/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Suzuki SV 650 vs. Yamaha FZS 600 Fazer
Fra : Peter


Dato : 26-06-03 22:03

Hej

Jeg går og spekulerer i køb af motorcykel og vil gerne have nogle
kommentarer og erfaringer med hvilken af ovenstående der er bedst!

Eventuelt også bud på andre sjove modeller hvor forsikringspræmien er til at
betale! Jeg er 26 år og har 3 års skadefri kørsel fra tidligere mc.

Min drømmecykel hedder egentlig Honda CBR 600 F4 (modellen fra 99 i gul og
blågrønlig farve) men denne drøm brast efter jeg fandt ud af at jeg skulle
give mere end 20 kilo i årlig forsikring.

Så jeg går ud fra at de 2 ovenstående modeller er gode erstatninger hvis man
stadig vil have en nogenlunde sjov motorcykel!

Angående forsikring: Ved i hvad mulighederne er for at f.eks min far får
maskinen forsikret? Nogle siger at man kan få vældige retsager på halsen
hvis det egentlig er mig der kører maskinen men jeg ved at nogle af mine
kammerater har deres biler i forældrenes navn hvor deres forsikringsmand er
velvidende om at det er sønnike der kører bilen.

Er det meget forskelligt fra forsikringsselskab til forsikringsselskab
hvordan de tackler det eller har mine kammerater bare været meget heldige at
have usædvanligt flinke forsikringsmænd?

Håber på nogle gode svar!




 
 
Jacob Larsen (26-06-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 26-06-03 22:22

> Angående forsikring: Ved i hvad mulighederne er for at f.eks min far får
> maskinen forsikret? Nogle siger at man kan få vældige retsager på halsen
> hvis det egentlig er mig der kører maskinen men jeg ved at nogle af mine
> kammerater har deres biler i forældrenes navn hvor deres forsikringsmand
er
> velvidende om at det er sønnike der kører bilen.

Hvis du kører galt risikerer du at stå med regningen efter en retssag fra
dit forsikringsselskab. Det er for farligt og desuden opsparer du ikke
anciennitet. Dermed bliver det bare alt for dyrt, når du senere vil skifte
fra den mindre cykel til den cbr du snakker om.

> Er det meget forskelligt fra forsikringsselskab til forsikringsselskab
> hvordan de tackler det eller har mine kammerater bare været meget heldige
at
> have usædvanligt flinke forsikringsmænd?

Tror ikke der er nogen forskel når det kommer til at udbetale pengene ved et
uheld. De vil sikkert alle sagsøge og vinde.

mvh. Jacob



SLP/JM (27-06-2003)
Kommentar
Fra : SLP/JM


Dato : 27-06-03 06:30


"Jacob Larsen" <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> skrev Det er for farligt og
desuden opsparer du ikke
> anciennitet. Dermed bliver det bare alt for dyrt, når du senere vil skifte
> fra den mindre cykel til den cbr du snakker om.

Enig. Desuden er SV'eren og Fazeren ikke nødvendigvis nær så dyre at
forsikre, som en CBR. Vi har en SV 650 N forsikret hos Tryg for næsten ingen
penge, fordi de kategoriserer den som touring-mc. Vi har ganske vist også
status som elitebilist, men ring rundt til forsikringsselskaberne og forhør
dig, inden du beslutter dig.

--
Susanne



macd (26-06-2003)
Kommentar
Fra : macd


Dato : 26-06-03 22:29


> Så jeg går ud fra at de 2 ovenstående modeller er gode erstatninger hvis
man
> stadig vil have en nogenlunde sjov motorcykel!
>
> Angående forsikring: Ved i hvad mulighederne er for at f.eks min far får
> maskinen forsikret? Nogle siger at man kan få vældige retsager på halsen
> hvis det egentlig er mig der kører maskinen men jeg ved at nogle af mine
> kammerater har deres biler i forældrenes navn hvor deres forsikringsmand
er
> velvidende om at det er sønnike der kører bilen.
>

Hej

Den med forsikringen skal man passe alvorligt på med! Der er vist en dom på
det område, men mon ikke vi har en jurist der læser med.

M.h.t. MCerne, så har jeg haft en SV og jeg var glad for den - kørte 25.000
km på lidt under 1½ sæson, så den var både med på ferie og i brug til daglig
transport og sjov. Hvis du ikke er dræbende dygtigt rytter, er den rigtigt
underholdende og kan godt følge Fazeren undtaget på motorvej - der gør de
flere heste forskellen. Til gengæld virkede SVen hurtigere ud af startboksen
(en kammarat havde en).

Jeg kunne specielt godt li V2 bundtrækket - det har fazeren ikke. Og så er
jeg også mere til V2 lyd (ja selvklart med "fri" udblæsning).

Jeg havde ingen problemer med SVen.

Men se om ikke du kan luske dig til en prøvetur et sted.

Mvh
Martin






Armand (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-03 00:47


macd <bl23@adsl.dk> skrev i en
news:3efb659f$0$13160$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Jeg kunne specielt godt li V2 bundtrækket - det har fazeren ikke. Og så er
> jeg også mere til V2 lyd (ja selvklart med "fri" udblæsning).

Har du da prøvet en bundtræksdyst med en Fazer-ejer, eller er du blot
V2-forudindtaget?

Og forøvrigt: Hvorledes definerer du "bundtræk"??

--
Armand.



macd (28-06-2003)
Kommentar
Fra : macd


Dato : 28-06-03 14:58


> Har du da prøvet en bundtræksdyst med en Fazer-ejer
Ja

eller er du blot V2-forudindtaget?

Nej

> Og forøvrigt: Hvorledes definerer du "bundtræk"??

NM ved givent antal omdrejninger.




Armand (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-03 15:33


macd <bl23@adsl.dk> skrev i en
news:3efd9f13$0$13187$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Har du da prøvet en bundtræksdyst med en Fazer-ejer
> Ja

OK
Mødte du først fazeren dagen efter, eller hva'?

> > eller er du blot V2-forudindtaget?
> Nej

OK!

> > Og forøvrigt: Hvorledes definerer du "bundtræk"??
> NM ved givent antal omdrejninger.

Hæ! Drejningsmoment bruges ikke til andet end til at slæbe køretøjet afsted,
og selv mindre motorer klarer at bringe chaufførerne over landet værste
forekommende bakke/vind- belastninger (Storebælt!?) i højgear, så dér er
SV'eren og alle øvrige modeller i samme str. og derover så rigeligt
forsynet. Og altså også Fazeren!

Den gængse brug af udtrykket bundtræk dække evnen til at accelerere fra lave
omdrejninger i højeste gear, og når det kommer til acceleration er det
ydelse/effekt (= hestekræfterne) at man bruger :-|

Dér hvor jeg ville hen var hvor dybe omdrejninger / lav hastighed at du
focuserer på med udtrykket, og beggrunden herfor var som sådan det som Jes
er inde på:
- Taler vi om absolut bundtræk (hvor lavt i omdrejninger hhv. hastighed at
motoren overhovedet kan køres?
På en måde er dét jo virkeligt bundtræk, og det nytter ikke for f.eks en
større Ducati at den (først) kan køres f.o.m. 60-70km/t og dér med en
voldsom acceleration, hvis ejeren i praksis altid kører modellen ét eller to
gear lavere i bytrafikken fordi motoren ikke kan arbejde ved under 60km/t i
højgear :-|
- Taler vi om det alment brugte hastighedsområde (hvor f.o.m. 50 km/t må
regnes for at være et passende mål!)?
Det er da også i dét område at diverse motorblade oftest tester
mellem-accelerationer fra!
- Endeligt kan man også anskue motorens bundtræks-evne procentielt ud fra
maks. omdrejninger/hastigheden - Min brors tidligere etcylindrede Yamaha
SR500 kunne ikke køre under 3.500 / 50 km/t i højgear, og dét finder jeg for
svagt til at regnes for "bundtræk", eftersom at motoren ikke trækker længere
end til ca. 8.500 rpm (=> kun ca 60% udnyttelse af omdrejningstælleren!),
hvor Jes' tal angiver 2.000 rpm ud af ca. 14.000 => ca. 85% udnyttelse af
omdrejningstælleren!

Nå - Jeg må hellere komme ud i klubben og finde nogle tests/målinger i
biblioteket!

--
Armand.




macd (28-06-2003)
Kommentar
Fra : macd


Dato : 28-06-03 23:23


> Hæ! Drejningsmoment bruges ikke til andet end til at slæbe køretøjet
afsted,
> og selv mindre motorer klarer at bringe chaufførerne over landet værste
> forekommende bakke/vind- belastninger (Storebælt!?) i højgear, så dér er
> SV'eren og alle øvrige modeller i samme str. og derover så rigeligt
> forsynet. Og altså også Fazeren!

Ja

> Den gængse brug af udtrykket bundtræk dække evnen til at accelerere fra
lave
> omdrejninger i højeste gear, og når det kommer til acceleration er det
> ydelse/effekt (= hestekræfterne) at man bruger :-|

Og så mener du, at NM ingen betydning har for acceleration? SV hænger
faktisk ret godt på fra 0-100, men så er R6 også væk.

Jeg vil anskue bundtræk som så.: Hvad der sker når man vrider håndtaget ved
forskellige omdrejningstal - min oplevelse - bemærk MIN oplevelse er, at der
sker mere ved lave omdrejninger på en SV end en Fazer - Fazeren kommer dog
hutigt igen kva de mange heste som kommer væltende ved flere omdrejninger.

Iøvrigt fandt jeg tal på SVens mellemacceleratoner i Touring Nyt nr. 9 -
1999. For sjov har jeg sammenlignet med en R6 (TN nr.4 99) I Uddrag.:

3 G - 60-120
SV= 3,5 Sek
R6= 3,7 Sek

4G - 60-120
SV= 4,5 Sek
R6= 4,5 Sek

5G- 60-120
SV = 5,7
R6 = 5,4

6G - 60-120
SV= 6,8
R6=6,5

6Gear 60-150
SV=10,8
R6=9.8

R6 Trækker selvklart fra opefter. Vi kan vel godt være enige om at en R6 er
meget hurtigere end SV, men SV levere sit masimale drejningsmoment 4 RPM
tidligere og det gør altså at tallene næsten modsvarer (en del tal overgår
faktisk) en heftig racermaskine som endvidere har et højere drejningsmoment
og tæt på dobbelt så mange heste.



>
> Nå - Jeg må hellere komme ud i klubben og finde nogle tests/målinger i
> biblioteket!

Ja gør du det.

Mvh
Martin


> --
> Armand.
>
>
>



Christian Knudsen (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 29-06-03 00:02


"macd" <bl23@adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3efe15bb$0$13195$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Iøvrigt fandt jeg tal på SVens mellemacceleratoner i Touring Nyt nr. 9 -
> 1999. For sjov har jeg sammenlignet med en R6 (TN nr.4 99) I Uddrag.:
>
> 3 G - 60-120
> SV= 3,5 Sek
> R6= 3,7 Sek
>
> 4G - 60-120
> SV= 4,5 Sek
> R6= 4,5 Sek
>
> 5G- 60-120
> SV = 5,7
> R6 = 5,4
>
> 6G - 60-120
> SV= 6,8
> R6=6,5
>
> 6Gear 60-150
> SV=10,8
> R6=9.8
>
> R6 Trækker selvklart fra opefter. Vi kan vel godt være enige om at en R6
er
> meget hurtigere end SV, men SV levere sit masimale drejningsmoment 4 RPM
> tidligere og det gør altså at tallene næsten modsvarer (en del tal overgår
> faktisk) en heftig racermaskine som endvidere har et højere
drejningsmoment
> og tæt på dobbelt så mange heste.
>

Jeg synes ikke helt det du siger holder der. Hvis det skulle holde, så måtte
sv'eren også trække fra R6'eren i de højere gear, da omdrejningerne er
lavere, og max moment vil igen nås først på sv'eren. Det er bare ikke
tilfældet.

I det virkelige liv er der ikke stor forskel på en sv'er og min fzrr (der
også har 100 hk). Sålænge farten er under 140-160 stykker, er de ret
jævnbyrdige.

mvmch
christian



Armand (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-03 02:00


macd <bl23@adsl.dk> skrev i en
news:3efe15bb$0$13195$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Hæ! Drejningsmoment bruges ikke til andet end til at slæbe køretøjet
> > afsted, og selv mindre motorer klarer at bringe chaufførerne over landet
værste
> > forekommende bakke/vind- belastninger (Storebælt!?) i højgear, så dér er
> > SV'eren og alle øvrige modeller i samme str. og derover så rigeligt
> > forsynet. Og altså også Fazeren!
> > Den gængse brug af udtrykket bundtræk dække evnen til at accelerere fra
> > lave omdrejninger i højeste gear, og når det kommer til acceleration er
det
> > ydelse/effekt (= hestekræfterne) at man bruger :-|
>
> Og så mener du, at NM ingen betydning har for acceleration?

Jeg fik lige pustet til gløderne af den gamle debat
Sagen er at Momentet er det egentlige tal man kan måle, hvorimod at effekten
er et konstrueret tal der skal betegne accelerationsformåenden!
Til beregning af effekten indgår momentet og omdrejningstallet, hvorved et
tidligt højt moment vil medføre en god ydelse ved samme omdrejningstal. Så
momentet hár betydning for accelerationen!!
Men nu da man med succes har konstrueret et tal der tydeligt angiver
accelerationen, hvorfor så hænge sig i drejningsmomentet!?
Ender vi med at finde dyno-kurver for de to modeller vil det være
effekt-kurven der skal kigges på for at vurdere accelerationen ved givne
omdrejningstal!

> SV hænger faktisk ret godt på fra 0-100, men så er R6 også væk.

Jup!
Men startede V2'eren ikke med at trække fra "alt under 1000 kubik"??
Forøvrigt er Fazerens motor identisk, blot med en grundig gevinst i nedre
omdrejningsområde som kompensation for den mindre topydelse, så Fazer 600 må
alt andet lige have en bedre mellemacceleration end R6, og det skævtrækker
endnu mere :-|

> Jeg vil anskue bundtræk som så.: Hvad der sker når man vrider håndtaget
ved
> forskellige omdrejningstal - min oplevelse - bemærk MIN oplevelse er, at
der
> sker mere ved lave omdrejninger på en SV end en Fazer

Hvilket jeg regner for en subjektiv oplevelse af hvordan motoren reagerer på
gasgivningen og ikke den videre acceleration forløber :-/

> Iøvrigt fandt jeg tal på SVens mellemacceleratoner i Touring Nyt nr. 9 -
> 1999. For sjov har jeg sammenlignet med en R6 (TN nr.4 99) I Uddrag.:
> 3 G - 60-120
> SV= 3,5 Sek
> R6= 3,7 Sek

Hvilke omdrejninger løber SV'eren ved 60 km/t i 3.?
Det er tilsyneladende dér at den yder mere end R6; men jeg forventer ikke at
dette omdrejningstal befinder sig i det man ellers vil regne for
"bundtræks-området" :-|

Endvidere er der den skævhed i sammenligningen at R6 først løber ud ved
hastigheder langt højere end havd SV'eren kan magte - Man kan antyde at for
sammenligning burde R6 befinde sig i dét gear der strækker ud til de 210-215
som SV'erens 6. gear rækker til, og dét vil jo rykke noget mere på tallene

Fazerens tophastighed er derimod ikke nær så divergerende overfor SV'eren,
hvorfor tal fra dén vil være mere relevante at sammenligne med!!

> R6 Trækker selvklart fra opefter. Vi kan vel godt være enige om at en R6
er
> meget hurtigere end SV, men SV levere sit masimale drejningsmoment 4 RPM
> tidligere og det gør altså at tallene næsten modsvarer

Tjaeh :-/
P.g.a. gearingerne løber R6'eren formentlig med en del flere omdrejninger
end SV, hvorfor denne faktor udlignes en del derigennem :-/
>
> >
> > Nå - Jeg må hellere komme ud i klubben og finde nogle tests/målinger i
> > biblioteket!
>
> Ja gør du det.

Og jeg vár derude; men de der har mødt mig undrer sig sikkert ikke over at
jeg faldt i snak istedet for at grave i biblioteket
Det eneste jeg løb på var tal/målinger i seperate test af 600 Hornet og den
nye SV650'er, og da jeg husker en decideret sannemligningstest er der ingen
grund til at bringe dém på banen !

--
Armand.
(der prøver igen imorgen)




macd (29-06-2003)
Kommentar
Fra : macd


Dato : 29-06-03 09:03


> > SV hænger faktisk ret godt på fra 0-100, men så er R6 også væk.
>
> Jup!
> Men startede V2'eren ikke med at trække fra "alt under 1000 kubik"??

Det er ikke noget du har fra mig!

> Forøvrigt er Fazerens motor identisk, blot med en grundig gevinst i nedre
> omdrejningsområde som kompensation for den mindre topydelse, så Fazer 600

> alt andet lige have en bedre mellemacceleration end R6, og det skævtrækker
> endnu mere :-|

Ja, det kunne da være interaasant at se en momentkurve.
> > Jeg vil anskue bundtræk som så.: Hvad der sker når man vrider håndtaget
> ved
> > forskellige omdrejningstal - min oplevelse - bemærk MIN oplevelse er, at
> der
> > sker mere ved lave omdrejninger på en SV end en Fazer
>
> Hvilket jeg regner for en subjektiv oplevelse af hvordan motoren reagerer

> gasgivningen og ikke den videre acceleration forløber :-/
>
Hvilket det er.

> > Iøvrigt fandt jeg tal på SVens mellemacceleratoner i Touring Nyt nr. 9 -
> > 1999. For sjov har jeg sammenlignet med en R6 (TN nr.4 99) I Uddrag.:
> > 3 G - 60-120
> > SV= 3,5 Sek
> > R6= 3,7 Sek
>
> Hvilke omdrejninger løber SV'eren ved 60 km/t i 3.?
> Det er tilsyneladende dér at den yder mere end R6; men jeg forventer ikke
at
> dette omdrejningstal befinder sig i det man ellers vil regne for
> "bundtræks-området" :-|

Den er også kvikkere fra 60-80 i 6. hvor den løber med lavere RPM end R6.
Hvis du kan finde bladene frem, så vil du se at selvom der er forskel er det
mellem 0,1 0g 0,3 over hele linien, hvilket må betegnes som teoretisk
forskel. Der er også tal for Hayabusa, ZX12, R1 og de er i en helt anden
verden (meget større forskel) og jeg vil absolut ikke påstå at en 4 i linie
ikke sejtrækker, men fornemmelsen på en SV er altså helt anderledes end på
f.eks. en Fazer eller min gamle Bandit, som i reglen var næsten lige så
hurtig som SVen.


>
> Endvidere er der den skævhed i sammenligningen at R6 først løber ud ved
> hastigheder langt højere end havd SV'eren kan magte - Man kan antyde at
for
> sammenligning burde R6 befinde sig i dét gear der strækker ud til de
210-215
> som SV'erens 6. gear rækker til, og dét vil jo rykke noget mere på tallene
>
Nej, det mener du ikke jvf. din tidlere post - du ville selv have det som
motorbladende gør.

> Fazerens tophastighed er derimod ikke nær så divergerende overfor SV'eren,
> hvorfor tal fra dén vil være mere relevante at sammenligne med!!

Ja, men R6 var hurtigere på alle områder end alle andre 600 CC, i hvet fald
i 99.

> > R6 Trækker selvklart fra opefter. Vi kan vel godt være enige om at en R6
> er
> > meget hurtigere end SV, men SV levere sit masimale drejningsmoment 4 RPM
> > tidligere og det gør altså at tallene næsten modsvarer
>
> Tjaeh :-/
> P.g.a. gearingerne løber R6'eren formentlig med en del flere omdrejninger
> end SV, hvorfor denne faktor udlignes en del derigennem :-/
> >
> > >
Armand.
> (der prøver igen imorgen)
>

Mvh
Martin




Armand (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-03 12:26


macd <bl23@adsl.dk> skrev i en
news:3efe9d9b$0$13229$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > > SV hænger faktisk ret godt på fra 0-100, men så er R6 også væk.
> >
> > Jup!
> > Men startede V2'eren ikke med at trække fra "alt under 1000 kubik"??
>
> Det er ikke noget du har fra mig!

Det var en linie til strengen!


> >
> > Endvidere er der den skævhed i sammenligningen at R6 først løber ud ved
> > hastigheder langt højere end havd SV'eren kan magte - Man kan antyde at
> > for sammenligning burde R6 befinde sig i dét gear der strækker ud til de
> > 210-215 som SV'erens 6. gear rækker til, og dét vil jo rykke noget mere
> > på tallene
> Nej, det mener du ikke jvf. din tidligere post - du ville selv have det
> som motorbladende gør.

Jup!
Det var nu også mere for at stille den skæve sammenligning af R6 og SV sådan
lidt på hovedet og derved lede snakken over på:
"> > Fazerens tophastighed er derimod ikke nær så divergerende overfor
> > SV'eren, hvorfor tal fra dén vil være mere relevante at sammenligne
med!!"

> > > R6 Trækker selvklart fra opefter. Vi kan vel godt være enige om at en
> > > R6 er meget hurtigere end SV, men SV levere sit maksimale
> > > drejningsmoment 4 RPM tidligere og det gør altså at tallene næsten
> > > modsvarer

Igen: Glem drejningsmomentet når nu vi taler om acceleration :-|


Til sagen:
Jeg har til formiddag fået gennemrodet klubbens bibliotek af MOTORRAD's
(hvilket ikke var så svært igen eftersom at det jo er nyere modeller vi
taler om), og i #7-2003 fandt jeg den test jeg havde på nethinden: En
sammenligningstest af såvel den nye SV 650, son den ny(-indklædte) Fazer600!
Der er dog en mærkelig opgivelse for 140 -180 for SV hvorfor jeg måtte grave
videre for at verificere tallene og da der kræver to samstemmende opgivelser
for at overtrumfe en tredie er tallene for en test i #10-2003 og #2-2002
medtaget!
Mellemaccelerationerne for de to er opgivet som følger:
(læg mærke til at accelerations-segmenterne er i forlængelse af hinanden
hvilket indikeret at det er én lang acceleration man har "bidt i stykker")

hastighed SV FZS SV-N SV-N
--------------------------------------------------------------------
60-100 4,7 6,0 4,8 4,7
100-140 5,9 5,9 6,1 5,4
140-180 5,6(!) 7,0 6,8 6,9

Eftersom at det er en fysisk umulighed at motorcyklen skulle begynde at
accelerere bedre i et hastighedsområde der befinder sig indenfor 80% af
max-hastigheden, kan det ikke passe at 140-180 målingen i venstre søjle er
0,3 sek. hurtigere end ditto for 100-140! Derfor regner jeg ikke med at
blive modsagt i at dette tal må være på lige under 7 sekunder for SV'en :-/

Summa summarum:
SV'eren ER altså tydeligt bedre accelererende fra 60 km/t og hænger med
helt op til 180 - Og jeg bøjer nakken!!!


> .............Ja, det kunne da være interaasant at se en momentkurve.

Hører med til testen; men den focuserede jeg ikke på i denne omgang. Jeg
husker dog at effektkurverne var rimelig ens forløbende med SV'erens lidt
til venstre/over Fazers, men selvfølgelig faldende af tidligere - - - - -
> > P.g.a. gearingerne løber R6'eren formentlig med en del flere
> > omdrejninger end SV, hvorfor denne faktor udlignes en del derigennem :-/
- - - - - hvilket som sådan også burde gavne udnyttelsen af ovennævnte
Fazer-kurve - men målingerne viser jo noget andet!!

Måske at jeg når at scanne idag :-/

--
Armand.
(resting his case)










MMC (29-06-2003)
Kommentar
Fra : MMC


Dato : 29-06-03 14:46


>
> Igen: Glem drejningsmomentet når nu vi taler om acceleration :-|

Nej jeg vil ej - kan ske jeg er tykhovdet men så må det være sådan, det kan
jeg leve med.
>
> Til sagen:
> Jeg har til formiddag fået gennemrodet klubbens bibliotek af MOTORRAD's
> (hvilket ikke var så svært igen eftersom at det jo er nyere modeller vi
> taler om), og i #7-2003 fandt jeg den test jeg havde på nethinden: En
> sammenligningstest af såvel den nye SV 650, son den ny(-indklædte)
Fazer600!
> Der er dog en mærkelig opgivelse for 140 -180 for SV hvorfor jeg måtte
grave
> videre for at verificere tallene og da der kræver to samstemmende
opgivelser
> for at overtrumfe en tredie er tallene for en test i #10-2003 og #2-2002
> medtaget!
> Mellemaccelerationerne for de to er opgivet som følger:
> (læg mærke til at accelerations-segmenterne er i forlængelse af hinanden
> hvilket indikeret at det er én lang acceleration man har "bidt i stykker")
>
> hastighed SV FZS SV-N SV-N
> --------------------------------------------------------------------
> 60-100 4,7 6,0 4,8 4,7
> 100-140 5,9 5,9 6,1 5,4
> 140-180 5,6(!) 7,0 6,8 6,9
>
> Eftersom at det er en fysisk umulighed at motorcyklen skulle begynde at
> accelerere bedre i et hastighedsområde der befinder sig indenfor 80% af
> max-hastigheden, kan det ikke passe at 140-180 målingen i venstre søjle er
> 0,3 sek. hurtigere end ditto for 100-140! Derfor regner jeg ikke med at
> blive modsagt i at dette tal må være på lige under 7 sekunder for SV'en
:-/
>
> Summa summarum:
> SV'eren ER altså tydeligt bedre accelererende fra 60 km/t og hænger med
> helt op til 180 - Og jeg bøjer nakken!!!

Jeg syntes 60-100 fortæller mest om bundtrækket - som jeg tidligere har
defineret som "hvad der skernår man vrider håndtaget" og her altåså ved lav
fart.

Jeg havde i øvrigt ikke troet, at SV var med helt op til 180.
>
> > .............Ja, det kunne da være interaasant at se en momentkurve.
>
> Hører med til testen; men den focuserede jeg ikke på i denne omgang. Jeg
> husker dog at effektkurverne var rimelig ens forløbende med SV'erens lidt
> til venstre/over Fazers, men selvfølgelig faldende af tidligere - - - - -
> > > P.g.a. gearingerne løber R6'eren formentlig med en del flere
> > > omdrejninger end SV, hvorfor denne faktor udlignes en del derigennem
:-/
> - - - - - hvilket som sådan også burde gavne udnyttelsen af ovennævnte
> Fazer-kurve - men målingerne viser jo noget andet!!
>
> Måske at jeg når at scanne idag :-/

Ja, kom bare med det.

> Armand.
> (resting his case)
>

Mvh
Martin




Armand (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-03 23:11


MMC <mavc@etellerandet.dk> skrev i en
news:3efeed89$0$13228$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> >
> > Summa summarum:
> > SV'eren ER altså tydeligt bedre accelererende fra 60 km/t og hænger med
> > helt op til 180 - Og jeg bøjer nakken!!!
>
> Jeg syntes 60-100 fortæller mest om bundtrækket - som jeg tidligere har
> defineret som "hvad der skernår man vrider håndtaget" og her altåså ved
lav
> fart.

Absolut!
Jeg har kun taget resten med fordi den jo vitterligt giver Fazeren kam til
håret hele vejen op og ikke kun i bunden, og faktisk vinder 60-180 trækket
med 1½ sekund .-o

> > Måske at jeg når at scanne idag :-/
> Ja, kom bare med det.

Desværre ikke idag
Men jeg hæftede mig ved endnu et sæt mellemaccelerations-målinger; Buell
Firebolts, som her nedenfor er lagt ind i det tidligere sæt:

> > hastighed SV FZS Buell
> > ----------------------------------------------------
> > 60-100 4,7 6,0 4,9
> > 100-140 5,9 5,9 5,1
> > 140-180 6,9 7,0 7,4
----------------------------------------------------------
Samlet: 17,5 18,9 17,4
________________________________
----------------------------------------------------------

Dét sætter SV'erens præstationer lidt i relief

/
Armand.






Martinovics (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Martinovics


Dato : 30-06-03 07:28



> Absolut!
> Jeg har kun taget resten med fordi den jo vitterligt giver Fazeren kam til
> håret hele vejen op og ikke kun i bunden, og faktisk vinder 60-180 trækket
> med 1½ sekund .-o
>
> > > Måske at jeg når at scanne idag :-/
> > Ja, kom bare med det.
>
> Desværre ikke idag
> Men jeg hæftede mig ved endnu et sæt mellemaccelerations-målinger; Buell
> Firebolts, som her nedenfor er lagt ind i det tidligere sæt:
>
> > > hastighed SV FZS Buell
> > > ----------------------------------------------------
> > > 60-100 4,7 6,0 4,9
> > > 100-140 5,9 5,9 5,1
> > > 140-180 6,9 7,0 7,4
> ----------------------------------------------------------
> Samlet: 17,5 18,9 17,4
> ________________________________
> ----------------------------------------------------------
>
> Dét sætter SV'erens præstationer lidt i relief
>
> /
> Armand.
>
Bestemt, vældig imponerende af en "discount" motorcykel, men det svarer
egentlig også til mine oplevelser med den. Bare man havde råd til sådan een
lige nu.
Nu står den på en GS550E fra 82, jeg skal bare have prisen handlet helt
rigtig.

Mvh
Martin



Jes Vestervang (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 30-06-03 23:30

Armand wrote:
> MMC <mavc@etellerandet.dk> skrev:
>> >
>> > Summa summarum:
>> > SV'eren ER altså tydeligt bedre accelererende fra 60 km/t og hænger med
>> > helt op til 180 - Og jeg bøjer nakken!!!
>>...
> Jeg har kun taget resten med fordi den jo vitterligt giver Fazeren kam til
> håret hele vejen op og ikke kun i bunden, og faktisk vinder 60-180 trækket
> med 1½ sekund .-o

Argh, det gider jeg ikke at tro på!

....og alligevel: Ved 140 i 6. gear kører Fazeren med 7k (56% rpm), hvor den
helst skal have 8k, før der for alvor sker noget.
Med til regnestykket hører godt nok at Fazerens 6. gear møder redline (12k5
rpm) ved 250 (hvis jeg da husker ret i at den snurrer med 5k rpm i 6. ved
100km/t), hvor SV'erens svjh. ligger noget lavere.

Konklusion: SV'eren er lidt hurtigere end Fazeren, hvis man ikke gider at
skifte gear. Modsat er Fazeren lidt (mere hurtigere end SV'eren, hvis
man kan lide venstrefodsarbejde Sidstnævnte sætning har jeg ingen
beviser for, men med ~20 hestes forskel i toppen, burde antagelsen at være
korrekt
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

MMC (01-07-2003)
Kommentar
Fra : MMC


Dato : 01-07-03 07:29


> Konklusion: SV'eren er lidt hurtigere end Fazeren, hvis man ikke gider at
> skifte gear. Modsat er Fazeren lidt (mere hurtigere end SV'eren, hvis
> man kan lide venstrefodsarbejde Sidstnævnte sætning har jeg ingen
> beviser for, men med ~20 hestes forskel i toppen, burde antagelsen at være
> korrekt
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Nu var det netop en diskussion om bundtræk som man så kan vælge at defibere
på sin egen måde (helt se på som overtro jvf. 2T folket). Som jeg tidligere
har skrevet, kommer en Fazer altid igen kva de flere heste.

Mvh
Martin



RacerNiels (01-07-2003)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 01-07-03 10:22

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
news:q8q6t-4m.ln1@vissen.vandhane...
> Konklusion: SV'eren er lidt hurtigere end Fazeren, hvis man ikke gider at
> skifte gear. Modsat er Fazeren lidt (mere hurtigere end SV'eren, hvis
> man kan lide venstrefodsarbejde Sidstnævnte sætning har jeg ingen
> beviser for, men med ~20 hestes forskel i toppen, burde antagelsen at være
> korrekt

Nææ.. og du gider jo heller ikke ligge og skifte gear hele tiden - det har
selv lige sagt
Det man siger er man selv...!!!

Niels
S FAU *über alles*
www.sqzuki.subnet.dk



Jes Vestervang (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 01-07-03 12:59

RacerNiels wrote:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote:
>> Konklusion: SV'eren er lidt hurtigere end Fazeren, hvis man ikke gider at
>> skifte gear. Modsat er Fazeren lidt (mere hurtigere end SV'eren, hvis
>> man kan lide venstrefodsarbejde Sidstnævnte sætning har jeg ingen
>> beviser for, men med ~20 hestes forskel i toppen, burde antagelsen at
>> være korrekt
>
> Nææ.. og du gider jo heller ikke ligge og skifte gear hele tiden - det har
> selv lige sagt

Jeg gider ikke, når det alligevel går langsomt. Ude i det åbne land skifter
jeg gear næsten hele tiden - det er vist en vane, som stammer fra dengang
jeg kørte babygixxer ...og det er da ganske hyggeligt

> Det man siger er man selv...!!!

Smuk... Woohoo, du har ret
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Armand (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-07-03 14:37


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:q8q6t-4m.ln1@vissen.vandhane...
> Armand wrote:
> > MMC <mavc@etellerandet.dk> skrev:
> >> >
> >> > Summa summarum:
> >> > SV'eren ER altså tydeligt bedre accelererende fra 60 km/t og hænger
med
> >> > helt op til 180 - Og jeg bøjer nakken!!!
> >>...
> > Jeg har kun taget resten med fordi den jo vitterligt giver Fazeren kam
til
> > håret hele vejen op og ikke kun i bunden, og faktisk vinder 60-180
trækket
> > med 1½ sekund .-o
>
> Argh, det gider jeg ikke at tro på!

Hurtigt!:
Benyt dig fluks af din hævdvundne ret til at henføre til §1 stk. a!


--
Armand.




RacerNiels (01-07-2003)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 01-07-03 10:33

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:bdmkbg$317h$10@news.cybercity.dk...
>
> hastighed SV FZS SV-N SV-N
> --------------------------------------------------------------------
> 60-100 4,7 6,0 4,8 4,7
> 100-140 5,9 5,9 6,1 5,4
> 140-180 5,6(!) 7,0 6,8 6,9


....and the crowd goes wild *WWOOOAARRRR*
Det må være min yderst til højre
$$brakedance$$



>Summa summarum:
> SV'eren ER altså tydeligt bedre accelererende fra 60 km/t og hænger med
> helt op til 180 - Og jeg bøjer nakken!!!

Så kan du lære det - lede frøæder *kwak kwak*


Niels
S FAU *über alles*
www.sqzuki.subnet.dk




Jens Blaabjerg \(rep~ (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 29-06-03 15:48

macd wrote:
> 3 G - 60-120
> SV= 3,5 Sek
> R6= 3,7 Sek
>
> 4G - 60-120
> SV= 4,5 Sek
> R6= 4,5 Sek
>
> 5G- 60-120
> SV = 5,7
> R6 = 5,4
>
> 6G - 60-120
> SV= 6,8
> R6=6,5

Nu plejer jeg ikke at blande mig i diskussioner om bundtræk, det er ikke det
smarteste at gøre når man kører 2T...
Jeg læser dog følgende tal som om SV'en har en lyn hurtig acceleration, men
at den skal have nogle snoninger for at rykke.
Hvis den virkelig kunne sej/bundtrække ville den dele flere og flere
øretæver ud jo højere gear der blev anvendt!

Jens
RD



Hans Joergensen (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 29-06-03 16:21

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
> Nu plejer jeg ikke at blande mig i diskussioner om bundtræk, det er ikke det
> smarteste at gøre når man kører 2T...

Du Jens, skal vi ikke bare være enige om at hhv. bundtræk og
motorbremse ikke findes i virkligheden... det er bare noget de dér
4-taktere siger for at spille smarte

// Hans, uden motorbremse..
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Jens Blaabjerg \(rep~ (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 29-06-03 16:42

Hans Joergensen wrote:
> Du Jens, skal vi ikke bare være enige om at hhv. bundtræk og
> motorbremse ikke findes i virkligheden... det er bare noget de dér
> 4-taktere siger for at spille smarte

LOL


Jens
RD



Armand (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-03 20:39


Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
news:slrnbfu0v4.66v.haj@enterprise-server.dk...
> Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
> > Nu plejer jeg ikke at blande mig i diskussioner om bundtræk, det er ikke
det
> > smarteste at gøre når man kører 2T...
>
> Du Jens, skal vi ikke bare være enige om at hhv. bundtræk og
> motorbremse ikke findes i virkligheden... det er bare noget de dér
> 4-taktere siger for at spille smarte

GRILL

--
Armand.



Brian Lænø (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 29-06-03 16:30


"Jens Blaabjerg skrev
> Nu plejer jeg ikke at blande mig i diskussioner om bundtræk, det er ikke
det
> smarteste at gøre når man kører 2T...
> Jeg læser dog følgende tal som om SV'en har en lyn hurtig acceleration,
men
> at den skal have nogle snoninger for at rykke.
> Hvis den virkelig kunne sej/bundtrække ville den dele flere og flere
> øretæver ud jo højere gear der blev anvendt!
>
> Jens
> RD
>

For at kan samligne korect, bør der der køres med samme gearing, eller samme
spring i gearing.
R6 kan godt have et mindre spring i gearing fra 5 til 6 end SV, da den kan
hente sin tophastighed ved hjælp af meget højere omdrejninger.

2 takt maskiner kan også have masser af bundtræk, prøv bare en 500 cc 2 takt
crosser.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Jens Blaabjerg \(rep~ (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 29-06-03 16:47

Brian Lænø wrote:
> For at kan samligne korect, bør der der køres med samme gearing,
> eller samme spring i gearing.
> R6 kan godt have et mindre spring i gearing fra 5 til 6 end SV, da
> den kan hente sin tophastighed ved hjælp af meget højere omdrejninger.
>
> 2 takt maskiner kan også have masser af bundtræk, prøv bare en 500 cc
> 2 takt crosser.

Det er som sagt ikke noget jeg ved så meget om. Jeg "tror" ikke på
bundtræk...
Hvis sådan en 500cc 2T kommer hurtigt af sted, sker det så ikke på grund af
lav gearing og mange RPM?
Man kan gøre meget med YPVS, KIPS osv. men effekten på en 2T ligger jo alt
andet lige i et snævert område, så jeg vil da tror at selv på en crosser,
har man valgt at ligge det i toppen.

Bundtræk, det er noget vi laver med koblingen...

Jens
RD



MMC (29-06-2003)
Kommentar
Fra : MMC


Dato : 29-06-03 19:38


>
> Nu plejer jeg ikke at blande mig i diskussioner om bundtræk, det er ikke
det
> smarteste at gøre når man kører 2T...
> Jeg læser dog følgende tal som om SV'en har en lyn hurtig acceleration,
men
> at den skal have nogle snoninger for at rykke.
> Hvis den virkelig kunne sej/bundtrække ville den dele flere og flere
> øretæver ud jo højere gear der blev anvendt!
>
SV kører med færre omdrejninger end R6 v 60 km/t i 6gear og er 0,2 sek
hurtigere end R6 fra 0-80. Jeg vil altså vove den påstand at det er
bundtræk.

Mvh
Martin



Jens Blaabjerg \(rep~ (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 30-06-03 08:21

MMC wrote:
> SV kører med færre omdrejninger end R6 v 60 km/t i 6gear og er 0,2 sek
> hurtigere end R6 fra 0-80. Jeg vil altså vove den påstand at det er
> bundtræk.

Fint nok, men der er vel ikke tale om 0-80 i 6 gear? Der mangler lidt i din
udtalelse før den kan bruges til noget, hvis ovennævnte forgår i 6 skal der
vist en ordentlig gang 2T-kobling til, og så er vi tilbage ved at der ikke
er tale om bundtræk!

Jens
RD



Martinovics (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Martinovics


Dato : 30-06-03 09:42


>
> Fint nok, men der er vel ikke tale om 0-80 i 6 gear? Der mangler lidt i
din
> udtalelse før den kan bruges til noget, hvis ovennævnte forgår i 6 skal
der
> vist en ordentlig gang 2T-kobling til, og så er vi tilbage ved at der ikke
> er tale om bundtræk!
> Jens
> RD
>
Sorry sorry, jeg sad og fedtede med tangenterne - der skulle stå 60-80.

Mvh
Martin



Jens Blaabjerg \(rep~ (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 30-06-03 10:35

Martinovics wrote:
> Sorry sorry, jeg sad og fedtede med tangenterne - der skulle stå
> 60-80.

Hehe, ja så er det jo en anden snak.
Nu ligger landet sådan at Hans har overbevist mig. Bundtræk er kommet på
listen over ting jeg ikke tror på.
Det passer lige ind mellem bakterier og geder i den alfabetiske ordning.
Alt sammen noget der er opfundet af folk der vil sælge rengøringsmiddel, 4T
motorcykler og underlig ost.
Lad os starte en forening i stil med:
http://www.andedammen.dk/vtipg/index.html

Jens
RD VTIPG nr. 77



Jes Vestervang (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 28-06-03 11:05

macd wrote:

> Jeg kunne specielt godt li V2 bundtrækket - det har fazeren ikke.

Hvad siger SV'eren til at få fuld gas i 6. gear ved 2k rpm? Jeg har på
fornemmelsen at det ikke lyder pænt Fazeren pludrer bare lystigt

Mht. bundtræk, så er det absolut ikke noget jeg savner i hverdagen, selvom
jeg tit bruger området mellem 2500 og 5500 rpm.
--
mvh Jes Vestervang (tømmermændsbefængt efter en vejfest... pyha)
FZS600 (der er så smuk og daarjliigg!
....og en MTX125R (der bare ryger og drikker)

Armand (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-03 15:10


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:sq50t-0l.ln1@vissen.vandhane...
> macd wrote:
>
> > Jeg kunne specielt godt li V2 bundtrækket - det har fazeren ikke.
>
> Hvad siger SV'eren til at få fuld gas i 6. gear ved 2k rpm? Jeg har på
> fornemmelsen at det ikke lyder pænt Fazeren pludrer bare lystigt

Hvis vi skal kunne sammenligne, så må¨det gælde en given hastighed i
højgear, og ovenstående omdrejninger på Fazer600 svarer vel til omkring 40
km/t, en hastighed mine erindringer om ture på SV ikke regner den dén for at
kunne klare andet end at skulle lokkes voldsomt.
Men selv fra 50 og 60 kan Fazeren ikke være decideret brystlam i forhold til
SV'eren; men som sagt: det mangler jeg lige målinger på. Til gengæld får jeg
sikkert tid til at grave derefter i aften i klubben, så jeg vender sikkert
tilbage dermed.

