iMac pris
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 29-11-00 21:05

Hej allesammen. Jeg står og skal sælge en iMac men ved ikke hvor meget
jeg kan tillade mig at forlange... Nedenunder er specifikationerne på
den:

iMac rev.a, 233 Mhz G3, 64Mb Ram, 6Mb Ati Rage Pro grafikkort, 4Gb hard
disk, nyformateret, incl. SuperDisk 120Mb diskettedrev og 3 disketter,
Apple design speaker højttalere, incl meget software (Photo Shop, Quark
Express, Norton Utilities, Norton Personal Firewall og meget mere)
Hvor meget kan jeg realistisk forlange for en sådan iMac???

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe eller måske har erfaringer

MVH:

Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs
www.tcw-koder.com
ICQ: 81118979
mark@tv.dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 30-11-00 07:55

In article <3A25616A.3B8AFFC4@tv.dk>, mark@tv.dk wrote:

> [...]
> Express, Norton Utilities, Norton Personal Firewall og meget mere)
> Hvor meget kan jeg realistisk forlange for en sådan iMac???

Hvis softwaren er licenseret til dig, så vil du få mere for den ved at
splitte software og maskine - det er de færreste som går efter en brugt
iMac, der også er interesserede i QXP til 13.000.

Hvis det bare er piratkopier du har fyldt maskinen med, så er de 0,-
værd. SuperDisk - det har ingen brug for, og Apple Design Speakers
passer ikke i designet.

Tilbage er selve maskinen, og den er vel 3.000-4.000 værd. Formentlig
mest lige ved studiestart, men der er jo et år til.

//Peter Gersmann

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 30-11-00 09:02

Hvad mener du med at SuperDisk ikke er noget værd?? De fleste vil gerne have
en mulighed for at kunne læse almindelie disketter med deres iMac. Ud over
det har SuperDisk drevet jo bare den ekstra mulighed at det kan bruges med
120Mb disketter.

MVH
Mark

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : Johnny Louis

Dato : 30-11-00 22:27

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> [...]
> det har SuperDisk drevet jo bare den ekstra mulighed at det kan bruges med

Du skriver "de fleste" hvor har du lavet den undersøgelse henne ?

Jeg har ikke set en diskette i brug det sidste års tid hos nogen af de
Mac folk jeg kender, og mine 2 diskette drev har aldrig været i brug.

En CD og ikke mindst CD-RW er i dag så billige at hvem gider arbejde med
disketter, ja jeg har så godt læst at der er 3 i Esbjerg der bruger dem
endnu men mon ikke det sådan mest er nostalgi.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 23:59

Fra : Peter Gersmann

Dato : 30-11-00 23:59

In article <1ekxmth.7neqly1yhz8u8N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Vores SuperDisk-drev tjener deres formål fint. De bliver jo ikke
> ringere, bare fordi cd-brændere i mellemtiden er kommet ned i pris. Hvis
> I kan forklare min kone, hvorfor et velfungerende knap to år gammelt
> drev til kr. 1.600,- skal kasseres, så fint med mig, men det bliver nok
> ikke let.

Du skal på ingen måde kassere dit drev, men du vil nok få svært ved at
få ret meget for det - folk kaster ikke længere pr. automatik 1600,-
efter deres forhandler når de hører, at en pc/mac ikke har et
diskettedrev. Siden denne tråd handler om "hvad kan jeg få for min iMac
med udstyr i dag", har jeg tilladt mig at vurdere drevet, hvilket ikke
nødvendigvis har indflydelse på den glæde du kan have af produktet.

At firmaet så er på vej ned/mod overtagelse, og i onsdags (?) af JP blev
vurderet til helt at ville skrotte LS-120 formatet - ja, det betyder
måske ikke noget for nuværende brugere, men andre vil næppe betale ret
meget.

Vh,
Peter Gersmann

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-00 01:15

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> wrote:

> [...]
> vurderet til helt at ville skrotte LS-120 formatet - ja, det betyder
> måske ikke noget for nuværende brugere, men andre vil næppe betale ret

