Hvem "forsager djævlen"? Grosbøll bør frik~
Fra : Bo Warming

Dato : 30-06-03 16:08

Hvem "forsager djævlen"? Grosbøll bør frikendes for
trosbekendelse-mangelfuldhed

For alle ser jo djævlen som "det onde"
og ikke som en hornet _satan-fanden_
- hvorfor skal Grosbøll så se Gud som en __gammel(dags)-gud_?

Danmark er DET ENESTE LAND der har trosbekendelse med forsag-djævel-krav

Et krav som vel kun de få djævleuddrivende præster respekterer?
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Vidal

Dato : 30-06-03 21:23

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Danmark er DET ENESTE LAND der har trosbekendelse med forsag-djævel-krav

Måske kunne problemet med de ikke-troende præster løses,
hvis præster fik mindsteløn på linje med kassedamer.

Så var der kun de kristne tilbage, tror jeg.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 01-07-03 02:18

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Måske kunne problemet med de ikke-troende præster løses,
> hvis præster fik mindsteløn på linje med kassedamer.
>
> Så var der kun de kristne tilbage, tror jeg.

At katolikker handler netop sådan, er vigtig årsag til min konvertering.

Fra : Vidal

Dato : 01-07-03 06:43

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message news:<385Ma.54027$st.48286@fe10.atl2.webusenet.com>...
> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> At katolikker handler netop sådan, er vigtig årsag til min konvertering.

Jo, jo, men det er jo kun fordi pengene sendes højere
op i systemet. Vatikanet er uden sammenligning den
rigeste kirke i verden, og har været blandet ind i
de mest snuskede pengeoperationer.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 01-07-03 08:38

> [...]
> op i systemet. Vatikanet er uden sammenligning den
> rigeste kirke i verden, og har været blandet ind i

At de har arvet rigdomme siden kirkens fødsel og ved testamentariske gaver
og bekriget sig til godser og ejer profitable bordeller m.m. - ændrer ikke
ved mit svar til præsteløn-indlæg , som specifikt handlede om præsteløn.

FK er gerningsretfærdig og lovreligiøs ala afladshandelen - rollerne er
spejlvendt i forhold til Luthers tid.

Jesuiter-skoler i den tredie verden er de bedste skoler i de lande, og
gavner langt mere end al ulandshjælp - så lad os ikke have ondt af at
Vatikanet evner at give rygstød til sådanne som kautionist.

Fra : TBC

Dato : 01-07-03 16:29

On Mon, 30 Jun 2003 17:08:23 +0200, "Bo Warming"
> [...]

>For alle ser jo djævlen som "det onde"
>og ikke som en hornet _satan-fanden_
>- hvorfor skal Grosbøll så se Gud som en __gammel(dags)-gud_?

Jamen der er da den forskel at dævelen "hornet _satan-fanden" slet
ikke er beskrevet som sådan i Bibelen, men er en ubibelsk forestilling
og fantasi der har sneget sig ind i tidligere tider, inspireret af alt
andet end den bibelsk lære.

Jævnfør f.eks den græske gud Pan.

TBC

Fra : Bo Warming

Dato : 01-07-03 18:27

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message

> [...]
> ikke er beskrevet som sådan i Bibelen, men er en ubibelsk forestilling
> og fantasi der har sneget sig ind i tidligere tider, inspireret af alt

Og hvornår er ideen om Gud som en gråskægget patriark sneget sig ind - i
hellenistisk tid, middelalderen eller da biblen skete eller blev skrevet?
Hvis juristeri skal fælde Grosbøll om ansættelseskontrakt og formalie, så er
TROSBEKÆNDELSE exhibit-one og når du forsager djævlen så er det ikke DET
ONDE men det som Luther smed blækhus efter
- lissom Gud ikke er ånden i naturen men et himmellegeme der flytter skyer

Enten er TG ukritisabel eller alle præster er kritisable.

Fra : TBC

Dato : 01-07-03 18:42

On Tue, 1 Jul 2003 19:26:35 +0200, "Bo Warming"

>Og hvornår er ideen om Gud som en gråskægget patriark sneget sig ind

Det er et godt spørgsmål, men som med "hornet _satan-fanden"
forestillingen er det væsentlige at det heller ikke er en bibelsk lære
at der f.eks sidder en gammel støvet mand med langt skæg og (og evt.
kontortid)

Bibelen lærer om gud at han er ånd, og skal tilbedes i ånd og sandhed.

TBC

Fra : Bo Warming

Dato : 01-07-03 20:08

> [...]
> kontortid)
>
> Bibelen lærer om gud at han er ånd, og skal tilbedes i ånd og sandhed.

