Konkurs og udlånte penge
Fra : Jimmy

Dato : 26-06-03 07:59

Hej

Når folk går konkurs fordi de bliver sagsøgt eller lignende skal de jo
betale alt hvad de ejer og har.

Men hvad nu, hvis du havde lånt en bunke penge ud?

Skal de så løbende betale de penge når de modtager dem?
Skal de indkræve gælden med det samme så de kan betale deres nye gæld?
Stilles der pludseligt krav til låner om at betale pengene hurtigere end
først aftalt?

Mvh
Jimmy

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-06-03 09:44

Jimmy wrote:

> Når folk går konkurs fordi de bliver sagsøgt eller lignende skal de jo
> betale alt hvad de ejer og har.
>
> Men hvad nu, hvis du havde lånt en bunke penge ud?
>
> Skal de så løbende betale de penge når de modtager dem?

Hvis der er tale om at udlåneren går konkurs, skal pengene skal ikke
betales tilbage til udlåneren, men til konkursboet.

> Skal de indkræve gælden med det samme så de kan betale deres nye gæld?
> Stilles der pludseligt krav til låner om at betale pengene hurtigere end
> først aftalt?

Betalingsfristen ændres ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jimmy

Dato : 26-06-03 15:23

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Hvis der er tale om at udlåneren går konkurs, skal pengene skal ikke
> betales tilbage til udlåneren, men til konkursboet.

Hvis man forestiller sig, at A har lånt B en bunke penge og i kontrakten
anført, at B skal betale A pengene tilbage til A over x måneder.

Hvis A går konkurs skal deres kontrakt altså ændres, så B nu betaler direkte
til konkursboet?

OK fint.

Tak for svaret,
Jimmy

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-03 15:25

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis A går konkurs skal deres kontrakt altså ændres, så B nu betaler
direkte
> til konkursboet?

Hvorfor skal kontrakten ændres..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-06-03 16:44

Jimmy wrote:

> Hvis A går konkurs skal deres kontrakt altså ændres, så B nu betaler direkte
> til konkursboet?

Kontrakten skal vel ikke ændres, bare fordi han skal betale til en
anden?

> OK fint.

Jeg burde lige have haft et forbehold med i mit forrige indlæg. Hvis
lånet er oprettet under "specielle omstændigheder"[1], kan det ophæves.

[1] Jeg kender ikke den juridiske betegnelse, men hvis A for eksempel
låner en bunke penge til sin kone eller fætter på fordelagtige vilkår,
kort før han går konkurs, så holder den ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-03 17:28

KLIP

> Kontrakten skal vel ikke ændres, bare fordi han skal betale til en
> anden?

Jeg vil mene følgende:

Da B var B og have fordringer til gode, betalte man til B( dennes konto).

B var jo lig med virksomheden.

Nu er B ikke mere B, men B under konkursbehandling, dog er samtlige af B´s
konti stadig åbne, men B har ikke mere håndsret over disse.

Kurator i B´s bo har nu håndsret over B´s konti og andre værdier, så B
består indirekte endnu, men har intet at skaffe med sin (tidligere)
ejendom(me).

Derfor skal der ingen kontraktændringer foretages, da B stadig "eksisterer"
under kurators konkursbehandling.

Så A skal stadig betale til B under konkursbehandling (til boet som styres
af kurator).

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 26-06-03 18:48

In news:3EFB14C4.3D35@kimludvigsen.dk,
Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> typed:

[klip]

> [...]
> låner en bunke penge til sin kone eller fætter på fordelagtige vilkår,
> kort før han går konkurs, så holder den ikke.

Hvad ved du om kontraktsforhold i konkurs, konkursregulering af kontrakter
og et konkursbos indtræden i kontrakter?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-06-03 19:45

Peter G C wrote:

> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> typed:

> Hvad ved du om kontraktsforhold i konkurs, konkursregulering af kontrakter
> og et konkursbos indtræden i kontrakter?

Sikkert ikke nok. Jeg tænker på omstødelse i henhold til Konkurslovens
kapitel 8. Her står ikke direkte noget om kontrakter, men vil en
kontrakt, der indgået under særligt gunstige vilkår ("specielle
omstændigheder") til for eksempel et familiemedlem ikke komme ind under
§64? Eller en af de andre paragraffer i kapitel 8?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jimmy

Dato : 26-06-03 20:08

> [...]
> omstændigheder") til for eksempel et familiemedlem ikke komme ind under
> §64? Eller en af de andre paragraffer i kapitel 8?