En af de mange fordele ved LS-120 (jeg tænkte skam over det, da
jeg valgte den frem for Zip) er, at det er en åben standard. Nå ja, åben
og åben, men flere firmaer er med i den. Idéen var dæle'me, at når flere
firmaer var med, ville det give lavere priser, større udbredelse og mere
udvikling. At man så ikke har mærket noget til det er jo bare surt. Som
jeg flere gange har skrevet, så virkede det også som om Apple bakkede
mest op om SuperDisk, men de fik hurtigt smidt Zip-drev i G3'erne
alligevel.
Jeg har ikke hørt om det, du skriver. Derimod læste jeg for
nylig på MediaMac, at Panasonic er ved at udvikle et SuperDisk-drev, der
kan gemme 240 MB, og det kan endda gemme en hel del på gamle disketter.
Jeg tror, det var 32 MB. Det lyder godt nok utroligt. Det kunne da være
sjovt, hvis SuperDisken pludseligt stormede frem. Så skulle jeg rigtig
stå her og råbe: "Æv-bæv"
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 01-12-00 23:12

Klip
> Jeg synes, at du og Peter Gersmann er noget arrogante, hvis i
> mener, at drevene skal kasseres.
Klip

Jeg kan ikke, selv med min bedste vilje, se i Peters eller mit indlæg
hvor vi giver udtryk for arrogance eller at dit drev er kassabelt.

Klip
> Hvis I kan forklare min kone, hvorfor et velfungerende knap to år gammelt
>drev til kr. 1.600,- skal kasseres, så fint med mig, men det bliver nok
>ikke let.
Klip

Giv din kone en iBook med Airport i julegave, så får du aldrig mere
problemer når der skal købes computer udstyr.

klip
> Jeg synes i øvrigt, at der ret ofte er spørgsmål vedrørende
> problemer med cd-brændere her i gruppen, så helt perfekte er de vist
> ikke. Og det er bestemt ikke mit indtryk, at det er nemt bare lige at
> lægge en ekstra fil på en cd. Derimod skal man forberede et større arkiv
> og så brænde det hele på en gang. Det koster vel knap 10,- kr. hver gang
> til en cd. Med mindre man altså bruge RW til kr. 70,- eller sådan noget.
> Men dem hører man da også meget dårligt om.
Klip

Om CD'er samt brændere er din viden altså forældet, CD'er koster ca. kr.
5,- og CD-RW ca. det dobbelte og de kan genbruges op til 1000 gange.
En god og hurtig brænder koster langt under kr. 2.000.- og brændingen
foregår lige så nemt og næsten så hurtigt som at kopiere til en HD f.eks
vha. et applescript, fejl samt engangs brændinger hører fortiden til.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Gunnar Holse

Dato : 01-12-00 23:42

> [...]
> foregår lige så nemt og næsten så hurtigt som at kopiere til en HD f.eks
> vha. et applescript, fejl samt engangs brændinger hører fortiden til.

I Henriks tilfælde drejer det sig vist om en ekstern brænder til USB som
vist koster en hel del mere end "langt under 2.000". Desuden er der ingen
garanti for at kunne boote fra en intern CD-RW i eks. G4, så det er en
anelse misvisende. Det er heller ikke ligegyldigt hvilke CD'er du bruger -
ikke alle anlæg kan afspille de billige 5 kroners. NAD CD-afspillere giver
bedst resultat med Kodak "guld" plader, og de koster rundt regnet en 10'er
stykket.

/GH

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-00 01:15

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> [...]
> bedst resultat med Kodak "guld" plader, og de koster rundt regnet en 10'er

Det er godt Gunnar, bare giv ham!
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-00 01:15

Johnny Louis <bendata@postman.dk> wrote:

> Jeg kan ikke, selv med min bedste vilje, se i Peters eller mit indlæg
> hvor vi giver udtryk for arrogance eller at dit drev er kassabelt.

Måske har jeg overreageret lidt, men det lød som om I ikke
regnede det for noget. Tillad mig lige at citere:

Peter Gersmann wrote:

> SuperDisk - det har ingen brug for...

Som vi er et par stykker, der har skrevet, så kan man altså fint
bruge det til back-up. Og det er altså ikke umuligt at kende andre, der
bruger det. Nogle har også nævnt et eksternt diskettedrev, men så er en
SuperDisk ikke ret meget dyrere, og da slet ikke en brugt.

> [...]

> disketter, ja jeg har så godt læst at der er 3 i Esbjerg der bruger dem
> endnu men mon ikke det sådan mest er nostalgi.

Måske er det fordi, jeg er eks-københavner, at jeg er lidt
nærtagende. Det er nok ligesom eks-rygere, der ikke tåler røg. Men for
os jyder lyder bemærkninger som din, som om Esbjerg er et sted langt
ude, som man ikke behøver regne med. Og drevet bruges kun af nostalgiske
årsager og ikke fordi det er noget værd. Hvad er der i øvrigt galt med
nostalgi? Jeg barberer mig stadig med kost og sæbe og min morfars gamle
Gilette Safety Razor med rigtige barbelblade. Den er i hvert fald
kompatibel. Selv langt inde i Østeuropa kan man købe blade til den.

