|
| Køb af bil, som går i stykker inden man ko~ Fra : Klaus G. |
Dato : 27-06-03 13:15 |
|
Hej.
Her kommer lige en lille historie fra igår(Fredag d.26 Juni)
-----
Jeg har lige været på sjælland for købe en Peugeot205 1.9 Gti. Den køre
fint,
ingen rust, osv osv osv.. På hjemturen køre vi(min kammerat som kørte
derover, og mig selv) på motorvejen omkring 160km/t.
Efter ca. 100km vil den pludselig ikke tage gassen. Jeg tænker "hmm, ikke
godt". Så ser jeg lige på olietempen og tænker så "fårk!!!". Den ligger
omkring 140grader. Nu kan jeg knap følge en lastbil som køre 80km/t. Jeg
tænder så for blæseren til kabinen. Ved ikke hvorfor jeg fik den underlige
idé at det måske kunne køle olien(døh). Nå men så vælter det ind med røg i
kabinen, kunne næsten ikke se ud. Mig ind i nødsporet, og slukker bilen med
det samme(alt dette skete på under 2min). Ved så ikke lige hvad jeg skal
gøre. Men efter noget tid åbner jeg motorhjelmen, og ser så at den pind man
måler oliestanden er skudt lidt op(1-2cm), og så er der ellers blevet most
4-5liter motor olie op igennem det lille rør, hvor oliepinden sidder. Og der
var olie OVER ALT!! Mine kammerater som kørte foran har jeg imellemtiden
fået ringet til, så de får fixet noget olie. Der er så gået omkring 2timer
eller mere, pga. det var umuligt at opdrive olie klokken 00.00-01.00 om
natten. Og desuden kunne vi ikke finde nogen steder at hælde det på? Ja der
var ikke noget skruelåg eller noget som helst. Heldigvis var der en venlig
billist som stoppede, for lige at se hvad der var sket. Og kunne så
konstatere at olien skulle ind et underligt sted, ved at man hiver en prop
med nogle slanger af.
Nå, men vi får altså hældt omkring 4-5liter olie på bilen, og oliestanden er
normal. Jeg prøver at køre med bilen, men den lyder lidt underlig. Og olien
bliver meget hurtigt varmt igen. Vi snakker højst 5km, ved max 3k RPM.
Efter et par køren og stoppen, sætter jeg den på en tankstation, og vil så
hente den imorgen.
-----
Til folk der ikke kender en Peugeot205 GTI, skal det lige siges at den har
en topfart på over 200km/t, så en hastighed omkring 160km/t skal den kunne
holde til. Også selv om bilen er fra 88'.
Under prøvekørsel, er det jo begrænset hvor stærkt man kan komme til at
køre. Og så kan den ikke nå at blive rigtig varm. Så der har man ingen
chance for at se evt. fejl ved motoren. Da disse først ses efter længere
køreture.
Mit spørgsmål er følgene:
Kan jeg stille en privat sælger til ansvar for at have solgt mig en bil, som
jeg har mistanke om kunne ha været "syg" ved køb? Har jeg som
køber/forbruger ikke nogle krav, og hvad siger købeloven?
--
Klaus G. / Seth-Enoch
The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)
| |
Jon Bendtsen (27-06-2003)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 27-06-03 13:24 |
|
In article <7zWKa.32200$Jp3.1460216@news010.worldonline.dk>, Klaus G. wrote:
> Hej.
>
> Her kommer lige en lille historie fra igår(Fredag d.26 Juni)
>
> -----
> Jeg har lige været på sjælland for købe en Peugeot205 1.9 Gti. Den køre
> fint,
> ingen rust, osv osv osv.. På hjemturen køre vi(min kammerat som kørte
> derover, og mig selv) på motorvejen omkring 160km/t.
>
> Efter ca. 100km vil den pludselig ikke tage gassen. Jeg tænker "hmm, ikke
> godt". Så ser jeg lige på olietempen og tænker så "fårk!!!". Den ligger
> omkring 140grader. Nu kan jeg knap følge en lastbil som køre 80km/t. Jeg
Holder du ikke øje med den hele tiden?
> Nå, men vi får altså hældt omkring 4-5liter olie på bilen, og oliestanden er
> normal. Jeg prøver at køre med bilen, men den lyder lidt underlig. Og olien
> bliver meget hurtigt varmt igen. Vi snakker højst 5km, ved max 3k RPM.
Er det ikke mange liter olie? Hvor meget mon der var på til at
starte med?
> Under prøvekørsel, er det jo begrænset hvor stærkt man kan komme til at
> køre. Og så kan den ikke nå at blive rigtig varm. Så der har man ingen
> chance for at se evt. fejl ved motoren. Da disse først ses efter længere
> køreture.
Hvorfor tog du den så ikke til en FDM test?
> Mit spørgsmål er følgene:
> Kan jeg stille en privat sælger til ansvar for at have solgt mig en bil, som
> jeg har mistanke om kunne ha været "syg" ved køb? Har jeg som
> køber/forbruger ikke nogle krav, og hvad siger købeloven?