Det der motiverede mig til at spørge herinde var en samtale jeg havde med en
af mine venner.
Han har lige solgt sin ejerlejlighed og fået 600.000 for den.
Han har købt en andelslejlighed til 50.000 og regner med at istandsætte den
for 50.000.

Har har således 500.000 tilbage, som han rentefrit vil låne sine forældre,
som mangler 500.000 til at købe et sommerhus for.

Kontrakten vil så gå på at de tilbagebetaler ham 12.000 om året til de
500.000.

Han har en enkeltmandsvirksomhed og hæfter derfor personligt.

Min tanke er jo så: Hvad nu hvis han ingen andre midler havde og blev
sagsøgt og tabte og derefter skyldte, lad os sige 500.000.

Reelt har han jo ikke de 500.000, men står til at få dem over en årrække.

Hvad sker der i den situation?

Beklager, jeg ikke fik forklaret dette ved første post.

Mvh
Jimmy

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-03 20:13

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad sker der i den situation?

Samtlige af din vens aktiver indgår i konkursboet, således også
lånedokumentet på de 500.000 kr.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Jimmy

Dato : 26-06-03 20:37

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3efb45ac$0$48909$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Samtlige af din vens aktiver indgår i konkursboet, således også
> lånedokumentet på de 500.000 kr.

Ja det giver god mening.

Kan man sige noget om, hvad der ville ske, hvis han valgte slet ikke at lave
et lånedokument, da han jo er ret sikker på at få pengene igen, da det er
hans forældre.

(Det var min ide at lave et dokument, han føler ikke behov for det)

Mvh
Jimmy

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-03 20:42

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan man sige noget om, hvad der ville ske, hvis han valgte slet ikke at
lave
> et lånedokument, da han jo er ret sikker på at få pengene igen, da det er
> hans forældre.

Såfremt der ikke betales skat af "gaven", vil din ven få rimelig store
problemer med T&S.

Forestil dig, der pludselig forsvinder 500.000 kr. fra en skatteyders konto,
uden nogen form for begrundelse eks. bilkøb, bådkøb eller lignende.

Eneste gyldige begrundelse ville være *enormt* overforbrug af forbrugsgoder,
eller pengene er spillet op.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Jimmy

Dato : 26-06-03 20:52

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3efb4c94$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> uden nogen form for begrundelse eks. bilkøb, bådkøb eller lignende.
>
> Eneste gyldige begrundelse ville være *enormt* overforbrug af

Du har fuldstændigt ret.
Jeg syntes også det virkede højst mærkværdigt, da han sagde det.

Tak for svarene,
Jimmy

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-06-03 18:03

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> (Det var min ide at lave et dokument, han føler ikke behov for det)

Tror du heller ikke, han vil føle behov for det, hvis hans forældre f.eks.
bliver dræbt i en trafikulykke?
I den situation skal han vel dele sine egne udlånte penge med de øvrige
arvinger, hvis der ikke er et lånedokument?

Hilsen Inger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-06-03 20:30

Jimmy wrote:

> [...]
>
> Min tanke er jo så: Hvad nu hvis han ingen andre midler havde og blev
> sagsøgt og tabte og derefter skyldte, lad os sige 500.000.

Hvis han ikke er insolvent ved udbetalingen af lånet, så er vist der
ingen problemer. Og slet ikke, hvis der går mere end to år fra lånet til
en konkurs. Jeg tør dog ikke sige, hvordan sagen står, hvis han for
eksempel ved udbetalingen af lånet er midt i en retssag om en større
erstatning.

Til gengæld risikerer både han og forældrene svære problemer med
skattevæsenet, hvis han låner dem 500.000 kroner rentefrit. Han bør
absolut tale med en advokat/revisor.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jimmy

Dato : 26-06-03 20:35

> Hvis han ikke er insolvent ved udbetalingen af lånet, så er vist der
> ingen problemer.

Hvordan definerer du "ingen problemer"? Der er jeg ikke helt med.

> Og slet ikke, hvis der går mere end to år fra lånet til
> en konkurs.

Det vil der i den givne situation - som jo helst ikke skal opstå -
forhåbenligtvis gøre.

> Jeg tør dog ikke sige, hvordan sagen står, hvis han for
> eksempel ved udbetalingen af lånet er midt i en retssag om en større
> erstatning.

Nej den er sikkert værre.

