Plænerens
Fra : torben

Dato : 25-06-03 18:33

Jeg har et efterhånden stort problem med kløver i græsplænen. Er der nogen
der ved hvilken plænerens der er bedst og hvor man skal købe den?

Jeg vil også gerne vide, hvad man kan gøre for, at den ikke bliver sådan
igen.

Torben

Fra : Møller

Dato : 25-06-03 20:55

"torben" <Torben.bohlers@(spam)mail.dk> wrote in message
> [...]
> der ved hvilken plænerens der er bedst og hvor man skal købe den?
>
> Jeg vil også gerne vide, hvad man kan gøre for, at den ikke bliver sådan

Hvad er problemet med kløver?
Det er da en flot plante og få dejlige blomster som humlebier elsker.
--
Møller

Fra : Mimi

Dato : 25-06-03 22:07

"torben" <Torben.bohlers@(spam)mail.dk> wrote
> Jeg har et efterhånden stort problem med kløver i græsplænen. Er der nogen
> der ved hvilken plænerens der er bedst og hvor man skal købe den?

Altså er du ikke rar at lade være - for vores allesammens skyld? Plænerens
er noget giftigt stads, som du burde holde dig langt fra at anvende.

> Jeg vil også gerne vide, hvad man kan gøre for, at den ikke bliver sådan
> igen.

Du skal slå dit græs rigtig tit - græs er en af de få planter der kan tåle
at få fjernet toppen. Så kløveren burde dø med tiden, hvis du slår plænen
hyppigt nok. Hvis der er hele plamager af kløver kan du fjerne det manuelt
og så efter med græsfrø. Er det helt galt, kan du evt. lave nogle græstrøv
selv og reparere med. Tørvene dyrkes i løbet af få uger i flade papkasser
med huller i bunden fyldt med en blanding af jord og sand og så ellers godt
med græsfrø. Når græsset har spiret og er blevet nogenlunde robust, er det
let at flytte tørvene ud på de pletter, hvor du har fjernet kløver. Husk at
afstemme den nye type græsfrø med den gamle, så det ikke kommer til at se
helt forskelligt ud.

Mvh Mimi

Fra : lars bo

Dato : 26-06-03 00:07

To ting: Nyd kløveren, den får de skønneste små blomster og børnene kan lede
er firkløver. Du kan købe noget græsfrø, blande det med sand/spagnum godt
fugtigt og sprede det i området.
hilsen
lars bo

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-06-03 06:38

"Mimi" <mimi@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du skal slå dit græs rigtig tit - græs er en af de få planter der kan tåle
> at få fjernet toppen. Så kløveren burde dø med tiden, hvis du slår plænen
> hyppigt nok.

Det er lidt med kløver som med mos: Hvis græsset trives godt, bliver
kløveren kvalt.
Så vand, gødning og klipning holder kløveren på et niveau, hvor de kan
nydes.

Hilsen Inger

Fra : torben

Dato : 26-06-03 20:06

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kløveren kvalt.
> Så vand, gødning og klipning holder kløveren på et niveau, hvor de kan

Jeg siger mange tak for svarene. Problemet har nok været at min høfeber har
været lidt slem. så jeg ikke har slået græsset så tit!

Hilsen Torben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-06-03 20:21

"torben" <Torben.bohlers@(spam)mail.dk> skrev i en meddelelse

Problemet har nok været at min høfeber har
> været lidt slem. så jeg ikke har slået græsset så tit!

Træls!
Jeg går ud fra, din høfeber skyldes græs - og så må en ren kløverplæne da
være alletiders?
Noget helt andet er, at min logik siger, at hvis du slår græsset rigtigt
tit, vil det ikke nå at producere pollen - mens hvis det slås sjældnere, kan
det være en ren pollen-suppe at gå rundt i?

God bedring
Hilsen Inger

Fra : Frederiksen

Dato : 26-06-03 23:16

> [...]
kan
> det være en ren pollen-suppe at gå rundt i?

Det er desværre ikke kun pollen fra græs, der er et problem, hvis man ikke
kan tåle græs. Det er støvet fra græsslåningen, der giver balladen (minder
om forkølelse i svær grad kombineret med køe i øjnene svarende til en gang
kløpulver).

En bioklipper gør det meget mere behageligt - underligt nok, men jeg tror
det hænger sammen med at det ikke bliver smidt ud, men blot ned i græsset.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-06-03 21:20

On Wed, 25 Jun 2003 23:07:15 +0200, "Mimi" <mimi@hotmail.com> wrote:

> [...]
>let at flytte tørvene ud på de pletter, hvor du har fjernet kløver. Husk at

Det der er da en genial ide! Simpel og ligetil - mærkeligt at man (mig i
hvert fald ikke har hørt den før.

http://www.gartneriet.dk