Bulgarien advarsel !
Fra : Rasmus

Dato : 26-06-03 06:47

Den danske ambassade i Bulgariens hovedstad, Sofia, advarer danske turister om en
påfaldende stigning i antallet af tyverier ved sortehavskysten.

Turisterne bliver typisk frastjålet pas, penge og andre værdigenstande af bander af
professionelle lommetyve, der opererer i barer, restauranter, på strandene og i gaderne.

Derfor råder ambassaden danske besøgende i Bulgarien til at passe på og deponere pas,
større pengebeløb og værdigenstande i hotellets pengeskab, hvis det er muligt.
/ritzau/

Også fra nogle lige hjemkomne venner der gang på gang blev passet op af "fattige" Bulgarer
der vil sælge alt, ja de begyndte at proppe varerne ned i folks tasker/poser/lommer

Fra : Søren R

Dato : 26-06-03 08:57

On Thu, 26 Jun 2003 07:46:36 +0200, "Rasmus" <devnull@sunsite.dk>
wrote:

> [...]
>større pengebeløb og værdigenstande i hotellets pengeskab, hvis det er muligt.

Det må virkelig være en drastisk stigning i antallet af tyverier,
siden man gider at lave sådan en advarsel. De fleste mennesker er vel
nok klar over at det måske ikke er så forfærdelig smart at rende rundt
med store summer, pas etc. på sig, når man besøger et land som
Bulgarien.

Selv i Aalborg hører jeg hvert år en advarsel, når vi når
sommerferien, med at der er tricktyve i byen etc...Det kan altså ikke
komme som en overraskelse for nogen.

>Også fra nogle lige hjemkomne venner der gang på gang blev passet op af "fattige" Bulgarer
>der vil sælge alt, ja de begyndte at proppe varerne ned i folks tasker/poser/lommer

Også kaldet sigøjnere. Dem er der mange af i Bulgarien, og hvis man
bare lader være med at vise interesse for deres lort, så kan du som
regel også gå i fred

----
Søren R

¤ Hader DU en reklame? http://www.hadereklamer.dk ¤

Fra : Brian Ebbesen

Dato : 26-06-03 09:05

"Rasmus" <devnull@sunsite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bander af
> professionelle lommetyve, der opererer i barer, restauranter, på strandene

Vi er lige kommet hjem fra en uge i Golden Sands - og her var der ingen
problemer i den retning - dermed ikke være sagt at det ikke sker, men det er
nok ikke værre end så mange andre steder.

> [...]
deponere pas,
> større pengebeløb og værdigenstande i hotellets pengeskab, hvis det er

Er det ikke en god idé at gøre uanset hvor man rejser hen???

> Også fra nogle lige hjemkomne venner der gang på gang blev passet op af
"fattige" Bulgarer
> der vil sælge alt, ja de begyndte at proppe varerne ned i folks
tasker/poser/lommer

Korrekt - det sker - men jeg fik sq også en 'Adidas' trøje til 6,50
dkr......

Brian

Fra : Grethes

Dato : 26-06-03 15:06

> [...]
er
> nok ikke værre end så mange andre steder.

Vi er også lige kommet hjem efter en pragtfuld ferie i Golden Sands, og på
feriestedet bemærkede vi intet - passer selvfølgelig på sine ting, som også
er nødvendigt i lille Danmark. Vi var en tur i Varna - ja, der var sigøjnere
og tiggere og dem der ville veksle penge........men vi var forinden blevet
advaret, så heller ikke de store problemer her.
Forøvrigt tog vi en taxa derind.......havde på forhånd aftalt prisen. Den
samme taxa kom og hentede os igen til aftalt tidspunkt, fire timer senere og
ikke noget med at betale, før vi var tilbage på hotellet. Det tror jeg ikke
kan lade sig gøre i Danmark.

Ludderne så vi da også på strandpromenaden, men følte os nu ikke generet af
dem.

Kan kun sige, vi var så begejstrede for feriestedet, at vi allerede har
bestildt igen i september........og samme hotel som sidst, og med samme
rejseselskab.

Mvh
Grethe

Fra : Pedersen

Dato : 26-06-03 21:52

> Kan kun sige, vi var så begejstrede for feriestedet, at vi allerede har
> bestildt igen i september........og samme hotel som sidst, og med samme
> rejseselskab.

Hvem rejste i med... og hvad hed hotellet...??

Mvh Tim

Fra : Søren R

Dato : 27-06-03 08:59

On Thu, 26 Jun 2003 16:06:16 +0200, "Grethes" <SPAMgrethes@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>
>Kan kun sige, vi var så begejstrede for feriestedet, at vi allerede har
>bestildt igen i september........og samme hotel som sidst, og med samme

Vi tog også afsted sidste sommer, og var virkelig begejstret...faktisk
så meget så vi tager afsted igen i morgen aften....Hvem glæder sig?

----

Fra : ks

Dato : 27-06-03 21:17

> Den danske ambassade i Bulgariens hovedstad, Sofia, advarer danske
turister om en påfaldende stigning i antallet af tyverier ved
sortehavskysten.<
- Har de ikke andet at bestille på abassaden? I alle turistområder /og
såmaænd også¨danske byer) finder der tyverier sted.

> Turisterne bliver typisk frastjålet pas, penge og andre værdigenstande af
bander af professionelle lommetyve, der opererer i barer, restauranter, på
strandene og i gaderne.<
- Det (pas og andre værdigenstande) går man da heller ikke rundt med på sig,
og penge kan man have i den lomme, hvor man (mændene) alligevel har hænderne
i.

> Også fra nogle lige hjemkomne venner der gang på gang blev passet op af
"fattige" Bulgarer, der vil sælge alt, ja de begyndte at proppe varerne ned
i folks tasker/poser/lommer <
- Nå det oplevede jeg ikke. Bulgarer er ikke nær så 'slemme' som fx tyrkere.
Bulgarer er utrolig fline og hjælpsomme mennesker, med der finde vel brådne
kar, som det også gør her i landet.

På vores ferie for ca. 14 dg. siden i Golden Sands, var vi forinden også
blevet advaret imod tyve, tiggere og ludere. Tyve oplevede vi ikke, kun få
tiggere, som 'indfødte' for øvrigt blev afvist på vores vegne, og ludere så
vi, men jeg blev 'desværre' ikke antastet. *S* - Men vi oplevede en del
'valutavekselerer' i Varna, de skal bare afvises. Valuta vekslede vi på
hotellet, og kursen her, var udmærket.

Ferien var så god og vellykket, at vi tager afsted igen til september. Hvis
vi havde dårlige oplevelser, gjorde vi det nok ikke.

//Knud