> Til gengæld risikerer både han og forældrene svære problemer med
> skattevæsenet, hvis han låner dem 500.000 kroner rentefrit. Han bør
> absolut tale med en advokat/revisor.

Ja jeg er enig.
Jeg ved ikke hvor han har ideen fra om at man kan låne 500.000 skatte- og
rentefrit til sine forældre.

Mvh
Jimmy

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-06-03 21:21

Jimmy wrote:

> Hvordan definerer du "ingen problemer"? Der er jeg ikke helt med.

At så kan lånet vist ikke omstødes. Jeg kan nu forstå, at der
udelukkende er tale om en tænkt situation, og at han ikke er i
umiddelbar fare for at gå konkurs. Der burde derfor ikke være nogen
risiko for, at forældrene vil komme til at stå med et lån, der pludselig
skal betales her og nu.

Problemet med skattevæsenet i forbindelse med et rentefrit lån er dog
særdeles reelt. Jeg håber, du kan få ham overbevist om, at han skal
kontakte en advokat/revisor.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 29-06-03 11:12

> Problemet med skattevæsenet i forbindelse med et rentefrit lån er dog
> særdeles reelt. Jeg håber, du kan få ham overbevist om, at han skal
> kontakte en advokat/revisor.

Sålænge det er inden for familien er der skam ikke noget problem i dette.
Ret&Råd har faktisk en færdig kontrakt liggende til formålet.

Gældsbrev - Rentefrit familielån
http://www.retograad.dk//site_dir/ret_raad/uploads/gaeldsbrev_.doc

- Kristian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-03 20:37

KLIP

> Hvis han ikke er insolvent ved udbetalingen af lånet, så er vist der
> ingen problemer. Og slet ikke, hvis der går mere end to år fra lånet til
> en konkurs.......KLIP

Hvad mener du med det....eks. ....:

Skal låntager (forældrene) ikke tilbagebetale lånet..?

eller

Kan den konkursramte efterfølgende modtage afdragene på lånet udenom boet..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 26-06-03 20:42

In news:3EFB3F37.39D9@kimludvigsen.dk,
> [...]

> omstændigheder") til for eksempel et familiemedlem ikke komme ind
> under §64? Eller en af de andre paragraffer i kapitel 8?

Har du prøvet kapitel 7 ?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-06-03 21:10

Peter G C wrote:

> In news:3EFB3F37.39D9@kimludvigsen.dk,
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> typed:

> Har du prøvet kapitel 7 ?

Jeg må indrømme, at spørgsmålets udformning, fik mig til at tænke på, at
der var tale om et forsøg på at få penge fri inden en konkurs. Derfor
fokuserede jeg på kapitel 8.

Du lufter i et andet indlæg tanken om, at konkursboet kan undlade at
indtræde i låneaftalen. Er det realistisk i et tilfælde som dette? Jeg
tænker på, at der ikke er tale om en løbende ydelse fra skyldner, så
konkursboets skal vel blot at kradse pengene ind, så de kan indgå i boet
(evt. sælge fordringen, så man ikke skal vente 40 år på pengene).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-03 21:15

KLIP

> [...]
> konkursboets skal vel blot at kradse pengene ind, så de kan indgå i boet
> (evt. sælge fordringen, så man ikke skal vente 40 år på pengene).

Hvis ikke, vil jeg gerne vide, hvor mange "smålån" af 500.00 kr.med
latterligt afdrag på 12.000 kr. årligt, man kan have, hvor et konkursbo
undlader at indtræde i låneaftalen....

eks.. ... 1, 2, 7, 13, 20 eller sågar mere...?

Det er jo en konkursfidus, der *vil* noget.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 26-06-03 21:17

In news:3efb5442$0$48916$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Bjørn Jørvad <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> typed:

[klip]

> Det er jo en konkursfidus, der *vil* noget.

For hvem? Låntager eller långivre?

Hvis et konkursbo kan få lov til at konkursregulere så er det dælme ikke
sjovt at være låntager/debitor/skyldner.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-03 21:23

KLIP

> For hvem? Låntager eller långivre?

Fed fidus for låntagere og dårlig fidus for boet (og dettes kredittorer).

> Hvis et konkursbo kan få lov til at konkursregulere så er det dælme ikke
> sjovt at være låntager/debitor/skyldner.

