Erhvervsdykker
Fra : René Kofoed

Dato : 30-06-03 09:53

Jeg så i nyhederne på DR1 at dykker var i gang med at tømme det kinesiske
skib for olie, og de havde fået dispensation til at dykke på de 60m.
Men det så ud som de dykkede på luft, hvad jeg synes er ganske uforsvarligt.
Er der nogle ved noget nærmere om dette? Hvis det er rigtigt, synes jeg
erhversdykkerene skal holde sig tilbage med at skyde så hårdt på
sportsdykkerne.

René Kofoed

Fra : Tz

Dato : 30-06-03 10:05

Jeg kom til at snakke med en gasleverandør angående det kinesiske skib, og
han nævnte at de lige havde sendt en hulens masse helium til Bornholm, til
brug under arbejdet. Men dermed ikke sagt at de jo har brugt det på deres
dyk. Jeg må dog indrømme at jeg tror at det er tilfældet.

/Thomas

Fra : Thomas Larsen

Dato : 30-06-03 08:38

Jeg synes det er skarpt observeret
Dykkerne arbejder med trimix, efter nøjagtig samme principper som for
tekniske sportsdykkere. Tabellerne er udarbejdet af www.jj-technique.com.

Venlig hilsen/best regards

Thomas Larsen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 30-06-03 22:19

Thomas Larsen:

> Tabellerne er udarbejdet af www.jj-technique.com.

Erhvervsdykkere er ikke i stand til at sætte sig foran en computer
selv?

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Thomas Larsen

Dato : 30-06-03 22:53

> Erhvervsdykkere er ikke i stand til at sætte sig foran en computer
> selv?

Jo, det er også lavet af en erhvervsdykker. Det interessante i den
sammenhæng er selvfølgelig, at en del af erfaringsgrundlaget er samlet i den
rekreative dykkerverden. Det er da tankevækkende at den rekreative dykning
på nogen områder har overhalet erhvervsdykkerne, men det skyldes formentlig
at de er underlagt en masse regler og restriktioner?
Det vil dog være meget naivt, at undervurdere opgavens erhvervsmæssige
karakter. Selv med min spinkle viden om arbejdet, kan jeg da hurtigt
gennemskue, at det ikke er et job man kan planlægge med 5 minutter bag
computerskærmen. Der mange supplerende overvejelser vi sportsdykkere ikke er
vant til at tumle med, bare tænk på mængden af gas der skal blandes,
gasskifter ved overfladeforsyning, gentagne dykninger med hårdt arbejde og
det hele skal udføres af en dykker der er smurt ind i olie fra top til tå...

Venlig hilsen/best regards

Thomas Larsen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-07-03 09:09

Thomas Larsen:

(klip)

> [...]
> gentagne dykninger med hårdt arbejde og det hele skal udføres af
> en dykker der er smurt ind i olie fra top til tå...

Min pointe var "hvorfor skal de have andre til at lave deres dekoplan
for dem ("Tabellerne er udarbejdet af www.jj-technique.com") - jeg
ville mene at de udmærket godt kunne finde ud af den slags".

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-07-03 09:29

> Min pointe var "hvorfor skal de have andre til at lave deres dekoplan
> for dem ("Tabellerne er udarbejdet af www.jj-technique.com") - jeg
> ville mene at de udmærket godt kunne finde ud af den slags".

Prøv at beregne hvor meget en sådan dykker koster i timen imens han udføre
sit arbejde. Hvis skib og besætning ellers skulle stå standbye imens han
lige planlægger sit dyk ville det blive meget dyrere.

Dykkere dykker og dykkerledere planlægger!

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-07-03 09:20

> Erhvervsdykkere er ikke i stand til at sætte sig foran en computer
> selv?

Sikkert! Men hvorfor skulle de dog det? Deres job er at dykke og udføre en
opgave, alt det andet med at blande gas, ankre op, beregne deko og den slags
er der folk til. Dykkeren skal kun koncentrer sig om den opgave han udføre
(mindre taskload). Det kræver selvfølgelig tillid til overflademandskabet.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk