Afgift betaling på et stel uden andet ?
Fra : Morten Juel

Dato : 31-03-01 13:26

Kan det lade sig gøre ?
Altså at man bare har et stel, som man gerne vil betale afgift på ?

Mvh
Morten
XS400 Seca

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-03-01 17:53

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det lade sig gøre ?
> Altså at man bare har et stel, som man gerne vil betale afgift på ?

Nej.

Told og skat forudsætter at afgift betales af en synet og klargjort
motorcykel.
Hvis du møder op med en halvdefekt grim beskidt cykel bliver den stadig
afgiftsbehandlet som om den var "klargjort", dvs. tiptop.

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 31-03-01 19:10

> [...]
> Hvis du møder op med en halvdefekt grim beskidt cykel bliver den stadig
> afgiftsbehandlet som om den var "klargjort", dvs. tiptop.
Hmm ok, havde det nok på fornemmeren ! ;o(

Mvh
Morten
XS400 Seca **som ikke bliver opgd. i år**

Fra : Armand

Dato : 01-04-01 00:59

> Hmm ok, havde det nok på fornemmeren ! ;o(

Men hvorfor?
Vil man "skjule" i hvilken stand at den måtte være, betaler man blot
depositum'et og fravælger at møde frem til vurdering - Hvorved man dog
også har fravalgt muligheden for en tilbagebetaling!

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 01-04-01 01:29

> [...]
> depositum'et og fravælger at møde frem til vurdering - Hvorved man dog
> også har fravalgt muligheden for en tilbagebetaling!

Det var for at købe et udenlandsk stel og så bare få afgift på KUN det.. men
ok det er jo lige så dyrt anyway !

Mvh
Morten

Fra : Søren Johansen

Dato : 01-04-01 07:40

"Armand" skrev:
> Vil man "skjule" i hvilken stand at den måtte være, betaler man blot
> depositum'et og fravælger at møde frem til vurdering - Hvorved man dog
> også har fravalgt muligheden for en tilbagebetaling!

Nej, det er ikke korrekt.
Jeg betalte sidste år depositum på min 888'er og indregistrerede i maj. Jeg
var ikke uenig i størrelsen af beløbet, sådan som reglerne ser ud. (Jeg var
naturligvis helst fri for denne afgift og var derfor ikke til vurdering.

I september fik jeg den endelige afregning/opgøresle og en check på ca. 10%
af det oprindelige depositum.

Mvh,
Søren
Ducati 888

Fra : Albert

Dato : 01-04-01 18:55

> [...]
vurdering.

> I september fik jeg den endelige afregning/opgøresle og en check på ca.

Maj - September ?? Tog det så lang tid, eller misforstår jeg ?
Jeg har fået oplyst tre uger til endelig vurdering...

mvh Albert

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-04-01 20:48

"Albert" <toma@email.dk> skrev i en meddelelse

> Maj - September ?? Tog det så lang tid, eller misforstår jeg ?
> Jeg har fået oplyst tre uger til endelig vurdering...

Ja, men det kan tage lang tid før de nosser sig sammen til at sende pengene
retur.
Dog kan man også være heldig. En af mine venner fik sat sit depositum til
godt 20.000 som han betalte. Ved den endelige fastsættelse endte afgiften
lige omkring 10.000, så han fik hurtigt en check på 10.000 retur. Et par
måneder senere kom endnu en check på precis det samme beløb som den første
check. Den hævede han også. Så havde han slet ikke betalt noget i afgift! De
har ikke opdaget fejlen endnu...

Rittig

Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 01-04-01 21:12

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
> lige omkring 10.000, så han fik hurtigt en check på 10.000 retur. Et par

Ved du hvorfor han i det hele taget skulle have 10.000 tilbage ? Hvordan gør
man det ?

Poul B-H

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-04-01 21:35

"Poul Bekker-Hansen" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ved du hvorfor han i det hele taget skulle have 10.000 tilbage ? Hvordan
gør
> man det ?

