Sort af rønnebærtræ ??
Fra : edob

Dato : 30-06-03 12:10

Hej NG.

Vi er trætte af vores 10 stk rødtjørne træer fordi de til stadighed bliver
angrebet af tjørnerust. Træerne danner en allé op til huset og står med 4-5
meters afstand.

De vil blive udskiftet til efteråret, antagelig med et tilsvarende antal
opstammede røn.

Jeg har "fundet" sorten Sorbus "Mougeotii" (en seljerøn) som er beskrevet
således: Forbedret type. Hvide blomsterskærme, røde bær. Hårdfør, nøjsom,
sol, halvskygge.

Men, ikke ord om hvor høj sorten bliver. Er der nogen som har kendskab til
om den er moderat eller kraftig voksende ???

Har iøvrigt ladet mig fortælle at man ikke kan plante røn efter tjørn, uden
at udskifte jorden (jordtræthed) - mon det er korrekt ??

Venlig hilsen, Frank

Fra : Peder K. Laustsen

Dato : 30-06-03 21:52

Sorbus mougeotti er et lille træ med en busket krone og e uregelmæssig
grenbygning, og egner sig bedst til læplantning.
En anden røn som jeg vil anbefale er en Sorbus latifolia 'Atro' som lidt
mere ligner et træ og bliver 8 - 10 m. højt. Som ung opretvoksende, som
ældre tæt pyramidal kronebygning. Er i øverigt meget hårdfør og stiller ikke
store krav til jordbunden,
Det med jordtræthed skal nok passe da begge planter tilhører rosenfamilien.

Peder

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 02-07-03 08:17

edob wrote:

> [...]
>
> Men, ikke ord om hvor høj sorten bliver. Er der nogen som har kendskab til
> om den er moderat eller kraftig voksende ???

Den er ret kraftig voksernde.

> Har iøvrigt ladet mig fortælle at man ikke kan plante røn efter tjørn, uden
> at udskifte jorden (jordtræthed) - mon det er korrekt ??

Ja, dette er rigtig.

Har du overvejet Manna-ask / Blomster-ask (Fraxinus ornus) istedet?

Fra : edob

Dato : 02-07-03 18:23

> Har du overvejet Manna-ask / Blomster-ask (Fraxinus ornus) istedet?

Tak for svarerne. Vi har endnu ikke lagt os helt fast på hvilken sort som
skal erstatte de nuværende rødtjørnetræer. Så vi går lidt i tænkeboks og
undersøger de forslag I er kommet med. Tak.

Venlig hilsen, Frank.