Vil du dermed sige at jeg kan slippe af med at låne eks. 20 mill. kr. ud i
småportioner á eks. 500.000 kr. til latterlige 12.000 kr. i årligt afdrag og
samtidig gå ned med et brag af eks. 10 mill. kr. i gæld til kreditorer mv.
(herunder T&S)....?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 26-06-03 21:42

In news:3efb562b$0$48899$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Bjørn Jørvad <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> typed:

[klip]

> Fed fidus for låntagere og dårlig fidus for boet (og dettes
> kredittorer).

Ikke enig.

> [...]
> årligt afdrag og samtidig gå ned med et brag af eks. 10 mill. kr. i
> gæld til kreditorer mv. (herunder T&S)....?

Nej da. Det er alene løbetiden der ændres fra 20 år til 1 måned

Beløbet er det samme.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-03 21:47

KLIP

> Ikke enig.

KLIP

> Nej da. Det er alene løbetiden der ændres fra 20 år til 1 måned

Mig bekendt ville boet ikke ændre på lånets løbetid...

> Beløbet er det samme.

Lånebeløbet ... ja ... men den månedlige indtægt er 40 gange større.

Jeg har svært ved at tro, et konkursbo ville skelne mellem 12.000 kr årligt
og 480.000 kr. årligt. ...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Karina og Christian

Dato : 26-06-03 19:57

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
[klip]
> Hvad ved du om kontraktsforhold i konkurs, konkursregulering af kontrakter
> og et konkursbos indtræden i kontrakter?

Hvis man rent faktisk /ved/ noget om den slags, burde man have nogle tæv
)

Jeg har ikke glemt den om huslejenævnet. Smider en mail til dig, når/hvis
jeg støder på det igen.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Peter G C

Dato : 26-06-03 20:45

In news:3efb41fe$0$15279$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> typed:

[klip]

> Hvis man rent faktisk /ved/ noget om den slags, burde man have nogle
> tæv )

Ja, jeg står så ikke lige først for. :- ) Min konkursviden er efterhånden
lidt rusten - 3. års prøven ligger nogle år tilbage .... suk.

Men mon ikke konkursboet kan undlade at indtræde i låneaftalen?

> Jeg har ikke glemt den om huslejenævnet. Smider en mail til dig,
> når/hvis jeg støder på det igen.

Tak - det vil være glimrende - intet mindre

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-03 20:49

KLIP

> Men mon ikke konkursboet kan undlade at indtræde i låneaftalen?

Hvordan skal det forstås..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 26-06-03 21:12

In news:3efb4e1f$0$48905$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Bjørn Jørvad <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> typed:

[klip]

> Hvordan skal det forstås..?

Grundlæggende:

Når et selskab går konkurs skal kurator tage stilling til om de eksisterende
aftaler skal opfyldes eller ej. Det kan være at selskabet inden konkursen
har solgt en genstand. Hvis det er en god aftale og boet kan tjene penge på
aftalen vil konkursboet indtråde i aftalen. Omvendt kan boet vælge ikke at
indtræde - derved misligholdes aftalen og køberen (i ovennævnte købsaftale)
kan kræve erstatning - intet nyt der.

Låneaftalen er mere tricky - jeg har ikke litteraturen ved min side så bær
over med mig, hvis det er forkert:

Selskabet er den oprindelige kreditor i låneaftalen. Konkursboet kommer
til - hvad så? Boet vil jo have så mange penge ind som muligt. Men regel nr.
1: konkursboet får ikke en bedre retsstilling end selskabet (det der lige er
gået konk.). Selskabet og dermed konkursboet kan som udgangspunkt ikke
kræve, at debitor i låneaftalen pludselig skal indbetale hele hovedstolen -
tænk på den stakkels debitor.

Måske kan aftalen konkursreguleres? Dvs ændre på løbetiden? Se den særlige
regel i Konkurslovens § 61. Jeg husker ikke, hvordan det er med
låneaftaler - der er i hvert fald tale om et særligt retsforhold, selv om en
sådan aftale som udgangspunkt er en gensidig aftale (ligesom en købsaftale).

Boet kan under alle omstændigheder sælge fordringen i låneaftalen og få
penge den vej.

- det er et rigtigt kompliceret emne, og jeg tager derfor forbehold for alt
muligt! Jeg håber, at min forklaring hjalp lidt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-03 21:20

KLIP

> [...]

> aftalen vil konkursboet indtråde i aftalen. Omvendt kan boet vælge ikke at
> indtræde - derved misligholdes aftalen og køberen (i ovennævnte

O.k.

> Låneaftalen er mere tricky - jeg har ikke litteraturen ved min side så bær
> over med mig, hvis det er forkert:

Måske en anden er midt i litteraturen..?

> [...]
> gået konk.). Selskabet og dermed konkursboet kan som udgangspunkt ikke
> kræve, at debitor i låneaftalen pludselig skal indbetale hele

Det er jeg med på, men der foreligger en afdragsværdi de næste mange år på
12.000 kr. årligt.

Kan lånedokumentet ikke sælges videre...?

> [...]
en
> sådan aftale som udgangspunkt er en gensidig aftale (ligesom en

Kunne være en (fornuftig) mulighed, da vi her taler om et privat givet lån
og ingen købsaftale (dimmere og dutnaser mv.)

> Boet kan under alle omstændigheder sælge fordringen i låneaftalen og få
> penge den vej.

O.k ... se venligst bort fra tidligere spørgsmål.

Fra : Peter G C

Dato : 27-06-03 08:57

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3efb5551$0$48916$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

[klip]

> Måske en anden er midt i litteraturen..?

Jeg har fået kigget i lærebogen. § 61 kan anvendes og lånet kan opsiges.
Hovedstolen skal tilbagebetales.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 27-06-03 09:14

> Jeg har fået kigget i lærebogen. § 61 kan anvendes og lånet kan opsiges.
> Hovedstolen skal tilbagebetales.

Kan du uddybe den lidt?

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 27-06-03 09:48

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Kan du uddybe den lidt?

Det har jeg vist gjort et andet sted i tråden....?

Er det da forkert?

/Peter

Fra : jacob nielsen

Dato : 27-06-03 10:16

> Det har jeg vist gjort et andet sted i tråden....?
> Er det da forkert?

Det er jeg ikke sikker på, men jeg er lidt i tvivl. Hvilken bog har du haft
fat i?

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 27-06-03 10:47

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er jeg ikke sikker på, men jeg er lidt i tvivl. Hvilken bog har du
haft
> fat i?

Halfdans hæfte fra grunduddannelsen.

/Peter

Fra : jacob nielsen

Dato : 27-06-03 12:09

> Halfdans hæfte fra grunduddannelsen.

Ok. Nu har jeg lige læst lidt på lektien. Munch 9. udg. s. 363 skriver ifb.
med §53 (efter hvilken anvendelsen af §61 jo kan være udelukket pga.
retsforholdets beskaffenhed) at "er et forretningsmæssigt lån ydet, kan boet
ikke på grund af konkursen fordre det tilbagebetalt, og KL §61 er i hvert
fald ikke direkte anvendelig, da fallenten har opfyldt sin forpligtelse"

Som jeg har forstået §61, er ideen også netop, at boet kan regulere sin
forpligtelse iht. vedvarende eller meget lange kontrakter, hvorved boets
forpligtelser mindskes til "sædvanligt eller rimeligt", men ikke som en
adgang til isoleret at regulere på boets rettigheder / medkontrahentens
forpligtelser, men jeg må indrømme, at jeg ikke har sat mig ret grundigt ind
i §61 endnu. Der er jo heldigvis læææænge til mandag

Mvh.
Jacob

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-06-03 11:53

KLIP

> Jeg har fået kigget i lærebogen. § 61 kan anvendes og lånet kan opsiges.
> Hovedstolen skal tilbagebetales.

Så røg den fidus jo ...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Jimmy

Dato : 27-06-03 13:17

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3efc2203$0$48915$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Så røg den fidus jo ...

Jamen snakker I ikke om at A's virksomhed skulle have lånt pengene til B?
Jeg snakker om at A personligt låner pengene til B.

Mvh
Jimmy

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-06-03 13:32

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jamen snakker I ikke om at A's virksomhed skulle have lånt pengene til B?
> Jeg snakker om at A personligt låner pengene til B.

Når A er selvstændig erhvervsdrivende (altså ikke noget kapitalselskab),
hæfter A med *alt*, hvad han/hun ejer i tilfælde af en konkurs.

Du nævnte jo selv, A var/er selvstændig erhvervsdrivende..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Jimmy

Dato : 27-06-03 18:28

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3efc394a$0$48893$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> hæfter A med *alt*, hvad han/hun ejer i tilfælde af en konkurs.
>
> Du nævnte jo selv, A var/er selvstændig erhvervsdrivende..