Ja.
Depositum fastsættes vistnok udfra nogle standard kriterier. Han kunne
dokumentere at hans motorcykel havde været anvendt til motorløb, hvilket
giver et nedslag i afgiften. ("Dokumentere" betyder i denne sammenhæng at
kunne fremvise kvittering for betalt tilmeldelsesgebyr til et løb under
DMU.)
Oveni dette skrev han et klagebrev hvori han henledte opmærksomheden på
afgiften på 2 andre cykler mage til som for nyligt var indregistreret til en
væsentlig lavere afgift.
Trick'et er, kan man sige, at finde en model som en eller anden har været
heldig at få fastsat en helt urimelig lav afgift på, og så i sin klage
henvise til den cykel. Det er en af årsagerne til at især Gasgas er et meget
populært mærke i enduro kredse for tiden! Det sker fra tid til anden at en
toldsag behandles af en hjerneblødning, og jeg har indenfor de sidste par år
set:
1 cykel der havde over 40.000km på bagen blive sat til mere i afgift end da
den var ny (Aalborg)
1 cykel med en værdi på gaden på ca. 80.000 blive sat til 16.000 i afgift
(midtjylland)
Og så var de to cykler endda fra samme koncern (Cagiva/Husqvarna)

Rittig

Fra : Jacob

Dato : 01-04-01 21:41

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> Trick'et er, kan man sige, at finde en model som en eller anden har været
> heldig at få fastsat en helt urimelig lav afgift på, og så i sin klage
> henvise til den cykel.

Som fx. din kammerats

Du må i øvrigt hellere huske at holde hans navn annonymt - ellers kommer det
sikkert til at koste dig 10.000

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-04-01 22:44

"Jacob" <jnk.607@rsk.dk> skrev i en meddelelse

> Du må i øvrigt hellere huske at holde hans navn annonymt - ellers kommer
det
> sikkert til at koste dig 10.000

Ja, jeg siger ikke noget. Jeg tror nu han regner med at de opdager fejlen en
dag, han ser det bare ikke som SIN pligt at gøre opmærksom på den.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 01-04-01 22:32

> [...]
afgift
> (midtjylland)
> Og så var de to cykler endda fra samme koncern (Cagiva/Husqvarna)

Øh?
Jeg finder disse oplysninger lige lovligt specifikke - Skulle det
virkeligt være nødvendigt, at gøre en gammel news-rotte som dig
opmærksom på at det er et åbent forum detteher!?

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-04-01 19:00

> Jeg finder disse oplysninger lige lovligt specifikke - Skulle det
> virkeligt være nødvendigt, at gøre en gammel news-rotte som dig
> opmærksom på at det er et åbent forum detteher!?

Nej, undskyld, jeg klapper i nu.
Men jeg tror risikoen for skade er minimal, de aber der bedømmer afgifter
som vinden blæse skal blot købe den blå avis for at finde det reelle
prisniveau.

Rittig

Fra : Peter Sindrup

Dato : 02-04-01 20:24

Claus Rittig skrev i meddelelsen <9a83dg$ase$2@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>(midtjylland)
>Og så var de to cykler endda fra samme koncern (Cagiva/Husqvarna)

Er det stadig muligt at "indhente forskellige tilbud"?
Forstået på den måde at man sender anmodningen om den (midlertidige)
afgiftsvurdering til flere forskellige told regioner, og så snupper den
billigste. Set i lyset af ovenstående kunne der jo være ide' i at man også
sendte sine papirer til midtjylland....

M.v.h.
--
Peter Sindrup
(remove dot com in E-mail address for reply)

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-04-01 21:42

"Peter Sindrup" <psindrup@netdesign.dk.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> billigste. Set i lyset af ovenstående kunne der jo være ide' i at man også

Nej, for idag registreres alle afgivne tilbud på stelnummer, mærke, type
osv.
Derfor: Alle efterfølgende tilbud vil være det samme som det første. Men man
kunne jo overveje hvor ens første tilbud skulle søges henne?! (Det skal
vistnok være i ejers told-kreds, men ejere skifter jo)

Rittig

Fra : Peter Sindrup

Dato : 03-04-01 14:25

> [...]
> kunne jo overveje hvor ens første tilbud skulle søges henne?! (Det skal
> vistnok være i ejers told-kreds, men ejere skifter jo)

Ja, det tror jeg nok reglerne siger, men jeg forsøgte at sende min til
Aalborg, selv om jeg bor i nærheden af Haslev på midtsjælland,
og jeg havde mit svar tilbage dagen efter.

