DDV og fedtstoffer
Fra : Peter Westh

Dato : 29-06-03 17:40

Min kæreste følger i øjeblikket DDVs kostplan. Jeg synes det virker som en
fornuftig kur, især fordi hun er tvunget til at spise en masse reel mad.

Men der er en ting, jeg undrer mig over, angående fedtstoffer. Hvorfor er
det lige, at man ikke må bruge sin fedtration til at stege maden i?

Jeg bad min kæreste spørge, men hun fik et tåget svar om at fedtstofferne
"fordamper", hvilket jo i hvert fald er noget vrøvl. Hvis det handler om, at
man overhovedet ikke må opvarme fedtstofferne overhovedet, har jeg svært ved
at forstå de mange dessert- og tærteopskrifter, hvor man bruger
letmayonnaise i dejen.

Jeg har også lidt svært ved at forstå, at man ikke må bruge fedtrationen på
sunde fedtkilder som nødder, mandler, sesamfrø og avocado. Eller
peanutbutter, der faktisk har omtrent samme fedtindhold som letmayonnaise.

Er der nogen, der kender til "teorien" bag DDVs kur?

På forhånd tak,

Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-06-03 22:12

Peter Westh wrote:

> Men der er en ting, jeg undrer mig over, angående fedtstoffer. Hvorfor er
> det lige, at man ikke må bruge sin fedtration til at stege maden i?

Hmmm, forklaringen som jeg kender den (og som jeg syntes lyder
plausibel) er den, at fedtstofferne bliver "ødelagt" af stegningen og
det så derfor ligesom bliver formålsløst at indtage fedtstoffet.

> [...]
> man overhovedet ikke må opvarme fedtstofferne overhovedet, har jeg svært ved
> at forstå de mange dessert- og tærteopskrifter, hvor man bruger

Det er vist måden fedtstofferne bliver opvarmet på. ved stegning kommer
man jo gerne fedtstoffet på en varm pande og den forbliver hurtigt (det
smelter jo ret hurtig) indtil man har fået stegt kødet.

I kager mv. bliver massen, som fedtstoffet er i, opvarmet langsommere.

> Jeg har også lidt svært ved at forstå, at man ikke må bruge fedtrationen på
> sunde fedtkilder som nødder, mandler, sesamfrø og avocado. Eller
> peanutbutter, der faktisk har omtrent samme fedtindhold som letmayonnaise.

Det er fordi det er svært at styre hvor store mængder fedtstof man får
gennem disse ting.

(Let)mayo, magarine, olier det ved man hvad er.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Therese

Dato : 30-06-03 15:19

Hej Peter

"Peter Westh" skrev
> Men der er en ting, jeg undrer mig over, angående fedtstoffer. Hvorfor er
> det lige, at man ikke må bruge sin fedtration til at stege maden i?

Som Carsten har skrevet, er det fordi de gode ting i fedtstoffet, vi skal
have, bliver ødelagt ved opvarmning til bage-, koge- og stegetemperatur.

> Jeg bad min kæreste spørge, men hun fik et tåget svar om at fedtstofferne
> "fordamper", hvilket jo i hvert fald er noget vrøvl.

Desværre sker det tit, at konsulenterne ikke har den korrekte forklaring på
nogle af reglerne, hvilket gør, at man kan miste tiltroen til det, de siger.
Mange er dog så smarte, at de undersøger den rigtige forklaring til gangen
efter.
Jeg har selv oplevet det i forbindelse med fedtstofpolitikken i
mælkeprodukterne.
Der er mange ting i DDV's kostplan, hvor jeg synes, man let får svar, der
minder om "sådan er det bare" og det kan være lidt svært at acceptere. Min
holdning er dog, at systemet som det er virker, og begynder man selv at
sortere for meget i hvad man må og ikke må, løber det hurtigt ud af kontrol.
Derfor er mit råd, at man i perioden hvor man skal tabe sig, følger
principperne som de er. (Derfor må man jo gerne brokke sig til konsulenten,
hvis der er noget, der virker urimeligt )
Heldigvis er der herinde ret mange, der har den faktiske forklaring på
reglerne...

> [...]
ved
> at forstå de mange dessert- og tærteopskrifter, hvor man bruger

Det, der gør, at vi må benytte let-mayonnaise i bageopskrifterne er, at
dette indeholder æg, som binder de gode ting i fedtstoffet.

> Jeg har også lidt svært ved at forstå, at man ikke må bruge fedtrationen

> sunde fedtkilder som nødder, mandler, sesamfrø og avocado. Eller
> peanutbutter, der faktisk har omtrent samme fedtindhold som letmayonnaise.

Problemet med disse ting er, at man ikke kan kontrollere fedtindtaget ved at
spise disse produkter - desværre.

> På forhånd tak,
Selv tak.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-06-03 16:15

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> skrev i en meddelelse

> Som Carsten har skrevet, er det fordi de gode ting i fedtstoffet, vi skal
> have, bliver ødelagt ved opvarmning til bage-, koge- og stegetemperatur.

Jeg ved ikke, om det er korrekt.... at de gode stoffer i fedtstof ødelægges
ved opvarmning. Men jeg ved, at det gælder for utroligt mange næringsstofer,
at de i mere eller mindre grad ødelægges ved opvarmning (og forkert
opbevaring). Uanset de er i fedt eller andre fødevarer.

Hvorfor det derfor lige præcis er fedtet i DDV's kostplan, der ikke må
opvarmes lyder ikke umiddelbart logisk. De kunne kunne jo ligesåvel mene, at
man slet ikke bør opvarme fødevarer overhovedet..... fordi "gode stoffer"
dermed ødelægges.

I øvrigt er det sådan, at opvarmning af fedtstoffer skaber transfedtsyrer -
og den proces begynder allerede ved 70 grader. Meget af den olie der
anvendes i husholdning, er i øvrigt udvundet ved brug af varme. Skaden er
altså sket inden olien kommer ind i køkkenet.

MEDMINDRE man kun bruger olie, der IKKE er udvundet ved opvarmning, men ved
koldpresning. Hører det med til DDV's anbefaling?

> Det, der gør, at vi må benytte let-mayonnaise i bageopskrifterne er, at
> dette indeholder æg, som binder de gode ting i fedtstoffet.

Om de gode ting i fedtstof bevares eller ej, har næppe noget at gøre med, om
fedtstofferne er mixet med æg før de to ingredienser blandes med de øvrige i
dejen.

Kan i det hele taget slet ikke forestille mig, at æg kan "holde på de gode
ting".

Der er æg i al mayonaise. Ikke kun i letmayonaise. Så hvorfor er det mon
lige letmayoinaise, man må anvende og ikke slet og ret en af de gode
mayonaiser, der er lavet på rene råvarer og dem alene. Altså uden divsere
farve-, fyld- og konserveringsstoffer?

> Problemet med disse ting er, at man ikke kan kontrollere fedtindtaget ved
at
> spise disse produkter - desværre.

Hvorfor skulle det være sværere at kontrollere end så meget andet?

Hvordan regner du eksempelvis ud, hvor meget fedt du har fået, hvis du
spiser et stykke kage, hvor i du har brugt mayonaise. Medmindre du spiser
hele kagen selv én og samme dag? Og i øvrigt har regnet ud, hvor meget fedt
der var i den mayonaise, du brugte.

Der findes oplysninger om, hvad de forskellige varer indeholder af fedt - og
programmer, der tillige totalt kan eliminiere regnearbejdet. Jeg taster i
perioder alt hvad jeg spiser ind i programmet Fatlow - og får på miligram
beregnet, hvor meget fedt jeg har indtaget. Det er altså ikke så pokkers
svært.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-06-03 18:25

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Så hvorfor er det mon
> lige letmayoinaise, man må anvende og ikke slet og ret en af de gode
> mayonaiser, der er lavet på rene råvarer og dem alene. Altså uden divsere
> farve-, fyld- og konserveringsstoffer?

Det må man også.

Af den almindelige mayonaisse (80 g fedt pr. 100 gram mayo) skal man få
15 gram.
Af den lette mayo (40g fedt) skal man have 30 gram af.

Fra : Therese

Dato : 30-06-03 22:10

"Lisbeth Jacobsen" skrev
> [...]
> lige letmayoinaise, man må anvende og ikke slet og ret en af de gode
> mayonaiser, der er lavet på rene råvarer og dem alene. Altså uden divsere
Det må man også! Mængderne er bare forskellige. Nu var svaret jo skrevet til
en, der var en smule inde i principperne.

