Fodlister
Fra : MB

Dato : 26-06-03 20:31

Hej med jer

Jeg er igang med at sætte fodlister op, og er i den forbindelse støt ind i
et problem. De søm (dykkere) jeg bruger, store som små, bøjer lige så snart
jeg forsøger at banke dem ind i muren (mursten).

Hvordan får jeg sat disse fodlister på????

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Morten

Fra : Jernladyen

Dato : 26-06-03 20:53

"MB" skrev d. 26-06-03 20:31 dette indlæg :
> [...]
>
> Med venlig hilsen
>
> Morten
> Kan være, du skal lime dem på. Det måtte vi.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Calle.

Dato : 26-06-03 21:13

MB wrote:
> [...]
> lige så snart jeg forsøger at banke dem ind i muren (mursten).
>
> Hvordan får jeg sat disse fodlister på????

brug sømplugs, som er beregnet til det.
der bores et hul, plug isættes, dask med hammeren og det sidder fast
--
Calle

Fra : Henrik

Dato : 26-06-03 21:25

"MB" <mb_dk@get2net.dk> wrote in message
> [...]
snart
> jeg forsøger at banke dem ind i muren (mursten).
>
> Hvordan får jeg sat disse fodlister på????

En sømpistol med de helt tynde 50mm stifter skyder fint ind i mursten, det
virkede for mig.

Henrik

Fra : Martin Christiansen

Dato : 26-06-03 21:38

"Henrik" <hbl@12move.dk> skrev i en meddelelse

> En sømpistol med de helt tynde 50mm stifter skyder fint ind i mursten, det
> virkede for mig.

Så er det godt nok nogle bløde mursten du har......

Mvh - Martin

Fra : Calle.

Dato : 27-06-03 04:52

Henrik wrote:
> En sømpistol med de helt tynde 50mm stifter skyder fint ind i
> mursten, det virkede for mig.

Så bor du da vist i et hus med indervæge af gasbeton
--
Calle

Fra : Tømreren

Dato : 27-06-03 09:09

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse

> Så bor du da vist i et hus med indervæge af gasbeton

Man kan sagtens bruge sømpistol til at skyde fodpaneler op med på en
murstensvæg..
Jeg plejer at skære panelerne til.. allesammen.. giver dem en zig-zag stribe
montagelim og så skyde dem pr. ca. 60 cm. med en gasdykkerpistol,holder
fint,ingen store grimme huller..
mvh
Tømreren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-06-03 14:11

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
stribe
> montagelim og så skyde dem pr. ca. 60 cm. med en gasdykkerpistol,holder

I en murstensvæg??? Det tror jeg næppe....

Mvh - Martin

Fra : Tømreren

Dato : 27-06-03 17:18

> I en murstensvæg??? Det tror jeg næppe....

Trist..

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-06-03 19:31

> Trist..

At du ikke kan kende forskel på hvilke materialer vægge er lavet af..??

Mvh - Martin

Fra : Henrik

Dato : 27-06-03 20:53

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote in message

> Så bor du da vist i et hus med indervæge af gasbeton
> --
> Calle

Jeg skulle mene at vide at mursten er lidt mindre end gasbeton og som oftest
røde eller gule (kan dog vist nok fås i andre farver). De er ganske umulige
af lave mærker i med en grydeske, men hvis man borer i dem med en
hiltimaskine kommer der noget fint gult støv ud. Man kan forresten også slå
på dem med en murerhammer og derved dele den i to (når de ikke er monterede
vel at mærke).
Alle disse oplysninger har jeg holdt op mod nogle resultater fra en
søgemaskine der hedder google og jeg er kommet frem til at væggene i mit hus
ganske rigtigt er af mursten. (det sagde min fader ganske vist også, men
hvad skulle han dog vide om det, ham var jo kun murermester i 30 år).

Det er dog underligt med disse fact, for det er ligesom om at de der
fodpaneler de altså alligevel sidder fast?
Til trods for at jeg tydeligt husker at jeg monterede dem med 50mm stifter
ved hjælp af en sømpistol fra HaraldNyborg?
Kunne det være at den alvidende Calle tog fejl alligevel?
Naa, det kan ikke passe, jeg må hellere gå ned og rive de fodpaneler af før
de selv flår sig løs fra væggene og rammer nogen så de kommer til skade.

Henrik

Fra : Tømreren

Dato : 27-06-03 21:23

> [...]
før
> de selv flår sig løs fra væggene og rammer nogen så de kommer til skade.

