Indskydelse i virksomhed
Fra : Casper Bang

Dato : 01-07-03 10:15

Min virksomhed er i dag netop started.
Jeg har derfor gjort et større køb, som er mit indskud i virksomheden.

Er dette den korrekte måde at bogføre det på, eller kan man ikke bruge
privatforbrugskontoen til dette?

Debet Konto: 12320 Bank, folio [DKK]
Kredit Konto: 13111 Privatforbrug [DKK]
Beløb: XXXX

bagefter dette bogfører jeg så mit varekøb, ved at kreditere banken,
debitere øvrige omkostninger (edb software skal vel bogføres der?), og
debitere købsmomsen.

MVH
~Casper Bang
Secretsofwar.net

Fra : DS

Dato : 01-07-03 18:12

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> wrote in message
> [...]
> Jeg har derfor gjort et større køb, som er mit indskud i virksomheden.
>
> Er dette den korrekte måde at bogføre det på, eller kan man ikke bruge

Det kan du vel godt gøre, men mon ikke det er lidt mere overskueligt hvis du
laver en egenkapital konto?

Når du skyder ind, så skal bankkontoen debiteres og egenkapitalkontoen
krediteres. Så kan du altid se på egenkapitalkontoen hvor mange penge du har
skudt ind, og dem kan du til enhver tid trække ud igen.

/Daniel

Fra : Casper Bang

Dato : 02-07-03 09:40

> Det kan du vel godt gøre, men mon ikke det er lidt mere overskueligt hvis
du
> laver en egenkapital konto?

Jo :)
Har skam også lavet en egenkapitalkonto... jeg troede den bestod af
virksomhedens overskud, men nu du siger det er det jo også lig med egerens
"andel".
takker!

Fra : Jan

Dato : 02-07-03 12:40

Hvis man til enhvertid kan trække det beløb ud til privatforbrug som man har
indskudt som egenkapital. Vil det så sige at man kan trække det beløb ud
UDEN at skulle betale skat af det beløb ?

Hilsen
Jan

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-07-03 16:59

Jan wrote:

> Hvis man til enhvertid kan trække det beløb ud til privatforbrug som man har
> indskudt som egenkapital. Vil det så sige at man kan trække det beløb ud
> UDEN at skulle betale skat af det beløb ?

Nu blandes begreberne grundigt sammen,
indskud i selskab er endeligt,
indskud i VS ordning kan modregnes, efter særlige regler,
hvad snakker vi lige om her ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : DS

Dato : 02-07-03 21:52

"Jan" <aikon@3point.dk> wrote in message
> [...]
> indskudt som egenkapital. Vil det så sige at man kan trække det beløb ud
> UDEN at skulle betale skat af det beløb ?

Som jeg forstår dit spørgsmål - ja. Penge som du skyder ind i virksomheden,
er jo ikke som sådan firmaets overskud og der skal ikke betales skat når du
vil have pengene ud igen. Man kan vel næsten sige at firmaet låner pengene
af dig, og betaler dem tilbage igen.

/Daniel

Fra : Casper Bang

Dato : 02-07-03 21:51

> [...]
du
> vil have pengene ud igen. Man kan vel næsten sige at firmaet låner pengene

så man smider pengene ind igennem egenkapitalen, og hæver dem igennem
privatforbrug?

Fra : DS

Dato : 02-07-03 22:14

> virksomheden,
> du
>

> så man smider pengene ind igennem egenkapitalen, og hæver dem igennem
> privatforbrug?

Nej det mener jeg ikke. Når du hæver fra egenkapital så formindsker du blot
denne. Altså krediterer bankkontoen og debiterer egenkapitalen.

Jeg blander ikke privatforbrug og egenkapital sammen... men ved ikke om man
kan/må det.

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-03 00:40

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> skrev i en meddelelse
> virksomheden,
> du
>

> så man smider pengene ind igennem egenkapitalen, og hæver dem igennem
> privatforbrug?

Nej, nej. Privatforbrug er skattepligtigt. Du hæver skattefrit på
egenkapitalen. De penge, du oprindelig skød ind som egenkapital, er der jo
betalt personlig skat af i forvejen.

Med venlig hilsen
Karsten Jensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-07-03 14:36

Karsten Jensen wrote:

> Nej, nej. Privatforbrug er skattepligtigt. Du hæver skattefrit på
> egenkapitalen. De penge, du oprindelig skød ind som egenkapital, er der jo
> betalt personlig skat af i forvejen.

Hm, over egenkapitalkrav, ja til Casper,
mellemregning,
og Karaten forstår jeg nok ikke lige..

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 18:47

Casper Bang wrote:

> Min virksomhed er i dag netop started.
> Jeg har derfor gjort et større køb, som er mit indskud i virksomheden.
>
> Er dette den korrekte måde at bogføre det på, eller kan man ikke bruge
> privatforbrugskontoen til dette?

Hm, hvis det ellers er en personlig virksomhed, bør du tjekke
Virksomhedsordningens kontoregler,
der er mellemregninger defineret, så du har den automatisk.

Fra : Casper Bang

Dato : 02-07-03 09:39

> Hm, hvis det ellers er en personlig virksomhed, bør du tjekke
> Virksomhedsordningens kontoregler,
> der er mellemregninger defineret, så du har den automatisk.

Jeg har kigget hos T&S men kunne ikke finde "Virksomhedsordningens
kontoregler"... Kan du give et nærmere hint til hvor jeg skal lede please?
Det kunne være ret praktisk hvis ed havde eksempler på de helt simple
ting... det er er stykke tid siden jeg havde bogføring i skolen, så at få
frisket det op ville så absolut ikke skade.

tak!!

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-07-03 17:04

Casper Bang wrote:

> [...]
> ting... det er er stykke tid siden jeg havde bogføring i skolen, så at få
> frisket det op ville så absolut ikke skade.

Hm, de 1000 vis af timer jeg har brugt for at følge med i VS-ordningens
regler om hæverækkefølge, overførsler ved status og ved anden omlægning,
skal jeg videregive i et enkelt eksempel ?

Du har fået et hint, følg det..

Men ring til T*S, der er mennesker derinde.

Fra : Casper Bang

Dato : 02-07-03 17:11

> Hm, de 1000 vis af timer jeg har brugt for at følge med i VS-ordningens
> regler om hæverækkefølge, overførsler ved status og ved anden omlægning,
> skal jeg videregive i et enkelt eksempel ?

ok, forstod på dig at Virksomhedsordningens kontoregler var et regelsæt,
eller nærmere en vejledning som t&s havde udarbejdet...

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-07-03 07:17

Casper Bang wrote:

> ok, forstod på dig at Virksomhedsordningens kontoregler var et regelsæt,
> eller nærmere en vejledning som t&s havde udarbejdet...

Næ, tjek retsinfo.dk,
det er lovgivning, der er ændret hvert tredie år.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-07-03 15:33

"Erik G. Christensen" wrote:

> Næ, tjek retsinfo.dk,
> det er lovgivning, der er ændret hvert tredie år.

Hm, nu er jeg ved at få lidt bedre tid, så du får hovedtræk i det
nødvendige konti i VS :

*Mellemregning*,
er mdl indskud / hævning fra privat til VS, der skal
salderes, og nettohævning skal opgøres for sig, så der ved årets
slutning godt kan være en stor nettohævning og samtidig et stort
"tilgodehavende" på mellemregning.
Rækkefælgen af hævning og indskud er afgørende..
(derfor bør VS-ordningen arbejde med egen bankkonto, så der
ikke hæves i utide til andet)

*Hensat til senere Hævning*,
er forskellen imellem det beløb du har betalt personlig skat af,
og ikke har udtaget over mellemregning mv.

*Opsparet overskud*,
den del, der alene er betalt foreløbig skat af, da beløbet ikke er
hævet. (derfor bør VS-ordningen arbejde med egen bankkonto, så der
ikke hæves i utide til andet).

*Indskudskonto*,
Det beløb, der ved etablerng eller senere indskud er placeret direkte
i VS - ordning.

*Kapitalafkastkonto*
Den aktuelle opgørelse af, om der er nettoindskud eller nettoudtræk
fra VS til PS. (dog begrænset for værdiregulering af fast ejendom)

Begge de sidste anvendes til at beregne rentekorrektion, der er
strafrente for at låne for meget i VS, eller kapitalafkast, der
tvangshæves som kaoitalafkastm hvis indtjening er stor nok.

Og detaljerne fylder vist en 20 -50 sider i ligningsvejledning.