gpz500s
Fra : Knorsfis

Dato : 25-06-03 23:07

Hej NG
Så blev den gamle mc solgt og en ny er i kikkerten.
En GPZ500s fra '91.
Motoren går fint og jævnt, men som sædvanligt går den hårdt.
Men hvad skal jeg være opmærksom på ved denne model?
Hvor ofte skal der skiftes knastkæde?
Osv Osv
Har hørt lidt om at den er hård ved koblingskablet.... Passer der??
Alle erfaringer, gode som dårlige, modtages med den største glæde.

Med løftet venstre
Jesper

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-06-03 23:28

> [...]
> Har hørt lidt om at den er hård ved koblingskablet.... Passer der??
> Alle erfaringer, gode som dårlige, modtages med den største glæde.

Hej Jesper

Hvad mener du med den går hårdt?
Knaskkæden skal vel skiftes efter en 60-100.000km?
Jeg har ikke hørt noget om at den er er hård ved koblingskablet?

Her er mine er faringer med kærestens GPZ fra det store service der blev
lavet efter indkøbet af den her i vinter.

Batteriet var færdigt. Nyt monteret. En GPZ 500 bruger et 14Ah batteri!
Kawasaki Heavy Industries 180Kr hos Louis.

Kronrørslejerne (de originale) var HELT færdige. Nye koniske rullelejer
monteret. Dårlige kronrørslejer er bare SÅ almindeligt, og det giver dårlige
køreegenskaber. Undersøg det således. Løft modellen og så forhjulet hænger
frit. Drej styret fra side til side. Det må ikke gå i ryk. 300kr hos Louis.

Bagsvingeren og affjedringslinksne blev adskilt renset og smurt. Nålelejerne
i i bagsvingeren var pæne, men HELT tørre. Bøsningerne i linket var godt
rustne og måtte slås ud. De er dog uden slør endnu heldigvis. Ifølge
manualen skal de smøres for hver 12.000km. Det er vidst blevet forsømt på
det groveste. Nu kører det hele fint igen. Et lyspunkt var at opdage den
delte bagdæmper med Suzuki GSXR 750 fra 91-94. En gixxerdæmper er fuldt
justerbar, renoverbar og i meget bedre kvalitet end den originale GPZ
dæmper. Samtidigt koster den omkring 750kr ved en tysk hugger.

Begge greb var bøjet og højre clipon var lettere skæv. To nye greb blev
indkøbt ved www.louis.de til i alt 130kr. De havde godt nok ikke
koblingsgreb til en GPZ 500 S officielt, men lidt detektiv arbejde afslørede
at en GPZ 500 deler koblingsgreb med en ZZR 600, og så købte jeg bare sådan
et i stedet. Voila nyt koblingsgreb til ingen penge. Styret opgav jeg at
rette ud af frygt for svagheder og jeg købte et nyt hos Aagesen for 475Kr.
Det er dyrt for en jernpind, men jeg glædede mig over det ikke var til en
Gixxer 1100W hvor den koster 1200kr .

Hjulene blev afbalanceret, og jeg fandt at baghjulet slet ikke var
afbalanceret! Der sad 5g på da jeg startede, og da jeg var færdig sad der
20g i den modsatte side. Nå 20g er ikke alverden, men jeg tænker over hvad
der ellers kan være sjusket med?

Udstødningen blev svejset pænt, malet og monteret igen. Den er helt tæt nu,
og siger næsten intet. Carina synes lyden skider og ønsker sig en larmepotte
a.s.a.p. En komplet rustfri BSM Vampire udstødning koster 3000kr i Tyskland,
så det er da klart en mulighed.

Gaskablet var ved at springe, og hang kun i et par tråde. Returgaskablet var
afmonteret. Jeg skiftede gaskablet og monterede returgaskablet, da der var
noget underligt slup i gashåndtaget der ikke kunne justeres væk med
gaskablet alene. Det returgaskabel man køber hos MC nøglen er for kort. Det
er kun det originale til 280kr der passer i længden. Det uoriginale gaskabel
viker fint.