> Giv din kone en iBook med Airport i julegave, så får du aldrig mere
> problemer når der skal købes computer udstyr.

Been there, done that. Jeg har engang givet hende en PowerBook
5300cs. Det var ingen succes. Ud over, at harddisken larmede, så har den
næsten været mere på værksted end hjemme. Og den var langsommere end den
Performa 475, vi ellers havde, trods PowerPC. Men pga. larmen havde jeg
den næsten for mig selv, så det var da meget godt. Desuden har min kone
lige fået en IBM Thinkpad fra sit arbejde. Det var mest pga.
kompatibileteten, at det skulle være IBM. Men jeg må indrømme, at for at
måle sig med den skærm, skal man op i en G3 PowerBook, og så er IBM'en
altså billigere. Det er trist, men sådan er det.

> Om CD'er samt brændere er din viden altså forældet...

Sikkert, jeg ville bare sætte tingene lidt på spidsen. Jeg er
heller ikke dummere, end at jeg også har overvejet en cd-brænder. Men da
jeg skulle have en back-up for to år siden, var brændere ret dyre, og
jeg tror faktisk dårligt nok, man kunne få nogen til USB.
Jeg håber i hvert ikke, vi er blevet uvenner nogle af os. Jeg
nyder bare et godt lille skænderi her i cyberspace, og for mit
vedkommende stikker det ikke særligt dybt. Jeg gør værre, end jeg bider.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 02-12-00 01:25

Hej Henrik. Jeg kan godt lide din kommentar med at du nyder en lille
diskussion i cyberspace. Jeg er helt enig og nyder også at se folks meninger.
Det er også skægt at se mit første spørgsmål vedrørende hvor meget jeg kunne
få for min iMac og så se hvor langt ude diskussionen er nu. )

MVH

Mark

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 02-12-00 20:02

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> bruger det. Nogle har også nævnt et eksternt diskettedrev, men så er en
> SuperDisk ikke ret meget dyrere, og da slet ikke en brugt.

Hej Henrik,

Med risiko for at lægge Peter Gersmann ord i munden, så tror jeg, han
mente at et LS-120 (det er vist den tekniske betegnelse hvor selv PC
brugere ved hvad vi snakker om) ikke det der primært trækker prisen i
luften. Jeg ville i hvert fald ikke anbefale nogen at købe det, udfra
en betragtning om, at diskene koster ca. det samme som en zip disk
(omkring 100 kroner stykket) men er langsommere og drevet væsenligt
mindre udbredt end zip (der jo som bekendt kommer indbyggede i visse
Apple maskiner). Så som ny-investering er super disken ikke meget
værd, udover hvis man skal bruge et primært floppy diske, og kun en
gang i mellem 100 MB diske. Et internt IDE superdiskdrev koster det
samme som et internt IDE Zip drev (ca. 600 kroner) og et USB eksternt
ZIP drev koster ca. 100 kroner mere. For ca. 1700 får du et eksternt
250 MB zip drev der også kan læse 100 MB diske. Jeg kan ikke finde et
SCSI eller USB eksternt superdiskdrev, men jeg vil da gerne høre
prisen på det.

Men da du alleredet har en superdisk og ovenikøbet kender andre der
også har superdisk, så fungere det jo hos dig, og det er jo trods at
alt det absolut primære.

Thomas (har ikke brugt floppy disketter i snart 1 1/2 år)
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-00 23:41

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> Apple maskiner). Så som ny-investering er super disken ikke meget
> værd, udover hvis man skal bruge et primært floppy diske, og kun en

Ikke at jeg vil tærske langhalm på det, men skal man bruge begge
dele, er SuperDisk vel billigere end et Zip-drev og et diskettedrev. Og
så langsomt er SuperDisk altså heller ikke. Bruges det til back-up og
transport af dokumenter er det fint. Men man skal ikke prøve at afvikle
programmer fra det. Nå men det jeg ville sige var egentligt, at jeg har
læst, at den nye generation SuperDisk er langt hurtigere og føles som et
helt andet drev. At det så hedder det samme og ser ud som det gamle gør,
at man trods alt tvivler lidt på det. Men som nævnt i et andet indlæg
har jeg lige læst i Mediamac, at der er 240 MB SuperDisk på vej. Det var
vist fra Panasonic.

> 250 MB zip drev der også kan læse 100 MB diske. Jeg kan ikke finde et
> SCSI eller USB eksternt superdiskdrev, men jeg vil da gerne høre
> prisen på det.

