Kunne ikke finde på en overskrift. :o/
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-03-01 14:22

Hej NG,

Kan man lave en "rullemenu" ligesom æblemenuen, hvor man ligger genveje til
de programmer man har installeret på sin mac? Uden man skal til at
installerer extra software vel og mærke. Kunne være rart uden alle de
genveje på skrivebordet.

Nogen her på NG'en der laver musik på sin Mac? Måske vi kunne udveksle
erfaringer.

By the way. Tom Dissing hvis du læser dette, så send mig lige en mail.

På forhånd tak

Mvh
Thomas Schreiber

- an apple a day keeps the doctor away... if you can hit him with it! -
*LOL*

G4@mail.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-01 16:54

Hej Thomas

- Ja, I AppleMenu har du en henvisning til mappen Davorites / favoritter. Åbn
den programmappe, hvis profram, du ønsker tilføjet. Marker programmet - hold
CRTL tasten nede og klik på programmet, så kommer der en menu frem. Vælg 'Add
to Favorites' / 'Føj til Favoritter', - så har du direkte adgang til at starte
programmet. Selve mappen Favorites / Favoritter ligger i systemmappen.

Selv bruger jeg dog Alias Menu. Den lægger små ikoner op i den frie del af
arkivlinien. - Ikoner der henviser til mapper, hvori du kan lægge henvisninger
til alt muligt, - programmer, mapper, databaser, filer m.m..

mvh. Erik Richard

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> erfaringer.
>
> By the way. Tom Dissing hvis du læser dette, så send mig lige en mail.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 31-03-01 19:21

I artiklen <B6EBA6A9.60E%NOSPAM_blabla@stall.dk> , Thomas Schreiber
<NOSPAM_blabla@stall.dk> skrev:

> [...]
> de programmer man har installeret på sin mac? Uden man skal til at
> installerer extra software vel og mærke. Kunne være rart uden alle de

Træk dine genveje til en ny mappe og træk mappevinduet ned i bund på
skærmen. Når titelbjælken rammer bunden bliver den til et faneblad. Du kan
eventuelt vælge "Som knapper" i "Oversigt" menuen.

Fra : anja-stampe

Dato : 01-04-01 11:39

Thomas Schreiber skrev i meddelelsen ...

>Nogen her på NG'en der laver musik på sin Mac? Måske vi kunne udveksle
>erfaringer.

Ja, da! Cubase og Sibelius til nodeudskrift.

Hilsen
Lars

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 01-04-01 13:14

Thomas Schreiber <NOSPAM_blabla@stall.dk> wrote:

> [...]
>
> Mvh
> Thomas Schreiber
>
> - an apple a day keeps the doctor away... if you can hit him with it! -

Mht. musik:

Jeg har været intensiv bruger af Finale i 10 år. Jeg vil gerne gøre
reklame for den struktur, hvorefter programmet findes på 4 niveauer fra
Finale på ultimativt højt brugerniveau (dyrt men alle pengene værd) til
Finale NotePad, der er gratis. Så kan man opgradere trinvis efter behov.
Fidusen er bl.a., at programmerne på alle 4 niveauer kan åbne hinandens
dokumenter.
Se www.codamusic.com. Her findes også henvisning til brugerforum og
andre hjælpekilder.

Der et helt andet - svensk - nodeskrivningsprogram: "Igor Engraver", som
er gratis, vistnok fordi det står i forbindelse med salg af noder på
nettet. Det kan vist en hel masse, men kan næppe give Finale
konkurrence. Igors online manual er på ca. 340 sider. Finales er på knap
1200 sider.
Se http://www.noteheads.com

Til gengæld savner jeg en Cubase for dummies.

Jeg bruger mine musikprogrammer som musiklærer i folkeskole og
musikskole.

Ove Steen Smidt

Fra : anja-stampe

Dato : 01-04-01 17:02

Ove Steen Smidt skrev i meddelelsen
<1er6ufp.1g4apwvy76hfiN%ossmidt@post11.tele.dk>...

> [...]
>Finale NotePad, der er gratis. Så kan man opgradere trinvis efter behov.
>Fidusen er bl.a., at programmerne på alle 4 niveauer kan åbne hinandens

Og jeg vil gerne reklamere lidt for Sibelius. Jeg plejede at bruge Finale
indtil version 2000, men har skrottet det totalt. Finale kan alt, men det
har et håbløst - og meget u-mac agtigt - interface, en indlæringskurve stejl
som Mount Everest, da selv de mest enkle funktioner ofte er gemt langt væk i
submenuer, det kan ikke læse filer fra andre nodeprogrammer af betydning, og
det kan kun anvende nodefonte, der er specialdesignet til formålet.

