|
| Stjålet Dankort - fra butikkens side Fra : Thïngmand |
Dato : 30-06-03 10:13 |
|
Vi havde en uheldig episode, hvor en kunde købte for 10.000 kr. med et
stjålet Dankort. Varene blev sendt, pengene blev hævet og alt var i orden -
lige indtil PBS ringede og sagde at kortet var stjålet og pengene blev
trukket tilbage fra kontoen. De mistede varer var vores eget problem!
Er det ikke det gebyrene er til? Vi har jo ikke en chance for at vide om
kortet er stjålet eller ej!
--
Thïngmand
www.thingmand.dk
| |
Lars Hoffmann (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Lars Hoffmann |
Dato : 30-06-03 10:22 |
|
"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> escribió
> Er det ikke det gebyrene er til? Vi har jo ikke en chance for at
vide om
> kortet er stjålet eller ej!
Ved at sammenligne billedet på dankortet med ham der prøver at bruge
det?
| |
Henning (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 30-06-03 10:26 |
|
>Ved at sammenligne billedet på dankortet med ham der prøver at bruge
>det?
"Varene blev sendt, pengene blev hævet" - jeg tror ikke der er tale om
en fysisk butik? Lyder som om der er bestilt varer over nettet, men de
må jo være leveret et sted?
Henning
hsb@(fjernes)image.dk
| |
Jon Bendtsen (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 30-06-03 10:22 |
|
In article <3effff01$0$32527$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Thïngmand wrote:
> Vi havde en uheldig episode, hvor en kunde købte for 10.000 kr. med et
> stjålet Dankort. Varene blev sendt, pengene blev hævet og alt var i orden -
> lige indtil PBS ringede og sagde at kortet var stjålet og pengene blev
> trukket tilbage fra kontoen. De mistede varer var vores eget problem!
Hvilken slags butik er det? netbutik? eller fysisk? Hvilken slags
dankort "terminal" er der tale om? Hvad står der i den aftale i har
med PBS med hensyn til dette? Specielt med hensyn til betalings
størrelser.
> Er det ikke det gebyrene er til? Vi har jo ikke en chance for at vide om
> kortet er stjålet eller ej!
I kunne vel spørge PBS om det var stjålet eller ej? Hvad med adressen,
svarer den til kortindehaverens?
JonB
| |
Thïngmand (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Thïngmand |
Dato : 30-06-03 15:43 |
|
> Hvilken slags butik er det? netbutik?
Det er et netbutik, hvorfor vi ikke har en chance for at tjekke kortet (hvis
kortet er meldt stjålet melder systsemt det selv, men det var altså ikke
meldt stjålet)
Det skal lige tilføjes at vi vha. politiet fik stoppet pakken inden den blev
afhentet på posthuset, så vi har ikke tabt penge denne gang, men vi er
stadig rystede over vores urimelige ansvar.
--
Thïngmand
www.thingmand.dk
| |
Quadro (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Quadro |
Dato : 30-06-03 16:21 |
|
"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
news:3f004c64$0$32501$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hvilken slags butik er det? netbutik?
>
> Det er et netbutik, hvorfor vi ikke har en chance for at tjekke kortet
(hvis
> kortet er meldt stjålet melder systsemt det selv, men det var altså ikke
> meldt stjålet)
>
> Det skal lige tilføjes at vi vha. politiet fik stoppet pakken inden den
blev
> afhentet på posthuset, så vi har ikke tabt penge denne gang, men vi er
> stadig rystede over vores urimelige ansvar.
>
Hvad så? Sker der ikke mere? Er politiet ikke på vej ud efter manden /
kvinden der havde bestilt varene?
| |
GiWeo (30-06-2003)
| Kommentar Fra : GiWeo |
Dato : 30-06-03 18:56 |
|
Hejsa
>Det er et netbutik, hvorfor vi ikke har en chance for at tjekke kortet (hvis
>kortet er meldt stjålet melder systsemt det selv, men det var altså ikke
>meldt stjålet)
Så har du vel også den kontrolkode PBS oplyser når de godkender et
kort !
>Det skal lige tilføjes at vi vha. politiet fik stoppet pakken inden den blev
>afhentet på posthuset, så vi har ikke tabt penge denne gang, men vi er
>stadig rystede over vores urimelige ansvar.
Det er stadig kontrolkoden - har du den har du også dækning fra PBS !
Lars Engelhardt - webmaster@lars-engelhardt.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755
| |
Thïngmand (01-07-2003)
| Kommentar Fra : Thïngmand |
Dato : 01-07-03 07:45 |
|
> Så har du vel også den kontrolkode PBS oplyser når de godkender et
> kort !
