"gyser"film fra 70'erne
Fra : Rikke & Brian

Dato : 01-07-03 10:25

Hejsa

Jeg har lige været igennem Romeros triologi for første gang, og de var
gangske underholdende. Men kun Dawn of the dead synes jeg var rigtig god.
Jeg er sådan set normalt heller ikke den stor gyserfilms seer, men det slår
mig at af de få "gyser" film jeg faktisk synes er gode, er der flere fra
70'erne.
F.eks. Dawn og the Dead, Invasion of the bodysnatchers og Westworld. Er der
andre film med den stemning fra den tid der kan anbefales?

Mvh. Brian

Rikke Brauner Mikkelsen
Brian Kjeldsen
Kristian Brauner Kjeldsen

http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk/
O Captain, my Captain. Who knows where that comes from? Anybody? Not a
clue? It's from a poem by Walt Whitman about Mr. Abraham Lincoln. Now in
this class you can either call me Mr. Keating, or if you're slightly more
daring, O Captain my Captain.

Fra : Morten Steen

Dato : 01-07-03 10:30

> F.eks. Dawn og the Dead, Invasion of the bodysnatchers og Westworld. Er
der
> andre film med den stemning fra den tid der kan anbefales?

Uha, 70'erne var jo efter min mening det bedste årti for horror...
En film der umiddelbart poppede op var "The Omen". Den bør du checke ud.
Og jeg kunne sikkert komme på mange flere, men andre skal jo også have lov.

Morten

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 01-07-03 10:40

"Rikke & Brian" skrev i en meddelelse :

> [...]
der
> andre film med den stemning fra den tid der kan anbefales?

Hey Brian!

Du bør helt klart tjekke John Carpenters "The Fog" ud, den er virkelig fed!
Den er så vidt jeg husker fra slutningen af 70'erne, og i øvrigt ganske
fornøjelig!

> Mvh. Brian

Mvh
Mads

Fra : Per

Dato : 01-07-03 11:34

> Du bør helt klart tjekke John Carpenters "The Fog" ud, den er virkelig
fed!
> Den er så vidt jeg husker fra slutningen af 70'erne, og i øvrigt ganske
> fornøjelig!

Carpenters "The Thing" er også rigtig fed, men er dog fra '82.

Fra : Rikke & Brian

Dato : 01-07-03 11:46

"Per" <pzk@JEGHADERSPAMcrayon.dk> skrev i en meddelelse

> fed!
> >

> Carpenters "The Thing" er også rigtig fed, men er dog fra '82.

Er vi stadig i stemnings gys, eller er det mere en action gyser. Jeg
forventer det er lidt Alien stemning.

mvh. Brian

Fra : Brian Nielsen

Dato : 01-07-03 18:49

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote in message

> Er vi stadig i stemnings gys, eller er det mere en action gyser. Jeg
> forventer det er lidt Alien stemning.

The Thing har både stemning og action.
At forvente Alien stemning vil nok ikke
være helt forkert.

/Brian

Fra : ML-78

Dato : 01-07-03 18:56

> The Thing har både stemning og action.

"The Thing" (1982) baserer sig dog en del på chok-effekter så jeg tvivler på, at
det er den type film der efterspørges. Leonard Maltin skriver i sin filmguide:

"... nonstop parade of slimy, repulsive special effects turns this into a freak
show and drowns most of the suspense."

Jeg er enig i Maltins bedømmelse, men mange synes det er en fantastisk film.

ML-78

Fra : Rikke & Brian

Dato : 01-07-03 11:45

"Mads Holmsgaard Eriksen" <mhe@fjerndettesmartazz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fed!
> Den er så vidt jeg husker fra slutningen af 70'erne, og i øvrigt ganske

Jep den har jeg set, havde bare lige glemt den, og ja den er også rigtig
god.

Fra : ML-78

Dato : 01-07-03 11:17

> F.eks. Dawn og the Dead, Invasion of the bodysnatchers og Westworld. Er der
> andre film med den stemning fra den tid der kan anbefales?

Det er jo ret forskelligartede film du nævner der. Desuden var 70'erne et af de
største årtier inden for genren. Her er nogle stykker af dem jeg synes er bedst
fra denne tid, udover dem du selv nævner:

Don't Look Now
The Stone Tape
The House with Laughing Windows
Baron Blood
The Omen
The Exorcist
Alice, Sweet Alice
Burnt Offerings
Amityville Horror
Salem's Lot
Audrey Rose

ML-78

Fra : Rikke & Brian

Dato : 01-07-03 14:35

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ret forskelligartede film du nævner der. Desuden var 70'erne et
af de
> største årtier inden for genren.

Ja jeg ved godt de er meget forskellige, men alligevel husker jeg det som de
havde noget af den samme stemning.