> [...]
> spiser et stykke kage, hvor i du har brugt mayonaise. Medmindre du spiser
> hele kagen selv én og samme dag? Og i øvrigt har regnet ud, hvor meget

Man skal også spise hele kagen på en gang. Vil man have kage, så får man
kage og så er det bare at spise op

> [...]
> beregnet, hvor meget fedt jeg har indtaget. Det er altså ikke så pokkers

Vælger man at følge et program, bør man som jeg tidligere har skrevet også
følge de gædende regler. Ellers kan man jo lave sit eget program.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-06-03 23:17

> Det må man også! Mængderne er bare forskellige.
> Nu var svaret jo skrevet til en, der var en smule inde i
> principperne.

OK.. det forstår jeg så nu. Opfattede det blot som om kun letmayonaise var
OK.

> Man skal også spise hele kagen på en gang. Vil man have
> kage, så får man kage og så er det bare at spise op

Så du bager kun en lille portionskage - du bager ikke så meget kage, at du
kan dele med andre, men spiser det hele selv for at kunne holde styr på,
hvad du får af fedt?

> Vælger man at følge et program, bør man som jeg tidligere
> har skrevet også følge de gædende regler. Ellers kan man jo
> lave sit eget program.

Jeg tror du har misforstået mig. Jeg forsøger ikke at tale nogen fra at
følge DDV's program - og ejheller at tale for, at man skal blæse på
programmets regler.

Jeg forsøger ene og alene at forstå, hvad der er argumentet for visse af
reglerne.

Mvh. Lisbeth

Fra : Therese

Dato : 30-06-03 23:34

"Lisbeth Jacobsen" skrev i en meddelelse
> Så du bager kun en lille portionskage - du bager ikke så meget kage, at du
> kan dele med andre, men spiser det hele selv for at kunne holde styr på,
> hvad du får af fedt?

Man får faktisk ret meget kage, da man skal lave en portion svarende til to
æg, men det er nu ret dejligt og folk kigger lidt, når man siger man er
på "kur" og SKAL spise det kæmpe stykke kage...

> Jeg tror du har misforstået mig. Jeg forsøger ikke at tale nogen fra at
> følge DDV's program - og ejheller at tale for, at man skal blæse på
> programmets regler.

Det var nu heller ikke sådan jeg opfattede det. Jeg mener, at man kan jo
vælge at bruge principperne i kuren og så tilpasse den efter sin egen logik,
eller man kan vælge at følge den 100 % og deltage i alt, der følger med. Det
ene kan jo virke lige så godt for en som det andet kan.

> Jeg forsøger ene og alene at forstå, hvad der er argumentet for visse af
> reglerne.

Det forstå jeg godt Sådan har jeg det også med alle de andre spændende
kostomlægninger.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-07-03 08:08

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Så du bager kun en lille portionskage - du bager ikke så meget kage, at du
> kan dele med andre, men spiser det hele selv for at kunne holde styr på,
> hvad du får af fedt?

Tja, man kan også lave en doppelt portion og dele ud af halvdelen, men
den anden halvdel. Den er ens eget!

Fra : Bente B. Riis

Dato : 02-07-03 17:53

Carsten Riis wrote:

> Tja, man kan også lave en doppelt portion og dele ud af halvdelen, men
> den anden halvdel. Den er ens eget!

Hvis man følger DDV strikst - så er det faktisk ikke lovligt. Jeg går ud
fra at det så er fordi mayonnaisen måske ikke er fordelt 100% ligeligt.

Når det er sagt - så ja - vi gør det jo hos os (hvis nogen ikke ved det
skal det siges at jeg er gift med Carsten) - men det er igen et af de
steder hvor vi "synder" for nemheds skyld. Hvis man i en husholdning med
to personer skulle følge ddv strikst ville man nok have brug for et
dobbelt sæt kogegrej og service - det er min eneste anke overfor DDV

Mvh
Bente
--
Love doesn't just sit there like a stone; it has to be made, like
bread, remade all the time, made new.

Fra : Peter Westh

Dato : 30-06-03 17:40

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> wrote in message
> [...]
> principperne som de er. (Derfor må man jo gerne brokke sig til
konsulenten,
> hvis der er noget, der virker urimeligt )

Det er der helt sikkert noget rigtigt i - netop autoritetstroen er en af de
psykologiske mekanismer, DDV udnytter - og al ære ogrespekt for det.

