Fælles gæld - gensidig kaution ved skilsmi~
Fra : H.P. Eriksen

Dato : 01-07-03 01:00

Hej

Min svigerinde er kommet i en træls klemme - har hun nogen mulighedder.

Baggrund:
Min svigerinde lis (opdigtet navn) var gift med ole (også opdigtet).
Lis og Ole var gift i 5 år - da de skulle skilles endte de op med at skylde
tilsammen 240.000 til en bank. Gælden kom af dels hus køb og salg (2
gange) - rejser - bil (solgt med tab ved skilsmissen).

Da alt var gjort op deltes gælden i 2 dele 120.000 kr. til hver. Banken
sagde at de SKULLE kautionere for hinanden (må banken forlange dette??) - så
det gjorde de!
Skilsmissen faldt endelig på plads og gælden blev delt for ca. 2 år siden.

Kort efter skilsmissen valgte Ole at bosætte sig i Grækenland - her havde
han mødt en pige.
Lis har betalt det aftalte afdreg på hendes gæld - som derfor jo er faldet
en del nu.
Ole har i øjeblikket fået en udsættelse på tilbagebetaling i et ½ år. -
hvilket jo betyder at gælden vokser.

Problemet er at Lis nu har modtaget et brev fra Ole om at han fra oktober
(der skal han begynde at betale igen) ikke længere vil betale noget på lånet
(han skriver "kan ikke" da han ikke har et fast job - men lever som
bartender og dadelplukker).
Han opfordre Lis til heller ikke at betale på hendes del - men hun kan ikke
leve med at være i ubetalt gæld resten af livet, så det er ingen løsning!

Når nu banken får samme besked fra Ole - vil de jo nok gøre hendes kaution
gældende - så står hun pludselig med det hele.
Kan Lis med henvisning til en § forlange at Ole skal betale hende det som
hun kommer til at hænge på!
Ole´s forældre har nemlig penge nok - han er enebarn så en dag arver han jo
en del (ca. 1.000.000).

Kort sagt - har Lis et juridisk krav på ham?? - skal man gøre sit krav
gældende igen og igen (ligesom andre kreditore - er det ikke hvert 5 år)??

Hvis ikke det er tilfældet. Kan man så udfærdige en slags "kontrakt" på at
han vil give hende pengene når han en dag har dem - det er nemlig ikke
umuligt at han vil skrive under på en sådan (det er jo fordi han ikke KAN
betale, at han lader være) - Kan banken regne ud præcis hvad det koster
hende at overtage gælden - med renter og renters rente.
Er det rimeligt at hun "forlanger" renter af det hun må betale nu - hvis han
vil skrive under på et stykke papir.

Jeg håber at smøren er til at forstå.
På forhånd tak for eventuelle svar.

HP
Ikast

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 19:46

"H.P. Eriksen" wrote:

Kontakt en advokat.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Karina og Christian

Dato : 01-07-03 20:41

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
[klip]

> Kontakt en advokat.

Det er jo - som hovedregel - altid et godt råd at give folk, når de har et
juridisk problem.

Isoleret set er det dog et spørgsmål, der fint er egnet til en besvarelse
her i gruppen. Der må sidde nogen, der har sin kautionsret i umiddelbar
nærhed. Desværre er min egen pakket væk, så jeg kan ikke slå efter.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 20:46

Karina og Christian wrote:

> Isoleret set er det dog et spørgsmål, der fint er egnet til en besvarelse
> her i gruppen. Der må sidde nogen, der har sin kautionsret i umiddelbar
> nærhed. Desværre er min egen pakket væk, så jeg kan ikke slå efter.

Efter mit skøn er det en sammenblanding af juridiske problemstillinger,
der alene kan løses ved en personlig vurdering af de implicerede parter,
og det er en newsgroup dialog ikke velegnet til.

Men du mener du kan slå det rigtige svar op ?

