Reklamtionsret
Fra : Jan Illum Larsen

Dato : 01-07-03 08:57

Hej
Jeg har købt en DVD afspiller i nov. 2002. Den gik i stykker, er blevet
sendt til reparation. Den kunne ikke laves, men blev så ombyttet til en ny.
Fint med mig.
Men, skal reklamtionsretten ikke så ikke også fornys ?

--
Venligst

Jan

Fra : Dennis Lange

Dato : 01-07-03 09:02

Jan Illum Larsen <jan.illum@FJERNDETTEget2net.dk> skrev:
> [...]
> ombyttet til en ny. Fint med mig.
> Men, skal reklamtionsretten ikke så ikke også fornys ?

Jo. Der løber en ny 2-årig reklamationsret fra den dag du modtager det nye
apparat.

--
Mvh. Dennis Lange

- Billige, brugte bøger til studiet: www.pensum.dk

Fra : Jimmy

Dato : 02-07-03 01:20

"Dennis Lange" <dblng2@hotmail.com> wrote in message

> Jo. Der løber en ny 2-årig reklamationsret fra den dag du modtager det nye
> [...]

Hvor han selvfølgelig har fået et bevis på, at han har modtaget en ny
ombyttet afspiller d. dato han fik den.

Fra : Jan Illum Larsen

Dato : 02-07-03 08:30

Jeg har fået en ny faktura, med en ny dato. Så her er alt OK.
Men Han prøvede at pådutte mig forsendelsesomkostningerne, men det nægtede
jeg blankt. Så dem åd han alligevel. Men gik den så gik den.

--
Venligst

Jan

Fra : Biker Mike

Dato : 02-07-03 09:08

Dennis Lange wrote:

> Jo. Der løber en ny 2-årig reklamationsret fra den dag du modtager
> det nye apparat.

Hvor ser du det henne ?

Hilsen Michael

Fra : Dennis Lange

Dato : 02-07-03 14:35

Biker Mike <xxxdko12134@vip.cybercity.dk> skrev:
> Hvor ser du det henne ?

Det er antaget i teorien. Hvis ikke min bog var pakket ned skulle jeg gerne
give en henvisning til side, men det står i hvert fald i Aftaler &
Mellemmænd.

Men ellers må det jo hænge sammen med, at reklamationsretten ellers bliver
ret illusorisk. En ombyttet vare skal selvfølgelig være lige så god og holde
lige så længe som den oprindelige vare. Derfor løber en ny
reklamationsfrist.

Fra : Peter G C

Dato : 02-07-03 14:53

"Dennis Lange" <dblng2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> men det står i hvert fald i Aftaler & Mellemmænd.

Det tvivler jeg stærkt på.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Dennis Lange

Dato : 02-07-03 14:56

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:
> Det tvivler jeg stærkt på.

Det gør jeg nu også.

Der skulle selvfølgelig have stået Lærebog i Dansk og International Køberet

Fra : Casper

Dato : 02-07-03 15:46

Hvis sælger har ombyttet genstanden løber der en ny 2 års reklamationsret.
Anderledes hvis der sker afhjælpning.

Casper
Stud.jur

Fra : Peter G C

Dato : 02-07-03 16:49

In news:bduo9g$113gbg$1@ID-192260.news.dfncis.de,
Dennis Lange <dblng2@hotmail.com> typed:

[klip]

> Der skulle selvfølgelig have stået Lærebog i Dansk og International
> Køberet

Vi nærmer os emnet - men står det virkelig i den bog - jeg husker nemlig, at
det ikke fremgår af dén bog. Men det er da også et par år siden jeg sidst
pløjede afsnittet om forbrugerkøb igennem.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Dennis Lange

Dato : 02-07-03 22:05

> [...]
> nemlig, at det ikke fremgår af dén bog. Men det er da også et par år
> siden jeg sidst pløjede afsnittet om forbrugerkøb igennem.

Jeps det gør det.

Det fylder ikke mere end en halv linie, og er uden henvisninger eller noget,
men det står der.
Jeg slog det op da jeg i sin tid svarede på det oprindelige spørgsmål.

Fra : Peter G C

Dato : 03-07-03 10:02

"Dennis Lange" <dblng2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg slog det op da jeg i sin tid svarede på det oprindelige spørgsmål.

Hvilken side?

/Peter

Fra : Dennis Lange

Dato : 03-07-03 10:58

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:
> Hvilken side?

Som sagt ligger bogen dybt begravet i flytterod, så jeg kan ikke lige hitte
siden til dig.
Men mener jeg slog op under reklamationsret, og så stod det på en af de
første sider... i bunden til højre

Fra : Peter G C

Dato : 03-07-03 11:52

"Dennis Lange" <dblng2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men mener jeg slog op under reklamationsret,

Dét ord, reklamationsret, findes med garanti ikke i den bog. Og det findes
ikke i stiksordsregistret - jeg har lige kigget.

> og så stod det på en af de
> første sider... i bunden til højre

Det står ganske rigtigt i bogen, side 220 (nederst til venstre

/Peter

Fra : Ole Andersen

Dato : 03-07-03 11:54

Peter G C wrote:
> Det står ganske rigtigt i bogen, side 220 (nederst til venstre

Citér, citér!

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #23: Companies attempting to "position" themselves need to take

Fra : Peter G C

Dato : 04-07-03 07:34

"Ole Andersen" <news@palnatoke.net> skrev i en meddelelse

> Citér, citér!

"Såfremt sælger har klaret en eventuel afhjælpning ved at ombytte
salgsgenstanden, løber der en ny 1 års frist fra overgivelsen af den nye
genstand."

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jess Møller-Petersen

Dato : 03-07-03 11:59

Lærebogen i Dansk og International Køberet, s. 220 Afsnit om Kbl §83. Men
her er der omtalt om den 1-årig reklamationsret.
Ved ikke om det har noget at sige...

Fra : Biker Mike

Dato : 02-07-03 15:39

Dennis Lange wrote:

> [...]
> bliver ret illusorisk. En ombyttet vare skal selvfølgelig være lige
> så god og holde lige så længe som den oprindelige vare. Derfor løber

Umiddelbart syntes jeg at det ville være mest logisk at garantien løb videre
som intet var hændt, Du har jo enten fået reperaret den defekte vare eller,
hvis dette ikke kunne lade sig gøre fårt en anden tilsvarende, derved er du
vel stillet i samme situation som hvis den første vare var uden fejl, eller
hvad ?

Hilsen Michael

Fra : Jesper Brock

Dato : 02-07-03 17:41

"Biker Mike" <xxxdko12134@vip.cybercity.dk> wrote in message
> fårt en anden tilsvarende, derved er du
> vel stillet i samme situation som hvis den første vare var uden fejl,
eller
> hvad ?

Nej, det er ikke samme situation om du får repareret eller ombyttet. Den nye
ombytningsvare kunne jo have samme fejl som den gamle - derfor løber
reklamationsretten forfra.

--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)

(NB! Indlæg på usenet udtrykker min personlige holdning, og deles ikke
nødvendigvis af "Budstikken"-koncernen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-07-03 08:31

> Hvor ser du det henne ?

Det kommer fra Forbrugerstyrelsen og afgørelser i Forbrugerklagenævnet.

--
Morten http://miljokemi.dk