Hvilket programmeringssprog skal jeg vælge~
Fra : Carsten Thomsen

Dato : 25-06-03 20:18

Hej!

Jeg vil gerne lære lidt programmering...!
Jeg er meget i tvivl om, hvilket sporg jeg skal vælge???

Det er mit første sprog, jeg skal lære...

1) Jeg har ingen erfaring med udvikling/programmering
2) Det skal helst være sådan et all-round-programmerings-sprog som skal
kunne bruges til at lave nogle små programmer for et par virksomheder.
F.eks. et lille ordre-system eller måske et projektstyrings-værktøj!
3) Det skal være fremtidssikret et par år frem. Jeg vil helst ikke lære et
program som er på vej ud ...

Jeg har hørt at JAVA skulle være godt, men jeg har da også tænkt på, om jeg
skulle lære VBA og udville i MS-Access. Så er der nogle anbefaler C++, men
det er for tungt for en "nybegybnder"!

En af mine venner foreslår Clarion -. men det har jeg aldrig stødt på !

Andre forslag?

Kan I hjælpe mig?

Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 25-06-03 21:43

Carsten Thomsen wrote:
> Jeg vil gerne lære lidt programmering...!

Hvad slags programmering?

> Jeg er meget i tvivl om, hvilket sporg jeg skal vælge???

Jeg vil mene at valget står mellem Java eller en af .net sprogene, f.eks.
Visual Basic.net eller C#.net. C++ kan jeg ikke anbefale, netop fordi det
er for tungt. Borland Delphi er også en mulighed, men ser ud til at miste
udbredelse.

Dit valg afgøres af, hvad du vil bruge det til.

Lars.
--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Soeren

Dato : 25-06-03 21:44

Jeg har erfaring med Java, C++ og Clarion, og skal jeg pege på et af disse
til dit behov, så vil det være Java. Clarion er rigtigt smart til at lave
noget hurtigt, men jeg tror ikke på, at det overlever på sigt, og er efter
min mening ikke det rigtige valg, hvis du vil lære generel programmering, da
det er et meget specielt sprog.

Java har en simpel syntaks, men de begreber, som det bygger på, kræver et
vist overblik. Det er et fantastisk værktøj at arbejde med, men med
udgangspunkt i dit oplæg, ville jeg nok pege på Visual Basic eller Delphi.
Og vil du gerne kunne få noget konkret ud af dine første anstrengelser, er
VBA/MS-Access nok ikke skudt helt ved siden af.

C++ vil jeg råde dig til at holde dig fra.

Med venlig hilsen / Best regards

Søren Dalby

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-06-03 21:48

On Wed, 25 Jun 2003 22:44:25 +0200
"Soeren" <nospam@nospam.com> wrote:
> [...]
> anstrengelser, er VBA/MS-Access nok ikke skudt helt ved siden af.
>
> C++ vil jeg råde dig til at holde dig fra.

hvad kan man finde kode eksempler på clarion. jeg synes ikke jeg har set
info om dette sprog før.

--
Navn : Kim Schulz | What the scientists have in their briefcases
Email : kim @ schulz.dk | is terrifying. -- Nikita Khruschev

Fra : Robert Larsen

Dato : 25-06-03 21:59

Carsten Thomsen wrote:
> Det er mit første sprog, jeg skal lære...
>
> 1) Jeg har ingen erfaring med udvikling/programmering

Så er Java en god start.

> 2) Det skal helst være sådan et all-round-programmerings-sprog som skal
> kunne bruges til at lave nogle små programmer for et par virksomheder.

Så er Java stadig ret godt, men C/C++ er bedre (men lettere at lære
efter at have lært Java).

> F.eks. et lille ordre-system eller måske et projektstyrings-værktøj!
> 3) Det skal være fremtidssikret et par år frem. Jeg vil helst ikke lære et
> program som er på vej ud ...

Java og C++ går ingen steder foreløbigt.

> Jeg har hørt at JAVA skulle være godt, men jeg har da også tænkt på, om jeg
> skulle lære VBA og udville i MS-Access. Så er der nogle anbefaler C++, men
> det er for tungt for en "nybegybnder"!