> Det, der gør, at vi må benytte let-mayonnaise i bageopskrifterne er, at
> dette indeholder æg, som binder de gode ting i fedtstoffet.

Det lyder temmelig usandsynligt. SVJV er der to mulige faktorer på spil, når
fedstoffer "ødelægges": Temperatur og ilting. Så jeg kan godt følge at olie,
blandet i en dej, bliver mindre ødelagt end stegeolie, men at æg skulle have
noget med det at gøre...

> Problemet med disse ting er, at man ikke kan kontrollere fedtindtaget ved
at
> spise disse produkter - desværre.

Hvis 20 gram letmayonnaise og 10 gram peanutbutter begge indeholder 5 gram
fedt - hvad er så problemet? At man kan fristes til at æde peanutbutter
direkte fra glasset?

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 30-06-03 18:15

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> wrote in message

> Hvis 20 gram letmayonnaise og 10 gram peanutbutter begge indeholder 5 gram
> fedt - hvad er så problemet? At man kan fristes til at æde peanutbutter
> direkte fra glasset?

Jeg mener selvfølgelig 10 gram af hver...

/P

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-06-03 20:35

Peter Westh wrote:

> [...]

Er det ikke typen af fedtstoffer der er forskellig?

Hvad med sukkerindholdet i jordnøddesmør?

Fra : Therese

Dato : 30-06-03 23:36

"Peter Westh" skrev i en meddelelse

> Jeg mener selvfølgelig 10 gram af hver...

Der er tilsat andre ting i peanutbutter! Principperne i DDV's program er,
ikke at spise noget, man ikke har 100 % styr på hvad indeholder.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Peter Westh

Dato : 01-07-03 14:35

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> wrote in message news:<3f00bbfa$0$32461$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Der er tilsat andre ting i peanutbutter!

Det kan man da vist også sige om Letmayonnaise! Fedtindholdet varierer
f.eks. mellem 30 og 40 % i de forskellige mærker. Dertil kommer så en
skiftende mængde af uigennemskuelige E-numre.

Indholdet i f.eks. minarine varierer da også ret betydeligt.

>Principperne i DDV's program er,
> ikke at spise noget, man ikke har 100 % styr på hvad indeholder.

Det forstår jeg godt. Men man kunne jo, som vi plejer, købe Urtekrams
peanutbutter, som kun indeholder jordnødder og salt. Man kan også få
andre mærker, der i hvert fald ikke indeholder sukker. Endelig kunne
man jo simpelthen læse deklarationen.

Så hvis jeg forstår dig ret, handler det mere om at konsulenten ikke
kan overskue alle mulige mere eller mindre eksotiske fødevarer,
hvorfor de hurtigt vil komme ud på en glidebane, hvis de begyndte at
give "officiel" tilladelse til ting, der ikke optræder i
opskriftbøgerne, der jo i høj grad er baseret på varer, man finder i
ethvert dansk supermarked (hvis man ser bort fra diverse essenser
osv).

MVH

Peter

Fra : Therese

Dato : 01-07-03 23:01

"Peter Westh" skrev
> [...]
> opskriftbøgerne, der jo i høj grad er baseret på varer, man finder i
> ethvert dansk supermarked (hvis man ser bort fra diverse essenser

Du har lige præcis ramt sagens kerne
Det er nemmere at sige at alt andet er forbudt end at gå ind og undersøge og
anbefale nogle helt bestemte mærker.
Og når man er inde i kuren kan man selvfølgelig begynde at eksperimentere
lidt selv.....

Grunden til mayonnaisen er, at vi jo skal kunne lave lidt lækre ting til
kagetanden, og det er det_mindst_"skadelige", hvis du forstår.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Bente B. Riis

Dato : 02-07-03 17:56

Peter Westh wrote:

> "Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> wrote in message

> Jeg mener selvfølgelig 10 gram af hver...

Problemet - som jeg fik det forklaret af min konsulent - er at du ud
over fedtet får for mange "udenomskalorier"
Der er nemlig flere kalorier i nok-avocado-til-at-du-får-15-gram-olie
end der er i 15 gram olie.

For mig at se er det logisk nok.

Mvh
Bente

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-07-03 18:08

"Bente B. Riis" <bente@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nemlig flere kalorier i nok-avocado-til-at-du-får-15-gram-olie
> end der er i 15 gram olie.

