MC og Oslobåden ??
Fra : Sune Bille Jepsen

Dato : 25-06-03 18:45

Hej alle,

Vi tænker på at køre en tur i Norge her i ferien, men ville gerne spare
turen gennem Sverige - og starte friske om morgenen i Oslo.

Men, så var det jo lige jeg tænkte om nogle havde erfaringer med hvordan det
ligger med MC håndteringen ombord på færgerne. Er de gode til det, eller
.... ???

mvh,

Sune

Fra : Finn

Dato : 25-06-03 19:58

"Sune Bille Jepsen" <groenfroe@nospam_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> ligger med MC håndteringen ombord på færgerne. Er de gode til det, eller

Mange færger har specielle båse til motorcykler
hvor de kan/skal spændes fast.
Jeg har ikke været med til Oslo, men til Gøteborg
og der bliver MC`en spændt fast på betryggende
måde.
Finn CB500

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-06-03 07:20

> Jeg har ikke været med til Oslo, men til Gøteborg
> og der bliver MC`en spændt fast på betryggende
> måde.

Det har jeg heller ikke - men oplevet andre rederier "tilfældige"
fastgørelsemateriel ... Jeg vil anbefale selv at købe nogle bagageremme.
De er også rare at have på molslien herhjemme.

/A
/Aprilia - fastgjort med egne remme midt på kattegat

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 26-06-03 20:43

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Det har jeg heller ikke - men oplevet andre rederier "tilfældige"
>fastgørelsemateriel ...

Jeg kan i hvert fald sige, at Varberg-Grenaa er temmelig mc-uvenlig.
Da vi skulle hjem fra vores Norge-ferie tog vi den vej. Vores to
cykler fik en plads langs ydersiden af nederste bildæk, lige foran en
stor sættevogn, og med kun tre fastspændingspunkter (nogen ankre i
gulvet) i nærheden. Det betød, at der kun var mulighed for at spænde
den ene cykel fast, og kun hvis den anden blev flyttet!
Dem der dirrigerede de andre folk ombord virkede temmelig ligeglade
med dét problem, men de blev dog overtalt til, at den ene cykel kunne
få lov at stå et andet sted - også med to brugbare
fastspændingspunkter.

Efter en lille eftersøgning fandt vi fire ledige spænderemme - godt
smurt ind i olie - og kunne endelig få sikret cyklerne.

Anderledes var det på turen til Norge fra Hirtshals til Kristiansand
med Colorlines hurtigfærge Silvia Ana. Dér var masser af
fastgøringspunkter i gulvet, og rigeligt med rene fastspændingsremme.

--
Kåre

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-06-03 21:41

Hej SUne,

Sune Bille Jepsen <groenfroe@nospam_hotmail.com> writes:

> [...]
> ligger med MC håndteringen ombord på færgerne. Er de gode til det, eller

Sidst jeg havde en MC med Oslofærgen (i ca ... hmmm, '96), skulle jeg
selv fastgøre den. De havde nogle lastestropper, som jeg kunne bruge.
Stil cykelen på sidestøtten (ikke centralstøtten), og stram den godt
ned med lastestropperne.

God fornøjelse i Norge, og kør ikke for hurtigt (+26 km/t = farvel til
kørekortet).

--Kai

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 26-06-03 08:38

og tag sårn en bagestrammer eller andet du lige kan spænde om forbremsen og
efterlad den i gear.

ved at bruge sidestøtte benet har du 2 gummiflader+støtteben det står langt
bedre fast end central støttebenet

sidst jeg var med oslobåden var der spændebånd som jeg selv strammede....og
så kom der en gut og tjekkede efter

Lasse
Mille & Karin & Neelix

Fra : Anbjorn Grindheim

Dato : 26-06-03 08:50

> [...]
| ligger med MC håndteringen ombord på færgerne. Er de gode til det, eller

Dersom dere skal ta flere ferger mens dere er i Norge:
http://www.no-alt-motorsykler.org/bibliotek/ferje.html

Ta med egne stropper, da de du får låne på fergene ofte er skitne.

Fra : Niels Poulsen

Dato : 26-06-03 09:34

Hej Gruppe..

Jeg har sejlet med colorLine fra Fr. havn og Fra hirtshals til Norge..

Med begge ruter har jeg god erfaring. jeg havde selv strammere med men har
altid spurgt om hjælp til at få tjekket om jeg har gjort det godt nok..
Personligt syntes jeg besætningen er flinke til at tjekke efter..