Hvad skulle det gøre fra eller til? Hvis den ikke var blevet godkendt var
transaktionen jo ikke blevet gennemført...
I kontrakten fraskriver de sig ethvert ansvar!
--
Thïngmand
www.thingmand.dk
| |
GiWeo (01-07-2003)
| Kommentar Fra : GiWeo |
Dato : 01-07-03 09:17 |
|
On Tue, 1 Jul 2003 08:44:35 +0200, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:
>> Så har du vel også den kontrolkode PBS oplyser når de godkender et
>> kort !
>
>Hvad skulle det gøre fra eller til?
Sikre dig dine penge !
Lars Engelhardt - webmaster@lars-engelhardt.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755
| |
Thïngmand (01-07-2003)
| Kommentar Fra : Thïngmand |
Dato : 01-07-03 13:17 |
|
> Sikre dig dine penge !
Jeg har den fra min betalings gateway, men det gør hverken fra eller til -
PBS betaler ikke!
--
Thïngmand
www.thingmand.dk
| |
GiWeo (30-06-2003)
| Kommentar Fra : GiWeo |
Dato : 30-06-03 10:41 |
|
Hejsa
>Er det ikke det gebyrene er til? Vi har jo ikke en chance for at vide om
>kortet er stjålet eller ej!
Ringede du til den automatisk kortkontrol på 80301212 og indtastede
dit forretningsnummer / kortnummer.
Hvilket svar kom båndstemmen med.
"Kortet er i orden, kontrolkoden er xxxxxx"
Eller
"Kortet er spærret - kortet forsøges inddraget"
Lars Engelhardt - webmaster@lars-engelhardt.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755
| |
Jon Bendtsen (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 30-06-03 10:47 |
|
In article <ib10gv46jimlac3g4r87b8f5k4ee5d1pkp@4ax.com>, GiWeo wrote:
> Hejsa
>
>>Er det ikke det gebyrene er til? Vi har jo ikke en chance for at vide om
>>kortet er stjålet eller ej!
>
> Ringede du til den automatisk kortkontrol på 80301212 og indtastede
> dit forretningsnummer / kortnummer.
>
> Hvilket svar kom båndstemmen med.
>
> "Kortet er i orden, kontrolkoden er xxxxxx"
>
> Eller
>
> "Kortet er spærret - kortet forsøges inddraget"
Hvis det nu er en webbutik, så sker den slags vel automatisk?
JonB
| |
GiWeo (30-06-2003)
| Kommentar Fra : GiWeo |
Dato : 30-06-03 18:54 |
|
Hejsa
>> "Kortet er spærret - kortet forsøges inddraget"
>Hvis det nu er en webbutik, så sker den slags vel automatisk?
Ja, hvis deres server kontakter PBS for godkendelse af kortet.
Lars Engelhardt - webmaster@lars-engelhardt.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755
| |
Martin Buhelt (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Martin Buhelt |
Dato : 30-06-03 11:13 |
|
> Vi havde en uheldig episode, hvor en kunde købte for 10.000 kr. med et
> stjålet Dankort. Varene blev sendt, pengene blev hævet og alt var i
orden -
> lige indtil PBS ringede og sagde at kortet var stjålet og pengene blev
> trukket tilbage fra kontoen. De mistede varer var vores eget problem!
Jeg går ud fra, at det er en internetbutik?
> Er det ikke det gebyrene er til?
Nej - prøv at se i din kontrakt med PBS. Det er dig som butik der har hele
risikoen i forbindelse med transaktionen.
> Vi har jo ikke en chance for at vide om
> kortet er stjålet eller ej!
Nej, men du burde have en adresse til hvor du har sendt tingene - men det er
måske en anonym postbox?
Men tag det roligt - uddannelse er generelt kostbar. I dette tilfælde har du
lært to ting for dine 10.000 kr:
1: Læs (og forstå) altid hvad du skriver under på
2: Send ikke varer til en postbox
(Jeg undskylder på forhånd - jeg ved godt, at jeg er lidt grov, men det er
reelt sådan din situation er!)
/Martin
| |
Thunderbird[7100] (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Thunderbird[7100] |
Dato : 30-06-03 12:59 |
|
On Mon, 30 Jun 2003 11:12:42 +0200, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:
>Vi havde en uheldig episode, hvor en kunde købte for 10.000 kr. med et
>stjålet Dankort. Varene blev sendt, pengene blev hævet og alt var i orden -
>lige indtil PBS ringede og sagde at kortet var stjålet og pengene blev
>trukket tilbage fra kontoen. De mistede varer var vores eget problem!
Tja havde jeres web butik fungeret korrekt ville det stjålne kort slet
ikke kunne være blevet brugt!. Jeres webshop skulle gerne kontrollerer
kortet op mod PBS*s Database over spærrede kort som alle andre webshops
gør det.
