Moms af privat forbrug
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 30-06-03 10:38

Hej gruppe; et lille banalt spm.:
Jeg har et momsreg. enkeltmandsfirme, der køber varer ind og sælger
videre til private. vis jeg bruger varer privat, skal jeg så selv betale
moms af disse?

Eks.:
Køber 5 varer à 80, ex. moms, betaler lev. 5*80*1,25 = 500
Sælger 4 varer à 100 plus moms, dvs. modtager 4*100*1,25 = 500
Forbruger den sidste...

Salgsmoms er uden tvivl 100;
Købsmoms: 5*20 = 100 eller 4*20 = 80???

Pft,
Jens

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-06-03 11:29

Jens Rasmussen wrote:

> Hej gruppe; et lille banalt spm.:
> Jeg har et momsreg. enkeltmandsfirme, der køber varer ind og sælger
> videre til private. vis jeg bruger varer privat, skal jeg så selv betale
> moms af disse?

Ja!

> [...]
> Køber 5 varer à 80, ex. moms, betaler lev. 5*80*1,25 = 500
> Sælger 4 varer à 100 plus moms, dvs. modtager 4*100*1,25 = 500

Rent bogføringsmæssigt:

----------
Køb:
Krediter: Leverandørkontoen med 500 kroner
Debiter: Konto for indgående moms: 100 kroner
Debiter: Konto for varelager: 400 kroner

Salg:
Krediter: Omsætningskontoen med 400 kroner
Krediter: Konto for udgående moms: 100 kroner
Debiter: Kassekontoen med 500 kroner.

Forbruger (går ud fra, at det er Privatforbrug)
Krediter: Konto for varelager 80 kroner
Krediter: Konto for indgående moms: 20 kroner
Debiter: Konto for privatforbrug: 100 kroner.
----------

På Kontoen for indgående moms står der nu 80 kroner som du har tilgode
hos Told&Skat. Men du skylder dem hundrede kroner fra dit salg. Så i
sidste end skylder du dem altså 20 kroner.

Jeg håber, at det gav svar på dit spørgsmål.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 30-06-03 14:52

Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

> Jeg håber, at det gav svar på dit spørgsmål.
Det gjorde det; tak!

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 18:47

Jens Rasmussen wrote:

> Hej gruppe; et lille banalt spm.:
> Jeg har et momsreg. enkeltmandsfirme, der køber varer ind og sælger
> videre til private. vis jeg bruger varer privat, skal jeg så selv betale
> moms af disse?

Vær opmærksom på, at der er lister over, hvad der anses som
standardforbrug til privat ved handel med forskellige varer.

Prøv T*S.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Rasmus

Dato : 30-06-03 23:09

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Vær opmærksom på, at der er lister over, hvad der anses som
> standardforbrug til privat ved handel med forskellige varer.

Hvad med "ikke rygere" skal de stadig bon'es ?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 23:18

Rasmus wrote:

> Hvad med "ikke rygere" skal de stadig bon'es ?

Jow, heldigvis,
men vist ikke afklaret pt.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 01-07-03 14:49

Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

> Vær opmærksom på, at der er lister over, hvad der anses som
> standardforbrug til privat ved handel med forskellige varer.
>
> Prøv T*S.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137956&ov_id=200230&search=s
tandardforbrug%A4varer
fandt jeg denne:
-
Vejledninger til virksomheder (Nyeste gældende fra den 1. januar 2003)
På vej mod egen virksomhed
Fradrag
Når du er kommet i gang
Særlige fradragsregler
Forbrug af egne varer
-
Du har hverken moms- eller skattefradrag for varer mv., som du indkøber
gennem din virksomhed, og som du bruger privat.

I mange virksomheder er der et vist privat forbrug af varer . Hvis
forbruget ikke fremgår af regnskabet, vil der såvel moms-, som
skattemæssigt blive fastsat en værdi af varer , der er brugt til privat
forbrug.
samt en 50-siders pdf:
Måske bliver jeg klogere ved at læse denne...