Måske, et af spørgsmålene er hvad man kan forvente af en bil fra 88.
JonB
| |
Klaus G. (27-06-2003)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 27-06-03 13:41 |
|
> > Efter ca. 100km vil den pludselig ikke tage gassen. Jeg tænker "hmm,
ikke
> > godt". Så ser jeg lige på olietempen og tænker så "fårk!!!". Den ligger
> > omkring 140grader. Nu kan jeg knap følge en lastbil som køre 80km/t. Jeg
>
> Holder du ikke øje med den hele tiden?
Når man køre 160km/t på en motorvej, så holder man øje med vejbanen, og ikke
sit indstrumentbræt.
>
> > Nå, men vi får altså hældt omkring 4-5liter olie på bilen, og
oliestanden er
> > normal. Jeg prøver at køre med bilen, men den lyder lidt underlig. Og
olien
> > bliver meget hurtigt varmt igen. Vi snakker højst 5km, ved max 3k RPM.
>
> Er det ikke mange liter olie? Hvor meget mon der var på til at
> starte med?
Oliestanden var fin ved køb. Og hvad mener du med mange liter olie?
> > Under prøvekørsel, er det jo begrænset hvor stærkt man kan komme til at
> > køre. Og så kan den ikke nå at blive rigtig varm. Så der har man ingen
> > chance for at se evt. fejl ved motoren. Da disse først ses efter længere
> > køreture.
>
> Hvorfor tog du den så ikke til en FDM test?
Den var lige blevet synet, og havde lige været til mekke for at blive
efterset. Har set regningen på det.
>
> > Mit spørgsmål er følgene:
> > Kan jeg stille en privat sælger til ansvar for at have solgt mig en bil,
som
> > jeg har mistanke om kunne ha været "syg" ved køb? Har jeg som
> > køber/forbruger ikke nogle krav, og hvad siger købeloven?
>
> Måske, et af spørgsmålene er hvad man kan forvente af en bil fra 88
Man kan forvente at den ihvertfald kan køre hjem, og den ihvertfald kan køre
2/3 af topfarten i længere tid. Bilen er bygget til høje hastigheder.
En helt anden ting er at du ikke rigtigt kommer med noget konstruktivt, men
i stedet sætter spørgsmål ved det hele?
--
Klaus G. / Seth-Enoch
The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)
| |
Jon Bendtsen (27-06-2003)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 27-06-03 14:31 |
|
In article <mXWKa.9$Kb2.189@news010.worldonline.dk>, Klaus G. wrote:
>> > Efter ca. 100km vil den pludselig ikke tage gassen. Jeg tænker "hmm,
> ikke
>> > godt". Så ser jeg lige på olietempen og tænker så "fårk!!!". Den ligger
>> > omkring 140grader. Nu kan jeg knap følge en lastbil som køre 80km/t. Jeg
>>
>> Holder du ikke øje med den hele tiden?
> Når man køre 160km/t på en motorvej, så holder man øje med vejbanen, og ikke
> sit indstrumentbræt.
Man skal da holde øje med det hele uanset hvor hurtigt man kører.
Hvis du ikke kan nå det, så sænk hastigheden.
>> > Nå, men vi får altså hældt omkring 4-5liter olie på bilen, og
> oliestanden er
>> > normal. Jeg prøver at køre med bilen, men den lyder lidt underlig. Og
> olien
>> > bliver meget hurtigt varmt igen. Vi snakker højst 5km, ved max 3k RPM.
>>
>> Er det ikke mange liter olie? Hvor meget mon der var på til at
>> starte med?
> Oliestanden var fin ved køb. Og hvad mener du med mange liter olie?
Ja, hvis der skal 4-5 liter på, så var alt motorolien ved forsvundet?
Så er det at jeg tænker over om det nogensinde har været der?
>> > Under prøvekørsel, er det jo begrænset hvor stærkt man kan komme til at
>> > køre. Og så kan den ikke nå at blive rigtig varm. Så der har man ingen
>> > chance for at se evt. fejl ved motoren. Da disse først ses efter længere
>> > køreture.
>>
>> Hvorfor tog du den så ikke til en FDM test?
> Den var lige blevet synet, og havde lige været til mekke for at blive
> efterset. Har set regningen på det.
Hmm, hvad er der blevet chekket/lavet ved det eftersyn ?
Synstesten chekker da ikke motoren, ud over forbrændingen?
>> > Mit spørgsmål er følgene:
>> > Kan jeg stille en privat sælger til ansvar for at have solgt mig en bil,
> som
>> > jeg har mistanke om kunne ha været "syg" ved køb? Har jeg som
>> > køber/forbruger ikke nogle krav, og hvad siger købeloven?
>>
>> Måske, et af spørgsmålene er hvad man kan forvente af en bil fra 88
> Man kan forvente at den ihvertfald kan køre hjem, og den ihvertfald kan køre
> 2/3 af topfarten i længere tid. Bilen er bygget til høje hastigheder.