Gør jeres web shop ikke ovenstående har jeg desværre ikke ondt af jer da
det så rimeligt meget er jeres egen skyld at i har mistet de 10.000.
Men ellers så ring til postvæsenet og få dem til at oplyse hvem der
ejeer postboksen. Postdanmark har nemlig navn og adresse på de personer
der har en postboks liggende hos dem selv.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)
| |
Jon Bendtsen (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 30-06-03 13:28 |
|
In article <hb90gv8cnds3goicc8tedf7bbd5ffh0cj5@4ax.com>, Thunderbird[7100] wrote:
> On Mon, 30 Jun 2003 11:12:42 +0200, "Thïngmand"
><michael@thingmand.invalid> wrote:
>
>>Vi havde en uheldig episode, hvor en kunde købte for 10.000 kr. med et
>>stjålet Dankort. Varene blev sendt, pengene blev hævet og alt var i orden -
>>lige indtil PBS ringede og sagde at kortet var stjålet og pengene blev
>>trukket tilbage fra kontoen. De mistede varer var vores eget problem!
>
> Tja havde jeres web butik fungeret korrekt ville det stjålne kort slet
> ikke kunne være blevet brugt!. Jeres webshop skulle gerne kontrollerer
> kortet op mod PBS*s Database over spærrede kort som alle andre webshops
> gør det.
Hvorfor kan en betaling overhovedet gennemføres hos PBS når de nu
ved at kortet er stjålet, så skal de sku da afvise betalingen.
JonB
| |
Thunderbird[7100] (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Thunderbird[7100] |
Dato : 30-06-03 14:34 |
|
On Mon, 30 Jun 2003 12:27:55 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:
>In article <hb90gv8cnds3goicc8tedf7bbd5ffh0cj5@4ax.com>, Thunderbird[7100] wrote:
>> On Mon, 30 Jun 2003 11:12:42 +0200, "Thïngmand"
>><michael@thingmand.invalid> wrote:
>>
>>>Vi havde en uheldig episode, hvor en kunde købte for 10.000 kr. med et
>>>stjålet Dankort. Varene blev sendt, pengene blev hævet og alt var i orden -
>>>lige indtil PBS ringede og sagde at kortet var stjålet og pengene blev
>>>trukket tilbage fra kontoen. De mistede varer var vores eget problem!
>>
>> Tja havde jeres web butik fungeret korrekt ville det stjålne kort slet
>> ikke kunne være blevet brugt!. Jeres webshop skulle gerne kontrollerer
>> kortet op mod PBS*s Database over spærrede kort som alle andre webshops
>> gør det.
>
>Hvorfor kan en betaling overhovedet gennemføres hos PBS når de nu
>ved at kortet er stjålet, så skal de sku da afvise betalingen.
Det er jo lige det jeg skrev
--
Mvh
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)
| |
Jon Bendtsen (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 30-06-03 14:41 |
|
In article <h1f0gv0gl7r0uq58brov6loesrqa7tea57@4ax.com>, Thunderbird[7100] wrote:
> On Mon, 30 Jun 2003 12:27:55 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
><bendtsen@diku.dk> wrote:
>
>>In article <hb90gv8cnds3goicc8tedf7bbd5ffh0cj5@4ax.com>, Thunderbird[7100] wrote:
>>> On Mon, 30 Jun 2003 11:12:42 +0200, "Thïngmand"
>>><michael@thingmand.invalid> wrote:
>>>
>>>>Vi havde en uheldig episode, hvor en kunde købte for 10.000 kr. med et
>>>>stjålet Dankort. Varene blev sendt, pengene blev hævet og alt var i orden -
>>>>lige indtil PBS ringede og sagde at kortet var stjålet og pengene blev
>>>>trukket tilbage fra kontoen. De mistede varer var vores eget problem!
>>>
>>> Tja havde jeres web butik fungeret korrekt ville det stjålne kort slet
>>> ikke kunne være blevet brugt!. Jeres webshop skulle gerne kontrollerer
>>> kortet op mod PBS*s Database over spærrede kort som alle andre webshops
>>> gør det.
>>
>>Hvorfor kan en betaling overhovedet gennemføres hos PBS når de nu
>>ved at kortet er stjålet, så skal de sku da afvise betalingen.
>
> Det er jo lige det jeg skrev
Nej, det var netop ikke det du skrev. Du skrev at deres webshop
skulle kontrollere kortet imod PBS's database over stjålne kort
(og så derefter foretage betalingen). Det som jeg siger er at
webbutikken bare skal foretage betalingen, og så skal PBS selv
slå op i deres DB over stjålne kort, og hvis den er der, så skal
de afvise betalingen.