--
Armand.




Ole Larsen (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 28-06-03 17:05

Begrebet "bundtræk" er en sag, der diskuteres næsten altid - 1-2 cyl. versus
4 cyl.
Den væsentligste grund til forvirringen er vel at vi ikke har samme
opfattelse af hvordan "bundtræk" skal opfattes og hvilken praktisk betydning
det har.
Men der er også obsolete overleveringer: Ifgl. et ældre Classic Bike var det
i begyndelsen af det 20. årh. sådan at
til race inddelte man efter boring. Den smarte lavede så større slaglængde
og fik større ydelse/trækkraft. Viola, større slaglængde>større trækkraf, og
den overlevering trækkes vi stadig med.
For at bidrage med lidt mere pragmatik, nævner jeg igen en test i Motorrad,
juli 2000. "Konzeptvergleich Motoren"
BMW 650 GS/SV 650 S/Triump Legend TT/Fazer 600. I testen er der alle de
sammenligningsparametre man kan ønske sig,
og jeg tror at mere end een, der læser den, vil revidere sin opfattelse af
begreberne "bundtræk/sejtræk".
Testen fylder 13 sider, men jeg vil gerne prøve at skanne og sende til een
(m.ADSL) af jer ( jeg har kun 56K moden) der så må sende videre.( jeg
benytter opdateret Grisoft anti-virus og Zone alarm )
Mvh
Ole



RacerNiels (30-06-2003)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 30-06-03 12:47

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
news:sq50t-0l.ln1@vissen.vandhane...
> Hvad siger SV'eren til at få fuld gas i 6. gear ved 2k rpm? Jeg har på
> fornemmelsen at det ikke lyder pænt Fazeren pludrer bare lystigt

YEEEEEES! Jeg vidste den ville komme...

Og her kommer svaret så...

Hvad skal man dog bruge 2k rpm til - udover tomgang med choker??


Niels
S FAU - fårk 'em all
www.sqzuki.subnet.dk




Jes Vestervang (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 30-06-03 23:03

RacerNiels wrote:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
> news:sq50t-0l.ln1@vissen.vandhane...
>> Hvad siger SV'eren til at få fuld gas i 6. gear ved 2k rpm? Jeg har på
>> fornemmelsen at det ikke lyder pænt Fazeren pludrer bare lystigt
>
> YEEEEEES! Jeg vidste den ville komme...

Jep, det er en god standardvending

> Og her kommer svaret så...
>
> Hvad skal man dog bruge 2k rpm til - udover tomgang med choker??

Ved bytrafik er det nu meget rart, at kunne sænke farten et øjeblik og komme
op igen, uden at rode rundt i gearene. Normalt plejer jeg ikke at køre med
mere end 6k rpm i byen...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Steen D. Pedersen (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Steen D. Pedersen


Dato : 30-06-03 23:57

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote

> Ved bytrafik er det nu meget rart, at kunne sænke farten et øjeblik og
komme
> op igen, uden at rode rundt i gearene.

Rode rundt i gearene... Jes, du kører motorcykel. Ta' og nyd det :)

--
Mvh
Steen
SV ;)



Jens Jacob Bager Jen~ (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 01-07-03 10:53

>> Ved bytrafik er det nu meget rart, at kunne sænke farten et øjeblik
>> og komme op igen, uden at rode rundt i gearene.
>
> Rode rundt i gearene... Jes, du kører motorcykel. Ta' og nyd det :)

Hej Steen

Er det ikke at V2 argument at man ikke skal "rode rundt" i gearne? Roder vi
rundt i gearne og holder vores 600cc række-4 i kog, så er sådan en lille
Skruzuki med to cylindrer for lidt da først sat

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Steen D. Pedersen (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Steen D. Pedersen


Dato : 01-07-03 16:52

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote

> > Rode rundt i gearene... Jes, du kører motorcykel. Ta' og nyd det :)
> Er det ikke at V2 argument at man ikke skal "rode rundt" i gearne? Roder
vi
> rundt i gearne og holder vores 600cc række-4 i kog, så er sådan en lille
> Skruzuki med to cylindrer for lidt da først sat

Jeg argumenterer ikke for noget (*). Stikker såmænd bare lidt til Jes'
definitive nederlag :)

--
Mvh
Steen
(*) Altså udover at SV'eren er den fedeste osv... :) Hånden på hjertet, den
næste cykel bliver med flere propper..



Armand (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-07-03 14:44


Steen D. Pedersen <sdp@mailmeFJERNDETTE.dk> skrev i en
news:3f00c055$0$97210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote
>
> > Ved bytrafik er det nu meget rart, at kunne sænke farten et øjeblik og
> komme
> > op igen, uden at rode rundt i gearene.
>
> Rode rundt i gearene... Jes, du kører motorcykel. Ta' og nyd det :)

Det ér da nydelse på højeste plan at ligge og rode igearkassen for at holde
motoren maksimalt med i legen! :-|

--
Armand.
(hvis kedeligste motorcykel igennem tiden har været XS1100, hvis gearkasse
tilsyneladene var udviklet af en russisk traktorfabrik i 30'erne)




Jens Jacob Bager Jen~ (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 01-07-03 10:50

> Hvad skal man dog bruge 2k rpm til - udover tomgang med choker??

Hej Niels

Mollers Bandit lægger nok 20hk ved 2000rpm På fornuftige cykler (4 cyl)
Hører området fra 2000-3500rpm med i det brugbare område.

SV'eren kører således. de første 3500 rpm kan ikke bruges. Så tager den sig
sammen og laver et anstændigt mellem område, og når så gode normale cykler
virklig lægger fra land (over 10K) rammer en SV'er omdrejningsbegrænseren.


Køb to tændrør mere og tør øjnene.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



MMC (01-07-2003)
Kommentar
Fra : MMC


Dato : 01-07-03 11:12


>
> Mollers Bandit lægger nok 20hk ved 2000rpm På fornuftige cykler (4
cyl)
> Hører området fra 2000-3500rpm med i det brugbare område.

Hvilket det også gør på en V2 - i endnu højere grad end en 4pins 600, hvor
der først sker noget ved masser af omdrejning. Det er, jvf. en række indlæg,
ikke bare en påstand.

> SV'eren kører således. de første 3500 rpm kan ikke bruges. Så tager den
sig
> sammen og laver et anstændigt mellem område,

Provokation eller uvidenhed? - det er i hvert fald noget bavl.

og når så gode normale cykler
> virklig lægger fra land (over 10K) rammer en SV'er omdrejningsbegrænseren.
>
Men den er så også på vej ud af næste sving.

> Køb to tændrør mere og tør øjnene.
>
Ja, så har man da et par at skifte med.

Martin




Jens Jacob Bager Jen~ (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 01-07-03 12:08

MMC wrote:
>> Mollers Bandit lægger nok 20hk ved 2000rpm På fornuftige cykler
>> (4 cyl) Hører området fra 2000-3500rpm med i det brugbare område.
>
> Hvilket det også gør på en V2 - i endnu højere grad end en 4pins 600,
> hvor der først sker noget ved masser af omdrejning. Det er, jvf. en
> række indlæg, ikke bare en påstand.

Ok. Vi stiller dig op på din SV'er og Moller op på sin bandit. Så triller i
afsted med 35km og smider modellerne i 5 gear. Så hanes der, og vi finder en
vinder. Nah, det er fasktisk ikke fair. Vi finder er gear på banditten der
macher dit 5 gear, det er nok 3. Så rulles der, og du sender et postkort når
du når målstregen.

>> SV'eren kører således. de første 3500 rpm kan ikke bruges. Så tager
>> den sig sammen og laver et anstændigt mellem område,
> Provokation eller uvidenhed? - det er i hvert fald noget bavl.

Ok. Smid din SV'er i 6 gear og giv den fuld hane ved 2000rpm. Hvis du synes
trækket er behageligt, så søg læge.

SV ejere har fået så meget for så lidt, at de efter noget tid tror de har
fået ALT for ingen penge. Nogle mener f.eks en SV'er faktisk er hurtigere
end en R6. Fedt at køre på en model der er så skrabet at der ikke en gang
har være råd til en tempraturmåler, eller justeringsmuligheder på
affjedringen.