*ROTFL*
Ja,nu har jeg været tømrer i 19 år og jeg kan også få det til at virke.....
Det kan jo være at Calle bor i et hus bygget i granit,eller også er alle de
+1000 meter fodpanel jeg har sat op på den måde bare det rene
fantamogana....

Mvh
Tømreren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 28-06-03 13:14

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hvis i bor i nærheden af Kbhn eller nordsjælland er jeg frisk på et lille
væddemål...

Jeg tager en mursten, et fodpanel og en Paslode dykkerpistol..... Og så
prøver vi...

Hva' tør i sætte på højkant.?

Mvh - Martin

NB: Jeg_har_lige prøvet... Men vil ikke fortælle hvad der skete...

Fra : Frederiksen

Dato : 28-06-03 20:43

> Hvis i bor i nærheden af Kbhn eller nordsjælland er jeg frisk på et lille
> væddemål...
>
> Jeg tager en mursten, et fodpanel og en Paslode dykkerpistol..... Og så
> prøver vi...

Kunne du så ikke gøre det i vores gamle hus? Der var det nemlig komplet
umuligt. Men det går fint i det nye hus

Mvh Maria

Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-06-03 09:42

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne du så ikke gøre det i vores gamle hus? Der var det nemlig komplet
> umuligt. Men det går fint i det nye hus

I det nye hus er det vel vægpudsen du sømmer i..?

Mvh - Martin

Fra : Tømreren

Dato : 30-06-03 11:47

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> væddemål...
>
> Jeg tager en mursten, et fodpanel og en Paslode dykkerpistol..... Og så

Jeg skal være helt ærlig og sige at det rager mig en høstblomst hvad du tror
og ikke tror på..... jeg ved kun hvad jeg selv gør,,og det virker for
mig.....

Mvh
Tømreren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 30-06-03 13:08

> Jeg skal være helt ærlig og sige at det rager mig en høstblomst hvad du
tror
> og ikke tror på..... jeg ved kun hvad jeg selv gør,,og det virker for
> mig.....

Jamen... Godt for dig!

Mvh - Martin

Fra : zigge

Dato : 26-06-03 22:51

> [...]
snart
> jeg forsøger at banke dem ind i muren (mursten).
>
> Hvordan får jeg sat disse fodlister på????

Du kan få selvskærende murskruer, hvor du blot skal bore for med et kombi
træ/murebor og skrue skruen direkte i stenen. Skruen er undersænket så den i
modsætning til sømplugs ikke laver en grim vulst på fodpanelet der ikke kan
overmales ordentligt. Det er denne slags proffer bruger i betonbyggerier, så
jeg tror ikke at du får problemer med at drive dem i selv gamle fuldbrændte
sten.

Mvh
//zigge

Fra : Calle.

Dato : 27-06-03 04:54

zigge wrote:
> [...]
> proffer bruger i betonbyggerier, så jeg tror ikke at du får problemer
> med at drive dem i selv gamle fuldbrændte sten.

sømplugs er mindre synlige end murskruer, men du har ret i at de kan
bruges.
Men det kræver at man har en slagboremaskine til at skrue dem i med.
--
Calle

Fra : Tømreren

Dato : 27-06-03 09:19

> sømplugs er mindre synlige end murskruer, men du har ret i at de kan
> bruges.

Hvorfor skulle de dog være det?
En 6x50 sømplugs har et hoved/plastkrave på ca 8 mm.
Hvor en 7,2x72 betonskrue uden hoved,har et på 7,2 mm.

Hvis væggene er skæve er betonskruer nr. 1... da de ikke trækker panelet
ind,de skære gevind i både panel og væg og har derved ingen
trækkræft.(derfor er de også geniale til vinduer og døre,så slipper man for
klodser bag karmen)

> Men det kræver at man har en slagboremaskine til at skrue dem i med.

Ikke hvis du bore et 6 mm. hul,køre boret et par gange ud og ind,så du
renser hullet for borestøv og så bore skruen i...(på betonvægge er det 6,5
mm.)

Mvh
Tømreren

Fra : Calle.

Dato : 27-06-03 11:06

Tømreren wrote:

> [...]
>
> Ikke hvis du bore et 6 mm. hul,køre boret et par gange ud og ind,så du
> renser hullet for borestøv og så bore skruen i...(på betonvægge er

Ikke nødvendigt hvis man skruer den i med slag (som der foreskrives), så
kan man bore for med et alm. 6 mm. murbor.
--
Calle

Fra : Tømreren

Dato : 27-06-03 11:51

> Ikke nødvendigt hvis man skruer den i med slag (som der foreskrives), så
> kan man bore for med et alm. 6 mm. murbor.