Fra : morten sorensen

Dato : 01-07-03 21:46

Erik G. Christensen wrote:

> Efter mit skøn er det en sammenblanding af juridiske problemstillinger,
> der alene kan løses ved en personlig vurdering af de implicerede parter,
> og det er en newsgroup dialog ikke velegnet til.

Pointen er nok bare at ovenstående for spørgeren er et langt mere
tilfredsstillende svar end det ret korte du kom med før.

morten sorensen

Fra : H.P. Eriksen

Dato : 01-07-03 22:08

Jeg mener egentlig at jeg stillede flere spørgsmål - som dem der har
forstand på det ville kunne svare på - ikke entydigt men dog et fingerpeg!

Kan banken forlange at de kautionerede for hinanden?

Har min svigerinde et juridisk krav overfor hendes eksmand?

Skal man gøre sit krav gældende igen og igen?

Kan man udfærdige en "kontrakt" der sikre hende pengene når han engang
arver?

Der var flere spørgsmål i den oprindelige tekst - hvis nogen kan og vil
svare på dem ville det være en stor hjælp!

HP
Ikast

Fra : Peter G C

Dato : 01-07-03 22:22

In news:_KmMa.7088$Kb2.308513@news010.worldonline.dk,
H.P. Eriksen <finlandsgade.45XXXX@tiscali.dk> typed:

[klip]

> Kan banken forlange at de kautionerede for hinanden?

Ja.

> Har min svigerinde et juridisk krav overfor hendes eksmand?

Ja. Han skal tilbagebetale det, din svigerinde betaler for ham.

> Skal man gøre sit krav gældende igen og igen?

Det skal forfølges - retligt ved at enten få en aftale eller en dom.

> Kan man udfærdige en "kontrakt" der sikre hende pengene når han engang
> arver?

Ja - hvis det gøres rigtigt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karina og Christian

Dato : 01-07-03 23:28

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
[klip]>
> Efter mit skøn er det en sammenblanding af juridiske problemstillinger,
> der alene kan løses ved en personlig vurdering af de implicerede parter,

Det er de fleste spørgsmål dybest set her i gruppen. Som der også står i
fundatsen, kan svar her ikke erstatte egentlig proffesionel rådgivning, og
det er jeg naturligvis ganske enig i.

Det spørgsmål - eller rettere de spørgsmål, der fremgår af det oprindelige
indlæg, kan dog efter /mit/ skøn godt besvares her i gruppen - i hvert fald
i de overordnede linjer, hvilket Peter da også har gjort.

> og det er en newsgroup dialog ikke velegnet til.

Som sagt er jeg enig i, at der ikke er noget, der kan erstatte egentlig
personlig rådgivning. Når folk alligevel stiller deres spørgsmål her, kan
man prøve - efter bedste evne - at give et fornuftigt svar, hvis indhold i
sagens natur ikke kan være fuldt ud dækkende og detaljeret, men som dog kan
vise folk et skridt i den rigtige retning - i hvert fald hvis vi gør os
umage med at give folk - hvis vi kan - et sagligt og gennemtænkt/underbygget
svar.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Peter G C

Dato : 02-07-03 16:47

In news:3f020af0$0$15311$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> typed:

[klip]

> [...]
> rigtige retning - i hvert fald hvis vi gør os umage med at give folk
> - hvis vi kan - et sagligt og gennemtænkt/underbygget svar.

Det står så for egen regning! )

- Du har da vist fået ferie, ikk'? I bekræftende fald kan du så leve op til
dit tidligere afgivnte løfte om lejeretten? Jeg skal mødes med "klienten" i
aften. Hvis du ikke når det er det til at leve med

Takker

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karina og Christian

Dato : 03-07-03 00:12

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> dit tidligere afgivnte løfte om lejeretten? Jeg skal mødes med "klienten"
> aften. Hvis du ikke når det er det til at leve med

Du har ret. Jeg har ferie efter endt eksamen

Jeg har naturligvis i forbindelse med eksamenslæsningen søgt efter passagen,
men har ikke genfundet den, hvilket må betyde, at jeg enter har set det i en
Karnov-note eller i den kommenterede retsplejelov.

Hvorom alting er, kan jeg desværre (selv om det også er for sent nu) ikke
hjælpe dig med den relevante kilde. Det er jeg ked af

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-07-03 17:30

Karina og Christian wrote:

> Isoleret set er det dog et spørgsmål, der fint er egnet til en besvarelse
> her i gruppen. Der må sidde nogen, der har sin kautionsret i umiddelbar
> nærhed. Desværre er min egen pakket væk, så jeg kan ikke slå efter.

Hm, hvorfor blev jeg egentlig lidt irriteret over at du mener at alle
kan give råd, når de ikke kan finde deres bøger ?

Fra : Karina og Christian

Dato : 03-07-03 00:03

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
[klip]>
> Hm, hvorfor blev jeg egentlig lidt irriteret over at du mener at alle
> kan give råd, når de ikke kan finde deres bøger ?

Hvorfor du blev irriteret? Det skal jeg sørme ikke kunne svare på.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Mari

Dato : 03-07-03 10:53

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hm, hvorfor blev jeg egentlig lidt irriteret over at du mener at alle
> kan give råd, når de ikke kan finde deres bøger ?

Også min tanke - og endnu værre - når man ikke lige kan
genfinde noten, så kan man heller ikke huske rådet eller
gengive råde korrekt

Tænke sig, at gode råd kan befinde sig i noter, som er essens af,
hvad andre har sagt/ment.

Alt imens praktiske erfaringer ringeagtes....... jeg ser perspektivet
i at "stiff upperlips" allerede anlægges i 1.semester - og videreføres
derfra til dét, der kan understreges med dobbeltstreger )

Hvor om alting er - så fører perspektivet kun til "råd mod betaling",
hvor denne gruppe yder "råd uden betaling" - med de begrænsninger
det naturligt har og får.

/Mari

Fra : Karina og Christian

Dato : 03-07-03 11:27

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message
[klip]
> Alt imens praktiske erfaringer ringeagtes.......

Af hvem dog?

> jeg ser perspektivet
> i at "stiff upperlips" allerede anlægges i 1.semester - og videreføres
> derfra til dét, der kan understreges med dobbeltstreger )

Jeg har befundet mig på studiet i mere end 4 år nu, og jeg kender ikke
mange, der har den attitude, du beskriver.

> Hvor om alting er - så fører perspektivet kun til "råd mod betaling",
> hvor denne gruppe yder "råd uden betaling" - med de begrænsninger
> det naturligt har og får.

Nu var det Erik, hvis indlæg du i rørende grad sympatiserer med, der skrev,
at vedkommende skulle søge advokat - og dermed "råd mod betaling".

/Min/ pointe var faktisk, at de spørgsmål vedkommende havde formentlig
/godt/ kunne besvares her i gruppen, hvilket Peter da også gjorde.

Jeg kunne bare ikke selv besvare spørgsmålet, idet jeg ikke var i besiddelse
af de relevante kilder. På den baggrund fandt jeg ikke anledning til selv at
svare.

I det omfang du og Erik finder, at det er usympatisk, at man gerne vil gøre
en indsats og undersøge de ting, man svarer på, inden man udtaler sig, så
fred være med det. Det er bare ikke min stil.

Uanset at dette er en gruppe, hvor der gives gratis råd, synes /jeg/ (hvor
forfærdeligt I end måtte finde det), at folk har krav på, at man gør sig et
minimum af indsats, før man svarer. Det være sig uanset om man svarer ud fra
boglig jura eller praktisk erfaring; eller en kombination.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-07-03 13:37

Karina og Christian wrote:

> [...]

> af de relevante kilder. På den baggrund fandt jeg ikke anledning til selv at

Hm, det gjorde du vist faktisk,
med dette :

[...]