Kunne det tænkes at føreren kunne have set temperaturen stige stille
og roligt igennem længere tid, og dermed kunne have reageret noget
tidligere og så var det aldrig kommet så vidt? Har der været vand?
nok på køleren, hvis den altså ikke er luftkølet.
På den anden side så kunne det måske skyldes at oliepinden ikke var
forsvarligt sikret, og dermed opstod skaden lige pludselig.
> En helt anden ting er at du ikke rigtigt kommer med noget konstruktivt, men
> i stedet sætter spørgsmål ved det hele?
Det er fordi jeg synes der mangler informationer, fx. om hvad man
kan forvente af en så gammel bil. Yderligere information omkring
evt. advarsler fra motoren, der kunne have forhindret skaden.
JonB
| |
Klaus G. (27-06-2003)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 27-06-03 15:42 |
|
> Man skal da holde øje med det hele uanset hvor hurtigt man kører.
> Hvis du ikke kan nå det, så sænk hastigheden.
>
Jeg er vant til at køre rundt i den gamles(min far) VW Transporter, hvor man
ikke skal sidde og kigge på olietemp, olietryk, osv.. At jeg så køre på
motorvej, og koncentrere mig om det, får mig til at glemme at kigge på
diverse olie indikatorere, da jeg ikke er vant til det.
> Ja, hvis der skal 4-5 liter på, så var alt motorolien ved forsvundet?
> Så er det at jeg tænker over om det nogensinde har været der?
Jeg har lige snakket med sælger over tlf. Sidst han tjekkede olien var for
500km siden. Og hvis du ser mit motorrum, og den pøl af olie der ligger i
krybesporet på fyn, så er du ikke i tvivl om at den har skudt en del liter
olie af.
> Hmm, hvad er der blevet chekket/lavet ved det eftersyn ?
Bremser, lys, motorcheck, styrtøj, osv..
> Synstesten chekker da ikke motoren, ud over forbrændingen?
Nævnte det med synet, for at forklare hvorfor den har været til mekke.
> Kunne det tænkes at føreren kunne have set temperaturen stige stille
> og roligt igennem længere tid, og dermed kunne have reageret noget
> tidligere og så var det aldrig kommet så vidt? Har der været vand?
> nok på køleren, hvis den altså ikke er luftkølet.
Ja, når man tænker tilbage, så skulle jeg jo selvfølgelig ha kigget på den
olietemp måler noget mere, men da jeg mener det er en vanesag, så tager det
lidt tid at vende sig til det.. Desværre.
> På den anden side så kunne det måske skyldes at oliepinden ikke var
> forsvarligt sikret, og dermed opstod skaden lige pludselig.
Dette punkt skal jeg ikke kunne udelukke. Men er ret sikker på den sad som
den skal.
> Det er fordi jeg synes der mangler informationer, fx. om hvad man
> kan forvente af en så gammel bil. Yderligere information omkring
> evt. advarsler fra motoren, der kunne have forhindret skaden.
"En så gammel bil" skulle nemt kunne rende 160km/t, den blev kørt ved
5.000RPM, og bilens rødefelt starter ved 6.000RPM. Den slår fra ved 7500RPM.
Ang. advarsler, så ja, jeg skulle have set noget mere på den olietemp måler.
--
Klaus G. / Seth-Enoch
The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)
| |
Peter K. Nielsen (27-06-2003)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 27-06-03 16:06 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
news:CIYKa.61$Kb2.3741@news010.worldonline.dk...
> > Man skal da holde øje med det hele uanset hvor hurtigt man kører.
> > Hvis du ikke kan nå det, så sænk hastigheden.
Enig
> >
> Jeg er vant til at køre rundt i den gamles(min far) VW Transporter, hvor
man
> ikke skal sidde og kigge på olietemp, olietryk, osv.. At jeg så køre på
> motorvej, og koncentrere mig om det, får mig til at glemme at kigge på
> diverse olie indikatorere, da jeg ikke er vant til det.
Jamen det er da ikke sælgers fejl at du ikke holder øje med
instrumentbrædtet. Og Uanset om Oliepinden vara sat helt i eller ej før du
overtog bilen, så ville du have set advarsellamper inden det gik galt hvis
du havde holdt øje med tingene. Det er faktisk kun hvis du mister
bundproppen eller river bundkaret op at du ikke får nogen advarsler før det
er forsent.
Ud fra det du beskriver her vil jeg som sælger sige at du har kørt bilen tør
for Olie og nu er motoren brændt af fordi du ikke stoppede i tid. Det får du
svært ved at hænge sælger op på.
>
> > Ja, hvis der skal 4-5 liter på, så var alt motorolien ved forsvundet?
> > Så er det at jeg tænker over om det nogensinde har været der?
> Jeg har lige snakket med sælger over tlf. Sidst han tjekkede olien var for
> 500km siden. Og hvis du ser mit motorrum, og den pøl af olie der ligger i
> krybesporet på fyn, så er du ikke i tvivl om at den har skudt en del liter
> olie af.
Nej og som tidligere antydet, så kan der ikke skydes så meget olie ud gennem
oliepindshullet på under 2 minutter som du skriver
..
