skelpæl
Fra : claus v

Dato : 30-06-03 20:11

hej gruppe

hvis jeg vil forsøge at finde nøjagtig skel og har en firkantet beton
skelpæl er det så midt af denne der er skæl eller er det en rende lige så
bred som pælen eller andet måske er der en bestemt side af pælen der står i
skel

er der nogen der kan svare på dette så vil jeg da kvittere med et mange tak

claus

Fra : zigge

Dato : 30-06-03 22:18

"claus v" <NOwinga30SPAM@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> skel
>
> er der nogen der kan svare på dette så vil jeg da kvittere med et mange

Regn du blot med at skellet er midt i pælen, plus minus en pæls tykkelse
Hvis du virkelig skal have håndfaste beviser til at slå din nabo i hovedet
med, så bliver du nødt til at kontakte landmåleren og få ham til at sætte
det helt presist af for dig, mao. kan du ikke regne med at pælen står det
rigtige sted!

Mvh
//zigge

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 30-06-03 22:28

Det er skidt når der er skel mellem mennesker. I hverfald hvis der er lus i
skelpælen, og man kan aldrig vide sig helt sikker. Den kan jo være flyttet.
Man må godt nok ikke flytte sådan en, men- . Der er kun et at gøre: At
henvende sig til en Landinspektør. Et besynderligt monopol fra enevældens
tid, enevældig, fordi hans udsagn kan ikke ankes, og han tager sig godt
betalt for at udføre sit monopol. Og hvis den nu er blevet flyttet gennem
tiden, eller landinspektøren synes den skal stå 10 cm til den ene side bare
fordi en af hans fortids kollegaer har taget et forkert mål til et
hushjørne.

Mit råd er: Hold dig på den sikre side af sådan en. De kan være frygteligt
farlige.

Jeg er forresten uddannet landmålingstekniker, så jeg ved lidt om det.

Thomas Strandvig

www.strandvig.dk

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 01-07-03 16:39

..

> Mit råd er: Hold dig på den sikre side af sådan en. De kan være frygteligt
> farlige.
>
> Jeg er forresten uddannet landmålingstekniker, så jeg ved lidt om det.

Hej
Du kan regne med midten af pælen. Hvis det er en pæl på ca. 5+5 cm er det en
skelpæl. det med at den kan være flyttet kan være rigtigt, men normalt står
de rigtigt, kun hvis den er skæv eller løs kan det betyd noget.
Gunnar

Fra : claus v

Dato : 01-07-03 20:37

> [...]
> farlige.
>
> Jeg er forresten uddannet landmålingstekniker, så jeg ved lidt om det.

tak for svarene

jeg skal i øvrigt ikke lave noget i forbindelse med skel jeg skal bare
kontrollere om et plankeværk står i skel eller delvis i skel eller langs
skel i forbindelse med et kommende hegnsyn

claus

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 02-07-03 19:49

"claus v" <NOwinga30SPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Mit råd er: Hold dig på den sikre side af sådan en. De kan være frygteligt

Hvad er en landmålingstekniker, har aldrig hørt om det, men om en
målermedhjælper eller en stokkeholder. Ellers hedder det vist Landinspektør
i dag.
Gunnar

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 02-07-03 22:43

Landinspektøren har en juridisk overbygning, der giver ham "Retten" til at
være fx. "Skeldommer" Så vidt jeg husker er uddannelsen på 7 år. Den
praktiske opmåling udføres af både landinspektør og landmålingstekniker, som
man kan blive på "kun" 4 år. Målehjælpen er oftest elever eller ufaglærte
ansatte. Iøvrigt kaldes en kvindelig landmåler selvfølgelig en Målerlarve.

Thomas Strandvig