JonB
| |
Thunderbird[7100] (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Thunderbird[7100] |
Dato : 30-06-03 14:54 |
|
On Mon, 30 Jun 2003 13:40:50 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:
>In article <h1f0gv0gl7r0uq58brov6loesrqa7tea57@4ax.com>, Thunderbird[7100] wrote:
>> On Mon, 30 Jun 2003 12:27:55 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
>><bendtsen@diku.dk> wrote:
>>
>>>In article <hb90gv8cnds3goicc8tedf7bbd5ffh0cj5@4ax.com>, Thunderbird[7100] wrote:
>>>> On Mon, 30 Jun 2003 11:12:42 +0200, "Thïngmand"
>>>><michael@thingmand.invalid> wrote:
>>>>
>>>>>Vi havde en uheldig episode, hvor en kunde købte for 10.000 kr. med et
>>>>>stjålet Dankort. Varene blev sendt, pengene blev hævet og alt var i orden -
>>>>>lige indtil PBS ringede og sagde at kortet var stjålet og pengene blev
>>>>>trukket tilbage fra kontoen. De mistede varer var vores eget problem!
>>>>
>>>> Tja havde jeres web butik fungeret korrekt ville det stjålne kort slet
>>>> ikke kunne være blevet brugt!. Jeres webshop skulle gerne kontrollerer
>>>> kortet op mod PBS*s Database over spærrede kort som alle andre webshops
>>>> gør det.
>>>
>>>Hvorfor kan en betaling overhovedet gennemføres hos PBS når de nu
>>>ved at kortet er stjålet, så skal de sku da afvise betalingen.
>>
>> Det er jo lige det jeg skrev
>
>Nej, det var netop ikke det du skrev. Du skrev at deres webshop
>skulle kontrollere kortet imod PBS's database over stjålne kort
>(og så derefter foretage betalingen). Det som jeg siger er at
>webbutikken bare skal foretage betalingen, og så skal PBS selv
>slå op i deres DB over stjålne kort, og hvis den er der, så skal
>de afvise betalingen.
De gange jeg har brugt Dankort over nettet der er mit kort blevet
kontrolleret om det er blevet spærret inden at jeg har kunne få tilsendt
ordrebekræftigelse og deslige.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)
| |
Johan Holst Nielsen (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Johan Holst Nielsen |
Dato : 30-06-03 14:59 |
|
Thunderbird[7100] wrote:
> On Mon, 30 Jun 2003 13:40:50 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
> <bendtsen@diku.dk> wrote:
>>Nej, det var netop ikke det du skrev. Du skrev at deres webshop
>>skulle kontrollere kortet imod PBS's database over stjålne kort
>>(og så derefter foretage betalingen). Det som jeg siger er at
>>webbutikken bare skal foretage betalingen, og så skal PBS selv
>>slå op i deres DB over stjålne kort, og hvis den er der, så skal
>>de afvise betalingen.
>
>
> De gange jeg har brugt Dankort over nettet der er mit kort blevet
> kontrolleret om det er blevet spærret inden at jeg har kunne få tilsendt
> ordrebekræftigelse og deslige.
Jah, men du forstår ikke hvorledes det fungere så...
1. Kunden finder produkterne som han ønsker at bestille.
2. Kunde skal til at betale med kredit/dankort og indtaster kortoplysninger
3. Der sendes forespørgsel til PBS om at reserverevbeløbet - enten
afvises dette (og ordren gennemføres IKKE) ellers reserveres beløbet og
ordren afsluttes.
4. Varen sendes og der sendes anmodning til PBS om at hæve beløbet på
kundens kort.
Alt dette er også sket i denne situation (som jeg forstår det.). Dog kan
PBS - EFTER transaktionen er gennemført tilbagetrække pengene hvis det
viser sig at kortet rent faktisk var stjålet. Det er blandt andet derfor
ens kreditværdighed skal godkendes inden man kan få indløsningskontrakt.
mvh
Johan
| |
Thunderbird[7100] (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Thunderbird[7100] |
Dato : 30-06-03 15:07 |
|
>Jah, men du forstår ikke hvorledes det fungere så...
>
>1. Kunden finder produkterne som han ønsker at bestille.
>2. Kunde skal til at betale med kredit/dankort og indtaster kortoplysninger
>3. Der sendes forespørgsel til PBS om at reserverevbeløbet - enten
>afvises dette (og ordren gennemføres IKKE) ellers reserveres beløbet og
>ordren afsluttes.
>4. Varen sendes og der sendes anmodning til PBS om at hæve beløbet på
>kundens kort.