C/C++ er det foretrukne sprog i professionelle kredse, men Java er
lettere at lære, og efter at have lært Java, er C++ ikke så svært. VB er
jeg pr. definition meget imod, da det er platform afhængigt og absolut
ikke optimerer særlig godt. MS-Access er fint nok til hjemmebrug, men du
nævner ordre systemer og virksomheder. Så kan Access godt gå hjem, for
det er ikke multitrådet, dvs. kun én tråd/process kan tilgå databasen af
gangen og det er en flaskehals i et flerbruger system.

> En af mine venner foreslår Clarion -. men det har jeg aldrig stødt på !

Lad være med det. Det er meget lidt brugt, og jeg tvivler på, at det
lever langt endnu.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 26-06-03 11:12

"Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com> writes:

> Jeg har hørt at JAVA skulle være godt, men jeg har da også tænkt på, om jeg
> skulle lære VBA og udville i MS-Access. Så er der nogle anbefaler C++, men
> det er for tungt for en "nybegybnder"!

C++ er kun interessant hvis du vil være fuldtids professionel
programmør, ellers er det ganske rigtigt for tungt.

Visual Basic (i en eller anden variant) er nok det der vil give dig
det største udbytte for den mindste investering. Hvis du regner med
at dine behov for programmering vil være meget beskedne er det nok det
bedste valg.

Java er et fint compromis mellem de to.

> En af mine venner foreslår Clarion -. men det har jeg aldrig stødt på !

Heller ikke mig. Jeg vil anbeefale at du holder dig fra nye eller
ukendte sprog, hvis du kun har tænkt dig at bruge meget lidt tid på
programmering. Risikoen for at in ivesteing er spildt er for stor.
Det er FUD, men det er også sandt.

Fra : Erlo Haugen

Dato : 27-06-03 09:28

On Wed, 25 Jun 2003 21:17:54 +0200
> [...]

> det er for tungt for en "nybegybnder"!
>
> En af mine venner foreslår Clarion -. men det har jeg aldrig stødt på !

Som generelt porgrammeringssprog kan Ada anbefales. Det er forholdsvis let at
lære (ligner Pascal), har faciliteter til OOP, indbygget multitasking og kan
fås på næsten alle platforme. Sproget er standardiseret, så det er forholdsvist
enkelt at portere fra en platform til en anden. Compilere og andre værktøjer
findes under GPL. Se evt. http://www.adapower.com for et sted at starte.

Erlo
--
Remove the underscores

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 27-06-03 15:39

Erlo Haugen wrote:
> Som generelt porgrammeringssprog kan Ada anbefales.

Ja eller Cobol eller Fortran...

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 27-06-03 18:58

On Fri, 27 Jun 2003 10:28:20 +0200
Erlo Haugen <_elh_@_terma_._com_> wrote:

> [...]
> enkelt at portere fra en platform til en anden. Compilere og andre værktøjer

Rart at støde på et fornuftigt menneske

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Søren Dam

Dato : 28-06-03 14:23

Carsten Thomsen wrote:

> [...]
> men det er for tungt for en "nybegybnder"!
>
> En af mine venner foreslår Clarion -. men det har jeg aldrig stødt på !

Endelig er der jo python.
Det er nemt objekt orienteret sprog. Jeg vil sige at det kombinerer nogel af
de bedste egenskaber fra Java og VBA.
Det er nemt som VBA, Cross platform som Java.
Endelig kan man inkludere c++ moduler i python hvis man vil have mere
ydelse.

se bla. www.python.org

/Søren Dam

Fra : Erlo Haugen

Dato : 21-07-03 10:20

On Fri, 27 Jun 2003 19:57:52 +0200
Poul-Erik Andreasen <poulerik@pea.dk> wrote:

> [...]

--- Klip

> Rart at støde på et fornuftigt menneske
>
> --
> Poul-Erik Andreasen

Der er endnu nogle (få) Ada-ister derude

Erlo
--
Remove the underscores

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 21-07-03 16:34

On Mon, 21 Jul 2003 11:20:24 +0200
Erlo Haugen <_elh_@_terma_._com_> wrote:

> --- Klip

> Der er endnu nogle (få) Ada-ister derude

Ja da, og jeg er enda forholdshvis ny, men jeg hører også til de lidt specielle
der ikke kunne finde på at vælge sprog efter hvor mange andre der bruger det.

Hvis du har lyst kan du jo kigge lidt på mit nyligt frigivne Ada Gtk-Ada
Programn på Http://www.hack.pea.dk

Desværre er det kun i beta så det kan lave lidt knuder.

--
Poul-Erik Andreasen