Hvilke §
Fra : Tommy Hansen

Dato : 30-06-03 21:47

Hej
Søren Melgaard fandt §21 i forbindelse med mit spørgsmål om pistoler.

Men da jeg havde razzia tog politiet en gasdrevet paintballpistol med, jeg
fik den igen og her er hvad Kriminal teknisk afdeling skriver 26/10 2000.

"Gasdrevet luft/fjederpistol, kaliber 6 mm, ukendt mrk, model colt super
combat commander.
Våbnet er undtaget fra forbundet i bekendtgørelse af Lov om våben og
eksposivstoffer nr. 67 af 26 jan. 2000, § 1, stk 1, litra 1, jfr. § 1, stk
2, litra a.
Besidderen skal være fyldt 18 år:"

JM's Cirkl. nr. 8 af 260100 - Cirkulære om våben og ammunition mv.
§ 21. Paintballvåben og hardballvåben, der anvender kulsyre som
drivmiddel, er omfattet af forbudet i våben- og eksplosivstoflovens §
1, stk. 1. Ammunition til paintballvåben bestående af en skal af
gelatine mv., der indeholder farvestof, er ikke omfattet af våben- og
eksplosivstofloven. Tilsvarende gælder for ammunition til
hardballvåben bestående af hård plastik. Kulsyrebeholdere og
kulsyrepatroner er ikke omfattet af våben- og eksplosivstofloven.

Er det bare mig der ikke fatter jura, eller er det politiet ?
Har noget erfaring/domme vedr. disse våben ?

--
Vh
Tommy

Fra : rAnders

Dato : 30-06-03 22:00

"Tommy Hansen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er det bare mig der ikke fatter jura, eller er det politiet ?
> Har noget erfaring/domme vedr. disse våben ?

De skriver at våbenet er undtaget fra loven om Våben og eksplosive stoffer.
Grunden er vel øjensynligt at våbenet bruger Ammunition som ikke er omfattet
af Våbenloven på trods af at pistoler generelt er omfattet at loven.
I princippet ville en pistol lavet af sæbe være omfattet af våbenloven hvis
den kunne skade nogen, men da ammunitionen kun er sæbeskum, er den ikke
omfattet af våbenloven

rAnders.