>
> > Kunne det tænkes at føreren kunne have set temperaturen stige stille
> > og roligt igennem længere tid, og dermed kunne have reageret noget
> > tidligere og så var det aldrig kommet så vidt?
Ja det føler jeg mig overbevist om ud fra hans beskrivelse
Har der været vand?
> > nok på køleren, hvis den altså ikke er luftkølet.
Det er højest sansynligt ligegyldigt i denne situation
> Ja, når man tænker tilbage, så skulle jeg jo selvfølgelig ha kigget på den
> olietemp måler noget mere, men da jeg mener det er en vanesag, så tager
det
> lidt tid at vende sig til det.. Desværre.
Ja det er fair nok, men det fritager dig ikke for at det er dit ansvar og
ikke sælgers
>
> > På den anden side så kunne det måske skyldes at oliepinden ikke var
> > forsvarligt sikret, og dermed opstod skaden lige pludselig.
Nej hviis ollien er kommet op at det hul oliepinden sidder i, så er det ikke
sket lige pludselig.
> Dette punkt skal jeg ikke kunne udelukke. Men er ret sikker på den sad som
> den skal.
Hvis den sad som den skulle da du overtog bilen, så er din eneste chance at
finde ud af *hvorfor* den hopper op, men igen det springende punkt er at du
ikke holder øje med olie temp
>
> > Det er fordi jeg synes der mangler informationer, fx. om hvad man
> > kan forvente af en så gammel bil. Yderligere information omkring
> > evt. advarsler fra motoren, der kunne have forhindret skaden.
> "En så gammel bil" skulle nemt kunne rende 160km/t, den blev kørt ved
> 5.000RPM, og bilens rødefelt starter ved 6.000RPM. Den slår fra ved
7500RPM.
> Ang. advarsler, så ja, jeg skulle have set noget mere på den olietemp
måler.
Jeg skifter bil ca hver andet år, men selv på en splinter ny bil holder jeg
øje med advarselslamper og temp målere
Peter
| |
Thomas Strandtoft (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Thomas Strandtoft |
Dato : 28-06-03 22:16 |
|
"Peter K. Nielsen" wrote:
> Jamen det er da ikke sælgers fejl at du ikke holder øje med
> instrumentbrædtet. Og Uanset om Oliepinden vara sat helt i eller ej før du
> overtog bilen, så ville du have set advarsellamper inden det gik galt hvis
> du havde holdt øje med tingene. Det er faktisk kun hvis du mister
> bundproppen eller river bundkaret op at du ikke får nogen advarsler før det
> er forsent.
Advarselslampen for olietryk tænder først når olietrykket er helt
væk. Det er med garanti ikke oliepumpen der skyder olien ud af
hullet til oliepinden, det kræver en ændring af rørføringen at få
den til det. Der er ikke noget i beretningen der indikerer en
defekt oliepumpe, så den er fortsat med at levere olietryk indtil
der ikke var mere olie i bundkarret at pumpe op, først herefter
tænder lampen for manglende olietryk. Jeg tvivler meget på at
olietrykslampen har lyst før Klaus selv slukkede bilen..
> Nej og som tidligere antydet, så kan der ikke skydes så meget olie ud gennem
> oliepindshullet på under 2 minutter som du skriver
Ork jo, det sker meget hurtigt ved en underkompression. Det kan
fx. ske hvis der er en utæt stempelring eller et hul i et stempel.
Trykket der burde være over stemplet fiser nu ned i bundkarret og
presser luft og olie i bundkarret ud gennem den nærmeste udgang.
På sådan en 1,9 motor kan hver cylinder rumme lige omkring en halv
liter luft og benzinblanding. Ved antændelse fylder blandingen
lige pludselig langt mere, måske 20 gange så meget. Fiser bare 10%
(det kan sagtens være langt mere) af dette tryk forbi
stempelringene så er der pludselig en liter luft for meget i
krumptaphuset. Ved 160 km/t snurer sådan en motor nok omkring 5000
o/min. En 4-takts motor tænder på hver anden omgang, dvs. 2500
gange i minuttet eller ca. 40 gange i sekundet. Med mine ret
konservative tal presses der altså 40 liter ekstra luft ned i
bundkarret i _sekundet_, det er rigeligt til at skyde oliepinden
af pommern til og tømme et par liter olie ud den vej meget
hurtigt..
Jeg har prøvet at køre i en gammel Ford der lavede det nummer, tro
mig, du opdager det ikke før der stinker af olie i kabinen og det
ryger ud fra skærmkasserne (olie på udstødningen). Bilen var en
kammerats, den havde lavet tricket for ham og jeg var indkaldt som
"ekspert". Vi havde renset motorrummet af, skiftet et par
pakninger, hældt frisk olie på og var ude og køre for at lade den
blive varm og se hvor det monstro kom ud. Vi havde vel kørt små 10
km. med hyppige pauser hvor vi var ude og kigge, men ikke en dråbe
kom der. Så lod vi den rende med konstant fart, ca. 100 km/t i en
8-10 minutter og pludselig sad vi indhyllet i røg. Motorrummet var
sølet ind i olie og både oliepinden og proppen til oliepåfyldning
var skudt ud. Selv om vi var opmærksomme på at motoren kunne være
syg fik vi ingen advarsler, så at Klaus ikke opdager problemet før
det er for sent kommer ikke bag på mig..