>
>Alt dette er også sket i denne situation (som jeg forstår det.). Dog kan
>PBS - EFTER transaktionen er gennemført tilbagetrække pengene hvis det
>viser sig at kortet rent faktisk var stjålet. Det er blandt andet derfor
>ens kreditværdighed skal godkendes inden man kan få indløsningskontrakt.
Jeg ville da bare mene at hvis først at PBS har clearet kortet at så er
det da svinsk at de kan komme tilbage og kræve pengene ind fra
forretningen.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)
| |
Peter G C (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 30-06-03 18:42 |
|
In news:vtg0gvcp4fltl7956vp5ncm3u7k3rid85e@4ax.com,
Thunderbird[7100] <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> typed:
[klip]
> Jeg ville da bare mene at hvis først at PBS har clearet kortet at så
> er
> det da svinsk at de kan komme tilbage og kræve pengene ind fra
> forretningen.
Og? Må jeg henvise til fundatsen til denne ng?
/Peter
| |
GiWeo (30-06-2003)
| Kommentar Fra : GiWeo |
Dato : 30-06-03 19:00 |
|
Hejsa
>Jeg ville da bare mene at hvis først at PBS har clearet kortet at så er
>det da svinsk at de kan komme tilbage og kræve pengene ind fra
>forretningen.
NIX - du checker fx. kortet kl 12:00 - og får OK hos PBS
Kunden melder sit kort stjålet kl 12:01
Kl. 12:02 beder du PBS om at hæve penge og får at vide at kortet er
stjålet.
Hvem skal dække - ikke PBS - det var ikke spæret da du spurgte
heller ikke kunden som har spæret det !
Så husk - få kortet godkendt og pengene hævet i samme forretningsgang
- selvf. ikke før du er klar til at sende varerne....
Lars Engelhardt - webmaster@lars-engelhardt.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755
| |
Thunderbird[7100] (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Thunderbird[7100] |
Dato : 30-06-03 19:12 |
|
On Mon, 30 Jun 2003 19:59:57 +0200, GiWeo <giweo@hotmail.com> wrote:
>Hejsa
>
>>Jeg ville da bare mene at hvis først at PBS har clearet kortet at så er
>>det da svinsk at de kan komme tilbage og kræve pengene ind fra
>>forretningen.
>
>NIX - du checker fx. kortet kl 12:00 - og får OK hos PBS
>
>Kunden melder sit kort stjålet kl 12:01
>
>Kl. 12:02 beder du PBS om at hæve penge og får at vide at kortet er
>stjålet.
>
>Hvem skal dække - ikke PBS - det var ikke spæret da du spurgte
>heller ikke kunden som har spæret det !
>
>Så husk - få kortet godkendt og pengene hævet i samme forretningsgang
>- selvf. ikke før du er klar til at sende varerne....
Din analogi duer ikke
checker fx. kortet kl 12:00 - og får OK hos PBS
Kl. 12:02 beder du PBS om at hæve penge og får grønt lys
2 dage senere kræver PBS pengene tilbage da de hævder at kortet var
stjålet.
Det ovenstående var det der var sket i det nævnte spørgsmål hvis at jeg
har forstået korrekt.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)
| |
Klaus G. (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 30-06-03 14:34 |
|
> Tja havde jeres web butik fungeret korrekt ville det stjålne kort slet
> ikke kunne være blevet brugt!. Jeres webshop skulle gerne kontrollerer
> kortet op mod PBS*s Database over spærrede kort som alle andre webshops
> gør det.
Hvad så hvis kortet bliver stjålet, tyven bruger det, dagen efter finder
kortes indehaver ud af at han/han faktisk har mistet sit kort, og så ringer
til PBS? Så vil jeg da mene at butikken ikke kunne have gjort noget. Men det
er måske den risiko en webshop må løber, hvis de vil modtage betaling over
kort?
--
Klaus G. / Seth-Enoch
The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)
| |
Thunderbird[7100] (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Thunderbird[7100] |
Dato : 30-06-03 14:48 |
|
>Hvad så hvis kortet bliver stjålet, tyven bruger det, dagen efter finder
>kortes indehaver ud af at han/han faktisk har mistet sit kort, og så ringer
>til PBS? Så vil jeg da mene at butikken ikke kunne have gjort noget. Men det
>er måske den risiko en webshop må løber, hvis de vil modtage betaling over
>kort?
