Hvordan med Pesto?
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 28-06-03 20:07

Jeg har fundet ud af, at frisk pasta blandet med en smule Pesto, smager
glimrende, men jeg kan se på glasset med Pesto, at det indeholder rimeligt
meget fedt (ca. 50 g pr. 100 g).

Nogen som ved om pesto er noget galt noget, at bruge for meget af?

Jeg har ikke helt styr på, om den type fedt som der er i Pesto, er noget som
virkeligt sætter sig?

Vh. Thomas

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-06-03 23:08

"Thomas Mouritsen" <milesSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen som ved om pesto er noget galt noget, at bruge for meget af?

Uanset hvad du spiser er "for meget" jo for meget *S*

> Jeg har ikke helt styr på, om den type fedt som der er i Pesto, er noget
som
> virkeligt sætter sig?

Det gør kalorier - hvis du får for mange af dem. Fedt er ikke værre end
andre kalorier, når det gælder vægtøgning og -tab. Kalorier fra pesto er
ikke værre end kalorier fra gulerødder eller bønner.

Fedt (gerne af den sunde slags) kan bidrage til, at du ikke bliver sulten i
utide.

Mvh. Lisbeth

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 29-06-03 10:31

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fedt (gerne af den sunde slags) kan bidrage til, at du ikke bliver sulten
> utide.

Den sunde slags fedt, er det den type fedt man finder i bl.a olivenolie, og
de andre ingredienser som er i Pesto?

Hvilke typer af sundt fedt, findes der ellers?

Vh. Thomas

Fra : Bettina Madsen

Dato : 29-06-03 13:52

Thomas Mouritsen wrote:
> [...]
> olivenolie, og de andre ingredienser som er i Pesto?
>
> Hvilke typer af sundt fedt, findes der ellers?

Sundt fedt finder du i alle flydende vegetabilske eller marine olier.
Det kan være:
Enkelt umættede fedtsyrer:
Olivenolie
Rapsolie

Flerumættede fedtsyrer
Vindruekerne olie
Majsolie
solsikkeolie

N-3 fedtsyrer:
Fede fisk - fiske olie

Kosten skal indeholde lidt af alle ovenstående fedtstoffer. Og normalvis
indeholder kosten også en del mættet fedt (animalsk fedt).

De fødevarer der indeholder meget sundt fedt er:
Avokado
Nødder (undtagen kokosnødder )
......og der er måske flere, men jeg kan ikke komme i tanke om flere.
Men det kan være at der er andre der kan?

Jeg håber jeg besvarede dit spørgsmål?!

mvh Bettina

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 29-06-03 15:31