Redhat
Fra : Jimmy

Dato : 26-06-03 07:13

Hej

Kan man installere Redhat 9.0 på en Macintosh Powerbook G3?

Hvis nej,
hvilke Linus-distros kan man så afvikle?

Jimmy

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-06-03 08:35

Jimmy wrote:

> Kan man installere Redhat 9.0 på en Macintosh Powerbook G3?

Nej.

> Hvis nej,
> hvilke Linus-distros kan man så afvikle?

Alle der har lavet en PPC distro:

Mandrake
Yellow Dog

Helt sikkert flere, men dem kender jeg bare ikke.

   It's just a job. Grass grows, birds fly,
   waves pound the sand. I beat people up. - Muhammed Ali, 1977.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-06-03 09:08

Jonas Voss wrote:

> Alle der har lavet en PPC distro:
>
> Mandrake
> Yellow Dog
>
> Helt sikkert flere, men dem kender jeg bare ikke.

NetBSD (Okay ikke Linux men anyway)
debian
LinuxPPC
gentoo

:)
http://linuxiso.org kan de downloades fra :)

mvh
Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-06-03 09:11

Johan Holst Nielsen wrote:
>Alle der har lavet en PPC distro:

> [...]

Iøvrigt - ville anbefale Mandrake eller debian...

Mandrake pga. den er nem at installere og nem at gå til...
debian pga. den har det pt. (imho) bedste pakke system... apt-get længe
leve ;)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-06-03 14:50

Hej Jimmy

Jimmy wrote:

> Kan man installere Redhat 9.0 på en Macintosh Powerbook G3?

Som jeg fik at vide den anden dag, så nej, det kan man ikke, men Yellow
Dog skulle være 'Mac versionen' af RedHat...

> Hvis nej,
> hvilke Linus-distros kan man så afvikle?

Yellow Dog, ManDrake, LinuxPPC, MacLinux og et par stks. mere, som jeg
ikke kan huske lige nu.

Jeg har selv haft kig på ManDrake, og det ser ud til at være ret godt.
Jeg har dog selv opgivet netop ManDrake igen, da der ikke findes
forstørrelsessystem inline i pakken. - Jeg er svagtseende og har brug
for at kunne bruge et forstørrelsessystem ala CloseView i alm. OS og
ZomView i OS X.

mvh. Erik Richard

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-06-03 20:44

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_med_2.dk> writes:

> Kan man installere Redhat 9.0 på en Macintosh Powerbook G3?

Nej, men næsten. Du kan installere Yellow Dog Linux:

http://www.yellowdoglinux.com/

Læs en anmeldelse her:

"Yellow Dog Linux Better than Red Hat 9":
<http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/reviews/4862/>

> Hvis nej, hvilke Linus-distros kan man så afvikle?

Mandrake - mam!
SuSE - men den er outdated.
Gentoo - nok ikke for begyndere.
Debian.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Jimmy

Dato : 27-06-03 07:16

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> wrote in message

> Nej, men næsten. Du kan installere Yellow Dog Linux:
>
> http://www.yellowdoglinux.com/

Hørte at det var noget af det mest nørdede man kunne komme ud for

> Mandrake - mam!

Har overvejet den, da den skulle ligne RH, men hvad er prisen for den?
Deres hjemmeside vil have mig til at signe up for et eller andet månedligt
gebyr og det er jeg ikke frisk på.

> Debian.

Den så jeg også på, men fik at vide, at der stort set ikke kom nogle nye
programmer til den da de først blev erklæret stable efter minimum et halvt
år.
Samt at den skulle have en meget stringent system, så alt hjemmekompileret
blev afvist af den.

Tak for svarene til alle.

Mvh
Jimmy

Fra : Niels Erik Karred La~

Dato : 27-06-03 20:02

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> [...]
> år.
> Samt at den skulle have en meget stringent system, så alt hjemmekompileret

Fandt lige denne qxl-auktion, hvor du kan få fat i nogle af de forskellige
linux distros til mac og pc.

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=8767983

Niels

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-06-03 16:37

Jimmy <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote:

> Hørte at det var noget af det mest nørdede man kunne komme ud for

Det passer ikke. YDL er lige til at gå til. (Altså så lige til som det
kan være når der er tale om Linux.) Det gode ved YDL er at der er taget
hensyn til at det skal kunne understøttet Apples hardware eks. Airport
og bredformat LCD skærme.

> Har overvejet den, da den skulle ligne RH, men hvad er prisen for den?
> Deres hjemmeside vil have mig til at signe up for et eller andet månedligt
> gebyr og det er jeg ikke frisk på.