Hvis at webshoppen ikke hæver pengene straks dereefter men først dagen
efter hvor at kortet så er meldt stjålet, men i mellemtiden har sendt
pakken så vil jeg sige jhough luck. Men nu vælger de fleste netbutikker
at hæve pengene så snart at varen er afsendt, ved så ikke om PBS's
system går ind og stopper hævningen hvis at kortet er blevet meldt
spærret i mellemtiden. Hvis at det ikke gør det, så er det da ikke just
synderligt godt gennemtænkt.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)
| |
Thïngmand (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Thïngmand |
Dato : 30-06-03 15:47 |
|
> Hvis at webshoppen ikke hæver pengene straks dereefter men først dagen
> efter hvor at kortet så er meldt stjålet, men i mellemtiden har sendt
> pakken så vil jeg sige jhough luck.
Det var det der var så overraskende - kortet var _ikke_ meldt stjålet da det
blev brugt. Ej heller da vi havde sendt varene og hævet beløbet - men først
et par dage efter, hvor PBS så hævede beløbet fra vores bankkonto!
--
Thïngmand
www.thingmand.dk
| |
Thunderbird[7100] (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Thunderbird[7100] |
Dato : 30-06-03 18:32 |
|
On Mon, 30 Jun 2003 16:47:08 +0200, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:
>> Hvis at webshoppen ikke hæver pengene straks dereefter men først dagen
>> efter hvor at kortet så er meldt stjålet, men i mellemtiden har sendt
>> pakken så vil jeg sige jhough luck.
>
>Det var det der var så overraskende - kortet var _ikke_ meldt stjålet da det
>blev brugt. Ej heller da vi havde sendt varene og hævet beløbet - men først
>et par dage efter, hvor PBS så hævede beløbet fra vores bankkonto!
OK, ikke særligt fedt. Det er så en tegn på at PBS's system ikke virker
efter hensigten. Her ville jeg mene at personen der havde fået nuppet
sit kort selv skulle dække op til de 8000 da personen ikke havde spærret
kortet i rette tid og så må PBS dække resten. Altså medmindre at sælger
så nåede at få stoppet pakken.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)
| |
Anders Majland \(Rep~ (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 30-06-03 22:25 |
|
> Her ville jeg mene at personen der havde fået
> nuppet
> sit kort selv skulle dække op til de 8000 da personen ikke havde
> spærret kortet i rette tid og så må PBS dække resten.
Det er et krav at man får det spærret hurtigst muligt efter at man
opdager det - ikke et krav at man skal kontrollere at man har det hele
tiden.
/A
| |
Thunderbird[7100] (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Thunderbird[7100] |
Dato : 30-06-03 23:26 |
|
On Mon, 30 Jun 2003 23:25:29 +0200, "Anders Majland \(Replace DOT with .
in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:
>> Her ville jeg mene at personen der havde fået
>> nuppet
>> sit kort selv skulle dække op til de 8000 da personen ikke havde
>> spærret kortet i rette tid og så må PBS dække resten.
>
>Det er et krav at man får det spærret hurtigst muligt efter at man
>opdager det - ikke et krav at man skal kontrollere at man har det hele
>tiden.
Er så rigtigt nok, men hvordan vil du som person/bank så hævde at du
ikke havde fundet ud af at det manglede. Jeg ville mene at man rimeligt
hurtigt burde finde ud af at ens kort manglede.
Jeg kan jo principelt set miste mit kort idag og så først opdage det om
en uge. Banken kan jo så hævde at jeg udemærket godt vidste at det var
væk men bare ikke tog mig tid til at melde det stjålet også selvom at
man rent faktisk ikke vidste at det var væk (nu ved jeg så godt at en
uge er en "urimelig" tidsperiode da folk nok normalt ville opdage det
inden for en uge)
--
Mvh
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)
| |
Anders Majland \(Rep~ (01-07-2003)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 01-07-03 19:06 |
|
> Er så rigtigt nok, men hvordan vil du som person/bank så hævde at du
> ikke havde fundet ud af at det manglede. Jeg ville mene at man
> rimeligt hurtigt burde finde ud af at ens kort manglede.
Jeg kender ikke eksempler men de kan vel kraves frem.... Men der skal
givet en god forklaring til for at de "æder" den. Et eksempel kunne være
indbrud i hjemme mens man er på ferie i udlandet (hvor man ikke har
medtaget sit dankort). Et andet kunne være "tricket" med at kopiere
kortet. Til et postordrekøb er det jo nok med en afskrift af kortet.
Men jeg ved til gengæld at de tolker hurtigst muligt efter at man har
opdaget det til 30 min. Eller stiger selvrisikoen ....
/A
| |
Carsten H (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Carsten H |
Dato : 30-06-03 17:18 |
|
"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:hb90gv8cnds3goicc8tedf7bbd5ffh0cj5@4ax.com...
