Optage film af privat grund.
Fra : H.P. Eriksen

Dato : 01-07-03 00:38

Hej

Jeg har følgende spørgsmål til gruppen.

Må TV2 midtjylland filme min mors ridehal og heste (de stod på fold) når de
i telefonen fik at vide at hun ikke ville deltage i en udsendelse. De havde
spurgt om de måtte komme og filme ridehallen - men havde fået nej.
De har optaget fra vejen (som hun også ejer) det er altså en privat vej.
De brugte optagelserne i en nyhedsudsendelse samme aften.

Svar meget gerne med henvisning til §.

HP

IKast

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 01-07-03 02:02

On Tue, 1 Jul 2003 01:38:12 +0200, "H.P. Eriksen"
<finlandsgade.45XXXX@tiscali.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har følgende spørgsmål til gruppen.

helt bestem ikke !

>Svar meget gerne med henvisning til §.

ja der kan jeg ikke lige hjælpe dig - xfinger for Morten svare dig
han plejer at vide det meste !

ja hvis der ikke kommer nogen svar i gruppen så tag kontakt til en
advokat og lav et cevilt søgsmål på så mange penge ; som i realistisk
talt kan få du af sagen !

jeg mener sanne salemonsen hun fik sgu vist ½ million da der var nogen
der havde taget billed af hende top løs sgu vist enda på en offentlig
strand men det var i 1983 !
ja det var så postet i et ugeblad !

Mv.
Bo M Mogensen
--
"I can't feel you anymore, I can't even touch the books you've read
Every time I crawl past your door, I been wishin' I was somebody else instead.

Fra : X

Dato : 01-07-03 08:28

"Bo M Mogensen" wrote

> jeg mener sanne salemonsen hun fik sgu vist ½ million da der var nogen
> der havde taget billed af hende top løs sgu vist enda på en offentlig
> strand men det var i 1983 !
> ja det var så postet i et ugeblad !

Hun fik erstatning fordi billederne blev vist i et mandeblad, der gav det
indtryk at hun selv havde ønsket at stille op til billederne.

Selve billederne var ikke ulovlige! De blev taget på en offentlig strand og
retten vurderede at de ikke var krænkende for privatlivets fred.

mvh.
Anders

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 01-07-03 16:04

On Tue, 1 Jul 2003 09:28:16 +0200, "X" <tox@xot.denmark> wrote:

>"Bo M Mogensen" wrote

>Hun fik erstatning fordi billederne blev vist i et mandeblad, der gav det
>indtryk at hun selv havde ønsket at stille op til billederne.

nahh jeg kan nu huske hvordan hun så u di hovedet hun var nu ikke
tilfredes som hun pegende af fotograffen :)

>Selve billederne var ikke ulovlige! De blev taget på en offentlig strand og
>retten vurderede at de ikke var krænkende for privatlivets fred.

ja men det var også det der ikke den gang men nu undrede mig ...men
hun vandt nu !
måske handlede det om etik - at dte ikke kan passe at danske ugeblade
skal kunne spinde guld på når de kendte går på stranden etc. ?
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 01-07-03 16:45

Bo M Mogensen <chokmah@spamcop.net> wrote:
> måske handlede det om etik - at dte ikke kan passe at danske ugeblade
> skal kunne spinde guld på når de kendte går på stranden etc. ?

Nej. Dommen handlede om, at billederne var ganske lovlige, men bragt i en
"forkert" forbindelse, og derfor affødte erstatning.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 01-07-03 18:55

On Tue, 1 Jul 2003 15:45:07 +0000 (UTC), "Rune B. Broberg"
<usenet@mihtjel.dk> wrote:

>Nej. Dommen handlede om, at billederne var ganske lovlige, men bragt i en
>"forkert" forbindelse, og derfor affødte erstatning.

Hmm det lyder da nu en gang meget sært på bladet står her er sanne s
topløs - bladet er pakket ind i plastik så man må købe det for at se
sannes atributter - det gør man så og jow der er de !

jeg kan ikke se hvordan det har kunnet lade sig gøre ?
selvom det gjorde det altså !!!
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : X

Dato : 01-07-03 08:33

"H.P. Eriksen" wrote

> [...]
> De har optaget fra vejen (som hun også ejer) det er altså en privat vej.
> De brugte optagelserne i en nyhedsudsendelse samme aften.

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02425365?OpenDocument

Hvor er det lovligt/ulovligt at tage billeder?

§ 264 i Straffeloven siger, at en person kan straffes, hvis han

· uberettiget skaffer sig adgang fremmed hus

· uberettiget skaffer sig adgang til et andet ikke frit tilgængeligt sted

· ikke forlader fremmed grund efter at blive opfordret til det

Da vejen er frit tilgængelig for offentligheden, tror jeg ikke det er
ulovligt at de stiller sig på vejen og filme.
Er de blevet bedt om at forsvinde fra vejen? SÅ tror jeg det er ulovligt.

Det at de optager heste på en mark og bygninger, tror jeg næppe på hun kan
gøre noget ved.

Mvh.
Anders

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 01-07-03 16:47

X <tox@xot.denmark> wrote:
> Det at de optager heste på en mark og bygninger, tror jeg næppe på hun kan
> gøre noget ved.

Hvis de derimod har filmet ind i ridehallen (åben port?) kan der være
noget der - men det virker højest tvivlsomt.