> Her er nogle stykker af dem jeg synes er bedst
> fra denne tid, udover dem du selv nævner:

> The Omen
Ja den kender jeg godt.
> The Exorcist
Var ikke klar over det var fra 70'erne, nok min favorit gyser film af alle.

Bortset fra The Omen og Exorcist, kunne du så meget kort lige skrive hvilken
genre de andre er. Okkulte/overnaturlige gys, thriller, splat, monster,
rumvæsner, serielkiller osv. Bare så jeg ved lidt om hvad det er for en
stil.

> Don't Look Now
> The Stone Tape
> The House with Laughing Windows
> Baron Blood
> Alice, Sweet Alice
> Burnt Offerings
> Amityville Horror
> Salem's Lot
> Audrey Rose

Ellers mange forslag at gå i gang med: Salems Lot har jeg altid ønsket at
se, kunne godt lide bogen, men har bare hørt meget dårligt om filmen, er det
ikke også en tv-film eller er det noget jeg har misforstået.

Mvh. Brian

Fra : ML-78

Dato : 01-07-03 15:11

> Ellers mange forslag at gå i gang med: Salems Lot har jeg altid ønsket at
> se, kunne godt lide bogen, men har bare hørt meget dårligt om filmen, er det
> ikke også en tv-film eller er det noget jeg har misforstået.

Jo, den blev oprindeligt lavet som en miniserie i to dele til TV, og senere
sendt som en enkelt film. DVD-udgaven indeholder miniserie-udgaven. Det er
efterhånden mange år siden jeg så den sidst, men jeg husker den som ret
uhyggelig.

ML-78

Fra : Rikke & Brian

Dato : 01-07-03 14:40

> [...]
bedst
> fra denne tid, udover dem du selv nævner:

Jeg kan se flere af dem virker som meget blodige film. Jeg ved godt at Dawn
of the dead også havde en del gore, men det var faktisk det eneste jeg ikke
synes var så godt ved filmen. Det passede mig fint det meste af filmen, men
den lange scene med rockerne til sidst, virkede kun som om det var til stede
for splattens skyld, og det siger mig ikke så meget.
Det jeg vil frem til er at det mere var stemningen i filmene jeg var
udeefter, ikke nødvendigvis det store splat, der må gerne være noget
indimellem, det skal bare ikke være bærende.

mvh. Brian

Fra : ML-78

Dato : 01-07-03 15:05

Her er en kort beskrivelse af genre:

(mordmysterie). Indeholder en enkelt blodig scene, men er ellers slet ikke gory.

> Jeg kan se flere af dem virker som meget blodige film.

Hvilke? Det er stort set ingen af dem. Du tænker måske på "Baron Blood", og det
er bare den noget misvisende amerikanske titel for den ellers stilfulde
italienske film.

> Det jeg vil frem til er at det mere var stemningen i filmene jeg var
> udeefter, ikke nødvendigvis det store splat, der må gerne være noget
> indimellem, det skal bare ikke være bærende.

Det er jeg helt enig i, og netop ud fra det er ovenstående film valgt. "The
Exorcist" er den eneste mulige undtagelse, og det er nok den mest grafiske af
dem jeg nævnte. Splatterfilm siger heller ikke mig noget.

ML-78

Fra : Rikke & Brian

Dato : 01-07-03 16:10

> Hvilke? Det er stort set ingen af dem. Du tænker måske på "Baron Blood",
og det
> er bare den noget misvisende amerikanske titel for den ellers stilfulde
> italienske film.

Ja det var bl.a. den, da jeg læste om den lød det som en masse totur osv. og
det var ikke lige noget der tiltrak, men efter hvad du skriver mere, så
lyder det som om at det er film jeg skal tjekke ud.

Don't look now, har den ikke lige været vist? jeg tror jeg så slutningen,
Donald Sutherland jagter en pige i rødt tøj, i en kirke eller sådan noget.

> [...]
grafiske af
> dem jeg nævnte. Splatterfilm siger heller ikke mig noget.

okay, den grad af "splat" som Exorcist indeholder er fint nok med mig, det
er ikke overdrevent og er med til at skabe den spooky stemning.

Mvh. Brian

Fra : ML-78

Dato : 01-07-03 16:51

> Ja det var bl.a. den, da jeg læste om den lød det som en masse totur osv. og
> det var ikke lige noget der tiltrak, men efter hvad du skriver mere, så
> lyder det som om at det er film jeg skal tjekke ud.

Der er også lidt gore, men ikke overvældende meget. Her er en anmeldelse af den:
http://www.uncut.dk/UNCUT/anmeldelser/baronblood.html

> Don't look now, har den ikke lige været vist? jeg tror jeg så slutningen,
> Donald Sutherland jagter en pige i rødt tøj, i en kirke eller sådan noget.

