Søger regler for banker vedr. korrektionsu~
Fra : Michael F.S. Christe~

Dato : 25-06-03 21:46

Hej,

Jeg har et spørgsmål til hvilke regler der fungerer for banker når der
opdages fejl i transaktioner og efterfølgende skal korrigeres herfor.

Der er for klarhedens skyld tale om, at min ex-kæreste for tre år tilbage,
tilsyneladende har sat sin ferieløn på ca. 500,- kr. ind på min lønkonto d.
11/6? Det fandt jeg ud af idag, da min bank skriver et brev til mig, hvor
jeg kan se at hun med held har fået pengene udbetalt d. 24/6 kontant? Hun er
ikke listet som ejer, og er absolut ikke velkommen til at hæve efter forgodt
befindende fra nogle af min konti.

Så mit spørgsmål er ret simpelt: Hvordan kan en bank tillade en person at
hæve fra min konto, uden mit samtykke eller viden herom?

Hvis der er tale om en transaktion som en person fra banken har lavet, og
øjeblikkeligt ser er en fejl, kan jeg forstå det. Men her er der tale om, at
ex-kæresten efter så lang tid ikke kan huske sit eget kontonummer og da især
registreringsnummer (hun er kunde i en helt anden bank) "kommer til" at
overføre ferieløn til min konto, og så uden videre kan få pengene udbetalt
kontant 13 dage senere uden mit samtykke. Jeg ser det som "lærepenge"... Så
kan det være hun for efter tiden kan erindre hendes eget kontonummer og at
jeg så kan slippe for "påmindelser" af den art - dels det, men det giver
også en lidt svækket tillid til banken generelt jo! Sæt nu denne korrektion
havde været en fejl!

Eller - er jeg helt galt på den?

Hvis du kan fremtrylle en præcis paragraf eller lignende der giver mig
medhold/modhold vil jeg sætte stor pris på det. På forhånd tak for din
indsats!

Michael

(svar til nyhedsgruppen foretrækkes, men ved svar til email skal du lige
fjerne nogle store bogstaver... det lurer du nok)

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-06-03 14:58

"Michael F.S. Christensen" wrote:

> Jeg har et spørgsmål til hvilke regler der fungerer for banker når der
> opdages fejl i transaktioner og efterfølgende skal korrigeres herfor.

Fem års generel "fejlrisiko",
men du har glemt den passus, der årligt udsendes med din årsopgørelse.

svjh " er du ikke enig i denne opgørelse, skal du rette henvendelse til xxx
revisionafdeling" inden xx,
men spørg dog banken..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 26-06-03 16:24

In news:3efa09f9$0$15326$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
Michael F.S. Christensen <michaelAT@steensgaardsDOT.dk> typed:

[klip]

> Så mit spørgsmål er ret simpelt: Hvordan kan en bank tillade en
> person at hæve fra min konto, uden mit samtykke eller viden herom?

Næppe. Du bør kræve beløbet tilbage.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael F. S. Christ~

Dato : 27-06-03 11:47

Hej,

Jeg har nu fået pengene tilbageført på min konto. De var åbenbart godt selv
klar over at det ikke var "helt godt" det der var sket, og undskyldte mange
gange.

Så må jeg se hvad der sker videre. For hun vil jo nok kræve dem tilbage på
andenvis. Og det ender jo nok med at jeg modtager et brev fra fx.
arbejdsgiveren om at pengene skal føres over til hendes konto da der er sket
en fejl.

mvh
Michael

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-06-03 12:03

In article <bdh78p$bo0$1@news.cybercity.dk>, Michael F. S. Christensen wrote:
> [...]
> andenvis. Og det ender jo nok med at jeg modtager et brev fra fx.
> arbejdsgiveren om at pengene skal føres over til hendes konto da der er sket

Havde i fællesøkonomi den gang? Det kunne også tænkes at din X havde
lånt nogle penge af dig og dermed betalte dem tilbage.

JonB

Fra : Michael F. S. Christ~

Dato : 27-06-03 13:17

> Havde i fællesøkonomi den gang? Det kunne også tænkes at din X havde
> lånt nogle penge af dig og dermed betalte dem tilbage.

Ja det havde vi. Og ja, der kunne der mange grunde til at de penge skulle
ind på min konto. Så det er ikke bankens vurdering om pengene skal føres
tilbage.

Sagen er derfor ikke så meget hvorfor pengene er gået ind - men hvordan
hulen de kunne blive trukket fra min konto uden mit samtykke eller viden
derom. Det har banken også indrømmet var en fejl - det strider imod reglerne
at foretage transaktioner på en kkundes konti uden først at få tilladelse
til det.

mvh
Michael

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-06-03 13:25

In article <bdhcik$ike$1@news.cybercity.dk>, Michael F. S. Christensen wrote:

> Ja det havde vi. Og ja, der kunne der mange grunde til at de penge skulle
> ind på min konto. Så det er ikke bankens vurdering om pengene skal føres
> tilbage.

Hvis i havde fællesøkonomi, så kan jeg ikke se hvad din X, eller hendes
arbejde skulle kunne komme efter dig for.

JonB