Den optimale måde at sætte sine diske i ra~
Fra : Ukendt

Dato : 28-06-03 15:31

Hvis jeg har 4 diske der skal sidde i spejl med 2 på hver sit spejl,
hvordan skal de så sidde for at jeg kan få det bedste resultat?
Jeg har en eller anden ide om at de skal sidde:
disk1 = master på kanal 1 i spejl 1
disk2 = slave på kanal 1 i spejl 2
disk3 = slave på kanal 2 i spejl 2
disk4 = master på kanal 2 i spejl 1

Altså master-master på spejl 1 og slave-slave på spejl 2, men er det
det rigtige at gøre eller hvad?
Mvh Heinrich

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-06-03 17:47

Heinrich Borchmann skrev :
> [...]
> disk3 = slave på kanal 2 i spejl 2
> disk4 = master på kanal 2 i spejl 1
>
> Altså master-master på spejl 1 og slave-slave på spejl 2, men er det

Jeg antager at du snakker om Software Raid med W2kx Server og IDE diske.
Det vil være hurtigst når du skriver på to kabler samtidigt, men kopiering
mellem de to spejle vil blive langsom.
Du må altså vælge hvor du ønsker din performance.

Ønskes optimeret:
* Skrivning til diske/læsning fra : På hver sit kabel
* Kopiering mellem diske : På samme kabel

Det er absolut optimalt at give 300 kr for en ekstra Ide controller og lade
hver disk sidde på sit eget kabel.
CD rom drev mm kan godt sidde på samme kabel som en af diskene, men igen
gælder det at kopiering til og fra på samme kabel samtidigt går langsomt.

Jeg kører Raid 5 med 5 diske der sidder på hvert sit kabel og det kører
godt.
Det bruger CPU kræfter, men det er sjældent at CPU'en kører på max samtidig
med skrivning/læsning.

http://www4.tomshardware.com/howto/20010906/index.html

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk