Spørgsmål Vedr. skade
Fra : Mich@el

Dato : 30-06-03 12:01

Hejsa.

Efter mit stunt på Hillerødmotorvejen sidst i april hvor jeg blev kørt
ned bagfra af en bil, er der nu endelig kommet et nyt stel fra Japan til
min Virago, og den er lovet klar til i morgen tirsdag.

Derfor har jeg lige et par spørgsmål jeg håber at i kan hjælpe med, da
det er min første alvorligt skade på min MC.

1. Værkstedet har som sagt lovet min MC klar til i morgen tirsdag, men
jeg får den først udleveret når taksatoren har set på den endnu engang.
Hvorfor ???

2. Hvis jeg ikke er tilfreds med reparationen, hvad muligheder har jeg
så. ???

3. Hvis jeg på et tidspunkt skal sælge min MC, så skal jeg jo oplyse at
den har været ude for et uheld. Dette gavner jo nok ikke den pris jeg
kan få for MC`en, kan jeg derfor forlange kompensation for værditab. ???

--

Med tilbagelænet hilsen.........

(o; dk.fritid.motorcykel

Mich@el

Yamaha XV 1100 Virago
medlem af http://www.mc-customania.dk
Virago MC Club Danmark # 1101

Loud pipes saves lives

En dårlig fiskedag er bedre end en god arbejdsdag

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 30-06-03 12:36

Mich@el wrote:
> [...]
> ned bagfra af en bil, er der nu endelig kommet et nyt stel fra Japan til
> min Virago, og den er lovet klar til i morgen tirsdag.

Tillykke, så kan du alligevel få en stor del af sæsonen med.

> Derfor har jeg lige et par spørgsmål jeg håber at i kan hjælpe med, da
> det er min første alvorligt skade på min MC.

Jeg har ikke haft nogen skader på min MC, så mine svar herunder er
udelukkende givet på baggrund af en større bil-skade sidste sommer. Der
burde dog ikke være nogen forskel på bil og MC i denne slags sager.

> 1. Værkstedet har som sagt lovet min MC klar til i morgen tirsdag, men
> jeg får den først udleveret når taksatoren har set på den endnu engang.
> Hvorfor ???

Hmm, det kunne være en kontrol af, at værkstedet virkelig _har_ lavet
det, forsikringsselskabet betaler dem for...

> 2. Hvis jeg ikke er tilfreds med reparationen, hvad muligheder har jeg
> så. ???

Der er 1 års "garanti" på den slags reparationer. Hvis du finder noget
at brokke dig over, så tag en snak med værkstedet. De fleste værksteder
vil nok hellere lave det end have vrøvl med forsikringsselskabet.
Jeg bad explicit om at få en kopi af deres arbejdsseddel, så jeg ved,
hvad de (værkstedet) har fået betaling for. Bl.a. havde de fået betaling
for en helt ny alufælg, men den monterede var tydeligvis brugt! Med
arbejdssedlen i hånden er det let at afgøre den slags småting til din
fordel, og fælgen blev da også skiftet til en ny uden brok.

> 3. Hvis jeg på et tidspunkt skal sælge min MC, så skal jeg jo oplyse at
> den har været ude for et uheld. Dette gavner jo nok ikke den pris jeg
> kan få for MC`en, kan jeg derfor forlange kompensation for værditab. ???

I mit tilfælde med bilen fik jeg udbetalt 10% af værkstedregningens
pålydende fra forsikringsselskabet, fordi bilen var under 3 år gammel.
Jeg vil bestemt ikke garantere, at det er alle forsikringsselskaber
eller for den sags skyld forsikringer inden for et selskab, der giver
den slags kompensation. Faktisk var det mit indtryk, at det var et
ekstra plus ved netop min type forsikringspolice.

Held og lykke med cyklen fremover

--
/cni
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=192

Fra : Sune

Dato : 30-06-03 13:10

"Carsten Nielsen" <cni@image.dk> skrev i en meddelelse
> Mich@el wrote:
[klip]
> [...]
> den slags kompensation. Faktisk var det mit indtryk, at det var et
> ekstra plus ved netop min type forsikringspolice.