Alle stik blev adskilt, renset med kontaktrens og fyldt med vaseline. Der
var ir i stikkene omkring hovedsikringen og tændingslåsen, så det var ikke
spild af tid. Sådan noget kan ikke gøres for tidligt. Det gælder om hurtigt
at få beskyttet sine stik, også på fabriksnye motorcykler.

Bremsekaliberne blev adskilt renset og smurt. Stemplerne gik fint, men der
var ir inde bag o-ringene, så det var tiltrængt. Får man ikke renset ud her
med et par års mellemrum kan der samles så meget skidt at stemplerne hænger
og o-ringene bliver trykket deforme og nye må til. O-ringene var dog fine,
men det samme kan man ikke sige om glidepindene. Kawasakien har kun
bremsestempler på den ene side, og den skal glide på to pinde for at bremse
med begge bremseklodser. Kaliberen hang så hårdt i de pinde, at jeg måtte
slå dem ud med en hammer. De skal i følge manualen smøres for hver 6000km.
Det er nok forsømt en gang eller to. Det er også en af de smøreopgaver der
på min CBR faktisk trænger efter 6000km, hvilket er et par måneder eller tre
med mit kørselsmønster

Forgaflen hang lidt. Når GPZ'en stod op, hang den 3cm i gaffelfjedrene. Når
Carina satte sig på cyklen satte den sig 5cm i alt. Affedningen skal default
sætte sig ca. 1/3 af den samlede vandring. D.v.s. en alm. gadecykel med 10cm
vandring som en GPZ skal altså sætte sig ca. 3½cm i forgaflen. Når jeg
bremsede hårdt på den kunne jeg får gaflen til at bunde hårdt ud, så den
kunne også trænge til noget mere olie i gaflen. Der var ca. 10cm lange rør i
toppen af gaflen til at trykke fjedrene let sammen. Jeg monterede i stedet
rør der var 1 cm længere for at trykke fjedrene mere sammen, så den satte
sig 3½cm i gaflen med fører. Jeg skiftede også forgaffelolien, som ikke var
totalt klam til noget nyt og hældte en anelse mere i end std. Der har
hjulpet. Den bunder ikke ud mere ved bremsning, men jeg synes måske den
mangler noget dæmpning, jeg er dog godt vant fra min CBR. Carina må køre
noget kilometer og fortælle om hendes oplevelser. Forgaflen er heldigvis ret
nem at rode rundt med, så det kan nemt rettes til senere.

Yderligere servicepunkter jeg har lavet bliver lige nævnt som inspiration
til andre:
Ventiler justeret 0,15ind 0,20ud
Karburatore synkroniseret.
Luftfilter renset grundigt og fedtet ind i motorolie, det virkede lidt tørt
inden?
Nye tændrør NGK DR9EA. Tidligere sad der DR8EA monteret som er varmere.
Kølervæske skiftet, blå type 50% kølervæske 50% demineraliseret vand.
Olie og filter skift. Castrol RS Superbike fuldsyntetisk 10W50 olie. Vesrah
filter.
Svømmehusene er tømt.
Generel smøring. greb, låse, støtteben, pedaler, koblingskabel, chokerkabel,
gaskabel, speedometerkabel og fodhvilere.
Kuglelejer i hjul kontrolleret.
Motorbolte er pillet ud en af gangen smurt med kobberfedt.
Kontrolleret regulator-omformer 14,4V @ 5000
Voks underside af tank. Det er her den ruster først.
Dæk, fælge og dæktryk kontrolleret.

Den har nu tilbagelagt 6000km, og her er hvad der er sket.
Nyt fordæk Pirelli Sport Deamon 435Kr hos www.reifeversand.com
Nyt kæde og fortandhjul 460kr.
Grundet manglende dæmpning i forgaflen har jeg skiftet olien til 15W 12cm
fra kanten.
Kaliberne satte sig igen, så jeg at gået over til at smøre glidepindende i
bremserne hver 3000km.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Knorsfis

Dato : 26-06-03 11:04

> Hvad mener du med den går hårdt?
at den har en voldsom/markant motorgang og ikke andet

> Knaskkæden skal vel skiftes efter en 60-100.000km?
Ok så holder jeg mig til de 60K

> [...]
> køreegenskaber. Undersøg det således. Løft modellen og så forhjulet hænger
> frit. Drej styret fra side til side. Det må ikke gå i ryk.
Hmm normalt skal man ha' forhjulet løftet, tage fat foran i gaffelen
og så rykke i den...