Og var Peter ikke din "livredder",
eller du forstår fortsat ikke, at vi "mangefuldt" vidende gelejder folk
til noget sikkert, når ingen andre svarer, vi kan være uenige med ?

Eller er det eksklusivt, for jurastuderende med noterne pakket ned

Hm, er det samme disput med Peter G C, for et år siden ?

Fra : Peter G C

Dato : 04-07-03 13:52

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Eller er det eksklusivt, for jurastuderende med noterne pakket ned

> Hm, er det samme disput med Peter G C, for et år siden ?

Vil du oplyse mig?

/Peter

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-07-03 14:11

Peter G C wrote:

> Vil du oplyse mig?

Hm, jeg sværtede vist dig for alt ondt, da du ville svare alle,
selvom dine indlæg ikke bragte nyt.

Fra : Karina og Christian

Dato : 04-07-03 15:53

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
[klip]
> Og var Peter ikke din "livredder",
> eller du forstår fortsat ikke, at vi "mangefuldt" vidende gelejder folk
> til noget sikkert, når ingen andre svarer, vi kan være uenige med ?

Du var den første, der svarede på indlægget, så den forstår jeg ikke.

> Eller er det eksklusivt, for jurastuderende med noterne pakket ned

Undskyld, men gør du en kunst ud af bare at være ondskabsfuld? Jeg forstår
ikke helt, hvordan jeg har gjort mig fortjent til dine gentagne spydige
kommentarer, når det jeg bare vil, er at give folk et velunderbygget svar på
de spørgsmål, de stiller. Den respekt synes jeg, alle fortjener. Hvordan
pokker det pludselig kan blive til noget negativt, har jeg meget svært ved
at forstå.

Med med venlig hilsen
Karina

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-07-03 22:34

Karina og Christian wrote:

> [...]
> pokker det pludselig kan blive til noget negativt, har jeg meget svært ved

Næ, mit forslag går blot ud på at du ikke svarer, når du ikke kan give
spørgeren mere oplysning end de foregående der svarer.

Og dine motiver er helt fine,
men at du ved din fremgangsmåde giver udtryk for, at svaret før dit er
udtryk for manglende indsigt i spørgsmålet,
uden selv at bidrage til mere indsigt.

Og det hedder vist at jorde argumenter på afsender, ikke indhold.

Har du haft filosofi på UNI ?

Citat herfra:
Kan du ikke klare argumentet, kan du klare personen.

Fra : Karina og Christian

Dato : 04-07-03 22:53

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
[klip]
> Næ, mit forslag går blot ud på at du ikke svarer, når du ikke kan give
> spørgeren mere oplysning end de foregående der svarer.

Nej, men det hænger muligvis sammen med, at jeg er SÅ dum, som jeg er. Jeg
har ingen praktisk erfaring, jeg ser ned på folk, jeg bidrager ikke med
noget - jamen, bare vælg en af mulighederne - eventuelt en kombination.

Jeg synes, du burde tænke på, at der rent faktisk sidder en person på den
anden side af skærmen, og i et eller andet omfang tager imod alt det, du
sidder og siger.

Jeg håber sørme, du mener det - for dit forehavende er lykkedes.

Men jeg vil for fremtiden prøve at se, om jeg kan undlade at svare på
spørgsmål her i gruppen, idet jeg bestemt ikke vil være den, der ikke giver
oplysninger til folk, der spørger om noget. Tværtimod har jeg altid bestræbt
mig på at give et ordentligt, sobert og velgennemtænkt svar til folk her -
men det synes vist ikke at betyde noget.

Jeg ved, at dette hører hjemme i en anden gruppe end denne, men idet jeg
heller ikke er så begavet, at jeg har lært at sætte fut til en anden gruppe,
vil jeg - i det omfang der i det hele taget kommer nogle svar til dette -
bede en anden at være så venlig at hjælpe mig med at finde det rigtige sted
til dette svar.