--
Hygge..
Thomas
< http://www.carftp.com> - a library of car videos.
| |
Klaus G. (29-06-2003)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 29-06-03 15:02 |
|
> Advarselslampen for olietryk tænder først når olietrykket er helt
> væk. Det er med garanti ikke oliepumpen der skyder olien ud af
> hullet til oliepinden, det kræver en ændring af rørføringen at få
> den til det. Der er ikke noget i beretningen der indikerer en
> defekt oliepumpe, så den er fortsat med at levere olietryk indtil
> der ikke var mere olie i bundkarret at pumpe op, først herefter
> tænder lampen for manglende olietryk. Jeg tvivler meget på at
> olietrykslampen har lyst før Klaus selv slukkede bilen..
Der var ingen lamper som lyste, det kan jeg godt garantere 110%
> Ork jo, det sker meget hurtigt ved en underkompression. Det kan
> fx. ske hvis der er en utæt stempelring eller et hul i et stempel.
> Trykket der burde være over stemplet fiser nu ned i bundkarret og
> presser luft og olie i bundkarret ud gennem den nærmeste udgang.
> På sådan en 1,9 motor kan hver cylinder rumme lige omkring en halv
> liter luft og benzinblanding. Ved antændelse fylder blandingen
> lige pludselig langt mere, måske 20 gange så meget. Fiser bare 10%
> (det kan sagtens være langt mere) af dette tryk forbi
> stempelringene så er der pludselig en liter luft for meget i
> krumptaphuset. Ved 160 km/t snurer sådan en motor nok omkring 5000
> o/min. En 4-takts motor tænder på hver anden omgang, dvs. 2500
> gange i minuttet eller ca. 40 gange i sekundet. Med mine ret
> konservative tal presses der altså 40 liter ekstra luft ned i
> bundkarret i _sekundet_, det er rigeligt til at skyde oliepinden
> af pommern til og tømme et par liter olie ud den vej meget
> hurtigt..
Vil jeg nu også godt mene der kan, efter den, ret kedelige, oplevelse jeg
lige har haft.
> Jeg har prøvet at køre i en gammel Ford der lavede det nummer, tro
> mig, du opdager det ikke før der stinker af olie i kabinen og det
> ryger ud fra skærmkasserne (olie på udstødningen). Bilen var en
> kammerats, den havde lavet tricket for ham og jeg var indkaldt som
> "ekspert". Vi havde renset motorrummet af, skiftet et par
> pakninger, hældt frisk olie på og var ude og køre for at lade den
> blive varm og se hvor det monstro kom ud. Vi havde vel kørt små 10
> km. med hyppige pauser hvor vi var ude og kigge, men ikke en dråbe
> kom der. Så lod vi den rende med konstant fart, ca. 100 km/t i en
> 8-10 minutter og pludselig sad vi indhyllet i røg. Motorrummet var
> sølet ind i olie og både oliepinden og proppen til oliepåfyldning
> var skudt ud. Selv om vi var opmærksomme på at motoren kunne være
> syg fik vi ingen advarsler, så at Klaus ikke opdager problemet før
> det er for sent kommer ikke bag på mig..
Det sker bare så hurtigt at man tror det er løgn.
--
Klaus G. / Seth-Enoch
The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)
| |
Tommy Hansen (27-06-2003)
| Kommentar Fra : Tommy Hansen |
Dato : 27-06-03 14:38 |
| | |
Thomas Strandtoft (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Thomas Strandtoft |
Dato : 28-06-03 22:34 |
|
Tommy Hansen wrote:
> Prøv at læse her http://www.familieadvokaten.dk/lovsamling/Koebeloven.html
Af ren nysgerrighed og da jeg ikke køber at det er mishanding at
cruise med 160 km/t i en bil der er bygget til over 200 km/t,
hæfter jeg mig ved følgende passager:
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt
afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen
dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har
handlet svigagtigt.
** En bil med en motor der ikke kan tåle en times motorvejskørsel
må vel siges at have en mangel som ikke er uvæsentlig, right?
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som
må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse
forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet
svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.
** Der skal nok en fagmands vurdering til, men en bil der bryder
sammen indenfor en time efter handlen lugter efter min mening
temmeligt meget af at fejlen var der allerede på købstidspunktet..
§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden
eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens
opfordring til at undersøge den, eller er der før købets
afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af
salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan
undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har
handlet svigagtigt.
** Et fænomen som underkomprimering kan sagtens først opstå når
motoren er blevet meget varm. Komponenterne i en motor er ikke
lavet af samme materiale og godstykkelse og udvider sig
forskelligt når de udsættes for varme. Burde Klaus inden købet
have kørt en laang tur på motorvejen? Det indgår ikke som en del
af mit testprogram når jeg køber bil hos en privat. Jeg har den
naturligvis oppe i fart, men derfra og så til at bruge al sælgers
benzin på en tur til Vordingborg og tilbage er der efter min
mening et stykke..
