Andet multimedie
bentjuul 3670
At genkende fonte
Fra : hitman

Dato : 16-01-01 16:58

Hej gruppe,

Kender nogen til et "font-aflæser"-program?!?

I HTML kan man under vis kilde ganske vist se hvilke fonte designeren har
anvendt, men ikke hvis vedkommende har brugt CSS i en ekstern fil, og heller
ikke hvis fonten er gemt i en gif eller jpg, eller i Flash. Men da der
findes så mange smarte småprogrammer til diverse grafiske finesser, MÅ der
da findes noget til fonte også... Eller er det bare ønsketænkning?!

Jeg søger i øvrigt også efter et godt site om fonte, deres historie og hvad
man typisk skal være opmærksom på ved brug af fonte...

mvh Hitman

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 16-01-01 17:12

hitman skrev:

>men ikke hvis vedkommende har brugt CSS i en ekstern fil

Kan du ikke blot hente CSS-filen og kigge?

>Eller er det bare ønsketænkning?!

Jeg kender ikke til sådan et program.
--
venligst
/Lasse

Tjen penge på nettet:
http://tjenpenge.com/

Fra : Madsen

Dato : 16-01-01 17:24

"hitman" <cfp9667@vip.cybercity.dk> skrev:

> Jeg søger i øvrigt også efter et godt site om fonte, deres historie og hvad
> man typisk skal være opmærksom på ved brug af fonte...

Her er lidt historie om fonte:
På siden er der link til andre sider vedrørende
typografi, så mon ikke det er en god side at starte
med som udgangspunkt?

Der findes også mange gode danske bøger om emnet.
Se feks. her:

Drømmen for mig er at lave min egen personlige font.
Det er ikke noget man sådan lige gør på 5 min, men det
kunne nu være skægt at gå igang med engang. :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Thomas

Dato : 17-01-01 10:14

> Drømmen for mig er at lave min egen personlige font.
> Det er ikke noget man sådan lige gør på 5 min, men det
> kunne nu være skægt at gå igang med engang. :)

Macromedia Fontographer havde jeg lejlighed til at lege med for noget tid
siden. Det så umidelbart ikke så svært ud at bruge.
Det svære er nok at lave selve bogstaverne... (med mindre man scanner sin
egen håndskrift).

--
MVH

Thomas
http://home8.inet.tele.dk/bcp/tj/ - følg med på vores webcam...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial

Fra : Madsen

Dato : 17-01-01 13:26

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev:

> [...]
> siden. Det så umidelbart ikke så svært ud at bruge.
> Det svære er nok at lave selve bogstaverne... (med mindre man scanner sin

Det anede jeg ikke eksistensen af! Time to investigate ;)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-01-01 16:19

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse
> Det anede jeg ikke eksistensen af! Time to investigate ;)

Det er stadig noget der tager tid - ikke så meget med selve
bogstaverne, men mere mht. afstande / forhold mellem dem.

Det er lidt langhåret at gøre ordentligt, men det er et glimrende
værktøj.

--
Peter J

Fra : Madsen

Dato : 18-01-01 16:36

"Peter Jensen" <pj@dreisler.dk> skrev:

> Det er stadig noget der tager tid - ikke så meget med selve
> bogstaverne, men mere mht. afstande / forhold mellem dem.

Ja det er jeg klar over. Det er også een af grundende til, at jeg
ikke er kommet igang med det endnu. ;)
Jeg var engang til et foredrag med stifteren af Pacesetters i
Århus. (Ved ikke om de stadig hedder dette.)
Det spændende var, at de havde designet et hav af mere eller
mindre læsbare skrifter, men alle var meget spændende efter
min mening. Somregel lavede de dem ved at trække to eller
flere skrifter fra hinanden i Illustrator. Nu er jeg ikke helt sikker
på hvordan man rent faktisk skal gøre dette, men det havde
noget med Create Outlines og Pathfinder paletten at gøre.
Alligevel skal man jo nok have et program efterfølgende, hvor
man kan »klargøre« skriften, så afstand og proportioner imellem
de forskellige bogstaver kommer på plads.
Jeg kan godt forestille mig at netop denne process kan være
en del »langhåret« og tage evigheder af tid.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Nina Storm

Dato : 17-01-01 20:34

"hitman" <cfp9667@vip.cybercity.dk>

> Kender nogen til et "font-aflæser"-program?!?

Jeg har for nogle år (3) siden arbejdet lidt med et.
Det hed Fontscan eller lignende - husker ikke engang producenten, jeg har
søgt lidt på nettet, men ikke fundet det. Det krævede at du havde et par ord
scannet (screendump fra web) så kunne det fastslå med angivet fejlmargin.
Men selvfølgelig kun de fonte det kendte.

Nina
klaura@post12.tele.dk

Fra : Jan Langholm

Dato : 17-01-01 21:17

Her er et smart fontprogram, jeg kan dog ikke sige om det opfylder dine
krav!

http://www.ozemail.com.au/~scef/tft.html

Jan Langholm
www.all4you.dk (dansk og engelsk freeware)