Du er altså helt galt på den....
Hele fidusen med en betonskrue er jo at du bore et hul i samme størrelse som
"kernen" på skruen,så skær gevindet sig ind i materialet og holder derved
optimalt.
Tænk på hvad der ville ske hvis du skruede den i med slag,det ville være det
samme som at skrue en omgang med en skruetrækker,så give den en på hatten
med en hammer,skrue,slå...osv. der ville ikke blive skåret ret meget
gevind der..

Jeg har fundet et link hvor du kan læse lide om hvordan du skal gøre,så du
ikke laver noget forkert.
http://www.expandet.dk/index2_b.htm

Mvh
Tømreren

Fra : Tømreren

Dato : 27-06-03 11:52

> Jeg har fundet et link hvor du kan læse lide om hvordan du skal gøre,så du
> ikke laver noget forkert.
> http://www.expandet.dk/index2_b.htm

Gå ind under "mur og beton" og så betonskruer

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-06-03 17:39

> [...]

som
> "kernen" på skruen,så skær gevindet sig ind i materialet og holder derved

Det er ikke den eneste fidus.
Alle mine fodlister er skruet på, og det betyder, at når jeg skal male vægge
og fodlister, er det lynhurtigt at tage listerne af, lægge dem på et bar
bukke og male dem der.
(de ER nummereret, så jeg kan se, hvor de skal på igen
Ingen bøvl med bølgegang i væg/liste eller liste/gulv.

Hvordan de oprindeligt er skruet på, aner jeg ikke.

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-06-03 22:58

MB wrote:
> [...]
> lige så snart jeg forsøger at banke dem ind i muren (mursten).
>
> Hvordan får jeg sat disse fodlister på????

Lim dem på. Så er du fri for at spartle.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : lars bo

Dato : 27-06-03 00:09

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
> MB wrote:
> Lim dem på. Så er du fri for at spartle.

Så må vi sandelig håbe væggen er meget lige, ellers er det da noget af et
problem at holde listen til. Brug ganske almindelige gammeldags rawpugs og
forsængede skruger.
hilsen
lars bo

Fra : Calle.

Dato : 27-06-03 04:54

lars bo wrote:
> Så må vi sandelig håbe væggen er meget lige, ellers er det da noget
> af et problem at holde listen til. Brug ganske almindelige gammeldags
> rawpugs og forsængede skruger.

Det er da for besværligt, det bruges ikke meget mere
--
Calle

Fra : lars bo

Dato : 27-06-03 20:30

> Det er da for besværligt, det bruges ikke meget mere
> --
Sikkert rigtigt, men i et gammelt hus som her er jeg ikke sikker på at lim
vil kunne holde et buet fodpanel på plads, og søm er ikke særlig kønne at se
på. Mine fodpaneler er ikke malede, og det er øjensynligt hvad man går tager
for givet at de skal være.
hilsen
lars bo

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-06-03 10:49

> Sikkert rigtigt, men i et gammelt hus som her er jeg ikke sikker på
> at lim vil kunne holde et buet fodpanel på plads, og søm er ikke
> særlig kønne at se på. Mine fodpaneler er ikke malede

Så er der vel kun pæne messing eller rustfri stålskruer tilbage ...

Fra : Per H

Dato : 27-06-03 05:44

On Thu, 26 Jun 2003 21:31:09 +0200, "MB" <mb_dk@get2net.dk> skrev:

>Hej med jer
>
>Jeg er igang med at sætte fodlister op, og er i den forbindelse støt ind i

>jeg forsøger at banke dem ind i muren (mursten).

Sømpluks de får fra 5 mm x 50 eller større.

Hvis listerne er små, kan du lime med en kraftig el. limpistol, og
cilikone, det kan holde dem på plads, og du slipper for huller.

Hcis du absolut skal sømme, skar der nogle lange spir til og du skal
sømme i fugerne. men prøv sømpluks som bores ind i murstenen.

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Brian Skaarup

Dato : 27-06-03 09:14

On Thu, 26 Jun 2003 21:31:09 +0200, "MB" <mb_dk@get2net.dk> wrote:

>Hvordan får jeg sat disse fodlister på????
Jeg brugte stålsøm. Enten går de i eller også knækker de - det bøjer
ikke.Sømmene var sorte, æsken var rød og der stod vist Don Quichote på
den.