Fastgørelse i leca
Fra : TomCK

Dato : 30-06-03 07:35

Goddag!

Projekt havemur er ved at tage form oppe i mit hovede. Valget er faldet på
en lecamur, placeret på et fundament af enten funda-blokke, lecablokke eller
almindelig hjemme-rørt beton. Det er ikke helt besluttet endnu, så hér er
plads til gode råd Muren bliver 2m over terræn, og knap 5m lang.

Når muren engang står færdig, og er blevet pudset og forsynet med skrå
teglsten foroven, så skal kronen sættes på værket - i form af en sort
smedejernslåge, med krummelurer og gesvejsninger.... Men nu melder tvivlen
sig: Som jeg husker leca, så er det noget i stil med guldkorn bundet sammen
af cementslam.... Kan det overhovedet lade sig gøre at lave en holdbar,
vibrationssikker befæstigelse i sådan noget stads, eller er det dømt til at
rasle skilt ad?? Lågen er ikke valgt endnu, så vil det være bedre at
indstøbe nogle hængsler, og så lave lågen efter mål til sidst ??
Alternativt, at sætte en trækarm i hullet?

mvh
Tom

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-06-03 10:40

> Lågen er ikke valgt endnu, så vil det være bedre at indstøbe nogle
hængsler, og så lave lågen
> efter mål til sidst ?? Alternativt, at sætte en trækarm i hullet?

Ikke en trækarm - det skal da være smedejern som lågen Jeg ville
vælge lågen først og så støbe hængsler/stolpe i muren ...

/A

Fra : JannOtto

Dato : 30-06-03 11:54

"TomCK" skrev d. 30-06-03 07:35 dette indlæg :
> [...]
> indstøbe nogle hængsler, og så lave lågen efter mål til sidst ??
> Alternativt, at sætte en trækarm i hullet?

Hej Tom

Hvis jeg var dig ville jeg starte med at få lavet to stk. firekantet
jernprofiler 50 * 50 mm hvor på du får påsvejst div. beslag til lågen.
Profilerne skal være så lange at du kan støbe dem ned i betonén.
I hægselsiden skal du sørge for at på svejst nogle murebinder på som
svare til skiftegangen af blokkene ( 1 pr. 20cm ) murebinderne kan være
fladjern eller rundjern, hvad du nu kan komme i nærheden af, herefter
kan du mure din læmur op og få dine profiler fæstnet til muren, så kan
det holde...

M.V.H
JannOtto

http://www.kandu.dk/

Fra : Calle.

Dato : 30-06-03 20:06

JannOtto wrote:
> [...]
> være fladjern eller rundjern, hvad du nu kan komme i nærheden af,
> herefter kan du mure din læmur op og få dine profiler fæstnet til

Evt lave enden af Fundablokke, hvori der laves en stolpe at profilrør, i
hver side, hvor lågen kan have få fat
--
Calle

Fra : JannOtto

Dato : 01-07-03 09:31

"Calle." skrev d. 30-06-03 20:06 dette indlæg :

> Evt lave enden af Fundablokke, hvori der laves en stolpe at profilrør,
> hver side, hvor lågen kan have få fat
> --
> Calle

Hej calle.
Det er en udmærket ide, der er så mange løsninger på opgaven, jeg har
brugt denne fremgangsmetode
sidste sommer da jeg var ude for at lave en læmur rundt om en stor
terrasse den var godt nok muret op i muresten men fremgangsmåden er den
samme.
Tilføjelse..:
Husk altid at få stolperne behandlet imod rust inden de bliver
støbt/muret fast...

god fornøjelse med projektet...
M.V.H
JannOtto ( Murer )

http://www.kandu.dk/

Fra : Calle.

Dato : 01-07-03 16:10

JannOtto wrote:
> Husk altid at få stolperne behandlet imod rust inden de bliver
> støbt/muret fast...

Ja eller hvis man har mønten, eller en god forbindelse, så i rustfri

--
Calle

Fra : TomCK

Dato : 01-07-03 09:21

Tak for svarene!

Som en konsekvens af jeres kommentarer (og min egen mistanke) er
projektplanen blevet revideret. Vi starter med at finde den ønskede låge, og
så må den være afgørende for resten af murens opbygning. En låge er dyrere
end jeg havde ventet, og det er sjovere at gå i gang med murerarbejdet med
det vuns, men jeg må vel lægge bånd på min iver..

God sommer
Tom