Hjælp til drilagtig tabel!!
Fra : Jesper Holm

Dato : 26-06-03 09:53

Jeg har lavet denne side http://www.hosting.1go.dk. Denne side
virker dog også umiddelbart som den skal.

Men i den NÆSTNEDERSTE bjælke (dér ved copyright) er der et
stykke af tabellen der ikke når HELT ud til højre kant.

Jeg har prøvet at se om jeg kunne finde fejlen men neeej. Jeg har
efterhånden prøvet mange ting uden at finde den rigtige løsning.

Er der nogen der kan fortælle hvad der skal ændres for, at den
inderste tabel ved copyrightbjælken når helt ud til den højre
kant. Der mangler ligesom det sidste stykke....

Håber der er nogle kloge hoveder derude der kan hjælpe.

P.S. Jeg er HELT NY i css så bær venligst over med dumme fejl

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Marchwitz

Dato : 26-06-03 10:23

Blot til orientering.
I min IE 6.0 er der ingen fejl at se, tværtimod ser det hele fint ud.

Blot skulle jeg lige erstatte det sidste "." med et "k" i dit link.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Holm

Dato : 26-06-03 10:33

> Blot til orientering.
> I min IE 6.0 er der ingen fejl at se, tværtimod ser det hele fint ud.

Hmm - det var mærkeligt. Jeg har selv IE 6.0 og der mangler der som sagt
lidt at det sidste stykke i copyrightbjælken.

Der er lagt lidt skygge på copyrightbjælken ved at jeg har indsat en
table i copyrightbjæken. Det er altså DENNE der ikke når helt ud i "min"
version og ikke selve cellen med copyright!! VIGTIGT!

> Blot skulle jeg lige erstatte det sidste "." med et "k" i dit link.

Hvilket link og hvor henne? Jeg forstår ikke helt hvor og hvad du har
skiftet ud...??

/ Jesper

Fra : Marchwitz

Dato : 26-06-03 10:53

"Jesper Holm" skrev d. 26-06-03 09:53 dette indlæg :
> Jeg har lavet denne side http://www.hosting.1go.dk.

Det var såmænd bare dette link der gav lidt problemer, ikke noget
særligt.

Men det egentlige problem,

Vi må håbe der kommer et geni forbi som kan give en forklaring, for som
sagt ser det perfekt ud på min pc.

M.v.h. KM

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-06-03 11:03

In dk.edb.internet.webdesign.html, Marchwitz wrote:

> som sagt ser det perfekt ud på min pc.

Jeg tror ikke på dig. :)

Se du ikke dette: <http://home19.inet.tele.dk/stokholm/fejl.png>?

--
Lars Stokholm

The case of George the Wipe, oh God I can't stop laughing,
this sense of humour of mine, it isn't funny at all (KT)

Fra : Jesper Holm

Dato : 26-06-03 11:20

> Jeg tror ikke på dig. :)
>
> Se du ikke dette: <http://home19.inet.tele.dk/stokholm/fejl.png>?

Præcis! Det var nemlig DET der var problemet..!

Men okay, det kræver også et par stærke briller... No hard
feelings.

Lige et hurtigt spørgsmål til dig, Lars:

Ligesom man kan "tildele" en celle <td> en class fx

Kan man så også "klassificere" en tabel på samme måde og så bare
skrive følgende i style.css-filen:

table.min_tabel {
background-color: #FFFFFF;
}

og så:

Håber du har tid til et hurtigt svar. Så kan jeg vist heller ikke
rigtig forlange mere

/ Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-06-03 11:53

In dk.edb.internet.webdesign.html, Jesper Holm wrote:

> table.min_tabel {
> background-color: #FFFFFF;
> }

Ja, den er god nok :)

Du kunne også nøjes med:

..min_tabel {
background-color: #FFFFFF;
}

Men jeg gør det på din måde, med mindre at jeg ikke vil "fastlåse"
CSS-koden til et bestemt HTML-tag. Hvis man skriver på din måde, kan
man nemlig også have en 'td.min_tabel', som ser helt anerledes ud, og
kun virker på <td>-elementer. '.min_tabel' vil være ligeglad med
hvilket element man bruger den på.

Den er vist i orden. Bortset fra at CSS-validatoren på w3.org ikke
kan lige underscore i navnet ('_').

> Håber du har tid til et hurtigt svar. Så kan jeg vist heller ikke
> rigtig forlange mere

Sagtens. Jeg kan jo bare lade være med at svare hvis jeg ikke vil. :)

Jeg håber at jeg forstod dit spørgsmål rigtigt.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-06-03 11:58

In dk.edb.internet.webdesign.html, Lars Stokholm wrote:

> .min_tabel

Forresten ved jeg ikke om det er nødvendigt at gøre opmærksom på at
punktummet _skal_ være der, men nu er det gjort. :)

Nogle skriver også:

#min_tabel {
}

Og bruger så 'id' i stedet for 'class' således:

Jeg er ikke klar over om der er noget der er at foretrække frem for
det andet. Jeg bruger puntum og 'class'.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-06-03 14:31

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> skrev
> [...]
>
> Jeg er ikke klar over om der er noget der er at foretrække frem for
> det andet. Jeg bruger puntum og 'class'.

Forskellen er, at hvis du laver dette

..foo{
formatering
}

.... kan du bruge det 500 steder (eller lige så mange gange, du orker) på en
side. Hvis du derimod laver dette

#foo{
formatering
}

.... kan (må ifølge W3C-standarden) du kun bruge det ét sted på hver side.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-06-03 15:06

In dk.edb.internet.webdesign.html, Erik Ginnerskov wrote:

[#foo]

> (må ifølge W3C-standarden) du kun bruge det ét sted på hver side.