Uden at være 100% sikker, så mener jeg, at man har krav på det.
En kammerat fik smadret sin bil for 62.000 kr. Han fik 10.000 kr oven i
for værditab. Men man får det vist kun hvis man selv kræver det. Ellers
"glemmer" de det.
--
vh Sune
Kia Clarus 1.8 SLX

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 30-06-03 13:31

Sune wrote:
> [...]
> En kammerat fik smadret sin bil for 62.000 kr. Han fik 10.000 kr oven i
> for værditab. Men man får det vist kun hvis man selv kræver det. Ellers

Muligvis - men som med så meget andet, så er det generelt
forsikringsselskabet, der stiller betingelserne. I mit tilfælde sagde
reglerne, at jeg kunne få 10% af pålydende, hvis - og kun hvis -
følgende betingelser var opfyldt (frit efter hukommelsen):

* bilens alder i forhold til 1. indregistrering, på skadedato, ikke
oversteg 3 år
* værkstedsregningens pålydende var mindst N% af bilens handelsværdi
(eller også var det nyværdi - det kan jeg ikke huske)

Hvordan det forholder sig på andre(s) forsikringspolicer kan jeg ikke
udtale mig om, ligesom det jo før er sket, at enkelte har fået
specialbehandling i forhold til f.eks. forsikringspræmier - og det kunne
godt lyde lidt som om, din kammerat har været heldig med sin
skadesbehandler

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 04-07-03 07:35

Carsten Nielsen wrote:
> [...]

Jeg har nu undersøgt sagen og det viser sig selvfølgelig, at vi snakker
om to forskellige ting. I mit tilfælde med bilen var der ikke andre at
skyde skylden på, så det faktum, at min forsikring udbetalte såkaldt
værdiforringelses-erstatning skyldes en meget sjælden passus i min police.
I tilfælde, hvor der er en decideret skyldig modpart, vil man altid
kunne rette krav mod modparten(s forsikringsselskab) for dækning af
udgifter i forbindelse med skaden. Det kunne være udgifter til et evt.
erstatningskøretøj i reparationsperioden _samt_ udgifter forbundet med
et evt. senere salg af køretøjet til en forringet pris pga. skaden. Med
andre ord skal modpartens forsikring dække værdiforringelsen i
forbindelse med skaden. At det så kan være forbandet svært at sætte en
pris på nedslag i prisen pga. skaden er en helt anden sag.

Jeg har CC:et direkte til stakkels Michael for det tilfælde, at han ikke
får læst news her i ferien.

Fra : Mich@el

Dato : 04-07-03 11:56

Hej Carsten

Carsten Nielsen skriver:

> [...]
> forbindelse med skaden. At det så kan være forbandet svært at sætte en
> pris på nedslag i prisen pga. skaden er en helt anden sag.

Jeg har selv undersøg sagen yderligere. Det viser sig at det kun gælder for
biler. Biler der bliver skadede skal ofte i opretterbænk (el. hvad det nu
hedder), og det skal MC`er jo ikke.

Alt hvad der er skadet på min MC er skiftet ud med nye dele.

Fra : Sune

Dato : 05-07-03 00:13

"Mich@el" <ms@sport.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Carsten

[klip]
> [...]
gælder for
> biler. Biler der bliver skadede skal ofte i opretterbænk (el. hvad det

Det passer faktisk meget godt med den sag jeg kender. Hans bil skulle
netop i opretterbænk.

--
vh Sune
Kia Clarus 1.8 SLX

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 30-06-03 12:37

Fra : flemsus

Dato : 30-06-03 14:26

Mich@el wrote:
> Hejsa.

snip
> [...]
> at den har været ude for et uheld. Dette gavner jo nok ikke den pris
> jeg kan få for MC`en, kan jeg derfor forlange kompensation for

Der var noget om det i fjernsynet, om biler dog. Hvis køretøjet var under 2
eller 3 år(kan ikke huske hvilket) gammelt har man krav på en
værdiforringelses kompensation. Selvom det er lovpligtigt fortæller de
fleste selskaber det ikke til de aktuelle kunder, så som regel skal kunden
selv gøre opmærksom på det. Så hiv fat i dit forsikringsselskab og hør ad.

--
Mvh. Flemming Sørensen

Remove NOSPAM to reply.

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-06-03 15:32

> 1. Værkstedet har som sagt lovet min MC klar til i morgen tirsdag, men
> jeg får den først udleveret når taksatoren har set på den endnu engang.
> Hvorfor ???

Det er fordi stellet er blevet skiftet. Taksatoren skal overvære at der
bliver banket stelnummer i stellet. Sådan var det ihvertfald dengang jeg fik
skiftet stel, reglerne er måske ændret siden, men mon ikke taksatoren stadig
skal tjekke det?

Rittig