Som selvbestaltet advokat for pastor Thorkild Grosbøll, svarer jeg så at
"DEt er vel også hvad TG gør. sellvom han og Taarbæk-menigheden ikke siger
tingene så gammeldags som de fleste andre gør"

Men hvad er god og dårlig ånd(e) ?

Ånd er det liv der skærer sig selv i livet. Ved sin egen pine og kval, øger
det sin egen viden. Nietzsche

Ånd er: hvad magt et menneskes erkendelse øver over hans liv.
Kierkegård

Du ligner den ånd, som du begriber. Goethe

( Everywhere, we learn only from whom we love.Goethe)

Fra : TBC

Dato : 01-07-03 20:13

On Tue, 1 Jul 2003 21:07:47 +0200, "Bo Warming"

>Som selvbestaltet advokat for pastor Thorkild Grosbøll, svarer jeg så at
>"DEt er vel også hvad TG gør. sellvom han og Taarbæk-menigheden ikke siger
>tingene så gammeldags som de fleste andre gør"

Det kan man ikke just sige, idet han jo netop (som jeg har hørt og
forstået det) benægter troen på selvsamme bibelens gud.

TBC

Fra : Bo Warming

Dato : 01-07-03 21:02

> On Tue, 1 Jul 2003 21:07:47 +0200, "Bo Warming"

> Det kan man ikke just sige, idet han jo netop (som jeg har hørt og
> forstået det) benægter troen på selvsamme bibelens gud.

Igår var han i radioen og han lød som om han ikke vil tage alle ord helt
bogstaverligt men at han ikke benægter den åndelige gud, vi har diskuteret

Fra : TBC

Dato : 02-07-03 00:35

> Igår var han i radioen og han lød som om han ikke vil tage alle ord helt
> bogstaverligt men at han ikke benægter den åndelige gud, vi har diskuteret

Ok, det ville jeg egentligt gerne have hørt. Det lyder ellers som en trækken
i land efter de udsagn man ellers har hørt refereret.

TBC

Fra : Vidal

Dato : 02-07-03 12:47

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message news:<kClMa.4310$Uc5.786@fe09.atl2.webusenet.com>...

> Igår var han i radioen og han lød som om han ikke vil tage alle ord helt
> bogstaverligt men at han ikke benægter den åndelige gud, vi har diskuteret

He, he, ja det er fantastisk så hurtigt man
kan finde troen, når det gælder.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Nielsen I

Dato : 08-07-03 02:17

> He, he, ja det er fantastisk så hurtigt man
> kan finde troen, når det gælder.
>
> Venlig hilsen
>
> Villy Dalsgaard

tja... det er da vist det der er ved at ske, hvis han pludselig ikke længere
fornægter Gud Hvor om alting er, så fatter jeg ikke at manden vil være
præst, hvis han ikke tror alligevel. Det må da være halvsvært at finde stof
til prædikerne. På den anden side bakker menighedsrådet ham heftigt op og
talte om at lave en frikirke med Thorkild. Det synes jeg er underligt, for
hvorfor kalde det en kirke - en kirke for hvem - hvorfor ikke bare et
forsamlingshus, hvor Thorkild så kan tale om det han ikke tror på, frem for
at pakke det ind i indviklede forklaringer, som han gjorde i efter Deadline
(DR2). Det var umuligt at forstå hvad manden sagde da han ikke ville tale
ligeud af posen (han kunne blive en god politiker

Men det er altså en underlig tilgang til præsteembedet nogle præster har.
Eks. så jeg for nogle år siden et program om en yngre kvinde, der læste
teologi fordi hun gerne ville være præst. På journalistens spørgsmål som lød
noget i retning af: "Skal man så (altså for at blive/være præst, red.) tro
på Gud"? - svarede den unge teologstuderende frejdigt og med et stort smil,
lettet: "Ork nej da" (med et udtryk der fortalte at hun var flov over at
bekende noget med tro på Gud). Det er en kedelig udvikling, men jeg synes at
flere og flere præster et eller andet sted giver udtryk for manglende tro
på, at det de står for i deres embede også er noget de står for rent
personligt. Jeg mener ikke det kan skilles ad. Hvis en præst ikke "tror på
Gud i privaten", men tror på Gud medens han er på arbejde, synes jeg det er
en forkvaklet holdning og indstilling, der automatisk burde få
alarmklokkerne til at ringe. Selv om jeg er medlem af folkekirken er jeg
meget selektiv ift., hvilke præster jeg eks. vil betro mig til, når det
gælder åndelige spørgsmål. Kedeligt, at det er sådan.

mvh

Nielsen I