Omvendt er Sibelius (9.1 ud af 10 rating i Macworld mod Finales 7.8)
intuitivt som noget andet mac-program, de mest populære funktioner er altid
lige ved hånden, alle nodefonte (også Finales) kan anvendes, Finalefiler
oversættes 100% problemfrit og både manual og onlinehjælp er førsteklasses!
Men man skal ikke tage fejl af enkelheden: Bag overfladen gemmer der sig et
program, der er nøjagtigt så avanceret som noget. Jeg har netop afsluttet et
harmoniorkester-partitur til brug for Danmarksmesterskaberne for Garder, og
selvom jeg flere gange havde brug for enddog særdeles avancerede funktioner,
så klarede Sibelius skærene hele vejen igennem. Og så er layout utroligt
nemt at arbejde med. Man trækker simpelt hen bare i linierne, and here we
go. Prøv det.

Prisen på Sibelius er vist sådan cirka den samme som på Finale. Tjek det ud
og/eller download en demo fra

www.sibelius.com

Hilsen
Lars Kr. Sørensen
larskr@post6.tele.dk

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 01-04-01 19:59

Hej Lars.

Det kan godt være at Finale er lidt tungere at arbejde med, men det giver
klart det bedste resultat hvis du vil lave professionelle noder (hvorfor
også proffe nodeskriver bruger Finale.)

Jeg har prøvet Sibelius, men den kan f.eks. ikke lave trommenoder
(trommesæt) ordentligt. Det kan Finale...til UG!

Sibelius ser så godt ud på skærmen at man bliver skuffet når man ser
udskriften. På Finale forholder det sig heldigvis omvendt

Når alt kommer til alt kan Finale meget mere....så må overveje om man har
brug for det. Jeg synes personligt det er betryggende at Finale ALTID kan
skrive det som man vil have det.

Men ok, det er jo nok et religionsspørgsmål, men "Farvel Finale" må nok
betegnes lettere misvisende.

Kærlig hilsen
Gunnar Kristiansen

Fra : anja-stampe

Dato : 01-04-01 22:12

Gunnar Kristiansen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>klart det bedste resultat hvis du vil lave professionelle noder (hvorfor

Hej Gunnar!

Den kommer du vist til at uddybe lidt mere.

1. Jeg er professionel. Jeg bruger Sibelius. Jeg er godt tilfreds.

2. Hvad er det du mener, Sibelius ikke kan skrive. (Især når man betænker,
at Sibelius kan anvende alle nodefonte, også Finales)

3. Hvad mener du det er, der er forskel på, når vi taler skærm/udskrift?
(Jeg har aldrig bemærket en forskel. Til gengæld er der indrømmet visse -
især gamle mac-printere - som Sibelius ikke arbejder så godt sammen med,
bl.a. de gamle LaserWritere.)

Undrende hilsner

Lars

NB: Titlen "Farvel Finale" var nu også mere ment som min egen afsked med det
gamle program, som jeg selv har brugt i årevis....

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 01-04-01 22:13

anja-stampe <anja-stampe@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> go. Prøv det.
>
> Prisen på Sibelius er vist sådan cirka den samme som på Finale. Tjek det ud

Jeg har godt fornemmet, at Sibelius-Finale-fronten er ved at blive
strammet op. Men da jeg nu har brugt 10 år på at lære Finale at kende,
vil det være tungere for mig end bestigning af Mount Everest at begynde
på et nyt program. Derfor vil jeg overhovedet ikke indlade mig på at
kommentere, hvad Sibelius eller andre kan. Jeg har i dag ingen problemer
med at håndtere Finale. Og jeg husker det ikke som uoverskueligt og
svært at trænge ind i programmet, som endda er blevet mere simpelt og
idiotsikret, siden jeg var begynder, uagtet at mængden af muligheder er
blevet øget. Mange funktioner - f.eks. spatiering - er det i de seneste
versioner blevet muligt at automatisere. Sagen er, at de mere avancerede
muligheder ikke belaster adgangen til at være med på et mere simpelt
brugerniveau. Der er frygtindgydende mængder af muligheder gemt i
menuerne, men de ligger allesammen relativt logisk placeret (sammenlign
InDesign, der har kastet tilfældigt rundt på den velkendte fordeling af
emnerne fra PageMaker). Finesserne kan tages i besiddelse, eftersom
behov og overskud melder sig. Manualerne til Finale burde stå som
forbillede for alle andre.
Jeg er enig i, at filudveksling på nodeområdet er et stort problem. Vi
mangler et program svarende til MacLink. Det vil dog nok være helt
utopisk at forestille sig muligheden for at oversætte på kryds og tværs
mellem en kreds af programmer som Cubase Score, Finale, Encore,
Sibelius, Band-In-Box, Igor og --- Musicator, hvis man skulle være så
uheldig at blive samarbejdspartner med en repræsentant for denne sekt.
Hvis jeg vil sende noder til andre pr. email, laver jeg en pdf-fil. Før
jeg fik Acrobat-programmet, gjorde jeg det ved at sætte Finale-epser ind
i PageMaker og lave pdf-erne dér. Skal modtageren kunne redigere videre
i et andet musikprogram, må man vedlægge en midi-version.
Filer fra de 4 niveauer af Finale kan som sagt udveksles indbyrdes. Og
dette kan også lade sig gøre direkte mellem Mac og PC.

Ove Steen Smidt

Fra : anja-stampe

Dato : 01-04-01 22:30

Ove Steen Smidt skrev i meddelelsen
<1er7ix5.uv7go71sa1d3iN%ossmidt@post11.tele.dk>...

> [...]
>på et nyt program. Derfor vil jeg overhovedet ikke indlade mig på at
>kommentere, hvad Sibelius eller andre kan. Jeg har i dag ingen problemer

Hej Ove!

Jamen, jeg er da helt enig med dig i, at når man først har vænnet sig til et
program, så er der ingen ben i at bruge det. Jeg brugte også mange år på at
lære Finale selv, og var i og for sig glad og tilfreds. Men det ændrer altså
stadig ikke ved det faktum, at det er mere bøvlet end Sibelius, mindre
kompatibelt og betydelig grimmere. Bevares - Finale er blevet bedre med
årstalsudgaverne, men det er mere facade end funktionalitet, synes jeg.
Skulle jeg være flabet ville jeg sige: Lidt i stil med Windows...

Og nu vi er ved dén sammenligning: Finale har næsten monopol på den
professionelle del af markedet, hvorfor der ikke har været synderligt
incitament for Coda Music til at gøre det store ved udviklingen af
programmet. Med nogle få undtagelser og lidt make-up er det nøjagtig det
samme program, som det har været i mange herrens år. Fint nok, hvis man er
glad for det. Hvis man derimod som jeg værdsætter nyskabelser, initiativ og
lidt konkurrence, så skulle man tage i det mindste at afprøve Sibelius. Det
er besværet værd, synes jeg.

Hilsen
Lars

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 01-04-01 22:44

Hvis du kun skal skrive "gammeldags" musik, uden kvarttoner, clusters,
stemmer med forskellige taktarter og sådan noget, er Sibelius sikkert
udmærket. Jeg begynder at tro på at det har mindre stejl indlæringskurve end
Finale, for der er så mange der siger det. Jeg har bare aldrig fundet
indlæringskurven for Finale særlig stejl - jeg har da større problemer med
Excel!

Det er da meget fedt at man bare kan hive rundt i nodelinjerne hvis man ikke
kan li' afstandene (bortset fra at jeg bliver søsyg af at se på det), men
det er omvendt ikke hensigtsmæssigt at du ikke kan indstille præcise
afstande så du opnår et layout der er ens fra gang til gang til gang til
gang!

Det pudsige er jo i virkeligheden, at Sibelius om noget har været DET
professionelle nodeprogram. Det krævede ligefrem en helt speciel maskine for
at kunne virke. Det der så er (forholdsvis) nyt er at det kan køre på
mac/pc.

Hvis nogen har været inde på hjemmesiden www.sheetmusicdirect.com er
teknologien der baseret på Sibelius. En teknologi det har kostet en
bondegård at udvikle. Grunden til at man kun kan få pop-musik på den site
er, at Chester, Novello og J. Curwen & Sons, tre af de forlag der er
"affilieret" med SheetMusicDirect, har måttet indse at eftersom de først og
fremmest arbejder med nutidig kompositionsmusik, kan de ikke bruge systemet
da Sibelius kommer til kort. AmazingMusicWorld der fra begyndelsen ikke er
lagt an på pop-musik har da også valgt en teknologi baseret på Finale (at de
så for længe har brugt Petrucci der ikke er særlig pæn er en anden sag...).

Men der er ingen tvivl om at det er et KÆMPE problem at det eneste
udvekslingsformat der findes er MIDI, det er alt for lav en fællesnævner.

MiK

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-04-01 16:31

Mikael Kristiansen <leakim@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Men der er ingen tvivl om at det er et KÆMPE problem at det eneste
> udvekslingsformat der findes er MIDI, det er alt for lav en fællesnævner.