Det er den. Den har været vist adskillige gange i TV og er absolut
anbefalelsesværdig.
http://www.uncut.dk/UNCUT/anmeldelser/dontlooknow.html

ML-78

Fra : Per

Dato : 01-07-03 11:34

> [...]
der
> andre film med den stemning fra den tid der kan anbefales?

Dawn of the Dead er fed (har den også på 2-disc SE DVD), men jeg nu næppe
kalde det en gyser.

Fra : Rikke & Brian

Dato : 01-07-03 14:31

"Per" <pzk@JEGHADERSPAMcrayon.dk> skrev i en meddelelse

> Dawn of the Dead er fed (har den også på 2-disc SE DVD), men jeg nu næppe
> kalde det en gyser.

Jeg har nok ikke helt styr på disse kategorier, og ved godt jeg bruger gyser
meget bredt. Er vi mere over i gore så?

Men kan man ikke godt bruge gyser som en overordnet betegnelser for alle
film der indeholder en form for uhyggelig stemning.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 01-07-03 12:41

> [...]
der
> andre film med den stemning fra den tid der kan anbefales?

Dawn of the Dead er jo så osse lige klaaaasikeren over dem alle.
En film som The Omega Man med Charlton Heston har osse en fed atmosfære...
eneste overlevende konceptet... lidt lissom vores 4 beboere i Monroeville
Mall.
Den er dog ikke ude på DVD endnu desværre... jeg har den selv på VHS.
Eneste nyere film der bare tilnærmelsesvis opnår samme atmosfære er 28 dage
senere (som efter min mening stort set bare er et remake af Day of the
Dead).

vh

--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Rikke & Brian

Dato : 01-07-03 14:30

> [...]
> eneste overlevende konceptet... lidt lissom vores 4 beboere i Monroeville

Ja jeg ved godt det med eneste overlevende er ved at være ret så meget
kliche, men jeg synes nu det er gangske underholdende.

> [...]
dage
> senere (som efter min mening stort set bare er et remake af Day of the

Ja jeg var meget positiv over 28 dage senere, så først de tre dead film
bagefter. Men synes nu ikke så meget det var et remake, men mere den havde
en masse henvisninger til de ældre film med. Men rigtig god film.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-07-03 16:17

> Ja jeg ved godt det med eneste overlevende er ved at være ret så meget
> kliche, men jeg synes nu det er gangske underholdende.

Enig... fedt tema.

> Ja jeg var meget positiv over 28 dage senere, så først de tre dead film
> bagefter. Men synes nu ikke så meget det var et remake, men mere den havde
> en masse henvisninger til de ældre film med. Men rigtig god film.

jeg syns osse den var fed, men lignede Day meget... det med de skøre
soldater, der egentlig er farligere end zombierne osv... i starten render
han osse rundt og råber "Hello" lissom vores helte gør i starten af Day da
de stiger ud af helikopteren.... henvisninger er vist pænt sagt, men derfor
er filmen ikke dårlig, tværtimod... desuden er der et helt nyt publikum ude
og de vil måske osse få øjnene op for vores generations film... min nevø
syns da Day var rimelig ulækker

Fra : LHS

Dato : 01-07-03 12:57

Hej

Gå ikke glip af Phantasm serien, der er vist lavet 4 film. De er gode gys
med The Tall Man.

Lars HS

Fra : ArJo

Dato : 01-07-03 14:24

The Changeling
http://us.imdb.com/Title?0080516

fra '80

Fed gyser....En af mine all time favourites

mvh
ArJo

Fra : Jesper

Dato : 01-07-03 17:18

> [...]

> F.eks. Dawn og the Dead, Invasion of the bodysnatchers og Westworld. Er der
> andre film med den stemning fra den tid der kan anbefales?

Masser: Sequel til Westworld, Futureworld

The Ultimate Warrior
The Omega Man
Mountain of the Cannibal God
Suspiria
The Bay of Blood
The Crazies/Code Name Trixie
Wampir (Italienske cut af Martin med musik af The Goblin)
Tomb of the Blind Dead
Don't Torture A Duckling
Vampire Circus
Legend of the 7 Golden Vampires
House of the Long Shadows
Last House On the Left

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Morten DH

Dato : 02-07-03 16:46

Er de der Blind Dead film noget værd? Læser lidt forskellige anmeldelser og
nåede aldrig at få investeret i Anchorbays dobbelt skive

Fra : Jesper

Dato : 02-07-03 17:12

Morten DH <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote:

> Er de der Blind Dead film noget værd? Læser lidt forskellige anmeldelser og
> nåede aldrig at få investeret i Anchorbays dobbelt skive

Jeg synes de er udmærkede. Har dog kun set dem på video.
global village idiots. - Paul Ginsparg.