Peter

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-04-01 19:17

"Peter Sindrup" <psi@netdesign.dk.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det tror jeg nok reglerne siger, men jeg forsøgte at sende min til
> Aalborg, selv om jeg bor i nærheden af Haslev på midtsjælland,
> og jeg havde mit svar tilbage dagen efter.

Fremragende!
De røvhuller skal ikke have lov at løbe om hjørner med os.

Rittig

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-04-01 01:07

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9a81ko$2tf$2@news.inet.tele.dk...
> [...]
> check. Den hævede han også. Så havde han slet ikke betalt noget i afgift!

Jeg håber squ han ga' nogle go'e øller

-Morten-

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-01 09:21

> [...]
> depositum'et og fravælger at møde frem til vurdering - Hvorved man dog
> også har fravalgt muligheden for en tilbagebetaling!

Ved betaling af depositum skal cyklen være der, og den bliver allerede
checket der, da det kan blive sidste gang de ser den.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 01-04-01 17:17

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
> Ved betaling af depositum skal cyklen være der, og den bliver allerede
> checket der, da det kan blive sidste gang de ser den.

Ikke min erfaring; men den stammer selvfølgelig også tilbage fra '87 :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-04-01 20:51

> Ved betaling af depositum skal cyklen være der, og den bliver allerede
> checket der, da det kan blive sidste gang de ser den.

Det er muligt systemet varierer fra told sted til told sted, men jeg har
altså lige betalt depositum på min KTM, og den har toldvæsenet ikke set
endnu. mere end 10 af mine venner har også betalt depositum, og toldvæsenet
har i ingen af tilfældene set cyklen før ved vurderingen, og dette er
foregået gennem de sidste 5 år.

Rittig

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-01 21:19

> [...]
toldvæsenet
> har i ingen af tilfældene set cyklen før ved vurderingen, og dette er

I Esbjerg gør vi tingene på den rigtige måde. Det var et forlangende i 1998
og er det formodentligt endnu.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-04-01 21:51

> I Esbjerg gør vi tingene på den rigtige måde. Det var et forlangende i
1998
> og er det formodentligt endnu.

Tjah, jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der er rigtigt og forkert, blot
bemærke at de sager jeg kender til stammer fra Midtsjælland, Nordjylland,
Midtjylland, Kronjylland og Østjylland, og her gøres det altså på den måde
at først betales depositum, så fremvises cykel i forbindelse med den
endelige afgiftsfastsættelse.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 01-04-01 22:37

> [...]
måde
> at først betales depositum, så fremvises cykel i forbindelse med den

Den eneste historie jeg kender til omkring fremvisning, er da et af
klubbens medlemmer kom så meget til penge at hun ikke længere turde køre
uden kasko og derfor bad om at få "udvidet" sin forsikring!
Tilsyneladende lugtede lidt for meget af en eksisterende skade, som
ville blive anmeldt _efter_ at kasko'en var trådt i kraft, hvorfor man
betingede sig at se modellen først

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-04-01 01:01

Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9a4ib2$p3n$1@sunsite.dk...
> Kan det lade sig gøre ?
> Altså at man bare har et stel, som man gerne vil betale afgift på ?
>
> Mvh
> Morten
> XS400 Seca

Jeg har aldrig hørt om nogen, som *gerne* vil betale noget som helst til
Told & Snyd.... )

Men hvis du er derinde, ka' du så ikk' li'e betale min afgift på 30K også?
Du vil jo SÅ gerne *G*

--
Morten Christensen
Lige nu i Nordjylland på sin GSX600F