Ingen kommer let, hurtigt og ubesværet til at beherske alle
faciliteterne i et program, hvor manualen er på over 1.000 sider. Det er
absurd. Jeg behersker Photoshop Light ganske overfladisk. Når jeg slet
ikke forstår at gå i dybden med Photoshop LE - endsige
storebrorversionen - er det min egen skyld. Jeg har ikke forstand på
grafisk teknik og heller ikke brug det. De dele af programmet, jeg skal
bruge til lidt scanning og retouchering, kan jeg finde ud af. Og jeg
fryder mig, når jeg en gang imellem opdager noget nyt.
Musik har jeg en del bedre forstand på. Jeg har haft brug for næsten
alt, hvad Finale har at byde på i forhold til at fremstille trykte
noder. Jeg har altid fundet det uhyre nemt at finde svar på ethvert
spørgsmål ved hjælp af manualen. De, der ikke bryder sig om at læse
manualer og ikke behersker den engelske terminologi i forhold til
nodeskrivning, vil naturligvis køre uhjælpeligt fast.
Hvis det fornemmes svært at huske det hele, er det fordi programmet kan
så meget, og det skal vel ikke lægges det til last? Når jeg i en periode
ikke har brugt Finale så flittigt, kan jeg ikke huske præcis, hvor
alting ligger. Hvordan er det nu f.eks. man laver stemmer til et
marchhefte, hvor nøglerne traditionelt udelades efter første linie?
Nåja. Document options, næstsidste punkt.
Det er med forlov noget sluddder, at programmet ikke er blevet udviklet
i de senere år. Godt nok kan man ikke uden videre se forandringerne, når
man åbner vinduet i en ny version. Men så kan man jo læse den
medfølgende oversigt og selv prøve. Før Finale gik over til
onlinemanualer, kom der to tykke bind + tutorial. Til den sidste
revision med trykt manual kom der en tyk bog med gennemgang af alt det
nye.
Den automatiske spatiering var et kæmpefremskridt. Sidehåndteringen er
blevet forbedret på det sidste. Der er skridt for skridt kommet bedre
styr på indspilning og afspilning, hvor man efter behag kan bruge
QuickTime eller ekstern sekvenser til at frembringe lyd. Og så er der de
mange små forbedringer, som man ikke tænker over, men som bare er
medvirkende til, at det hele går nemmere.
Fri mig for de programmer, der lige med et skal se helt anderledes ud
for at demonstrere, at de har udviklet sig. En ny version af et program
skal være som den gamle, bare bedre.
Hvis man følger med på Codas hjemmesider, vil man vide, at der
fremstilles gratis opdateringer, når der opdages fejl og mangler. Den
aktuelle Millenium-version hedder nu 2001c.
Jeg forstår ikke, hvorfor nogen vil beskylde Finale for at ligne et
Windows-program. Finale ligner sig selv og har altid helt ind i sjælen
været et ægte Macintosh-program.
Finale på Mac foretrækkes så vidt jeg ved blandt medlemmerne af dansk
komponistforening.
Men Apple har såvidt jeg kan vurdere fejlet i forhold til det musikalske
marked ved ikke at alliere sig i rette tid med den øvrige
hardwarebranche, dvs. Roland og Yamaha. Det må være forklaringen på, at
når man kommer ind i de butikker, der sælger synthesizere og lignende
udstyr, træder man ind i en verden, der kun kender Windows. Og da den
danske folkeskole jo har solgt sin sjæl til Microsoft, var Musicator
længe det dominerende musikprogram blandt musiklærerne. Jeg har aldrig
prøvet at bruge det. En forsigtig udtalelse vil være, at der ikke kan
komme noget godt ud af at være et kompromis mellem sequenzerprogram og
nodeskrivningsprogram.

Venlig hilsen

Ove Steen (jeg hedder Ove Steen til fornavn og Smidt til efterhavn. Jeg
kan ikke fordrage at blive kaldt Ove).

Fra : (Sebastian Løc

Dato : 02-04-01 20:43

Thomas Schreiber <NOSPAM_blabla@stall.dk> wrote:

> Nogen her på NG'en der laver musik på sin Mac? Måske vi kunne udveksle
> erfaringer.
Ja
min kæreste og Rubiline arbejder med Finale (www.codamusic.com).
Virtual Drummer er mere lejetøj (http://www.virtualdrummer.com) end
seriøst. Rubilines lydkort er dog ikke den bedste i verden. Vi har
desværre ikke penge til et smart Roland eller Yamaho lydmodul til
4000-8000 kr. Er der andre muligheder at få bedre lyd fra midi??

hilsen
Sebastian