Det troede jeg også første gang jeg var forbi Mandrake, men det er ikke
obligatorisk. Du kan blot klikke på kanppen der lyder i retning af "Er
medlem, eller overvejer det", så er du igennem til deres ftp site.

> [...]
> år.
> Samt at den skulle have en meget stringent system, så alt hjemmekompileret

Du kan fint hente programmer fra deres unstable del, som opdateres ofte.
Jeg nåede selv ret langt med Debian på PC, men måtte dog indse at der
ville gå flere år inden jeg ville opnå samme funktionalitet som en frisk
ny version af RedHat. Men det er sandt at apt-get er fedt. Faktisk er
det eneste pakkesystem, som jeg har kunne hitte ud af på Linux.

I øvrigt kan jeg anbefale http://www.linuxpusher.dk/ hvor du kan finde
og købe de fleste opensource styresystemer. Det er naturligvis ikke så
billigt som selv at downloade, men det er et godt alternativ hvis man
ikke har båndbrede eller tid nok til at gide rode med at downloade selv.

Held og lykke med det, men husk OS X er også en kanon god *nix

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-06-03 18:31

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Men det er sandt at apt-get er fedt. Faktisk er det eneste
> pakkesystem, som jeg har kunne hitte ud af på Linux.

Så skulle du prøve Mandrake:

urpmi lyx

og voila - den henter hvad den skal bruge over ftp og installerer.

-j

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-06-03 20:11

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Så skulle du prøve Mandrake:
>
> urpmi lyx
>
> og voila - den henter hvad den skal bruge over ftp og installerer.

Ja, jeg ved ikke rigtig hvad der skete med Mandrake, men den røg ud til
fordel for YDL på et tidspunkt - kan ikke huske hvorfor.

Men på en Mac er det da for tosset ikke at bruge Darwin som basis for
alt *nix arbejde.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-06-03 21:33

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Men på en Mac er det da for tosset ikke at bruge Darwin som basis
> for alt *nix arbejde.

Med mindre...

- man foretrækker KDE eller Gnome over Aqua.

- vennerne kører Linux.

- pengene spiller en rolle.

- man synes at Open Source er vigtigt.

- man også bruger x86 og anden hardware, og synes det er federe at
bruge samme OS på alle maskiner (og synes at Linux eller andet kører
federe på x86 end Darwin).

- man bare synes pingvinen er flottere end den der disney-bjørn.

-j

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-06-03 22:45

in article m2y8zky68e.fsf@sputnik.janus.dk, Janus Sandsgaard at

<http://www.kiil.net/takeittux.jpg>

--
/peter

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-06-03 23:15

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> <http://www.kiil.net/takeittux.jpg>

I det mindste bruger han ikke treforken

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-06-03 21:28

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> in article m2y8zky68e.fsf@sputnik.janus.dk, Janus Sandsgaard at

> <http://www.kiil.net/takeittux.jpg>

Fy! Det var nu ikke Bæstet jeg tænkte på, men Dawin-trolden. Den er
fanme ikke særlig flot.

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-07-03 10:19

Næbdyret Hexley? Den er da sød: http://www.hexley.com/

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-07-03 18:49

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Næbdyret Hexley? Den er da sød: http://www.hexley.com/

Den er næsten for "pæn" og Disney-agtig, men fair nok. Selv er jeg nok
mest til et pixileret SuSE dyr. Den er dejlig grim!

-j

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-06-03 23:05

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Med mindre...
>
> - man foretrækker KDE eller Gnome over Aqua.

Ja, men hvem gør det?

(Faktisk kan jeg godt lide Gnome, men det har jo også lånt en del hos
Mac OS.)

> - vennerne kører Linux.

Ja, men hvorfor så købe en Mac?

> - pengene spiller en rolle.

for en Mac bruger? Så ville de nok sidde på en PC.

> - man synes at Open Source er vigtigt.

Jeps, good point!

> - man også bruger x86 og anden hardware, og synes det er federe at
> bruge samme OS på alle maskiner (og synes at Linux eller andet kører
> federe på x86 end Darwin).

Ja, det var samme grund til at jeg selv gik i gang med det. Jeg ville
gerne bruge Linux på PC og ville derfor bruge erfaringer derfra på
Mac'en. Problemet var bare, at Linux på PPC ikke var lige så langt
fremme som på PC. Man kom til at føle sig som en 2. class citizen på
Mac'en. Noget andet er at OS X er et "kick ass" OS (citat: S. Jobs om
Panther, ja jeg har selv lige hørt ham sige det Så når jeg nu har
valgt at bruge penge på Mac'en, så ville det være tosset ikke at bruge
OS X.

