Køn i jobannonce
Fra : ml

Dato : 28-06-03 04:14

Emnet har været oppe mange gange før men jeg kan ikke finde nogle svar.

Må man angive at man kun ønsker personer af det ene køn i en jobannonce?
Hvilken lov står det i? Hvad er straffen?
--
ml

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 28-06-03 07:35

ml wrote:
> Emnet har været oppe mange gange før men jeg kan ikke finde nogle svar.
>
> Må man angive at man kun ønsker personer af det ene køn i en jobannonce?
> Hvilken lov står det i? Hvad er straffen?

Ved det står her:
<http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2002/0071129.htm#K2>
§ 6

Ved ikke om der er flere andre steder?

mvh
Johan

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-06-03 09:16

Johan Holst Nielsen wrote:

> [...]

Nej.

På den anden side ville jég være glad for at de specifikt anførte, hvilken
person de havde brug for, så jeg ikke skrev min ansøgning forgæves. Dén § er
fjollet efter min mening.

I øvrigt - hvis man overordnet ligger til grund for ideen om en ligelig
fordeling af kønnene på arbejdsmarkedet, at der ER forskel på kønnenes
kompetencer (kvindernes andre evner og kompetencer fremføres ofte i
debatten), så giver det vel god mening, at man specifikt kan have brug for
ENTEN en mand ELLER en kvinde.

For eksempel på en daginstitution.

Her skriver kvinder ofte forgæves på grund af denne tåbelige bestemmelse.

--
Jan W Nielsen, Århus

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 28-06-03 12:31

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
>
> For eksempel på en daginstitution.
>
> Her skriver kvinder ofte forgæves på grund af denne tåbelige bestemmelse.

Både og? Læst det link jeg sendte. Mht. § 6 så er der faktisk mulighed
for at give dispensation.

§ 13. Hvis det ved visse former for erhvervsudøvelse og uddannelse er
afgørende, at udøveren er af et bestemt køn, kan den minister, under
hvis forretningsområde den pågældende virksomhed hører, fravige
bestemmelserne i §§ 2-6.

Stk. 2. Den minister, under hvis forretningsområde en virksomhed hører,
kan tillade foranstaltninger, der fraviger §§ 2-6, med henblik på at
fremme lige muligheder for kvinder og mænd, navnlig ved at afhjælpe de
faktiske uligheder, som påvirker adgangen til beskæftigelse, uddannelse m.v.

mvh
Johan

Fra : ml

Dato : 28-06-03 16:24