Triste hilsner
Karina

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-07-03 23:18

Karina og Christian wrote:

> Nej, men det hænger muligvis sammen med, at jeg er SÅ dum, som jeg er. Jeg
> har ingen praktisk erfaring, jeg ser ned på folk, jeg bidrager ikke med
> noget - jamen, bare vælg en af mulighederne - eventuelt en kombination.

Hm, du må som alle vi andre lære at leve med kritik,
og hvis du vil videre, bruge det positivt,
du er en anerkendt skribent her, men derfor er du ikke ufejlbarlig,
og vi skriver hvad vi lige er i humør til,
som du.

Så du får igen, når vi ikke lige er i humør.

Fra : Karina og Christian

Dato : 04-07-03 23:37

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
[klip]
> Hm, du må som alle vi andre lære at leve med kritik,
> og hvis du vil videre, bruge det positivt,
> du er en anerkendt skribent her

Det har både du og Mari med al ønskelig tydelighed gjort klart, at det er
jeg ikke; og det er nu også helt fint. Ingen er vel forpligtet ud over sine
evner.

Jeg kan sagtens leve med kritik, men personlige og ondskabsfulde angreb
synes jeg ikke, der er nogen - selv ikke jeg - der har fortjent.

> men derfor er du ikke ufejlbarlig,

Nej, det er jeg bestemt ikke. Det ved jeg godt - det behøver jeg ikke dig
eller Mari til at fortælle mig - men tak for påmindelsen.

> og vi skriver hvad vi lige er i humør til,

Ja, det kan jeg forstå. Jeg behøver bare ikke være her til at tage imod det.

> Så du får igen, når vi ikke lige er i humør.

Som sagt - jeg fortrækker fra gruppen, så jeg håber, jeg kan undgå denne her
slags sammenstød igen - og med min forsvinden gøre dette til et bedre sted
for alle at være.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-07-03 23:55

Karina og Christian wrote:

> [...]
> slags sammenstød igen - og med min forsvinden gøre dette til et bedre sted

Hm, du er ikke modtagelig for seriøs kritik, du må få det svært i dit
fortsatte virke, beklager din beslutning,
men du er nok så begrænset, at du selv må arbejde med det.

Håber du du kan mere efter arbejdet.

Fra : Mari

Dato : 05-07-03 00:36

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
angreb
> synes jeg ikke, der er nogen - selv ikke jeg - der har fortjent.

Åååh, nej - hvad er det dog du tror vi ved om dig. Intet andet
end at du korrekser i stedet for at give din egen version som
supplement - så spørgeren selv kan drage sine egne slutninger.
Det er såmænd blot det - jeg har forsøgt at fortælle dig. Men
hvis det er nemmere for dig at tage det personligt - så er det dit valg.

> [...]
denne her
> slags sammenstød igen - og med min forsvinden gøre dette til et bedre

Det er to blandt et utal, der siger dig imod - og din verden bryder
sammen.
Karina, du må have haft en streng vinter, siden du er så nærtagende.

Ha' en god sommerferie - og vend frisk tilbage.

/Mari

Fra : Mari

Dato : 05-07-03 00:13

>Tværtimod har jeg altid bestræbt mig på at give et ordentligt,
> sobert og velgennemtænkt svar til folk her - men det synes
> vist ikke at betyde noget.

Det var så lige dét du ikke gjorde i dette tilfælde. Set fra denne
her side af skærmen.

Når man skyder med skarpt - så må man være forberedt på
at få retur fra samme skuffe.
Og så er det altså for nemt at skyde tilbage på dine manglende
praktiske erfaringer, som du afslører hver gang du henviser til
manglende hukommelse om indholdet i dine nedpakkede noter.

Selvfølgelig skal du ikke stoppe med at skrive - men vær forberedt
på "svar på tiltale", når du forsøger at "tage selvhøjtidelige stik på
andres bekostning".

/Mari

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-07-03 00:24

> [...]
>
> Selvfølgelig skal du ikke stoppe med at skrive - men vær forberedt
> på "svar på tiltale", når du forsøger at "tage selvhøjtidelige stik på

Som sagt. Beslutningen er truffet. Jeg ønsker ikke at ende op i en lignende
situation en anden gang. Jeg kan forstå på både dig og Erik, at mine svar
ikke er brugbare - og det ønsker jeg nu ikke at byde folk. Dertil kommer, at
jeg gerne vil bidrage til, at folk her i gruppen får en ordentlig
behandling, når de stiller et spørgsmål, hvilket jeg så også lader mig
fortælle, at jeg ikke kan bidrage med.

Alt i alt må det betyde, at det jeg kan give til gruppen ikke er noget
brugbart, hvorfor der ikke er nogen grund til, at jeg skal være her. Det må
andre klare - og det gør I bestemt også rigtig godt.

Men en enkelt god ting er der dog ved dette. På studiet er jeg en gammel
kone over 30, der /har/ været ude i en del år og arbejde; herunder fået mig
en praktisk ikke-bolig uddannelse, mens jeg her er en purung studine uden
erfaring fra den virkelige verden. Ak ja.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Mari

Dato : 04-07-03 23:08

> [...]
Hvordan
> pokker det pludselig kan blive til noget negativt, har jeg meget svært

Jamen, Karina - så læs da lige dit første svar til Erik i denne tråd.

Svaret på dette spørgsmål er dog almenviden for de fleste
erhvervserfarne,
nemlig at kautionist har et krav på skyldner - når kautionen udløses, og
som Erik skriver - så er det selvklart at Lis skal bruge en advokat for
at
inddrive sit tilgodehavende - når manden ikke har vilje til at betale.
Derfor
er Erik's svar fuldstændigt, relevant og fyldestgørende - i modsætning
til dit,
som handler om at du ikke kan svare pga, manglende noter. Erik's svar
mangler måske et par af de klædelige tillægsord - men det mangler
bestemt ingen "notehenvisninger".

Overlad du trygt til andre at svare, når du ikke selv kan.......
det skal nok gå alligevel, skal du se.

Jeg gider ikke diskutere dette videre........... hæfter mig blot ved,
at der til enhver tid har været "noterådgivere", som ikke anerkender
andre svarmuligheder end dem, der kan læses i noter og henvisninger.
Det er nærmest generationsbestemt til de første par semestre på
jurasatudiet - men rolig nu, det varer kun indtil der kommer lidt mere
praktik med i erfaringsgrundlaget. (Og så er der nye, der starter på
1.semester, som så overtager de bedrevidendes pladser på
cowboyrækkerne)

/Mari

Fra : Karina og Christian

Dato : 04-07-03 23:41

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message
[klip]
> Jamen, Karina - så læs da lige dit første svar til Erik i denne tråd.

Som også sagt til Erik - jeg har truffet beslutning om, at jeg hellere må
stoppe i gruppen. Jeg ønsker ikke, at der skal opstå en situation som denne
igen, hvor jeg kommer til at give et forkert råd til en person, der beder om
hjælp; og idet der øjensynligt ikke er plads til det, jeg kan bidrage med -
må jeg hellere gøre plads til dem, der kan hjælpe - for det er trods alt
derfor, gruppen er her.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-07-03 16:54

Karina og Christian wrote:

> må jeg hellere gøre plads til dem, der kan hjælpe - for det er trods alt
> derfor, gruppen er her.

Hm, jeg mangler dig nu,
så jeg har en der er seriøs at være uening med,
og som jeg også lærer af.

Og jeg er så gml. at det ku væ'r løgn.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-07-03 19:24

Karina og Christian wrote:

> [...]
> må jeg hellere gøre plads til dem, der kan hjælpe - for det er trods alt

Hm, jeg plejer at samle op i min dagligdag, men du vil ikke ?

Kan du ikke acceptere kritik ?