Hvad tror du det er, jeg bruger til en iMac? Hele humlen er
jo, at der ikke fandtes ret mange eksterne USB-drev, da iMac var ny. Der
var SuperDisk og 100 MB Zip. Og SuperDisk var (og er) i rigtigt
matchende iMac-design med gennemsigtige kabler og det hele. Det var skam
vigtigt dengang, da iMac var det hotteste hotte
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 04-12-00 23:18

> Jeg håber i hvert ikke, vi er blevet uvenner nogle af os. Jeg
> nyder bare et godt lille skænderi her i cyberspace, og for mit
> vedkommende stikker det ikke særligt dybt. Jeg gør værre, end jeg bider.

Har vi skændes det er da næsten gået min næse forbi, det var vist
tættere på for år tilbage da jeg i en mail plæderede for min ret til at
køre 20% stærkere på motorvejen.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 20:55

Fra : Peter Gersmann

Dato : 30-11-00 20:55

In article <01HW.B64C62E100095F44076766B0@news.worldonline.dk>,
firstname@lastname.dk wrote:

> Sikke noget sludder! Imation Superdisk er absolut brugbar, både med
> almindelige disketter og superdiske.

Hvis man i dag køber en mac, hvad vil man så med et "SuperDrive".
Udveksle disketter med pc-brugere? Alternativerne er FTP, iDisk eller et
rent diskettedrev.

LS-120 formatet? Yderst få har det, og det er ikke just nogen
fartdjævel. På det område er en brændt cd eller Zip oftere set.

Så jeg vil tillade mig at tvivle på, om man kan få en køber af en brugt
iMac til at give ret meget for et sådant drev. Men lad os nu høre hvad
resultatet bliver - der skal være plads til overraskelser

//Peter

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-12-00 09:46

David Blangstrup <davidb9@mac.com> wrote:

> On Thu, 30 Nov 2000 7:55:25 +0100, Peter Gersmann wrote
> (in message <moof.immerfreundlich-601EC1.07552530112000@news.get2net.dk>):

> Sikke noget sludder! Imation Superdisk er absolut brugbar, både med
> almindelige disketter og superdiske.
> David

Hvis man ser lidt nøgternt på det, så har Peter jo ret. 1,44 mb
disketten er en totalt ubrugelig oldsag. Langsom, for lille og ustabil.
Og de 120 mb er kun kompatible med sig selv.

Når den alligevel er noget værd, så er det fordi nogle, herunder en del
førstegangs computerkøbere og mange lidt ældre PC-brugere, tror at
floppy-disketten (sår'n en lille smart dims - jæ ve et rigti hva den
hedder) er en højteknologisk åbenbaring fra det ydre rum.

Og så længe der er et marked for den, så kan den jo sælges!

Stig

Mailto:stigleerbeck@mac.com
http://www.SimpleSoft.dk - http://www.MacPeriferi.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-12-00 15:26

On Fri, 1 Dec 2000 9:45:47 +0100, Stig Leerbeck wrote
(in message <1ekyfh8.1jn8ose18rj12wN@[10.1.128.1]>):

> [...]
> hedder) er en højteknologisk åbenbaring fra det ydre rum.
>
> Og så længe der er et marked for den, så kan den jo sælges!

Jeg er egentlig ikke for disketter, jeg kom til da de var på vej ud. Jeg
mener bare, at Superdisken er brugbar for mig, så hvorfor ikke for andre? Det
kan da godt være at en iMac røv A kan fås for ingenting i dag, med Superdisk,
men jeg kan stadig godt føle min ære gået lidt for nær, når en anden her i
gruppen skrev, at han havde 'fået' en iMac røv A og ville 'lege lidt med
den'! Måske putte den ind i et andet kabinetŠ og mig, der har svedt blod for
at få denne her! Jeg tror, jeg putter hans hoved ind i et andet kabinet. Og
så skal man fandme også generes på sin SuperDisk. Jeg bruger den til backup,
og har kun 1, da de er skidedyre! Ovenikøbet er jeg omgivet af RivaTNT2 kort
i PC'er, min 10 årige søn spiller på min iMac for at glæde mig, selvom det er
ret tydeligt at se, at ingenting er 3D accellereret, ak, det er lige til at
græde over... måske skulle man købe sig en PC? Min 'ældste' siger, at jeg kan
få en bedre én end hans (og hans billeder føles bare som at være der selv!)
for en 12-14.000 kr., med hele svineriet - men hvis jeg vil betale 6.000 kr.
for et ENDNU bedre grafikkort, kan jeg få et ingen kan vælte... Og da der jo
er flere her i gruppen, der har både mac og PC, hvorfor så ikke - så slipper
man også for at føle sig som en undtagelse, og skulle fosvare sig mod
fornærmelser hele tiden. Og der er billige spil! Og... og...
(Så, nu kommer ham den unge fyr, der fik sig et raserianfald sidste gang, jeg
nævnte noget med grå hår her i gruppen - han troede, jeg var til PC! Nå, rart
at vide at der er et par unge macbrugere mellem alle os gamle røvhuller).
Jeg husker tyyyyydelig dengang der var grammofoner. De var meeeeget bedre.
(Sidder og hører Sandy Denny og Fairport Convention. Nogen der kan huske
dem?)
david