> [...]
> justerbar, renoverbar og i meget bedre kvalitet end den originale GPZ
> dæmper. Samtidigt koster den omkring 750kr ved en tysk hugger.
Hvilken model er det?? den jeg har kig på er fra '91 så tror du at den
også passer dertil??

> Carina synes lyden skider og ønsker sig en larmepotte
> a.s.a.p. En komplet rustfri BSM Vampire udstødning koster 3000kr i Tyskland,
> så det er da klart en mulighed.

Den jeg har kig på har monteret en LARME-potte..... Den lyder
skønt!!!!

Den er ret velholdt/velsmurt så det er rimelig begrænset hvor meget
smørearbejde jeg skal i gang med, men ok, baghjulsafjedringen var lidt
trængende.

Men under alle omstændigheder er jeg 100% sikker på at der er mange
timers sjov i den lille maskine

Fra : Dk.Dude

Dato : 26-06-03 17:26

> [...]
> trængende.
>
> Men under alle omstændigheder er jeg 100% sikker på at der er mange

Hvad skal du gi´ for cyklen ?

Mvh. Kim

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 26-06-03 18:10

> Men under alle omstændigheder er jeg 100% sikker på at der er mange
> timers sjov i den lille maskine.

Hejsa Jesper

Jeg har selv en Gpz500s fra 91' som jeg er meget glad for, men synes måske
den er en smule tung for mig rent kilomæssigt.
Den fik også skiftet kronrørslejer som noget af det første (til koniske)
Jeg bor i Aalborg så hvis du vil have en at sammenligne med inden dit køb er
du velkommen til at se på min, den er i hvertfald hysterisk velholdt.

Mvh. Anette
Gpz500s (som måske er til salg)

Fra : Knorsfis

Dato : 26-06-03 22:49

> Jeg har selv en Gpz500s fra 91' som jeg er meget glad for, men synes måske
> den er en smule tung for mig rent kilomæssigt.
Den MC jeg lige har solgt vejede 240Kg tør, så jeg synes en gpz'er er
en letvægter

> Den fik også skiftet kronrørslejer som noget af det første (til koniske)
De er blevet skiftet på den, og hele mc'en fik en stor tur for 2 år
siden og den har næste ikke kørt siden

> Jeg bor i Aalborg så hvis du vil have en at sammenligne med inden dit køb er
> du velkommen til at se på min, den er i hvertfald hysterisk velholdt.
Tak for tilbuddet, men jeg bor i KBH så det er en lidt lang tur.
Og den her er også meget velholdt, og med en pris på 32.500,- er der
et ret stort spillerum til hvad jeg havde regnet med. Så der er lidt
til uforudsete udgifter

Jesper

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-06-03 08:30

> Hmm normalt skal man ha' forhjulet løftet, tage fat foran i gaffelen
> og så rykke i den...

Sådan finder du slør. Det kan jo bare justeres væk. Det er ødelagte
lejeskåle der koster.

> Hvilken model er det?? den jeg har kig på er fra '91 så tror du at den
> også passer dertil??

Jeg tror ikke de har lavet om på affjedringen på de forskellige årgange. Læs
mere på http://www.gpz500.de/ og http://www.gpz500s.de/
De er ok.

Fra : Armand

Dato : 28-06-03 03:20

Knorsfis <vfr@cool.dk> skrev i en
> [...]
> Motoren går fint og jævnt, men som sædvanligt går den hårdt.
> Men hvad skal jeg være opmærksom på ved denne model?

Jeg har på den ene jeg har haft fingrene i, oplevet at primærkæden (den til
koblingen) var så slidt at den kunne slaske op under koblingsdækslet
Eftersom at kæden løber lige indenfor oliepåfyldningen er det enkelt at
stikke en finger ind igennem påfyldningen (ved stilstående motor!!!) og
presse kæden opad for derved, v.h.a. lyd og fingerfølelse, at konstantere om
den berører dækslet
Så gør lige dét uanset hvor rolig at motoren lyder!

--
Armand