70 gram avocado giver 15 gram fedt og 161 kalorier

15 gram olie (cirka en spiseskefuld) giver 15 gram fedt og 135 kalorier

Men da jeg ikke går ud fra, at man på DDV-kuren spiser olie skefuldevis og
alene - men netop blandet med andret fødevarer, har jeg svært ved at følge
din logik.

Hvad er forskellen på, om du selv har mixet tingene eller naturen har gjort
det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Bente B. Riis

Dato : 02-07-03 20:33

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> din logik.
>
> Hvad er forskellen på, om du selv har mixet tingene eller naturen har gjort

Forskellen er at du får de ekstra kalorier fordi du jo ville have spist
det oveni de 300g grønt osv som du får ved siden af.

Derudover skrev jeg - at jeg var blevet fortalt det - og at det virkede
logisk nok for mig. - Det er ikke ensbetydende med at det er _min_ logik
- og ærligt talt - så har jeg ikke energi til at indgå i en større
diskussion med dig Lisbeth. Du kan tage den forklaring jeg har givet
videre - eller lade være - det er helt op til dig.

Mvh
Bente

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-07-03 21:04

> Forskellen er at du får de ekstra kalorier fordi du jo ville have spist
> det oveni de 300g grønt osv som du får ved siden af.

Går ud fra, at der er et loft over, hvor meget fedt man må få på DDV. Vil
man holde det loft, kan det gøres på mange måder - også selvom fedtet ikke
kommer fra pose, tube, flaske eller pakke men fra naturens egne råvarer.

Og er der kalorieloft, er der heller intet teknisk i vejen for at overholde
det. At droppe en skefuld fedt fra flaske for i stedet at indtage den samme
mængde fra en avocado behøver altså ikke betyder hverken flere kalorier
eller mere fedt end tilladt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-07-03 18:08

> [...]

din logik.

Hvad er forskellen på, om du selv har mixet tingene eller naturen har gjort

Hvad må man egentlig få af fedt, kulhydrat, protein og kalorier på
DDV-kuren?

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Westh

Dato : 03-07-03 09:41

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message news:<3f0311dc$0$22628$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...
> "Bente B. Riis" <bente@carben.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad må man egentlig få af fedt, kulhydrat, protein og kalorier på
> DDV-kuren?

Man tæller ikke direkte kalorier på kuren. I stedet skal man spise
nogle relativt faste mængder af grøntsager, frugt, brød, kød og
mælkeprodukter. Der er nogle simple ombytningslister hvor 30 gram brød
f.eks. svarer til 70 gram kogte ris, eller 40 gram svedsker til 150
gram jordbær. Man skal have 15 gram fedt om dagen, men det er altså
udover det skjulte fedt i mælkeprodukter, kød og æg.

Målet er at kvinder skal have 1200 kalorier dagligt, mænd noget mere.

Mht. energifordeling har jeg ikke regnet på det, men overordnet set er
kuren rig på protein og relativt rig på fedt. Mængderne af kulhydrater
er begrænsede, men der er for meget frugt (4-500 gram dagligt) og
grønt (600-1000 gram dagligt) til at det kan kaldes en low-carb kur.
Visse grøntsager med højt kulhydratindhold - pastinakker, ærter osv -
er rationerede.

Et slag på tasken: 40 E% fra protein, 40 E% fra fedt og 30 E% fra
kulhydrat.

MVH

Peter
- som kun udtaler ud fra sine iagttagelser af kærestens kur og læsning
af DDVs kogebøger.

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-07-03 11:52

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message

Jeg kender ikke kaloriefordelingen:

Tilgengæld vil jeg kort skitsere madmængden for mænd med én dagsration:

125 gram Græsk Yoghurt (10% fedt)
2½ dl skummetmælk
70 gram fromage frais (0,3% fedt)
5 frugter (150g jordbær, 1 æble a 125 gram, 1 mellemstor appelsin, 150
gram vandmelon, 1 pære a 125 gram)
340 gram kød, fisk ELLER fjerkræ. Lad os bare sige: 120 gram rejer og
220 gram Oksekød (fedtreduceret a la Anne Larsen)
750 gram grønsager (fx 100 g frisk tomat, 100 Peberfrugt, 125 gram
friske løg, 125 champignon, 300 gram bønner (hericot verts).
120 gram brød (lad os bare sige toastet toastbrød)
15-30 gram plantefedt (30 g let mayo (den med 40g fedt pr. 100 gram
mayo)
2 liter vand

For kvindernes vedkommende er planen stort set den samme, men med
følgende undtagelser:
4 frugter;
60 gram brød
og
170 gram oksekød til aften.

Så kan du jo selv lige regne lidt på det, hvis du vil.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-07-03 20:13

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender ikke kaloriefordelingen:

De fødevarer du nævner løber op i 1958 kalorier
Fordelt på 22% protein, 43% kulhydrat, 35% fedt

Jeg kunne ikke tage fromage frais med ... det er ikke i mit
ernæringsprogram.
Og jeg måtte tage alm. yoghurt i stedet for græsk.

Fiberindholdet vil være mindst 20 gram.
Mange af de beregnede fødevarer mangler dog oplysning om fiberindhold, så
det er reelt større end 20 gram.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Westh

Dato : 03-07-03 08:47

"Bente B. Riis" <bente@carben.dk> wrote in message news:<3F030E88.7F92AA08@carben.dk>...
> Problemet - som jeg fik det forklaret af min konsulent - er at du ud
> over fedtet f r for mange "udenomskalorier"
> Der er nemlig flere kalorier i nok-avocado-til-at-du-f r-15-gram-olie
> end der er i 15 gram olie.
>
> For mig at se er det logisk nok.

Ja, logisk er det jo. P? den anden side virker det p? mig lidt ude af
proportion, for DDV's kur h?nger sig jo ikke ellers i marginaler. Du
kan variere frit mellem 120 gram og 170 gram k?d, du kan erstatter 1/2
liter youghurt (17 gram fedt) med 1/4 liter gr?sk youghurt (25 gram
fedt) osv.

En l?sning var i ?vrigt, i forbindelse med f.eks. avocado eller
mandler, at t?lle "ekstraindholdet" som en af de ekstraportioner, man
m? f? 21 af p? en uge (mel, tomatpure etc).

MVH

Peter

Fra : N/A

Dato : 03-07-03 08:47

Fra : N/A

Dato : 03-07-03 08:47

Fra : Peter Westh

Dato : 14-07-03 18:10

> [...]
> blandet i en dej, bliver mindre ødelagt end stegeolie, men at æg skulle have

Og hvorfor kan i øvrigt ikke bare komme æg i dejen, så?

MVH

Peter

Fra : Jørgen Hess

Dato : 03-07-03 10:10

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
letmayonnaise.

> Er der nogen, der kender til "teorien" bag DDVs kur?

Det har intet med DDV teori at gøre, men andre madtekniske teorier.
Nu har vi efterhånden brugt laaang tid på at få at vide at margarine
med transfedtsyre er farlig, billige småkager især dem med cremefyld
skulle også have en del transfedtsyre.
Du kan selv lave transfedtsyre: Steg din mad på panden ved for høj
varme, det er en af de nemmeste måder at lave transfedtsyre på, og det
uanset hvilken type fedtstof der er udgangspunkt i stegningen.
mvh
Jørgen

Fra : Peter Westh

Dato : 03-07-03 14:07

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> wrote in message news:<3f03f623$1$13261$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> varme, det er en af de nemmeste måder at lave transfedtsyre på, og det
> uanset hvilken type fedtstof der er udgangspunkt i stegningen.

Jow jow, men bare fordi det er skadeligt at stege ting på FOR HØJ
varme, behøver man vel ikke at undgå al stegning overhovedet? Der er
jo også forskel på fedtstoffer mht. varmestabilitet.

MVH

Peter

Fra : Jørgen Hess

Dato : 03-07-03 14:52

> [...]
> varme, behøver man vel ikke at undgå al stegning overhovedet? Der er
> jo også forskel på fedtstoffer mht. varmestabilitet.

Jamen jeg vil ikke forhindre nogen i at bruge stegepanden. Men blot
fortælle at det er ikke fordi det hedder DDV at for høj varme kan
ødelægge fedtstoffer. Men grænsen for sund stegning skulle være når
kødet er lysebrunt. Den skønne stegeskorpe med den herlige måske lidt
bitre smag skal undgås, hvis altså man vil undgå transfedtsyrer.
mvh
Jørgen