> - man bare synes pingvinen er flottere end den der disney-bjørn.

Enig, den bjørn er grim. Til gengæld er en G5 så meget pænere end nogen
PC!

Jeg håber at de OpenSource produkter der findes til Linux på PPC vil
komme til OS X, og på den måde lade os bruge OpenSource programmer i et
kendt og kært og teknologisk sejt OS.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-06-03 21:27

> Ja, men hvem gør det?

Jeg gør faktisk, men synes da også at Aqua er lækkert, og at OS X er
en mægtig sag.

> (Faktisk kan jeg godt lide Gnome, men det har jo også lånt en del
> hos Mac OS.)

Jada.

> Ja, men hvorfor så købe en Mac?

Flere grunde. Bl.a.: 1) Fordi hardwaren er flottere end
ATX-maskiner. 2) Fordi der er prestige i at rode med anderledes
hardware end x86 og Alpha.

> for en Mac bruger? Så ville de nok sidde på en PC.

Ikke nødvendigvis. Måske man har købt en Mac fordi hardware er pæn og
lækkert (og fordi man gerne vil betale penge for design i stedet for
performance), eller fordi man oprindeligt troede man skulle bruge
nogle programmer der kun findes til Mac. Programmer koster en del
penge. Med mindre man er ligeglad med at bryde loven og få OS X,
Adobe-programmerne etc. som piratkopiern skal man vel bruge en del
knaster på at holde sig ajour. Med Linux har man en god platform med
bunkevis af programmer, som du har ret til at kopiere.

> Jeps, good point!

Tak. Faktisk glemte jeg en pointe: "Open Source samfundet er det
fedeste community (selvom Mac-samfundet også er meget fedt - især
her). Det handler om at se verden bredere end "er hjemmesiden
mac-venlig?", men bunder i en sag om åbne standarder og den måde vi
producerer, distribuerer og tjener penge på dgitale teknologier.

> [...]
> derfra på Mac'en. Problemet var bare, at Linux på PPC ikke var lige
> så langt fremme som på PC. Man kom til at føle sig som en 2. class

Ja, du finder flere distributioner og nyere rpm'ere på x86 end på PPC
og tingene virker en anelse forskelligt. Dog er nyeste Mandrake til
PPC temmelig up2date, og det samme kan man sige om SuSEs KDE-support,
som følger med, selvom deres SuSE 7.3. vist er den foreløbig sidste
Linux til PPC fra SuSE.

> [...]
> Panther, ja jeg har selv lige hørt ham sige det Så når jeg nu
> har valgt at bruge penge på Mac'en, så ville det være tosset ikke at

Det har stor forståelse for. Når jeg en dag køber en G5-PowerBook
i messing kommer den også til at køre OS X og jeg vil behandle den som
en luxus-unix hvor jeg kan køre en masse GNU på.

> Enig, den bjørn er grim. Til gengæld er en G5 så meget pænere end
> nogen PC!

Bestemt, og PowerBooks, iBooks og iMacs er flottere end mange
ATX-maskiner.

> Jeg håber at de OpenSource produkter der findes til Linux på PPC vil
> komme til OS X, og på den måde lade os bruge OpenSource programmer i
> et kendt og kært og teknologisk sejt OS.

Jups, i den forbindelse virker Fink-projektet temmelig sejt.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-06-03 16:50

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

> Hørte at det var noget af det mest nørdede man kunne komme ud for

Slet ikke. Debian og Gentoo måske, men YDL er rimelig "meget ud af
kassen", om end jeg synes bedre om Mandrake.

> Har overvejet den, da den skulle ligne RH, men hvad er prisen for
> den? Deres hjemmeside vil have mig til at signe up for et eller
> andet månedligt gebyr og det er jeg ikke frisk på.

Du kan hente Mandrake gratis, eller købe den gennem
Linuxpusher.dk. Han tager 20 kr. pr. skive og der er 3 skiver i
pakken. Du behøver ikke skrive dig op til "Club Mandrake".

> [...]
> minimum et halvt år. Samt at den skulle have en meget stringent
> system, så alt hjemmekompileret blev afvist af den.

Debian bygger på træ linjer af pakker: Stable, testing og
unstable. Det er rigtig at det er lettere konservativt (og at man
dermed kan være sikker på at tinene i stable er testede), men det
afskærer dig ikke fra at bruge andre programmer. Tværtimod. Foruden at
bruge testing og unstable, kan du kompilere egne programmer fra
tarballs.

-j