.... fordi to forskellige "objekter" ikke må have samme 'id'. Men der
er ikke anden forskel, vel? Fordele ved at bruge det ene eller andet?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-06-03 15:14

> [...]
>
> ... fordi to forskellige "objekter" ikke må have samme 'id'. Men der
> er ikke anden forskel, vel? Fordele ved at bruge det ene eller andet?

Nej, der er for så vidt ikke andre forskelle i praktisk brug.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-06-03 18:26

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> writes:

> [...]
>
> ... fordi to forskellige "objekter" ikke må have samme 'id'. Men der
> er ikke anden forskel, vel? Fordele ved at bruge det ene eller andet?

Ikke med hensyn til CSS. Forskellen på #foo og .foo i CSS er kun
at #foo er mere specifik end .foo. Hvis du har reglerne
#foo {color:green;}
.foo {color:red;}
og elementet
så bliver farven grøn, fordi den første regel har højere "specificity"
og derfor højere prioritet.

I Javascript/DOM har man muligheden for at finde elementer ved deres
id, der er ikke nogen nem måde at lede efter elementer ud fra deres
class-attribut.

/L

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-06-03 00:10

Ikke korrekt.
Et ID kan kun anvendes en gang på en side mens en CLASS kan anvendes
mange gange.
ID anvendes derfor hovedsageligt til positionering og lignende hvor
der ikke må opstå konflikter mens CLASS mest anvendes på mange
elementer der skal have noget fælles (farve, border eller andet).

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-06-03 00:50

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> writes:

> Ikke korrekt.

Hvad er ikke korrekt? Jeg er temmelig sikker på at det jeg siger er
fuldstændigt korrekt hvis man kun holder sig til CSS specifikationen.

> Et ID kan kun anvendes en gang på en side mens en CLASS kan anvendes
> mange gange.

Ja. Det siger HTML-standarden. CSS-standarden er ligeglad.

> ID anvendes derfor hovedsageligt til positionering og lignende hvor
> der ikke må opstå konflikter mens CLASS mest anvendes på mange
> elementer der skal have noget fælles (farve, border eller andet).

Ja. Det er den praktiske måde at bruge dem på, men det er kotyme, ikke
et krav fra standarden. Det er også en god idé, naturligvis, da man
så netop bruger hver type selector til det de er bedst til, men
i praksis kan man sagtens undvære #-selectore og nøjes med klasser.
Altså har den ikke nogen fordel over klasser.

/L 'svar venligst under det du svarer på og slet det du ikke svarer på'

Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-06-03 09:29

In dk.edb.internet.webdesign.html, Jens Peter Karlsen wrote:

> Ikke korrekt.

Jo da (det er da mine erfaringer i hvert fald).

> Et ID kan kun anvendes en gang på en side mens en CLASS kan
> anvendes mange gange.

Nu spurgte jeg om en *anden* forskel end denne (som jeg allerede
har nævnt).

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 27-06-03 10:10

> Nu spurgte jeg om en *anden* forskel end denne (som jeg allerede
> har nævnt).

Med et id kan du referere til elementet fra f.eks. et javascript og lave en
masse DHTML fnidder de, hvis du strenger dig an, kan virke. Det kan du ikke
med en class.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-06-03 11:40

In dk.edb.internet.webdesign.html, Morten Winkler Jørgensen wrote:

> Med et id kan du referere til elementet fra f.eks. et javascript
> og lave en masse DHTML fnidder de, hvis du strenger dig an, kan
> virke. Det kan du ikke med en class.

Men det har jo ikke så meget med CSS at gøre. ;) Jeg tør vist
efterhånden godt konkludere at der ikke er anden forskel end at
'.navn' (og class) i praksis kan benyttes på mange forskellige
objekter, mens '#navn' (og id) kun kan benyttes til ét.

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 27-06-03 08:14

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote in news:Xns93A68310669020
@lars.stokholm:

> Den er vist i orden. Bortset fra at CSS-validatoren på w3.org ikke
> kan lige underscore i navnet ('_').

Det er fordi underscore *ikke* er tilladt.

"In CSS2, identifiers (including element names, classes, and IDs in
selectors) can contain only the characters [A-Za-z0-9] and ISO 10646
characters 161 and higher, plus the hyphen (-); they cannot start with a
hyphen or a digit."
<http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/syndata.html#q4>

Classes med underscore i navnet virker ikke i alle browsere så det er bare
med at smide den uvane fra sig.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-06-03 10:55

In dk.edb.internet.webdesign.html, Jesper Holm wrote:

> Men i den NÆSTNEDERSTE bjælke (dér ved copyright) er der et
> stykke af tabellen der ikke når HELT ud til højre kant.

Det er fordi den tabel du har copyright liggende i, ikke selv når ud
til kanten. Du kan sætte en 'width: 100%;' i din 'style' for den
tabel. Det skal vel egentlig også gøres for din "menu-tabel"?

Fra : Jesper Holm

Dato : 26-06-03 11:08

> Det er fordi den tabel du har copyright liggende i, ikke selv når ud
> til kanten. Du kan sætte en 'width: 100%;' i din 'style' for den
> tabel. Det skal vel egentlig også gøres for din "menu-tabel"?

Det var det nemlig Super!

Rigtig mange tak skal du have!!

/ Jesper