Niels
Gsx600f

Fra : Oros

Dato : 26-06-03 10:15

Nu vi er igang, er der så nogensinde nogen der har oplevet nogle uheld med
oversejlinger på færge? Første gang jeg sejlede (Helsingør - Helsingborg)
sad jeg da også overskrævs på dyret hele overfarten for at være sikker. (det
var i de 6 dage jeg endnu havde kåben! ;) Derefter er den røget i gear og
sat på ben. Overfarten Finland - Sverige havde nogle klodser beregnet til
bil/lastvogne, men dem snuppede 2 andre mcister og sikrede deres cykler med
også. Jeg var lidt mere ligeglad på det punkt, da jeg efterhånden synes at
det er ret sikkert bare på støttefoden. På overfarten Sverige - Finland
glemte jeg sågar at sætte cyklen i gear. Hvis man sætter cyklen på tværs af
sejleretningen så tror jeg man skal påsejle land med ret høj fart før der
sker noget, eller ud i en mindre orkan. Derfor spørger jeg nu, nogensinde
nogen der har oplevet en overfart gå galt?

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-06-03 15:29

> [...]
> fart før der sker noget, eller ud i en mindre orkan. Derfor spørger
> jeg nu, nogensinde nogen der har oplevet en overfart gå galt?

Nu er min sejlerfaring ikke ret stor da det kun er molsiniens
katemaraner og hundested-rørvig jeg har været med (men så til gengæld 34
sejlture bare i år)

Som oftest kan man i roligt vejr bare sætte den på sidestøttefoden og
den skal nok blive stående. Eneste "uro" der er på molsliniens færger er
når de vender lige udenfor havnen og igen ved anløb. Så en sidestøttefod
og et låst bremsgreb vil oftest være alt rigeligt.

Men der begynder at blæde kræves der mere på de små færger. Specielt en
tur i efteråret med hundested-rørvig var en oplevelse. Der er ikke meget
at binde fast til så min "plan" var bare at holde den på
sidestøttefoden. Men jeg skal love for at jeg fik varmen af at holde de
140kg oprejst under gyngeturen.

På molsliniens kan det også give nogle kraftige stød når de rammer en
stor bølge og der tror jeg også at det er en meget god ide at surre
ordenligt. Jeg har selv mine remme med da der på de små færger kun er
alm. reb (På den store der kun sejler på århus er det ordenlige remme
der dog ofte er temmeligt snavsede da man parkerer i deres oliedepot -
og gulvet er også tit pisseglat af spildt olie) Nu harjeg også rutinen
men det tager mig under 45sek at fastgøre aprilia på ebeltoft færgen med
2 stropper og en hjulklods.

Desuden har jeg gjort det til en vane at pille remmene af inden anløb og
så sidde på den med trukne bremser.

/A

Fra : MrWhite

Dato : 26-06-03 20:11

Jeg oplevede for et par år siden en af de større storme på vej fra
Newcastle til Kristianssand. På grund af vejret var jeg meget optaget af
at holde mig fast i køjen, og indimellem at smutte ud og aflevere en
mundfuld brugt Matadormix i lokummet. Nede på bildækket stod min fine
xj600s, og da vi kom i havn havn var den ligesom jeg og min kæreste
lettere mærket af turen. Et par revner og buler i kåben og bøjede
blinklys. Jeg havde spændt den fast så godt jeg kunne, jeg havde været
afsted i tre måneder og havde også været med flere skibe i Middelhavet,
så jeg havde en vis rutine i at få den parkeret ordentligt, men sådan en
god gang stormvejr var aligevel mere end min tøring kunne holde til.
Da vi kom til Kristianssand havde vi travlt med at nå den næste færge
hjem til Danmark, så jeg fik aldrig undersøgt hvordan det egentlig
forholder sig med erstatningsansvar og så videre. Hvem er på røven hvis
en mc river sig løs på bildækket, og danser lambada på køleren af et par
biler?

Morten
(slut med flere måneders "luksus"-touring med kåbe og tasker, xj er
solgt, nu står den på Honda CB500TWIN´76 med sportstaske og elastikker)

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-06-03 09:38

> [...]
> i Middelhavet, så jeg havde en vis rutine i at få den parkeret
> ordentligt, men sådan en god gang stormvejr var aligevel mere end min

Hvordan havde du tøjre den og med hvad ?

Med de rigtige remme og "ankre" i gulvet burde det da være muligt at
surre ordenligt. Når de pro kan surre an lastbil trailer så den ikke
hopper rundt burde en lille mc da ikke være et problem ...

Jeg har tit tænkt på at det optimale til mc på færger må være et
"cykelstativ" der kan fastholde forhjulet (både sideværts og lodret) Så
skal der bare en rem over baghjulet til at holde det nede og styre det
sidelæns

/A