Pistoler
Fra : Tommy Hansen

Dato : 27-06-03 19:32

Hej
Luftpistoler der lades med en gas/kuldsyrepatron, kræver de tilladelse eller
er det nok at være 18 år, gerne med henvisning, har ikke selv kunne finde
noget.

--
Vh
Tommy

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-06-03 02:06

"Tommy Hansen" <tommyhh@xxxtdcadsl.dk> skriver:
>Luftpistoler der lades med en gas/kuldsyrepatron, kræver de tilladelse
>eller
>er det nok at være 18 år, gerne med henvisning, har ikke selv kunne finde
>noget.

De kræver vist tilladelse. Mere præcist hvilke luftpistoler mener du?

Hilsen Sverre.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 28-06-03 12:13

> De kræver vist tilladelse. Mere præcist hvilke luftpistoler mener du?
>
> Hilsen Sverre.

Jeg ved ikke hvad de kaldes, men som sagt putter man en lille beholder i
skæftet, der efter kan man putte seks 4,5mm hagl i tromlen og afskyde dem
uden der skal lades efter hvert skud, som en traditionel luftpistol.
Det er ikke Bekendtgørelse om våben og ammunition m.v §2 stk 4 "signalvåben
og kombinerede gas- og signalvåben"
Jeg ved ikke om den høre under Bekendtgørelse af lov om våben og
eksplosivstoffer § 1 stk 2a, "luft- og fjederbøsser"

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk
Fjern XXX ved direkte svar

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 28-06-03 12:16

Hvad siger din lokale politi station...??
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Tommy Hansen

Dato : 28-06-03 16:34

> Hvad siger din lokale politi station...??

Har ikke prøvet, men erfaringen siger at de ofte ikke ved hvad de taler om.

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk
Fjern XXX ved direkte svar

Fra : Søren Melgaard

Dato : 28-06-03 23:25

En lidt længere tekst, men jeg tror den skulle være dækkende...

Kulsyredrevne paint- og hardballvåben er i følge "Cirkulære om våben-
og ammunition mv." § 21 omfattet af "Bekendtgørelse af
lov om våben og eksplosivstoffer" § 1.
Ifølge. § 2 er det bla. forbudt at bære og anvende våben omtalt i §1.

Som jeg ser det, er det ligegyldigt om man er over eller under 18 år -
Der kræves tilladelse.

SAX:

JM's Cirkl. nr. 8 af 260100 - Cirkulære om våben og ammunition mv.

§ 21. Paintballvåben og hardballvåben, der anvender kulsyre som
drivmiddel, er omfattet af forbudet i våben- og eksplosivstoflovens §
1, stk. 1. Ammunition til paintballvåben bestående af en skal af
gelatine mv., der indeholder farvestof, er ikke omfattet af våben- og
eksplosivstofloven. Tilsvarende gælder for ammunition til
hardballvåben bestående af hård plastik. Kulsyrebeholdere og
kulsyrepatroner er ikke omfattet af våben- og eksplosivstofloven.

Stk. 2. Tilladelser til paintballvåben og hardballvåben, der
anvender kulsyre som drivmiddel, gives uden begrænsning i antal.

Stk. 3. Paintballvåben og hardballvåben, der anvender luft som
drivmiddel, er ikke omfattet af forbudet i våben- og
eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, jf. våben- og eksplosivstoflovens §
1, stk. 2, litra a.

BEMÆRK stk. 1 og stk. 3

SAX:

LBK nr 67 af 26/01/2000 - Bekendtgørelse af
lov om våben og eksplosivstoffer

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den,
han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:

1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler
til skydevåben,

§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande
eller stoffer, der er omfattet af forbudet i § 1, eller at besidde,
bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder
for personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet
af § 1, stk. 2, litra a og b.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 29-06-03 13:26

> En lidt længere tekst, men jeg tror den skulle være dækkende...

Takker, jeg må hellere snakke med våbenkontoret i morgen, da det ikke er en
"Kulsyredrevne paint- og hardballvåben ", men måske den høre under denne
paragraf.

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk
Fjern XXX ved direkte svar

Fra : Sverre Stokke

Dato : 29-06-03 21:25

> [...]
>en
>"Kulsyredrevne paint- og hardballvåben ", men måske den høre under denne

Får vi resultatet her?

Hilsen Sverre.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 30-06-03 14:14

> Får vi resultatet her?
>
> Hilsen Sverre.

Våbenkontoret i Viborg henviste til en bøssemager, i Herning fik jeg oplyst
at det kræver tilladelse, men han kunne ikke komme med en henvisning.

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk

Fra : KH

Dato : 02-07-03 18:59

"Tommy Hansen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tilladelse eller
> er det nok at være 18 år, gerne med henvisning, har ikke selv kunne

Som gammel skytte ved jeg, hvordan det så ud for 10 år siden, og jeg
tror næppe, at §´erne har ændret sig.
Jeg havde en Feinwerkbau model 65 med alm. tryk, altså med spændearm.
Den skulle jeg ikke have tilladelse til at have.
Jeg skulle dog være fyldt 18 for at eje den. Før jeg fyldte 18 var den
registreret som foreningsvåben.
Derefter købte jeg en Feinwerkbau model C10, som anvendte kulsyre,
altså CO2. Den skulle der våbentilladelse til.
Det bedste, du kan gøre, er at henvende dig i en lokal skytteforening,
som har alle eksperterne siddende, da de jo anvender omtalte våben i
klubben.

Mvh. KH.