Poppel - eller andet hurtigtvoksende træ?
Fra : Ukendt

Dato : 29-06-03 18:11

Min bror er ude efter et skyggefuldt træ, der hurtigt kan skyde i
vejret, og han overvejer et poppel (Populus trichocarpa "Poca") - det
skulle være hurtigtvoksende både i højde og drøjde. (på seks år bliver
det cirka 5 m højt og 4 m bredt).
Han er dog bekymret for, om det måske bliver for voldsomt til en
villagrund på omkring 600 kvadratmeter, hvor træet i øvrigt skal stå
nær skellet til naboen og fem seks meter fra hans eget hus.

Nogen der har erfaringer med sorten - gode som dårlige?
Hvad med andre træsorter? Er der nogle træer (pil ingen interesse),
som er lige så hurtigvoksende og tætte som poppel, men som ikke bliver
helt så høje?

vh

KS

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-06-03 19:01

kelds <kelds snabela ofir dot dk> skrev:

> [...]
> villagrund på omkring 600 kvadratmeter, hvor træet i øvrigt skal stå
> nær skellet til naboen og fem seks meter fra hans eget hus.

Jeg siger: lad være! Jeg har selv haft en poppel i en lille have.
Den groede som bare pokker - over 2 meter om året. Min nabo har
en kastanje. Den er endnu værre. Efter tretten år skygger den på
et meget stort område.

Poppeler, kastanje- og piletræer har ikke noget at gøre i en lille
have. I fortryder det om få år.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jens Petersen

Dato : 30-06-03 10:50

On Sun, 29 Jun 2003 20:01:04 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospamtoseb@private.dk> wrote:

>Poppeler, kastanje- og piletræer har ikke noget at gøre i en lille
>have. I fortryder det om få år.

Men hvis man styner pil eller poppel kan man selv bestemme størrelsen
og får nogle flotte træer, efter min mening.

--
Jens

But how can you be SURE that you can never be sure of anything?

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 30-06-03 19:37

Jens Petersen skrev:

> Men hvis man styner pil eller poppel kan man selv bestemme størrelsen
> og får nogle flotte træer, efter min mening.

Jamen stynede træer, som har plads nok, er da ret dekorative
- især efter nogle år.

Jeg har altså selv haft en poppel, og den blev hårdt beskåret
hvert år. Men det var og blev et skrummel i så lille en have,
jeg har. Jeg vil ikke anbefale store kraftfulde træer i små
haver.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-06-03 19:12

"kelds" <kelds snabela ofir dot dk> skrev i en meddelelse

(på seks år bliver
> [...]
> villagrund på omkring 600 kvadratmeter, hvor træet i øvrigt skal stå
> nær skellet til naboen og fem seks meter fra hans eget hus.

Den bekymring kan jeg sørme godt forstå.
Huha.
Men hurtigtvosende træer har det altså med at blive store - de skyder jo
ikke voldsomt i vejret gennem 3-4 år for så at gå i stå

Af hensyn til hus og det gode naboskab vil jeg foreslå at vælge et lavere
træ og så købe det som et "stort" træ i potte, så det har en vis højde fra
begyndelsen?
Det er svært at foreslå et træ, når man ikke kender hverken placering eller
den øvrige beplantning, men jeg forestiller mig noget rustikt, når
udgangspunktet er poppel - måske
- hanesporetjørn (jeg har lige købt et træ, der er 3 m højt efter plantning
for ca. 200 kr.)
- røn
- seljerøn
- rød- eller hvidtjørn
- eg

Måske var den allerbedste ide at købe det sammen med naboen?

Hilsen Inger

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-06-03 06:34

kelds wrote:

> [...]
> villagrund på omkring 600 kvadratmeter, hvor træet i øvrigt skal stå
> nær skellet til naboen og fem seks meter fra hans eget hus.

Den bekymring er ikke ubegrundet.

> [...]
> Hvad med andre træsorter? Er der nogle træer (pil ingen interesse),
> som er lige så hurtigvoksende og tætte som poppel, men som ikke bliver

Hyld, vokser hurtigt, og bliver sjælden mere end 5m.
ellers
Tjørn, Bærmispel, Navr,