Telefon forvalg i danmark, hvornår ?
Fra : Risager

Dato : 28-06-03 21:21

Hej gruppe

Er jeg så heldig der sidder nogle telefonfolk her der kan huske, hvornår vi
fik telefonforvalg herhjemme ?

Her tænkes på 01, 02, 03 osv. Og andne gang da vi skiftede til 86,87 osv.

Fra : Risager

Dato : 28-06-03 21:54

Også kaldet områdenumre

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-06-03 22:43

"Risager" <noyoudont@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> fik telefonforvalg herhjemme ?
>
> Her tænkes på 01, 02, 03 osv. Og andne gang da vi skiftede til 86,87 osv.

Det passer nok meget godt i starten af 90´ erne... Kan ikke sige noget..
Kan bare huske dengang vi havde drejetelefon at det skiftede

Fra : Olger

Dato : 29-06-03 01:07

Nullet som første ciffer forsvandt i pinsen 1989.

v.h.

Fra : Risager

Dato : 29-06-03 19:13

> Nullet som første ciffer forsvandt i pinsen 1989.

Tak til Jer begge to

Ved I tilfældigvis også, hvornår 01 02 osv, blev indført ?

Fra : Th Frydensberg

Dato : 29-06-03 21:11

Risager wrote:

> Tak til Jer begge to
>
> Ved I tilfældigvis også, hvornår 01 02 osv, blev indført ?

i 50èrne da centralerne blev nedlagt !

Fra : Olger

Dato : 29-06-03 21:28

Hvilke centraler blev nedlagt?

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-07-03 07:11

"Risager" <noyoudont@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Tak til Jer begge to

> Ved I tilfældigvis også, hvornår 01 02 osv, blev indført ?

I min barndom (født 1954) fandtes 01 (København og omegn), 03 resten af
Sjælland, Lolland-Falster og Bornholm. Møn havde områdenummeret 0381 og
telefonnumrene på Møn kun fire cifre. Fyn husker jeg intet om. I Jylland havde
man tre-cifrede områdenumre. Jeg husker kun Aabenraa 046, Sønderborg 044, Tønder
047, Haderslev 045 og Gram 048. Senere kom hele Sønderjylland til at være
04-området, og det var vistnok så sent som omkring 1974-75. På daværende
tidspunkt havde resten af Jylland haft 05, 06, 07, 08 samt Fyn 09 som
områdenumre i flere år.

02-området (kom til på et eller andet tidspunkt i 70'erne, fordi 01-området "løb
tør" for numre, når der kun blev brugt 6 cifre til selve telefonnummeret). Det
nye 02-område kom til at omfatte ydre København og de nordsjællandske dele af
det tidligere 03-område.

Tidligere blev 02 brugt til selvvalg til Skåne fra København og til nordtyske
byer fra Sønderjylland. Jeg mener at det var 021 der var forvalg for Flensborg
ved opkald fra Aabenraa og Tønder netgrupper.

Claus

Fra : Holger

Dato : 11-07-03 07:50

HOV. Jylland (JTAS) havde trecifrede lområdenumre (061 = Århus, 064 =
Randers osv.) i mange år. I hvert fald, da jeg var dreng - for mange år
siden

v.h.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-07-03 11:54

"Holger" <Holger@d.y> skrev i en meddelelse

> HOV. Jylland (JTAS) havde trecifrede lområdenumre (061 = Århus, 064 =
> Randers osv.) i mange år. I hvert fald, da jeg var dreng - for mange år
> siden

Det er jo også det jeg skriver. Jeg nævner blot at jeg kun specifikt husker
områdenumrene for Sønderjylland.

Claus

Fra : Holger

Dato : 11-07-03 12:47

Undskyld, jeg fejllæste dit svar.

Fra : Ole

Dato : 30-06-03 07:03

"Risager" <noyoudont@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Her tænkes på 01, 02, 03 osv. Og andne gang da vi skiftede til 86,87 osv.

Prøv at spørge hos http://www.telefonmuseet.dk

mvh

Ole

Fra : Risager