PS: Næh, udskiftelige grafikkort!
--

http://david.blangstrup.dk

Fra : Reynard Fox

Dato : 01-12-00 15:59

In article <01HW.B64D7378000686DB078CB920@news.worldonline.dk>,
> [...]

> bedre.
> (Sidder og hører Sandy Denny og Fairport Convention. Nogen der kan huske

Godt du kom med dit vredesudbrud tidligt på dagen...
Jeg har lige købt en Color Classic, med henblik på at bygge et PPC
motherboard ind i den, f.eks. fra en iMac.
Nu havde jeg så tænkt mig at forhøre mig om andre her i gruppen har
gennemført en ombygning af Color Classic, men det er nok bedst at jeg
venter med at spørge om det til der er faldet lidt ro over situationen :)

....Grammofon; Det er en slags analog cd på størrelse med de gamle
laserdisk, hvor dataen bliver indlæst via en nål, ikke?

Mvh
Reynard …:>

--
Always brisk for business, and know the rules by heart.

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 21:20

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 21:20

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-12-00 21:20

On Sat, 2 Dec 2000 10:04:32 +0100, Reynard Fox wrote
(in message <canis_vulpes-109F39.10043202122000@news.cybercity.dk>):

Fra Hogwasher!
David

Fra : Reynard Fox

Dato : 04-12-00 21:42

In article <01HW.B651BAE3000091150A3CD9A0@news.worldonline.dk>,
firstname@lastname.dk wrote:

> On Sat, 2 Dec 2000 10:04:32 +0100, Reynard Fox wrote
> [...]

Erm, hvordan kan man klare at læse indlæg, i mere end et par minutter ad
gangen, ved brug af Hogwasher? -Alle de danske specialtegn bliver
skiftet ud med alverdens vederstyggeligheder ;)

Mvh
Reynard

--
Always brisk for business, and know the rules by heart.

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-12-00 11:59

On Mon, 4 Dec 2000 21:42:17 +0100, Reynard Fox wrote
(in message <canis_vulpes-9ED517.21421704122000@news.cybercity.dk>):

> [...]
> gangen, ved brug af Hogwasher? -Alle de danske specialtegn bliver
> skiftet ud med alverdens vederstyggeligheder ;)

Kun fra nogen bestemte steder Matroshat lyder ellers meget cool.
David

--

http://david.blangstrup.dk

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 01-12-00 19:31

Jeg er selv glad for at der er flere en mig alene i Danmark som godt vil stå op
for Mac'en. Jeg synes stadig at Mac'en har mange flere fordele frem for en
PeeCee . PS. Jeg er selv en ung Mac bruger på 15 år

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-11-00 15:49

> [...]

> Hvor meget kan jeg realistisk forlange for en sådan iMac???
>
> Jeg håber der er nogle der kan hjælpe eller måske har erfaringer

Jeg vil gerne købe dine Apple Design Speakers

--
Ciao Jesper

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 30-11-00 22:08

Hej Jesper. For hvor meget?

MVH Mark S. Rasmussen

--
Mark S. Rasmussen
TCW Web Designs

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-12-00 09:31

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Hej Jesper. For hvor meget?

Den slags skal ikke foregå her i gruppen, så ring til mig på 26 730 500.

Jesper

--
Ciao Jesper

Fra : Niels J=?ISO-8859-1?~

Dato : 05-12-00 21:48

I artiklen <01HW.B6528918000474B4080319D0@news.worldonline.dk> , David
Blangstrup <davidb9@mac.com> skrev:

> [...]
> (in message <canis_vulpes-9ED517.21421704122000@news.cybercity.dk>):

> Kun fra nogen bestemte steder Matroshat lyder ellers meget cool.

Det er fordi Reynard Fox mangler Content-Type: og Content-Transfer-Encoding:
i de indlæg han skriver. Hogwasher gætter forkert.