"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3F00B933.CB0538EE@post1.tele.dk...
> Rasmus wrote:
>
> > Læste at der næste år jf EU-lovgivningen kommer moms på frimærker eller sagt på dansk
moms
> > på brevporto der vil stige med mindst 25 procent
>
> Og det læste du lige hvor ?
>
> Bare så vi andre kan læse det samme..
>
http://dk.news.yahoo.com/030605/108/2vjkx.html
Torsdag 5. juni 2003, 6.30
EU-krav koster dyrt i porto Af Søren Funch, sfh@berlingske.dk
Forbrugerne kan se frem til færre breve fra pengeinstitutterne. Nyt
EU-direktiv vil nemlig sætte portoen op, og det kommer især til at ramme finanssektoren.
EU-Kommissionen er på vej med et nyt direktiv, som vil ramme især de danske
pengeinstitutter hårdt på pengepungen.
»EUs konkurrencekommissær, Frits Bolkestein, mener, at der skal betales moms
af al post. Også af den post, som ikke er momspligtig i dag,« siger Arne Kjerulf, Post
Danmarks pressechef.
Baggrunden for Kommissionens direktivforslag er, at hele postsektoren i EUs 15
medlemslande skal liberaliseres. For at undgå unfair konkurrence mellem de statslige
postselskaber - der typisk ikke betaler moms - og private postdistributører, der betaler
mom, mener Kommissionen, at alle skal betale moms.
Post Danmark betaler i dag ikke moms af breve op til 100 gram, fordi Post
Danmark har monopol på at udbringe dem. For Post Danmark vil et direktiv fra Kommissionen
om momspligt få den naturlige konsekvens, at portoen bliver sat i vejret. Et almindeligt
standardbrev koster i dag et frimærke på 4,25 kr., men med en moms på 25 pct. vil portoen
for et standardbrev ryge op på over fem kroner.
En så kraftig portostigning vil naturligvis få konsekvenser for alle. Private
vil opleve, at det bliver dyrere at sende et brev, mens virsomheder - der sender mange
breve - må erfare, at deres portoudgifter stiger betragteligt.
Imidlertid bliver den finansielle sektor ramt langt hårdere end f.eks.
produktionsvirksomheder, fordi disse har mulighed for at trække momsen fra. Det har
finansvirksomheder ikke, og derfor kommer en portoforhøjelse til at mærkes på bundlinien.
Med vanlig økonomisk omhu vil pengeinstitutterne sørge for at sikre sig i
tide - og kunderne vil naturligvis komme til at mærke de højere portoudgifter.
Allerede i dag er bankerne yderst fokuserede på omkostningerne ved at udsende
breve med kontoudtog m.m., fordi det beløber sig til mange millioner kr. årligt.
F. eks. har Nordea 1,7 mio. kunder i Danmark, og Nordeas kommunikationschef,
Jens Bekke, vurderer, at det årligt koster banken et stort tocifret millionbeløb at sende
breve ud til kunderne. Problemet er samtidig, at mange af bankernes breve med kontoudtog,
der bliver sendt minimum en gang hver måned, ryger direkte ned i skraldespanden, fordi
kunderne i forvejen har set kontoudtoget på deres PC-bank.
»En portostigning vil få os til at fokusere endnu mere på, hvordan
kontoudtogene kan sendes ud via netbanken. Det er vores vurdering, at flere og flere slet
ikke har brug for breve med kontoudtog, og vi kan samtidig se, at antallet af kunder med
adgang til PC-banken stiger kraftigt,« siger Jens Bekke.
Nordeas kommunikationschef understreger, at storbanken i øjeblikket½ ikke har
planer om at indføre gebyrer for kontoudtog, der bliver sendt med posten, ligesom bankerne
for nogle år siden indførte gebyrer for checks for at »overtale« kunder til at bruge
betalingskort i stedet.
»Jeg oplever ikke den store konflikt mellem os og kunderne i denne sag. Vi er
naturligvis interesserede i at spare penge, og mange kunder mener også, det er unødvendigt
at sende de mange kontoudtog, når de i forvejen kan trække dem på nettet,« siger Jens
Bekke.