Falsk Windows-update
Fra : ab

Dato : 26-06-03 09:36

Da jeg studsede over en modtaget e-mail om opdatering, har jeg søgt om der
evt. kunne være tale om svindel. Og det er åbenbart fup - jeg fandt en
artikel her:

http://www.netposten.dk/?ArticleID=945625

ab

Fra : Peter T.

Dato : 26-06-03 09:48

ab wrote:

> http://www.netposten.dk/?ArticleID=945625

Jeg får en temmeligt uskadelig side med lidt stats, som resultat, når jeg
besøger <http://www.windows-update.com/>.

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Susanne Petersen

Dato : 26-06-03 13:10

> Jeg får en temmeligt uskadelig side med lidt stats, som resultat, når jeg
> besøger <http://www.windows-update.com/>.

iflg. den her artikel har udbyderen nu lukket sitet:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=19638

SP

Fra : Tømreren

Dato : 26-06-03 10:24

"ab" <ab_brs@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg studsede over en modtaget e-mail om opdatering, har jeg søgt om der
> evt. kunne være tale om svindel. Og det er åbenbart fup - jeg fandt en
> artikel her:

Jeg har også fået en r¤vfuld "windows updates"... men aldrig åbnet en af
dem... jeg tror ikke lige at MS ligger og sender updates pr. mail.
De kan jo heller ikke lige se hvilket OS folk har.

Mvh
Tømreren

Fra : Madsen

Dato : 26-06-03 12:55

Tømreren skrev:

> jeg tror ikke lige at MS ligger og sender updates pr. mail.

Nej. Aldrig i form af vedhæftede filer, men har man tilmeldt sig
f.eks. 'Microsoft Security Notification Service' så får man en mail
med et link til opdateringen.

Madsen.

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 26-06-03 13:17

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dem... jeg tror ikke lige at MS ligger og sender updates pr. mail.
> De kan jo heller ikke lige se hvilket OS folk har.

Det samme her.. Direkte i TRASH :)
Men desværre er der folk som hoppper på det...
Men så er det godt med AV program :)

/Thomas
TDN.dk

Fra : Peter Kruse

Dato : 26-06-03 15:57

> [...]
jeg søgt om der
> evt. kunne være tale om svindel. Og det er åbenbart fup -

Hej,

Hmm, mon bør nok være mistænkelig når man ser en mail, som
kommer fra MS og som omhandler en kritisk opdatering.
Anyways, der var nu alligevel en del som klikkede på det
fremsendte link. Primært måske fordi det minder meget om
www.windowsupdate.com

De blev dog mødt af en ondsindet side, som indeholdt et
script (ja, snarere mange scripts), som forsøgte at udnytte
en svaghed i IE og afvikle koden uden at brugeren godkender.
Siden blev lukket i går eftermiddags og fra det tidspunkt
var truslen død. Se evt.
http://www.krusesecurity.dk/advisories/ifud-worm.txt

Venligst
Peter Kruse

Fra : Varla

Dato : 26-06-03 22:26

I øjeblikket huserer W32/Gibe.b@MM og den har været kendt siden
slutningen af februar, så det kan ikke være noget nyt, og slet ikke når
der fremkommer omkring 20-30 nye vira HVER DAG.

Hold derfor dit antivirusprogram ajour og dermed menes mindst 1 gang
ugentligt, men angående W32/Gibe.b@MM

se dette link:

http://vil.nai.com/vil/content/v_100088.htm

Vær også opmærksom på Hoaxes (falske vira) og undgå at opskræmme andre
med unødvendige meldinger, kontroller i stedet først om den
virusadvarsel du har modtaget stå på følgende link:

http://vil.nai.com/vil/hoaxes.asp

hvis den gør det, så er den uden betydning og du undgår at opskræmme
andre unødvendigt, og som nogle lidt rødmende senere må sende
meddelelser ud til folk at den advarsel de sendte før "altså var falsk".

Jeg vil forsøge nøje at følge alt hvad jeg ser og gøre afsenderne
opmærksomme på at de generer mig unødigt med falske meldinger, samt
oplyse ligesom her, hvor de kan skaffe sig gældende viden - ikke overtro
og bragesnak.

Med venlig hilsen

Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-06-03 22:59

"Varla" <Varla.news@kandu.dk> wrote:

>I øjeblikket huserer W32/Gibe.b@MM og den har været kendt siden
>slutningen af februar, så det kan ikke være noget nyt

Til alle, der endnu ikke har forstaaet det:
Det her handler ikke om en virusfil, som sendes i mail. Det
handler om en falsk Windows Update-side, som promoveres i mail.

Der findes muligvis fortilfaelde, men W32/Gibe.b@MM er i hvert
fald ikke et af dem.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Varla

Dato : 26-06-03 23:32

"Allan Olesen" skrev d. 26-06-03 22:59 dette indlæg :

> [...]
> Det her handler ikke om en virusfil, som sendes i mail. Det
> handler om en falsk Windows Update-side, som promoveres i mail.

Jeg synes man skal tage et kik på dette link, og derefter afgøre om det
er en falsk orm/virus.

http://vil.nai.com/vil/content/v_100088.htm

Ifølge beskrivelsen på Network Associates huserer der i øjeblikket en
orm der fremtræder som en Windows update side
jeg citerer:

"This worm (a new variant of W32/Gibe@MM) is written in Visual Basic and
propagates through various channels:

Mass-mailing (message mimics a Microsoft Security Update) "

Til behagelig orientering.

mvh Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian Laursen

Dato : 27-06-03 10:08

"Varla" <Varla.news@kandu.dk> writes:

> Jeg synes man skal tage et kik på dette link, og derefter afgøre om det
> er en falsk orm/virus.

Hvad er dit tilhørsforhold til Network Associates?

Christian Laursen

Fra : Varla

Dato : 27-06-03 10:40

"Christian Laursen" skrev d. 27-06-03 10:08 dette indlæg :

> Hvad er dit tilhørsforhold til Network Associates?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Christian Laursen

Absolut intet tilhørsforhold, men mangeårigt arbejde som
netværksadministrator har vist mig at MCAfee og Kaspersky er de mest
stabile antivirusleverandører.

Det siges at Norton har oppet sig ganske gevaldigt, og det påstås også
at Panda er blevet ret god.

Min situation var imidlertid den at jeg ikke alene ønskede at fjerne
viraene, men også ønskede at beholde min oprindelige filer, og det var
der de fleste antivirusprodukter ikke klarede min test.

På nuværende tidspunkt er jeg pensionist og kan derfor ikke udelukke at
andre produkter er blevet lige så gode til både at fjerne virus og
samtidigt beholde sine filer.

mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/