Rettighed på software udviklet af freelanc~
Fra : TheHobbit

Dato : 26-06-03 14:21

Til de jura-kyndige

Hvis et stykke software er udviklet for et firma af en freelance person som
fakturere dette firma for sin tid. Har denne freelance person så lov til at
bruge den software i anden kommerciel sammenhæng??

I den konkrete sag har en freelance konsulent lavet et website for en
virksomheden med et tilhørende administrationsmodul. Virksomheden har brugt
sitet i ca. 2 år og derefter erstattet det med et nyt. De bruger således
hverken sitet eller admin modulet mere. Hvilke muligheder har freelance
konsulenten for at anvende den programkode der danner grundlaget for
admin-modulet i anden sammenhæng? Virksomheden har lagt op til at hvis de
har alle rettighederne og hvis programkoden skal anvendes i anden sammenhæng
skal der betalen hvad der svarer til ca. ½ af udviklingsprisen - men hvad
siger loven?

Hilsen
Freelance

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-06-03 14:40

"TheHobbit" <hobbit@protek.dk> wrote in message
> [...]
sammenhæng
> skal der betalen hvad der svarer til ca. ½ af udviklingsprisen - men hvad

Hvis ikke andet er aftalt, så tilhører rettighederne til den udviklede
software udvikleren, dvs, free-lanceren. Der er særlige regler for
progarmmer der er udviklet under ansættelsesforhold, men de er ikke gældende
her, hvis der er arbejdet på faktura.

Men aftalen omkring arbejdet er meget væsentlig. Alle drøftelser der har
været om rettighedsforholdene kan være af betydning, så det er væsentligt,
at du graver lidt i hukommelsen, og finder alle papirer frem.
Det kan jo være aftalt, at rettighederne overgår til kunden.

/Per

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 26-06-03 14:48

Per Christoffersen (pc@snydcomonto.dk) skrev:

> [...]
> progarmmer der er udviklet under ansættelsesforhold, men de er ikke
> gældende her, hvis der er arbejdet på faktura.

Hvad med dette tilfælde:

Jeg har haft et studenterjob i et firma med en rimelig præcis
jobbeskrivelse.
Ved siden af har jeg udviklet/designet et databasesystem for samme firma
på mere sådan "nåh ja ... sådan noget kan jeg da godt lave".
Design af sådanne systemer stod på ingen måder i jobbeskrivelsen.

Må jeg benytte eller evt. sælge dette database system til andre firmaer?
Eller har det oprindelig firma rettigheden til mit design i og med at
jeg designede det for dem i tidernes morgen?

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-06-03 14:53

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote in message

> [...]
> Eller har det oprindelig firma rettigheden til mit design i og med at
> jeg designede det for dem i tidernes morgen?

Uden at være sikker så vil jeg umiddelbart gætte på, at man i afgørelsen af
om det leverancen er sket som leverandør eller ansat vil kigge på
aflønnningsformen (løn eller faktura).

Men også dit spørgsmål (ligesom det første) er et godt eksempel på hvorfor
kontrakter i den slags udviklingsarbejde er af den største vigtighed

/Per

Fra : TheHobbit

Dato : 27-06-03 08:47

Tak for det fine svar!

Har du evt. nogle paragraffer du kan henvise til??
Har du evt. mulighed for at paste de konkrete formuleringer ind eller
henvise til en on-line lovtekst??

Det ville være helt kanon.

Hilsen
Freelance

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-06-03 08:56

> Tak for det fine svar!
>
> Har du evt. nogle paragraffer du kan henvise til??
> Har du evt. mulighed for at paste de konkrete formuleringer ind eller
> henvise til en on-line lovtekst??

Her er de to uddrag som jeg holder mig til.
Resten af loven kan findes på
http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

Der er også særlige regler for den, som har ret til at benytte et
edb-program. De er ikke umiddelbart interessante, men læs dem alligevel,
fordi de grænser op til problemstillingen.

(Bemærk lige at det er en fordusætning for at loven gælder, at det du har
lavet kan regnes for at være et edb-program. Efter din beskrivelse som et
Content Management System, så har jeg bare taget det som en selvfølge).

Citat fra ophavsretsloven:
§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret
til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt
skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk,
som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst
eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

Stk. 2. Kort samt tegninger og andre i grafisk eller plastisk form
udførte værker af beskrivende art henregnes til litterære værker.

Stk. 3. Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære værker.

og:

Særlige bestemmelser om edb-programmer frembragt i ansættelsesforhold
§ 59. Ophavsretten til et edb-program, der er frembragt af en arbejdstager
under udførelsen af dennes arbejde eller efter arbejdsgiverens anvisninger,
overgår til arbejdsgiveren.

/Per