordi honda er den største motorcykel fabrikant, og deres maskiner er
for "polerede" (færdigudviklede og produktionsoptimerede) hvilket i min
verden er ensbetydende med mangel på sjæl. Næ giv os nogle bøttejerns
suzukier, gennemførte kawaer, kompromisløse italienere (duc/priller), eller
støbejerns HD'ere det ved man hvad er.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 03-04-01 12:01

> [...]
min
> verden er ensbetydende med mangel på sjæl. ........................

Honda ramte mig på sjælen i min tidligste mc-ungdom:
Dengang i 70'erne hvor de øvrige japanske fabrikker spirede med modeller
(motorer?) der gav Honda's CB 750 kam til håret, indtog Honda-importøren
den arrogante holdning at Honda'er er ubetinget kvalitative hvorfor det
ikke skulle være nødvendigt at udlåne til tests.
Jeg husker ikke hvornår de ændrede denne praksis, kun at det er efter
lanceringen af Gold Wing, som man måtte ty til udenlandske blade for at
læse om!
Men tiden skulle jo vise at selv Honda'er kunne have deres problemer :-/

Bol d'Oren brændte ventiler af på stribe og Honda måtte ændre bredden på
ventilsædet. Dette blev for allerede solgte modellers vedkommende gjort
i al ubemærkethed når modellen alligevel var til service, selv ejerne
skulle helst ikke høre at deres Honda havde en konstruktionsfejl
Jeg havde en klubkammerat der opdagede at toppen havde været afmonteret
under et service (ihærdig og jævnlig pudseri lønner sig åbenbart!) og
påholdende krævede at få forklaring på hvorfor man havde haft adskilt
hans motorcykel unden tilladelse hertil, endsige begrundelse deraf. Hvis
det ikke havde været for ham, havde jeg og hele klubben levet i lykkelig
uvidenhed den dag i dag!

--
Armand.

Fra : Ole Baun

Dato : 04-04-01 00:05

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dkxxx> skrev i en meddelelse

> Det er vel nærmest lidt med fortegnet ik'

1 - 0 til dig. Men jeg tænkte nu nærmest på om de ikke havde det tilfælles
at de var sådan cirka lige ekstreme.

> [...]
> for "polerede" (færdigudviklede og produktionsoptimerede) hvilket i min
> verden er ensbetydende med mangel på sjæl.

I mine øjne er "polerede, færdigudviklede og produktionsoptimerede" positivt
ladede ord. Men nu er der jo selvfølgelig også stor forskel på hvor sjovt
man synes at det er at skrue på sin mc ;0)

> Næ giv os nogle bøttejerns suzukier, gennemførte kawaer, kompromisløse
> italienere (duc/priller), eller støbejerns HD'ere det ved man hvad er.

Ud fra hvad jeg har hørt om HD´ere, og din definition på mc´er med sjæl, så
tror jeg bedre jeg forstår hvad folk ser i dem ;0)

Ole Baun
CB 500, ´96

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-04-01 23:19

Ole Baun wrote:

> "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dkxxx> skrev:
[klip]
> [...]
> positivt ladede ord. Men nu er der jo selvfølgelig også stor forskel på
> hvor sjovt man synes at det er at skrue på sin mc ;0)

'Produktionsoptimeret' = spændende tekniske løsninger fjernet til fordel
for noget simpelt, der er lettere/hurtigere at få ordnet på samlebåndet.
Jeg synes ikke det er et positivt ord :-/
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 03-04-01 11:46

Ole Baun <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> Hvilket fik mig til at spekulere på om der egentlig er den store
forskel på
> at være mærkefanatiker eller mærkehader ;0)

En mærkefanatiker er én der ikke kan indse at Kawasaki nu en gang er de
bedste motorcykler

--
Armand.

Fra : Ole Baun

Dato : 04-04-01 00:24

> En mærkefanatiker er én der ikke kan indse at Kawasaki nu en gang er de
> bedste motorcykler

OK så lærte vi det. Og for de af os der ikke har prøvet en Kawasaki, må så
"nøjes" med hvad vi nu har, og håbe på at vi også en dag "ser lyset". Men
det er da rart at ha´ noget at glæde sig til.

Ole Baun
Honda CB 500 (som ikke har fået noget at vide om denne tråd)

Fra : Kenneth

Dato : 05-04-01 19:11

> OK så lærte vi det. Og for de af os der ikke har prøvet en Kawasaki, må så
> "nøjes" med hvad vi nu har, og håbe på at vi også en dag "ser lyset". Men
> det er da rart at ha´ noget at glæde sig til.

Ja ja
Glæd dig bare, manden har jo ret :)

--
Venligst
Kenneth

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 03-04-01 09:29

On Tue, 3 Apr 2001, Mads Lund wrote:
> gennemførte kawaer

*ROFL!

/Rune

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-04-01 11:25

Når Armand ikke vil, så vil jeg da gerne rose CBR1000. Min var dog godt nok
af ældre dato. Men i forhold til XJ'eren er den vandkølet. Det mener jeg er
en stor fordel. Godt træk (=bundtræk) god komfort / kåbe. Man kan næsten
sidde i tørvejr når det regner. Rigtig god til langture, også for to. Nogle
siger den "spiser" knastkæder, det skulle dog kun være de første årgange,
men det problem havde jeg ikke på min, på trods af at det lige præcis skulle
være den model der gjorde det. Jeg ville ikke være i tvivl om at det ville
være det rigtige valg.

Mht. forsikring, har Topdk ændret meget. Faktisk er CBR1100 faldet i pris i
forhold til gamle regler. Men mange selskaber er i dag billigere og kan
tilbyde bedre betingelser. Jeg kan anbefale dig at prøve de små selskaber.
Det er hovedsageligt choppere der er billige hos TopDK i dag. Husk, hvis du
har kørt bil, så kan du flytte ancinitet over til MC.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Albert

Dato : 01-04-01 13:08

> [...]
> Jeg skal især køre en del langture på den, og den skal være stabil!
> Nogen der kender TopDK´s politik på de maskiner ?

Ja, jeg ville jo gerne komme med en masse rosende kommentarer om CBRen, men
eftersom jeg kun har kørt godt 800m på min, er mine erfaringer vist ret
begrænset

Dog vil jeg sige at du får rigtigt meget for pengene. Om det er et problem,
at du
mister kardantræk i forhold til XJen, det må være en smagssag, men omvendt
får du en masse andre ting (stabilitet - kåbe - hk - bundtræk - større
dækforbrug

Forsikring - tja, 1000ccm + 135hk og 2 års ancinitet bliver ikke billigt,
men prøv
da runa/bauta og Provientiels klubordning via DMC

mvh Albert
CBR1000 '91

Fra : Armand

Dato : 02-04-01 01:07

Albert <toma@email.dk> skrev i en

> Forsikring - tja, 1000ccm + 135hk og 2 års ancinitet bliver ikke
billigt,
> men prøv da runa/bauta og Provientiels klubordning via DMC

Provenzial/DMC vil da have 3 års anciennitet!?

--
Armand.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 02-04-01 07:38

har kørt cbr1000f i 2 år nu er lige fyldt 25 og jeg giver 10kkr med helårs
dækning hus runa, med 3 år mc ancinitet.

cbr'ern...pålidlig....yepper...der har aldrig været noget der

knastkædestrammeren, jo den er skiftet, det er ikke alle modellerne der har
problemet, og når den er skiftet...så ophører problemet også.

komfort....tjaa karin har flere gange siddet og sovet bag på, og vi har da
også kørt 1200 & 1400 km på en dag.

kåben dækker godt, og holder fartvinden fra kroppen, dvs, man bliver ikke
særlig kold, og man sidder nærmest i tørvejr, når det regner

siddestillingen er rigtig god til lange ture.

affjedringen er latterlig...synes jeg...fronten skal udskiftes med lidt
hårdere fjedre så bliver den ok, bagfjederen på min er ved at være død, her
ved 56kkm, men jeg har hørt om flere der kørt 100kkm på samme affjedring

cyklen er tung, jeg ved ikke hvad de har gjort med de nyere modeller med de
virker nemmere at håndtere i forhold til min 91'er, jeg har hørt fra flere
at dette kan afhjælpes ved at sænke fronten 1-2 cm.

dækforbrug er ikke vanvittigt mine bt56 holdt en hel sæson(12kkm)+banedag.

service kan være lidt dyr da det tager lidt tid at pille alt det kåbe værk
af og på.

Lasse
CBR1000f & Karin

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-04-01 23:42

Lasse Lundberg wrote:

[klip]
> komfort....tjaa karin har flere gange siddet og sovet bag på, og vi har da
> også kørt 1200 & 1400 km på en dag.
[klip]
Sovet?!? Er det ikke lidt småfarligt, man kunne jo skvatte af, eller hvad?

Fra : thomas hansen

Dato : 02-04-01 14:57

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> jeg går og pønser på ny mc.

Hejsa - Har du hørt en VFR???

Det er kompromiet mellem sport/tour - med V-lyden som trumf.

Dertil absolut bedste kvalitet.

Thomas
(naturligvis vfr til salg på dba.dk