Spørgsmål om strømforbrug...
Fra : Jonny Jensen

Dato : 01-07-03 00:09

Nu sidder jeg lige og læser om hvordan alle er vilde med Vias CPU'er til
private servere... Derfor melder der sig lige et par spørgsmål...

Jeg har en PII 450 MHz, med 512 MB SD-ram, en Promise Raid (IDE ATA)
controller SX 6000 med 128 MB ram og 6x120 GB WD JB (Raid 5, 5 drev, 1
hotspare), samt et gigabit Intel PCI netkort....

Serveren er sat op som filserver, med Win2K3, og der er sjældent mere end
2-3 brugere på serveren, via netværket samtidig, og højest 5. Filerne som
uploades/downloades via netværket er på alt mellem 3-1000 MB, og det er
meget forskelligt, hvor meget traffik der er på et givent tidspunkt.

Ville det for mig være en fordel at udskifte min cpu+bundkort med en C3 CPU?
Hvor meget strøm ville jeg spare? Hvor meget hastighed ville jeg vinde/tabe?

Vil meget gerne høre nærmere om det, og mangler der nogle oplysninger i
ovenstående, da sig endelig til...

Jonny.

Fra : Peter Pan

Dato : 01-07-03 01:32

"Jonny Jensen" <jonny_jensenNOSP@Mmail.dk> wrote in message
> [...]
> controller SX 6000 med 128 MB ram og 6x120 GB WD JB (Raid 5, 5 drev, 1
> hotspare), samt et gigabit Intel PCI netkort....

En Pentium 2 450 MHz bruger ca. 27 Watt ved max belastning.

Via C-III 800 MHz bruger 19 Watt, og kan bruges i dit nuværende bundkort med
stor sandsynlighed med en simpel Slot1 til Socket370 converter til 100.-

Skal du lege med de nye Via C3 processorer, (som bruger ca. det halve af
C-III - C3-800 bruger 9 watt) skal du enten have nyt bundkort eller også
lege med de noget dyrer convertere med voltage regulatorer, som ofte koster
400-500 kroner.

> Ville det for mig være en fordel at udskifte min cpu+bundkort med en C3
CPU?
> Hvor meget strøm ville jeg spare? Hvor meget hastighed ville jeg
vinde/tabe?

Hvis det eneste processoren laver er at lege fil-server, er den
sandsynligvis 99% idle det meste af tiden. Og så bruger den ikke ret meget
strøm. Og så er der heller ikke noget at spare. Kører du derimod noget der
belaster den 100% hele tiden, er der op til 18 Watt (svarende til ca 75 øre
om dagen) at spare. For de penge er der ikke mange penge at bruge i
invisteringer hvis det skal kunne betale sig.

Så det korte svar må være at det ikke kan betale sig. Med mindre du skal
bruge den ekstra processor kraft til noget. Og i så fald vil der være bedre
valg end Via processorer. F.eks bruger en Pentium3 800 MHz "kun" ca. 20
watt. Og den er betydelig hurtigere end en tilsvarende C3'er

Et godt link til at checke strømforbruget på forskellige x86 processorer:
http://users.erols.com/chare/elec.htm

Mvh
Anders

Fra : Jonny Jensen

Dato : 01-07-03 08:07

> [...]
> valg end Via processorer. F.eks bruger en Pentium3 800 MHz "kun" ca. 20
> watt. Og den er betydelig hurtigere end en tilsvarende C3'er

Tusind tak for det gode svar :)

> Et godt link til at checke strømforbruget på forskellige x86 processorer:
> http://users.erols.com/chare/elec.htm

Og for et nyttigt link til foretrukne...

Jonny.