Pc købt af min kæreste?
Fra : JS

Dato : 01-07-03 10:18

Jeg har købt en ny pc til min egen lille virksomhed. Regningen er imidlertid
udstedt i min kærestes navn, idet hun kan få gode rabatter.
Spørgsmålet er hvordan det skal ordnes mht. bilag, faktura m.m.
Vi har fået et girokort på købet som jeg regner med at jeg betaler via
firma-kontoen men hvad med bilaget? Skal det fremgå at jeg har købt det af
min kæreste eller er det ok blot at vedlægge regningen med min kærestes navn
på?

Fra : N/A

Dato : 01-07-03 14:04

Fra : JS

Dato : 01-07-03 14:04

"Nico de Jong" <nico@DUMPTHISfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
> "JS" <js@hotmail.fg> skrev i en meddelelse
> imidlertid
> navn
> >
> Som jeg vurderer det, køber du PC'en af din kæreste, dvs privatkøb. Dermed
> har du ikke mulighed for at trække moms fra. Så må man kun håbe at den
rabat
> hun har fået, opvejer den mistede momsfradrag.

Jeg er ikke momsregistreret, så det er ikke noget problem.
Men hvad med dokumentationen - er det nok at jeg kan dokumentere at det er
mig der har betalt den og har fakturaen?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 19:28

JS wrote:

> [...]
> min kæreste eller er det ok blot at vedlægge regningen med min kærestes navn

Det er vel blandet benyttet driftsmiddel, både privat og firma ?

Men du skal blot dokumentere prisen, at den er betalt, og at den
reelt anvendes til formålet.
Samt at du har en udgift svarende til fradraget.
Ellers er det gave, og gaver mellem ubeslægtede er skattepligtig indkomst.

Og det er ok, at din samlever har betalt, sålænge i lever sammen,
og har gjort det mindst svjh 3 år,
og PC'en reelt anvendes til du angiver.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : JS

Dato : 01-07-03 20:27

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel blandet benyttet driftsmiddel, både privat og firma ?

Ja det er, men den er indkøbt fordi at den gamle ikke kunne bruges til
firmaopgaverne...
Hvordan vil du foreslå at det skal opgøres?

Mvh. JS

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 20:36

JS wrote:

> Hvordan vil du foreslå at det skal opgøres?

At du har en sikker dokumentation på, at du har betalt,
kontoudskrift, check eller lign..

Fra : JS

Dato : 01-07-03 20:50

> At du har en sikker dokumentation på, at du har betalt,
> kontoudskrift, check eller lign..

Jeg tænkte på opgørelsen af hvad der bruges privat henholdsvis til
firmadelen.
Tak for svarene!