> On Mon, 30 Jun 2003 11:12:42 +0200, "Thïngmand"
> <michael@thingmand.invalid> wrote:
>
> Tja havde jeres web butik fungeret korrekt ville det stjålne kort slet
> ikke kunne være blevet brugt!. Jeres webshop skulle gerne kontrollerer
> kortet op mod PBS*s Database over spærrede kort som alle andre webshops
> gør det.
Betalingssystemer til handel på Internet med Dankort er godkendt af PBS.
For at en betaling kan gå igennem skal den godkendes af PBS!
Carsten
| |
Henrik G. Andersen (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Henrik G. Andersen |
Dato : 30-06-03 17:27 |
|
> Er det ikke det gebyrene er til? Vi har jo ikke en chance for at vide om
> kortet er stjålet eller ej!
>
Banker kan rent faktisk også afvise Dankort-betalinger over 1.000 kr, hvis
der ikke er dækning på kontoen. Så bliver betalingen afvist, pengene
tilbageført på kontoen og kundens navn og adresse bliver på anmodning givet
butikken, som så selv må stå for at inddrive pengene efterfølgende.
Henrik
| |
Rune B. Broberg (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Rune B. Broberg |
Dato : 30-06-03 17:31 |
|
Henrik G. Andersen <hga@intetlortmail.dk> wrote:
>
>> Er det ikke det gebyrene er til? Vi har jo ikke en chance for at vide om
>> kortet er stjålet eller ej!
>>
> Banker kan rent faktisk også afvise Dankort-betalinger over 1.000 kr, hvis
> der ikke er dækning på kontoen. Så bliver betalingen afvist, pengene
> tilbageført på kontoen og kundens navn og adresse bliver på anmodning givet
> butikken, som så selv må stå for at inddrive pengene efterfølgende.
Gælder dette også når der er benyttet en dankort-terminal? (i modsætning
til fluesmækker) - Kilde?
--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD
| |
Henrik G. Andersen (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Henrik G. Andersen |
Dato : 30-06-03 17:47 |
|
> Gælder dette også når der er benyttet en dankort-terminal? (i modsætning
> til fluesmækker) - Kilde?
Gælder alle slags dankort-transaktioner.
Kilde: Den bank, jeg er ansat i. Det står typisk i betingelserne - kan ikke
lige huske ordret, hvad der står, men noget i stil med "banken er til enhver
tid berettiget til at afvise betalinger, såfremt der ikke er dækning på
kontoen"
| |
Rune B. Broberg (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Rune B. Broberg |
Dato : 30-06-03 17:58 |
|
Henrik G. Andersen <hga@intetlortmail.dk> wrote:
>> Gælder dette også når der er benyttet en dankort-terminal? (i modsætning
>> til fluesmækker) - Kilde?
>
> Gælder alle slags dankort-transaktioner.
Umiddelbart tror jeg gerne min chef ville vide dette ;) Min opfattelse
ud fra dokumentationen til vores dankort-terminal var, at 'umulige'
transaktioner ville blive afvist.
> Kilde: Den bank, jeg er ansat i. Det står typisk i betingelserne - kan ikke
> lige huske ordret, hvad der står, men noget i stil med "banken er til enhver
> tid berettiget til at afvise betalinger, såfremt der ikke er dækning på
> kontoen"
Er disse offentligt tilgængelige, f.eks. på en webside? Og menes der med
'at afvise betalinger', at transaktioner der ER gennemført, med en
PBS-kontrol (altså en dankort-terminal), kan nægtes udbetalt?
--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD
| |
Henrik G. Andersen (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Henrik G. Andersen |
Dato : 30-06-03 18:16 |
|
> Er disse offentligt tilgængelige, f.eks. på en webside? Og menes der med
> 'at afvise betalinger', at transaktioner der ER gennemført, med en
> PBS-kontrol (altså en dankort-terminal), kan nægtes udbetalt?
Jeg har siddet og ledt efter betingelserne uden held.
Men måske skal jeg lige komme med en præcisering - og det skal lige siges,
at jeg ikke sidder med disse afvisninger til dagligt, men er stødt på
problemet et par gange med mine kunder.
Sådan som jeg har forstået sagsgangen:
Vi afviser betalingen. Pengene bliver tilbageført kontoen. Det er vel så
typisk butikkens bank, der står for en evt. inddrivning af pengene, eller
også bliver der blot givet besked til forretningen. Jeg ved blot, at jeg et
par gange har bedt om tilbageførsel, og det har aldrig givet problemer i
vores ende.
Nu tog jeg lige og ringede til en bekendt i vores inkassoafdeling.
Hun sagde, at der er en dækningsgaranti på 1.000 kr på almindelige
dankort-transaktioner (med kode), og hun mente det var 2.000 på andre
betalinger. Hun sagde samtidig, at det er butikkernes risiko at have
Dankort-terminaler.
Henrik
| |
Rune B. Broberg (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Rune B. Broberg |
Dato : 30-06-03 18:19 |
|
Henrik G. Andersen <hga@intetlortmail.dk> wrote:
> Nu tog jeg lige og ringede til en bekendt i vores inkassoafdeling.
> Hun sagde, at der er en dækningsgaranti på 1.000 kr på almindelige
> dankort-transaktioner (med kode), og hun mente det var 2.000 på andre
> betalinger. Hun sagde samtidig, at det er butikkernes risiko at have
> Dankort-terminaler.
I mit arbejde pt. ekspederer jeg på en tank-station - hvor vi
naturligvis har både dankort-terminal og fluesmækker. Vores instrukser
er, at dankort-terminalen må bruges, indtil den selv brokker sig,
hvorimod fluesmækker-køb over X kroner (X = 1000?) skal godkendes af
PBS. Og når sådan en bus skal fyldes med diesel, så koster det jo ;)
Derfor var jeg personligt af den (åbenbart fejlagtige ;) opfattelse at
dankort-terminalen var 'ufejlbarlig' på den måde.
--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD
| |
Henrik G. Andersen (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Henrik G. Andersen |
Dato : 30-06-03 18:24 |
|
> Derfor var jeg personligt af den (åbenbart fejlagtige ;) opfattelse at
> dankort-terminalen var 'ufejlbarlig' på den måde.
Nu kan man jo også godt købe en bil på Dankort. Der er det vel i
forhandlerens bedste interesse lige at ringe til banken og spørge om der er
dækning. Dankortet afviser jo ikke, medmindre det er spærret. Og skal banken
dække en kundes overtræk på 200.000?
| |
Rune B. Broberg (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Rune B. Broberg |
Dato : 30-06-03 18:32 |
|
Henrik G. Andersen <hga@intetlortmail.dk> wrote:
>> Derfor var jeg personligt af den (åbenbart fejlagtige ;) opfattelse at
>> dankort-terminalen var 'ufejlbarlig' på den måde.
>
> [..] Dankortet afviser jo ikke, medmindre det er spærret. [..]
Det er så nok der min opfattelse er gået galt i byen. Vil et opkald til
PBS så kunne garantere for dækning på kontoen?
--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD
| |
Henrik G. Andersen (30-06-2003)
| Kommentar Fra : Henrik G. Andersen |
Dato : 30-06-03 18:37 |
|
> Det er så nok der min opfattelse er gået galt i byen. Vil et opkald til
> PBS så kunne garantere for dækning på kontoen?
>
Nej, de kan kun se, om kortet er spærret eller ej. Man skal have fat i
udsteder-banken.
Henrik
| |
Thïngmand (01-07-2003)
| Kommentar Fra : Thïngmand |
Dato : 01-07-03 07:54 |
|
> Nej, de kan kun se, om kortet er spærret eller ej. Man skal have fat i
> udsteder-banken.
Det er jo lige præcis det der er humlen i hele denne sag - lige meget hvor
mange steder vi havde ringet og tjekket, havde vi fået grønt lys. Kortet var
jo ikke meldt stjålet - det var først efterfølgende de fandt ud af det og
lige trak pengene til sig igen! Det med "på eget ansvar" finde vi dybt
urimeligt, da man jo ikke har en chance for at gardere sig!
Hvorfor hulen kører de ikke også med kode på internetbetalinger!? Jeg håber
sikkerheden bliver strammet op med elektronkortene...
--
Thïngmand
www.thingmand.dk
| |
peter volsted (01-07-2003)
| Kommentar Fra : peter volsted |
Dato : 01-07-03 13:32 |
|
hi
> "Thïngmand" wrote:
>
> > Nej, de kan kun se, om kortet er spærret eller ej. Man skal have fat i
> > udsteder-banken.
>
> Det er jo lige præcis det der er humlen i hele denne sag - lige meget hvor
> mange steder vi havde ringet og tjekket, havde vi fået grønt lys. Kortet var
> jo ikke meldt stjålet - det var først efterfølgende de fandt ud af det og
> lige trak pengene til sig igen! Det med "på eget ansvar" finde vi dybt
> urimeligt, da man jo ikke har en chance for at gardere sig!
>
> Hvorfor hulen kører de ikke også med kode på internetbetalinger!? Jeg håber
> sikkerheden bliver strammet op med elektronkortene...
>
Iflg. lov om visse betalingsmidler §11, stk. 7 & 8 er det
kortudsteder, der hæfter for beløbet.
Er/kan disse bestemmelser fraviges ved sælgers kontrakt med PBS?
--
good luck
peter
| |
|
|