Er min tolkning af tingene helt skæv?
--
Hygge..
Thomas
< http://www.carftp.com> - a library of car videos.
| |
Morten Fruergaard (29-06-2003)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 29-06-03 13:14 |
|
"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev i en meddelelse
> ** En bil med en motor der ikke kan tåle en times motorvejskørsel
> må vel siges at have en mangel som ikke er uvæsentlig, right?
Tja. Hvis det er sket, som du har beskrevet andet sted.
> ** Der skal nok en fagmands vurdering til, men en bil der bryder
> sammen indenfor en time efter handlen lugter efter min mening
> temmeligt meget af at fejlen var der allerede på købstidspunktet..
Korrekt.
Og alt efter hvad de har lavet af slutseddel, er det sælger der skal bevise
af fejlen ikke var der.
> ** Et fænomen som underkomprimering kan sagtens først opstå når
> motoren er blevet meget varm. Komponenterne i en motor er ikke
> lavet af samme materiale og godstykkelse og udvider sig
> forskelligt når de udsættes for varme. Burde Klaus inden købet
> have kørt en laang tur på motorvejen? Det indgår ikke som en del
> af mit testprogram når jeg køber bil hos en privat. Jeg har den
> naturligvis oppe i fart, men derfra og så til at bruge al sælgers
> benzin på en tur til Vordingborg og tilbage er der efter min
> mening et stykke..
Ja, man kører jo ikke i en time med 160 km/t, når man prøver bil...
> Er min tolkning af tingene helt skæv?
Det synes jeg ikke.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.
www.cf-offroad.dk/alarm.htm - 2-vejs bilalarm med bl.a. fjernstart og
turbotimer til meget lav pris.
| |
Niels Henriksen (27-06-2003)
| Kommentar Fra : Niels Henriksen |
Dato : 27-06-03 14:41 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
news:mXWKa.9$Kb2.189@news010.worldonline.dk...
> Når man køre 160km/t på en motorvej, så holder man øje med vejbanen, og
ikke
> sit indstrumentbræt.
Det her er så ikke juridisk, men når du kører så hurtigt i en så gammel bil,
så vil jeg mene at du selv har været med til at ødelægge den.
--
Niels Henriksen
| |
Carsten H (27-06-2003)
| Kommentar Fra : Carsten H |
Dato : 27-06-03 14:44 |
|
"Niels Henriksen" <niels@biggsfjern.dk> skrev i en meddelelse
news:7PXKa.93$J%.64@news.get2net.dk...
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> news:mXWKa.9$Kb2.189@news010.worldonline.dk...
> > Når man køre 160km/t på en motorvej, så holder man øje med vejbanen, og
> ikke
> > sit indstrumentbræt.
Hvordan ved du så at du køre 160 hvis du ikke holder øje med
indstrumentbræt?
Carsten
| |
Dennis Pedersen (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Dennis Pedersen |
Dato : 28-06-03 11:29 |
|
"Carsten H" <carsten@NOSPAMdigitalforum.dk> wrote in message
news:3efc49fc$0$48898$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Niels Henriksen" <niels@biggsfjern.dk> skrev i en meddelelse
> news:7PXKa.93$J%.64@news.get2net.dk...
> > "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> > news:mXWKa.9$Kb2.189@news010.worldonline.dk...
> > > Når man køre 160km/t på en motorvej, så holder man øje med vejbanen,
og
> > ikke
> > > sit indstrumentbræt.
>
> Hvordan ved du så at du køre 160 hvis du ikke holder øje med
> indstrumentbræt?
Fordi han fulgte den Pug106GTI der fløj foran?
Ikke fordi jeg kender noget til det - det er bare noget "jeg har hørt" ;)
/Dennis
| |
Carsten H (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Carsten H |
Dato : 28-06-03 11:58 |
|
"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3efd6dcb$0$83047$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Fordi han fulgte den Pug106GTI der fløj foran?
> Ikke fordi jeg kender noget til det - det er bare noget "jeg har hørt" ;)
Jeg har hellers hørt at det var fordi han prøvet at give plads til ham med
blå blink og horn der kørte lige bag ved ham!
Carsten
| |
JBH (27-06-2003)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 27-06-03 19:09 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:7zWKa.32200$Jp3.1460216@news010.worldonline.dk...
> Hej.
>
> Her kommer lige en lille historie fra igår(Fredag d.26 Juni)
Snip.
Surt
Hvor mange km. har den motor kørt. ? (kompressionstest /km. garanti )
Det lyder som den er meget slidt, så vil den nemlig lave overtryk i
krumtaphuset, alt afhængig hvor hårdt den belastes. Det har skubbet
oliepinden op og olien ud af motoren, som sikkert er død nu. Hvis ikke
køleren er blevet udskiftet, er den sikkert også tilkalket når bilen er så
gammel.