Og Martin hvis du heller ikke denne gang kan høre sarkasmen og de åben lyse
provokarioner, så må du vel helle til at sende mig mail bombs og svine mig
til. Jeg er overvægtigt, bare lige for du har lidt ammunnition. Min CBR kan
du jo ikke ramme (eller følge med)

PS. Dette er en smiley



Jes Vestervang (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 01-07-03 12:55

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> .....så må du vel helle til at sende mig mail bombs og
> svine mig til. Jeg er overvægtigt, bare lige for du har lidt ammunnition.
> Min CBR kan du jo ikke ramme (eller følge med)
>
> PS. Dette er en smiley

*GRILL*
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

MMC (01-07-2003)
Kommentar
Fra : MMC


Dato : 01-07-03 13:19

> Ok. Vi stiller dig op på din SV'er og Moller op på sin bandit. Så triller
i
> afsted med 35km og smider modellerne i 5 gear. Så hanes der, og vi finder
en
> vinder. Nah, det er fasktisk ikke fair. Vi finder er gear på banditten der
> macher dit 5 gear, det er nok 3. Så rulles der, og du sender et postkort
når
> du når målstregen.
>
> >> SV'eren kører således. de første 3500 rpm kan ikke bruges. Så tager
> >> den sig sammen og laver et anstændigt mellem område,
> > Provokation eller uvidenhed? - det er i hvert fald noget bavl.
>
> Ok. Smid din SV'er i 6 gear og giv den fuld hane ved 2000rpm. Hvis du
synes
> trækket er behageligt, så søg læge.

Will do - jeg har altså ikke nogen SV længere!

> SV ejere har fået så meget for så lidt, at de efter noget tid tror de har
> fået ALT for ingen penge. Nogle mener f.eks en SV'er faktisk er hurtigere
> end en R6. Fedt at køre på en model der er så skrabet at der ikke en gang
> har være råd til en tempraturmåler, eller justeringsmuligheder på
> affjedringen.

Det har du ikke fra mig - tværtimod.

> Og Martin hvis du heller ikke denne gang kan høre sarkasmen og de åben
lyse
> provokarioner, så må du vel helle til at sende mig mail bombs og svine mig
> til.
Og hvorfor skulle jeg dog gør det?

>Jeg er overvægtigt, bare lige for du har lidt ammunnition.

Lidt overvægtig er man vel altid - det er ingen skam at vise, at man har råd
til at spise sig mæt! Ellers ville jeg aldrig se solens lys.

Min CBR kan
> du jo ikke ramme (eller følge med)

Du ved vist ikke hvad sådan en GSer fra 82´kan

> PS. Dette er en smiley
Nå ja, ham kender jeg godt, jeg lader ham blinke med et ene øje når han
skal være ironisk.


Mvh
Martin
GS550E (Viercylinder)



Tony Lorentzen (26-06-2003)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 26-06-03 23:22

Peter wrote:

> Jeg går og spekulerer i køb af motorcykel og vil gerne have nogle
> kommentarer og erfaringer med hvilken af ovenstående der er bedst!

[snip]

Jeg jeg har ikke prøvet SVeren, så jeg har desværre ikke den at sammenligne
med.

Tilgengæld har jeg prøvet Fazer 600eren (Yamahas egen prøvecykel) på en tur
mellem Odense og København. Jeg synes det er en rigtigt fed cykel. Den får
masser af motorcykel for pengene og den har nok kræfter hvis du påtænker at
køre længere ture med en passagér. Det er rigtigt som Martin skriver i et
indlæg ovenfor - den har ikke noget videre af bundtræk - men tilgengæld
trækker den rigtigt godt hele vejen op gennem registeret. Det er jo ikke en
2-cylindret V-motor, så lyden mellem de to motorcykler du har kig på er
meget forskellig. Men det er en smagssag. Personligt synes jeg det passer
bedst til Fazeren med et rack og tasker på end til SVeren som står bedst
uden.

Mit råd er helt klart at du kontakter Yamaha her i Danmark og hører dem om
hvor deres Fazere 600 er henne i landet. Hvis den er indenfor rækkevidde så
ring til forhandleren, der har den og arrangér at du kan få en prøve tur.
Gør naturligvis det samme med den danske Suzuki importør, så du får prøvet
begge cykler.

Held og lykke med valget!

--
Tony
Fazer 1000



Armand (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-03 03:16


Tony Lorentzen <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:bdfrlk$1svg$1@news.cybercity.dk...
> Peter wrote:
>
> Det er rigtigt som Martin skriver i et indlæg - den har ikke noget videre
af
> bundtræk - men tilgengæld trækker den rigtigt godt hele vejen op gennem
> registeret.

- - - - og derfor snyder V2'erens punch måske(!) til at tro at Fazeren er
helt lam, hvad den atså ikke kan være :-/

--
Armand.
(der savner test-resultater til dokumentation af sin skepsis)





Tony Lorentzen (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 28-06-03 10:56

Armand wrote:

> - - - - og derfor snyder V2'erens punch måske(!) til at tro at
> Fazeren er helt lam, hvad den atså ikke kan være :-/

Absolut nej! Man kan sagtens komme hurtigt ud af starthullerne på Fazeren -
men der skal nogle gearskift til...

--
Tony
Kilofazer



macd (28-06-2003)
Kommentar
Fra : macd


Dato : 28-06-03 15:01


> Absolut nej! Man kan sagtens komme hurtigt ud af starthullerne på
Fazeren -
> men der skal nogle gearskift til...

Helt sikkert og mindst lige så hurtigt som en SV, det føles bare anderledes.

Mvh
Martin
(Som også har ejet både 1, 2 og 4 cyl motorcykler i forskellig udformning)



diablo de la velocid~ (27-06-2003)
Kommentar
Fra : diablo de la velocid~


Dato : 27-06-03 09:39


"Peter" <peterbuus2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3efb5f9f$0$15320$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej

Hej selv

> Angående forsikring: Ved i hvad mulighederne er for at f.eks min far får
> maskinen forsikret? Nogle siger at man kan få vældige retsager på halsen
> hvis det egentlig er mig der kører maskinen men jeg ved at nogle af mine
> kammerater har deres biler i forældrenes navn hvor deres forsikringsmand
er
> velvidende om at det er sønnike der kører bilen.

Hvis du låner penge til køb af motorcyklen, ved forsikringsselskabet hvem
som har pant i motorcyklen (det står på panthaverdeklarationen). Kutymen ved
ulykker er blevet først at kontrollere hvem som har forsikringen og om det
er den samme person som har pantsat motorcyklen. Er det ikke samme person,
er der dømt sagsanlæg. Og som sagt er stort set alle forsikringsselskaber
blevet yderst konsekvente med dette - så pas på!

>

Lige en lille advarsel: Der er næsten religionskrig mellem de to modeller -
hvilket jo viser at de respektive ejere er meget glade for deres cykler -
hvilket jo er et godt tegn.

Det er to gode og meget matchende motorcykler. Jeg har en SV S'er og har
prøvet en Fazer, og min personlige vurdering er følgende:

Er du til race på små veje (lavt tyngdepunkt pga. V2'eren), løftet forhjul
ud af svingene (stærkt moment) og feeeeeed lyd, bør du vælge SV'eren.

Er du til race på større landeveje/motorveje (HK) og til touring (virker
lidt større + du sidder lidt mere oprejst) bør du vælge Fazeren.

Nu er det altså ikke sådan at Fazeren er en sinke på en sognevej, eller at
SV S'eren ikke duer til motorvejskørsel, men hver cykel har sin egen force
fremfor den anden.

.... uanset hvilken du vælger, bliver du glad for cyklen, for i begge
tilfælde får du utrolig meget motorcykel for pengene.

Mvh.

Henrik, Aalborg
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=161



Jes Vestervang (27-06-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 27-06-03 11:54

Peter wrote:

> Hej
>
> Jeg går og spekulerer i køb af motorcykel og vil gerne have nogle
> kommentarer og erfaringer med hvilken af ovenstående der er bedst!

Det er Fazeren selvfølgelig

> Eventuelt også bud på andre sjove modeller hvor forsikringspræmien er til
> at betale! Jeg er 26 år og har 3 års skadefri kørsel fra tidligere mc.

Der er jo også Honda Hornet, som har meget tilfælles med Fazeren.

> Min drømmecykel hedder egentlig Honda CBR 600 F4 (modellen fra 99 i gul og
> blågrønlig farve) men denne drøm brast efter jeg fandt ud af at jeg skulle
> give mere end 20 kilo i årlig forsikring.

Føj :-/

> Så jeg går ud fra at de 2 ovenstående modeller er gode erstatninger hvis
> man stadig vil have en nogenlunde sjov motorcykel!

Jep!
Her er hvad Armand skrev om Fazeren, efter at have prøvet min:
<http://groups.google.com/groups?q=p%C3%A5+nakken+af+et+par+600&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=a9cpbt%247cm%2410%40news.cybercity.dk&rnum=1>

Det der har afholdte mig fra at købe en SV'er, var hovedsageligt motoren.
V2'ere har jo et forholdsvist snævert arbejdsområde (ved fuld gas under
3500rpm hakker og prutter de, og alligevel dør de ud ved 8-9k rpm), hvor en
4-cylindret arbejder jævnt ved fuld gas fra 2000 til 12500 rpm. Det kan jeg
godt lide
Fazeren vejer 15-20 kg mere end SV'eren, men det mærker man nu kun under
parkeringsmanøvrer.

Styringen på Fazeren er også ganske skæg, som Armand også skriver i linket.
Mine fodhvilere og dæksider er ihvertfald godt slidte

Bottom line: Det er et par gode cykler, så du slipper ikke for at prøve dem
begge to!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Henrik H. Jensen (27-06-2003)
Kommentar
Fra : Henrik H. Jensen


Dato : 27-06-03 12:50

Peter wrote:
> Min drømmecykel hedder egentlig Honda CBR 600 F4 (modellen fra 99 i
> gul og blågrønlig farve) men denne drøm brast efter jeg fandt ud af
> at jeg skulle give mere end 20 kilo i årlig forsikring.

Hmm, prøv evt Thundercat, den er noooget billigere at forsikre, og minder en
del om crb600 i kørestil

--
En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74



Peter (27-06-2003)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 27-06-03 16:54

Hej

Mange tak for alle svarene. Vil forresten lige nævne at jeg er 187 høj og
vejer tæt på det 100 kg.

Vil lige høre om det har nogen indflydelse på hvad jeg skal vælge. Synes en
af jer snakkede om at Fazeren virkede større end SV 650!


"Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk> skrev i en meddelelse
news:bdhb0t$21l$1@sunsite.dk...
> Peter wrote:
> > Min drømmecykel hedder egentlig Honda CBR 600 F4 (modellen fra 99 i
> > gul og blågrønlig farve) men denne drøm brast efter jeg fandt ud af
> > at jeg skulle give mere end 20 kilo i årlig forsikring.
>
> Hmm, prøv evt Thundercat, den er noooget billigere at forsikre, og minder
en
> del om crb600 i kørestil
>
> --
> En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74
>
>



Jes Vestervang (27-06-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 27-06-03 17:02

Peter wrote:

> Hej
>
> Mange tak for alle svarene. Vil forresten lige nævne at jeg er 187 høj og
> vejer tæt på det 100 kg.

Det er også sådan et dejligt rundt tal

> Vil lige høre om det har nogen indflydelse på hvad jeg skal vælge. Synes
> en af jer snakkede om at Fazeren virkede større end SV 650!

Fazeren virker ihvertfald væsentligt større end en cbr600, som vistnok har
nogenlunde samme størrelse som SV'eren.

Men tag og prøv dem begge to, der skal nok være nogle brugte, du kan prøve,
rundt omkring hos forhandlerne.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Armand (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-03 00:58


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:8d6us-6o.ln1@vissen.vandhane...
> Peter wrote:
>
> > Hej
> >
> > Mange tak for alle svarene. Vil forresten lige nævne at jeg er 187 høj
og
> > vejer tæt på det 100 kg.
>
> Det er også sådan et dejligt rundt tal

Jup!
0,1 Tons

> > Vil lige høre om det har nogen indflydelse på hvad jeg skal vælge. Synes
> > en af jer snakkede om at Fazeren virkede større end SV 650!

Den mere oprette kørestilling medfører at man føler at der er mere plads på
Fazeren, også selvom at SV-S'en ikke er ekstrem sportslig (á Ducati m.fl.).
Til gengæld vil den oprette stilling medføre til en bedre udnyttelse af den
den givne sædehøjde; men Peter lyder jo ikke som helt kortbenet, hvorfor dét
ikke er det tungeste argument!

--
Armand.




Allan Jørgensen (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 28-06-03 21:37

"Peter" <peterbuus2003@yahoo.dk> wrote in message
news:3efc68a3$0$15315$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej
>
> Mange tak for alle svarene. Vil forresten lige nævne at jeg er 187 høj og
> vejer tæt på det 100 kg.
>
> Vil lige høre om det har nogen indflydelse på hvad jeg skal vælge. Synes
en
> af jer snakkede om at Fazeren virkede større end SV 650!

hmm så vil jeg nok tro at SV' Seren er for lille, det syntes jeg ihvertfald
da jeg var ude og køre på den i forhold til min FZR'er og jeg er 1,88 og
0,11 T om SV' N er bedre kan jeg ikke udtale mig om da jeg ikke har
prøvet den. Fazeren sidder man rigtig godt på, meget oprejst og man har ikke
knæene oppe i brystkassen som på SV'eren. nåja så kan du virkelig kaste den
cykel rundt i svingene, meget mere end min fzr og sv'eren som ikke er nær så
styrevillige...

tja det kunne være sjovt at lige få fat på en sv'er og lave en
accelerations(staveplade)dyst i 6 gear fra ca 40-50 km/t og op til 150 bare
lige for at se om der er hold i V2 bundtræk

--
Allan(fzr600us)som har prøvet en honda 750 shadow idag...... ydrrrk mage til
sofa. modparten som prøvede min var helt op at kører bagefter..... den gik
satme stærkt
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209



macd (28-06-2003)
Kommentar
Fra : macd


Dato : 28-06-03 23:29

Fazeren sidder man rigtig godt på, meget oprejst og man har ikke
> knæene oppe i brystkassen som på SV'eren. nåja så kan du virkelig kaste
den
> cykel rundt i svingene, meget mere end min fzr og sv'eren som ikke er nær

> styrevillige...

Måske det handler om chaufføren??

> tja det kunne være sjovt at lige få fat på en sv'er og lave en
> accelerations(staveplade)dyst i 6 gear fra ca 40-50 km/t og op til 150
bare
> lige for at se om der er hold i V2 bundtræk
> Allan(fzr600us)som har prøvet en honda 750 shadow idag...... ydrrrk mage
til


Se post andet sted i tråden.

Mvh
Martin



Morten Fazer (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fazer


Dato : 29-06-03 13:38

Hej Peter!

I år 2000 stod jeg med nøjagtig det samme problem, jeg ville ha' cbr 600,
men over 20kg i forsikring ville jeg ikke gi'. Så jeg gik ind til Special i
Aalborg og talte med dem om mit "lille problem", og jeg endte med at købe en
Yamaha FZS 600 Fazer. Og til det kan jeg kun sige jeg har ikke fortrut det
et eneste sekund, under halv pris i forsikring (startede på ca 9000kr) og så
er det bare en sjov cykel at køre på! men du kan jo kikke ind forbi min
hjemmeside http://home1.stofanet.dk/fazer/indexfaz/fazerindex.htm der har
jeg skrevet lidt om model'en.

Ps. Hvis du vil vide mere kan du bare maile til mig, men grundet mit arbejde
er jeg normalt ikke hjemme fra mandag til fredag, så der kan være lange
svartider.

Pps. Jeg kan lige tilføje at vi (fruen og jeg) har planlagt ferie i
frankrig, og det bliver med Fazer'en som transportmiddel.
--
MVH
Morten Dahl
Site: http://home1.stofanet.dk/fazer
E-mail: mogi@stofanet.dk
"Peter" <peterbuus2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3efb5f9f$0$15320$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej
>
> Jeg går og spekulerer i køb af motorcykel og vil gerne have nogle
> kommentarer og erfaringer med hvilken af ovenstående der er bedst!
>
> Eventuelt også bud på andre sjove modeller hvor forsikringspræmien er til
at
> betale! Jeg er 26 år og har 3 års skadefri kørsel fra tidligere mc.
>
> Min drømmecykel hedder egentlig Honda CBR 600 F4 (modellen fra 99 i gul og
> blågrønlig farve) men denne drøm brast efter jeg fandt ud af at jeg skulle
> give mere end 20 kilo i årlig forsikring.
>
> Så jeg går ud fra at de 2 ovenstående modeller er gode erstatninger hvis
man
> stadig vil have en nogenlunde sjov motorcykel!
>
> Angående forsikring: Ved i hvad mulighederne er for at f.eks min far får
> maskinen forsikret? Nogle siger at man kan få vældige retsager på halsen
> hvis det egentlig er mig der kører maskinen men jeg ved at nogle af mine
> kammerater har deres biler i forældrenes navn hvor deres forsikringsmand
er
> velvidende om at det er sønnike der kører bilen.
>
> Er det meget forskelligt fra forsikringsselskab til forsikringsselskab
> hvordan de tackler det eller har mine kammerater bare været meget heldige
at
> have usædvanligt flinke forsikringsmænd?
>
> Håber på nogle gode svar!
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste