Vrag litteratur
Fra : elsmic

Dato : 29-06-03 22:17

Hej NG

Hvis der er nogle der ligger inde med noget litteratur om vragdykning er jeg
interesseret.

Mvh Michael

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-06-03 09:24

Hej,

Prøv nogle af følgende links:

http://vrag.dk Allan er et omvandrende leksikon i viden om vrag. Allan
tager ikke bare ting op, han gør et kæmpe arbejde med at sætte dem i stand.
http://uvguide.dk/ imponerende Dansk Vragregister
http://www.skovheim.org Wreckdiving in Norway
www.gbg.bonet.se/vrak Vrag på Västkysten, Svensk
http://www.abc.se/~m10354/mark/vrakreg.htm Vrag register

Ellers er det bare at søge, der er utrolig meget om emnet. Søger du noget
specielt?

/Henrik R

Fra : Vidar

Dato : 30-06-03 10:43

"elsmic" <elsmic@post9.tele.dk> skrev i melding
> Hej NG
>
> Hvis der er nogle der ligger inde med noget litteratur om vragdykning er
jeg
> interesseret.
>
> Mvh Michael

www.maritimt.net

Mvh Vidar

Norsk Forlishistorisk Forening

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 15-07-03 10:15

Hej Michael, du svarede aldrig på hvad det er der har din interessere er det
dykning på vrag, beskrivelser af vragdykning, historien om
vragdykningensudvikling .... eller?

En bogtitle som jeg synes er spændende er :

DE FORFÆRDELIGE TIMER
Den store ubådskatastrofe
Peter Maas
Originaltitel: The Terrible Hours
Oversat af Ole Steen Hansen
240 sider + 16 sider fotos

I optakten til 2. Verdenskrig stod den nyeste amerikanske ubåd, Squalus, ud
på en sidste prøvesejlads. Den var ubådsflådens stolthed, et eksempel på
fornem ingeniørkunst og det nyeste nye inden for teknologien.

Men noget gik galt. En ventil lukkede ikke, som den skulle, selv om alle
sikkerhedstavler lyste grønt. Pludselig væltede vandet ind, rørene sprang,
elektriciteten forsvandt, nødbelysningen svigtede, mænd blev indespærret,
druknede, døde, mens ubåden lagde sig til hvile på bunden af Atlanterhavet.

Flåden tilkaldte den eneste rigtige mand for at redde de overlevende.
Svensker Momsen var af dansk herkomst og en absolut ener. Han havde udviklet
redningsudstyr til netop denne situation på trods af hård modstand fra
papirnusserne i flåden: Han havde en dykkerklokke til redningsforsøg,
"Momsen-lungen", som søfolkene kunne bruge ved en opstigning gennem vandet,
samt et elitekorps af garvede dykkere. Da Squalus gik ned, fik Momsen
endelig sin ilddåb. Nu skulle alle hans opfindelser stå deres prøve ...

Den er klart både til hyggelæsning som spændingsroman og historielæsning

Jeg er pt. ved at læse: Gary Kinder's Skibet var ladet med guld, er ikke
nået så langt som til bjærgningen, så jeg kan ikke sige noget om dens vrag
og dykkertekniske indhold, men spændende er den.

Henrik Rasmussen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 28-07-03 07:40

Ferie læsning er et gode, når nu vind og vejr ikke vil tilpasse sig til
dykningsbetingelser. Her er et kort resume af

69.59 Kinder, Gary; Skibet var ladet med guld / Gary Kinder ; på dansk ved
Erik Bartholdy - - [Kbh.] : Gyldendal, 1999 - 512 sider, tavler i farver:
ill. (nogle i farver) Originaltitel: Ship of gold in the deep blue sea. Om
det amerikanske dampskib Central America's forlis i 1857, hvor 428 mennesker
omkom. Og om bjærgningen af skibets last på mere end 20 tons guld i
1980'erne.

Bogen springer imellem beretningerne fra forliset, Tommy's baggrund for at
foretage bjærgningen, og selve bjærgningen. Bjærgningen finder sted 320 km
ud for USA's østkyst på 2.4 km dybde. Det er en af de bedre beretninger i
det den medtager planlægningen, som bygger på et solidt historisk research.

God læsning, Henrik