Det er rimeligt nemt at finde en anden motor til en 205'er til en
overkommelig pris.
mvh
JBH
| |
iddqdATworldonline.d~ (27-06-2003)
| Kommentar Fra : iddqdATworldonline.d~ |
Dato : 27-06-03 19:44 |
|
Klaus G. wrote:
> Hej.
>
> Her kommer lige en lille historie fra igår(Fredag d.26 Juni)
>
> -----
> Jeg har lige været på sjælland for købe en Peugeot205 1.9 Gti. Den køre
> fint,
> ingen rust, osv osv osv.. På hjemturen køre vi(min kammerat som kørte
> derover, og mig selv) på motorvejen omkring 160km/t.
>
> Efter ca. 100km vil den pludselig ikke tage gassen. Jeg tænker "hmm, ikke
> godt". Så ser jeg lige på olietempen og tænker så "fårk!!!". Den ligger
> omkring 140grader. Nu kan jeg knap følge en lastbil som køre 80km/t. Jeg
> tænder så for blæseren til kabinen.
Synes egentlig det er løn som forskyldt, hvis du havde holdt dig til de
110 havde der nok ikke været nogen problemer
> Nå, men vi får altså hældt omkring 4-5liter olie på bilen, og oliestanden er
> normal. Jeg prøver at køre med bilen, men den lyder lidt underlig. Og olien
> bliver meget hurtigt varmt igen. Vi snakker højst 5km, ved max 3k RPM.
>
Ikke specielt smart at køre i den efter den tur, en bil der smider olien
og bliver så varm skal fixes ikke køres i!
> Kan jeg stille en privat sælger til ansvar for at have solgt mig en bil, som
> jeg har mistanke om kunne ha været "syg" ved køb? Har jeg som
> køber/forbruger ikke nogle krav, og hvad siger købeloven?
>
Medmindre i har aftalt andet, så kan du ikke gøre krav. Der er forskel
på at købe privat og hos et firma, men selv hvis du havde købt den hos
en forhandler så ville der ikke være meget at stille op.
Mvh
Bruno
| |
007 (28-06-2003)
| Kommentar Fra : 007 |
Dato : 28-06-03 07:50 |
|
On Fri, 27 Jun 2003 20:43:58 +0200, "iddqdATworldonline.dk"
<iddqd@worldonline.dk> wrote:
>Synes egentlig det er løn som forskyldt, hvis du havde holdt dig til de
>110 havde der nok ikke været nogen problemer
Bavl! Hva' så hvis manden, en dag fik lyst til at køre en tur på
autobahn? skulle han så stadig holde den på 110?
Manden har et juridisk spørgsmål, kan du svaret, så fint, men moral må
høre andre grupper til (dk.livssyn.*)
--
007
AKA
Niels Hansen
Misspellings are for your amusement only
(¯`'·.¸(¯`'·.¸ Queen - Champions of the world ¸.·'´¯)¸.·'´¯)
| |
Allan Olesen (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Allan Olesen |
Dato : 28-06-03 09:00 |
|
"iddqdATworldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> wrote:
>Medmindre i har aftalt andet, så kan du ikke gøre krav.
Den maa du gerne uddybe. Mener du, at koebelovens regler om
reklamation ikke gaelder?
--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
| |
Karina og Christian (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 28-06-03 12:49 |
|
"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
news:3efd4aeb$0$76158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
[klip]>
> Den maa du gerne uddybe. Mener du, at koebelovens regler om
> reklamation ikke gaelder?
Besynderligt nok synes det faktisk er være en udpræget misforståelse.
Hvorfra mon den "myte" er opstået?
Med venlig hilsen
Karina
| |
Jesper Brock (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Brock |
Dato : 28-06-03 14:07 |
|
"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
news:3efd80aa$0$7048$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Besynderligt nok synes det faktisk er være en udpræget misforståelse.
>
> Hvorfra mon den "myte" er opstået?
Måske med hjælp fra FDM
her er et klip fra FDM's vejledning "køb af brugt bil"
"Underskriv slutsedlen
Når du køber bil af en privat, er du ikke beskyttet af købelovens særlige
regler om forbrugerkøb; der er ingen garanti eller reklamationsret,
medmindre det udtrykkeligt er skrevet ned. Husk, at alle aftaler skal
skrives ned, da det er svært at bevise mundtlige aftaler bagefter, når
uenigheden er opstået. Som medlem kan du med fordel bruge FDMs slutseddel
til handel af brugt bil mellem private.
Hvis du køber af forhandler, er du beskyttet af købeloven. Her kan du som
medlem bruge FDMs tillæg til slutseddel, som udspecificerer forhold om
bilen, hvilket kan være til gavn, hvis der skulle opstå problemer efter
handlen"
Kyndig vejledning hos FDM???
Hmmm...
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)
og leder af Flashlight-Gruppen.dk
NB! Indlæg på usenet udtrykker min personlige holdning,
og deles ikke nødvendigvis af "Budstikken"-koncernen.
| |
Ukendt (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-06-03 14:31 |
| | |
Karina og Christian (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 28-06-03 14:33 |
|
"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message
news:3efd9304$0$13199$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
[klip]
> Måske med hjælp fra FDM
Ja, det ser unægtelig sådan ud. Det var dog besynderligt, at en så stor
organisation ikke har styr på noget så grundlæggende som købelovens regler.
> her er et klip fra FDM's vejledning "køb af brugt bil"
Takker
Med venlig hilsen
Karina
| |
jacob nielsen (28-06-2003)
| Kommentar Fra : jacob nielsen |
Dato : 28-06-03 22:10 |
|
"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
news:3efd9919$0$7050$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Ja, det ser unægtelig sådan ud. Det var dog besynderligt, at en så stor
> organisation ikke har styr på noget så grundlæggende som købelovens
regler.
Til gengæld er de specialister i kreditaftaleloven... eller noget :/
Mvh.
Jacob
| |
Allan Olesen (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Allan Olesen |
Dato : 28-06-03 22:58 |
|
"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote:
>Til gengæld er de specialister i kreditaftaleloven... eller noget :/
Mest "noget".
--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
| |
alexbo (28-06-2003)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-06-03 21:29 |
|
"Jesper Brock" > skrev > "
> Kyndig vejledning hos FDM???
Det er dog korrekt at handel mellem private ikke er forbrugerkøb og derfor
ikke dækket af købelovens særlige regler om forbrugerkøb.
Det betyder ikke nødvendigvis købt som beset, men den 2 årige
reklamationsret har man ikke.
mvh
Alex Christensen
| |
Karina og Christian (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Karina og Christian |
Dato : 28-06-03 21:38 |
|
"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message
news:bdktm1$1akm$1@news.cybercity.dk...
[klip]
> Det er dog korrekt at handel mellem private ikke er forbrugerkøb og derfor
> ikke dækket af købelovens særlige regler om forbrugerkøb.
> Det betyder ikke nødvendigvis købt som beset, men den 2 årige
> reklamationsret har man ikke.
Enig.
Men det synes dog ikke rimeligt, at en så stor organisation som FDM ikke kan
sin køberet i et omfang, så man kan formå at udstede en vejledning, der ikke
bare er delvis rigtig - men gerne helt rigtig. Så svært er det faktisk
heller ikke
Med venlig hilsen
Karina
| |
Fam. Rasmussen (29-06-2003)
| Kommentar Fra : Fam. Rasmussen |
Dato : 29-06-03 04:24 |
|
"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
news:3efdfcc2$0$15371$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message
> news:bdktm1$1akm$1@news.cybercity.dk...
> [klip]
> > Det er dog korrekt at handel mellem private ikke er forbrugerkøb og
derfor
> > ikke dækket af købelovens særlige regler om forbrugerkøb.
> > Det betyder ikke nødvendigvis købt som beset, men den 2 årige
> > reklamationsret har man ikke.
>
> Enig.
>
> Men det synes dog ikke rimeligt, at en så stor organisation som FDM ikke
kan
> sin køberet i et omfang, så man kan formå at udstede en vejledning, der
ikke
> bare er delvis rigtig - men gerne helt rigtig. Så svært er det faktisk
> heller ikke
>
> Med venlig hilsen
> Karina
>
Hej Karina
Du plejer også at kunne skrive på et sprog vi, ikke inviede, kan forstå
Vil du ikke prøve at skrive hvad og hvordan man er dækket, i handel mellem
pivate ?
Gerne på et dansk, så en simpel elektronikteknikker som jeg fatter det.
Kenneth
| |
jacob nielsen (29-06-2003)
| Kommentar Fra : jacob nielsen |
Dato : 29-06-03 08:33 |
|
"Fam. Rasmussen" <hnr@hudii.dk> wrote in message
news:3efe5cbb$0$5158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Du plejer også at kunne skrive på et sprog vi, ikke inviede, kan forstå
> Vil du ikke prøve at skrive hvad og hvordan man er dækket, i handel mellem
> pivate ?
> Gerne på et dansk, så en simpel elektronikteknikker som jeg fatter det.
Her er en udmærket gennemgang af reglerne:
http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm
Mvh.
Jacob
| |
Allan Olesen (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Allan Olesen |
Dato : 28-06-03 22:05 |
|
"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote:
>men den 2 årige reklamationsret har man ikke.
Huh?
Koebeloven indeholder ogsaa en 2-aarig reklamationsret for
ikke-forbrugerkoeb. Se paragraf 54.
--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
| |
Niels Porsbøl Jacobs~ (28-06-2003)
| Kommentar Fra : Niels Porsbøl Jacobs~ |
Dato : 28-06-03 11:10 |
|
Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> skrev
> Kan jeg stille en privat sælger til ansvar for at have solgt mig en bil,
som
> jeg har mistanke om kunne ha været "syg" ved køb? Har jeg som
> køber/forbruger ikke nogle krav, og hvad siger købeloven?
>
Hej Klaus
Hvilke aftaler har du lavet med sælger omkring garanti?
Hvad har I skrevet i slutsedlen?
Og lige til en anden gang:
http://www.fdm.dk/public/altombilen/handel/handel.asp
M.v.h.
Niels
| |
|
|