Ah ja - det er sandt.
Jeg så det blot som om I kiggede på rene erhvervsregler, hvor lånet blev
udstedt i firmaets navn.

mvh
Jimmy

Fra : Karina og Christian

Dato : 26-06-03 21:09

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
[klip]
> Men mon ikke konkursboet kan undlade at indtræde i låneaftalen?

Jo, det vil jeg tro.

Karina

Fra : jacob nielsen

Dato : 26-06-03 21:36

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message

> Hvis man rent faktisk /ved/ noget om den slags, burde man have nogle tæv
> )

Jeg får sådan på fornemmelsen, at den delvis var møntet på mig. Ikke at jeg
/ved/ noget som helst ;)

Mvh.
Jacob

Fra : Karina og Christian

Dato : 26-06-03 22:18

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote in message
[klip]>
> Jeg får sådan på fornemmelsen, at den delvis var møntet på mig. Ikke at
jeg
> /ved/ noget som helst ;)

Hehe - hvordan /kunne/ du dog få det på fornemmelsen?

Karina

Fra : jacob nielsen

Dato : 26-06-03 22:33

> Hehe - hvordan /kunne/ du dog få det på fornemmelsen?

Det må være min insolvensretlige intuition, der spiller mig et puds :]

Mvh.
Jacob

Fra : Karina og Christian

Dato : 27-06-03 09:42

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote in message
[klip]>
> Det må være min insolvensretlige intuition, der spiller mig et puds :]

Host. Mind mig liiiige om at kaste en tung bog efter dig, næste gang vi ses.
Det er jo gået helt galt for dig

Karina

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-06-03 15:05

Jimmy wrote:

Beklager, at jeg ikke kan svare dig

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 26-06-03 15:17

Erik G. Christensen <egc@fjernpost1.tele.dk> wrote:
> Jimmy wrote:
>
> Beklager, at jeg ikke kan svare dig

Mangler der noget i denne post? Det ser mig noget underligt ud, at Jimmy
skulle have skrevet ingenting?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Jimmy

Dato : 26-06-03 15:26

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in message

> Mangler der noget i denne post? Det ser mig noget underligt ud, at Jimmy
> skulle have skrevet ingenting?

Erik besidder den skidte egenskab at sætte en ære i at forsøge at sabotere
så mange af mine tråde som muligt.

Har plejer at gøre det i dk.erhverv og dk.videnskab og nu er han så desværre
også begyndt her.

Alt dette sker på trods af at han tidligere har skrevet, at han ikke ville
hjælpe mig og satte mig i killfilteret.
Desværre har han ikke magtet denne opgave og fortsætter nu ufortrødent

Mvh
Jimmy

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-06-03 16:06

Jimmy wrote:

> Erik besidder den skidte egenskab at sætte en ære i at forsøge at sabotere
> så mange af mine tråde som muligt.

Tja, eller måske er mindreværdskomplekset helt åbenlyst ?

Dit eneste argument er vist fortsat, at du ikke forstår hvad jeg skriver ?

Så kan du jo evt. springe indlægget over, men at tro at du har forret her
må du hellere glemme.

> [...]
> også begyndt her.
>
> Alt dette sker på trods af at han tidligere har skrevet, at han ikke ville

Hm, du kender så heller ikke killfiltrenes funktionsmåde, der er på groups
og person, og på trods af din opfattelse af at jeg er ny her, så er det vist
nærmest modsat.

> Desværre har han ikke magtet denne opgave og fortsætter nu ufortrødent

Hm, eller du tror du blot du fortsat kan fremvise din uvidenhed som et fortrin ?

Fra : Peter G C

Dato : 26-06-03 16:22

In news:3EFB0BE3.99B26AC5@FJERNpost1.tele.dk,
Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> typed:

[klip]

Hvorfor skal vi læse det her? Det har ikke en kæft med jura at gøre.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-06-03 16:49

Peter G C wrote:

> In news:3EFB0BE3.99B26AC5@FJERNpost1.tele.dk,
> Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> typed:
>
> [klip]
>
> Hvorfor skal vi læse det her? Det har ikke en kæft med jura at gøre.

Tak for din deltagelse, jeg skal nok finde andet..

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-06-03 17:00

Peter G C wrote:
> Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> typed:
> Hvorfor skal vi læse det her? Det har ikke en kæft med jura at gøre.

Ok, så skriver jeg heller ikke mere her..

tak for denne gang..

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-06-03 17:03

>Erik G. Christensen" wrote:

> tak for denne gang..

Og så har mindste fællesnævner vundet en ny omgang..